Bukefalos 28 år!

vill ha en dotter

Sv: vill ha en dotter

Den ena av dessa små har en storebror och mamman var så glad för hon hade fått en helt kartong med flickkläder (ja, rosa och lila och så) till lilla tjejen att växa i och storebror passade på att prova, jag kommenterade att kläderna passade honom perfekt - "ja storleksmässigt gör de ju det, men han kommer inte att använda dem" Ridå !

Känner verkligen igen det...

Vi var ju så lyckligt lottade ;) att vi fick flera kassar "flickkläder" när vår lilla tjej kom, med en kommentar om att det var ju bra att de kom till användning och eftersom vi hade en kille förut så förutsattes vi inte ha några passande småbarnskläder till tjejen)

(Vi blandar och ger; storebrors ärvda och dessa från kassarna.)
 
Sv: vill ha en dotter

Haha, du har helt rätt, jag grundade det endast i det inlägget du skrev. Som jag sa tidigare så har jag aldrig varit särskillt intresserad och eftersom det mest (inte bara) suttit hysterisk, bitter PK vänster :angel: :D i dessa trådar där genusdebatten kommit upp så har det aldrig varit särskillt roligt att läsa. Tycker diskussionerna oftast blir så upprörda med massa påhopp och då orkar jag inte med de. Det är också just därför jag fastnat i denna tråden, för att det inte är så här! :bow:

Men, om du nu möter de problemen/fördommarna/åsikterna/vadmannuskakalladet hela tiden, då förstår jag ännu mindre hur du kan se de få som inte gör detta, som de morderna människorna? Jag hakade helt enkelt upp mig på det uttrycket eftersom jag själv uppfattar det precis som du, att det är väldigt få som allvarligt tar tag i genusfrågorna och gör aktiva förändringar i sina och sina barns liv. Iof betonade du mycket på att just säga orden "du ska ju inte grina du är ju pojke" men det spelar ju ingen roll om man inte säger orden om man ändå indirekt menar dem och framför dem genom andra ord/handlingar. Man kan ju säga en sak utan att säga orden.
 
Sv: vill ha en dotter

Haha, du har helt rätt, jag grundade det endast i det inlägget du skrev. Som jag sa tidigare så har jag aldrig varit särskillt intresserad och eftersom det mest (inte bara) suttit hysterisk, bitter PK vänster :angel: :D i dessa trådar där genusdebatten kommit upp så har det aldrig varit särskillt roligt att läsa. Tycker diskussionerna oftast blir så upprörda med massa påhopp och då orkar jag inte med de. Det är också just därför jag fastnat i denna tråden, för att det inte är så här! :bow:

Hm, tja, i så fall misstänker jag ju att det i så fall är jag som tillhör en av de "hysteriska, bittra PK-vänster".... :crazy:

Själv tycker jag denna diskussionstråd är ungefär likadan som tidigare genusdiskussioner på buke. Varken mer eller mindre...

Men, om du nu möter de problemen/fördommarna/åsikterna/vadmannuskakalladet hela tiden, då förstår jag ännu mindre hur du kan se de få som inte gör detta, som de morderna människorna? Jag hakade helt enkelt upp mig på det uttrycket eftersom jag själv uppfattar det precis som du, att det är väldigt få som allvarligt tar tag i genusfrågorna och gör aktiva förändringar i sina och sina barns liv.

Det var väldigt vad du hakar upp dig på uttrycket "moderna människor" .... ;) Det var bara ett uttryck; jag kanske skulle ha skrivit det inom citationstecken som jag gör nu. Det är väl något som JAG tycker borde vara rimligt för en modern människa.

Att det sen inte är så; att de allra flesta snarare lever i en forntid vad gäller genusfrågor; det är något jag inte gillar. Men världen är ju som den är och jag för inga barrikadstrider för att förändra varenda människa omkring mig. Man (jag) måste ju fungera någorlunda i sitt sociala sammanhang också om man säger så...

Iof betonade du mycket på att just säga orden "du ska ju inte grina du är ju pojke" men det spelar ju ingen roll om man inte säger orden om man ändå indirekt menar dem och framför dem genom andra ord/handlingar. Man kan ju säga en sak utan att säga orden.

Ö, ja? Om du läser det jag skrev strax härovan (i och för sig till en annan användare) så är det ju precis det jag sa där. Eller ja, jag skrev ju så i mitt första svar till dig också. Inlägg 134:
Jag tänkte mig kanske att "modern människa" = någon som hängt med sin tid så att säga. Och hoppades väl att de flesta som är åtminstone i min egen ålder och yngre inte SÄGER "inte ska väl du gråta som är pojke" till sina söner. Även om jag indirekt ser/märker sådana värderingar komma fram; fast kanske med andra ordval.
 
Senast ändrad:
Sv: vill ha en dotter

Nej nej, du behöver absolut inte ta åt dig, jag har inte särskillt bra koll på användare här längre, jag hängde mest här för några år sedan och inte på senior eller förälder. Det är mer vad jag uppfattat det som generellt, din uppfattning är säkert är dock säkert mer korrekt än min eftersom jag så sällan läser de trådarna då jag inte är jätte intresserad. Ber verkligen om ursäkt om du tog åt dig eller tog illa upp,det var inte min mening.
Däremot tror jag denna tråden hade skillt sig en hel del om det kom någon som INTE höll med. Det är då jag uppfattar det som att det kommer en massa otrevliga kommentarer och påhopp haglandes. Nu sitter ju alla mer eller mindre och i grovt håller med varandra om att både killar och tjejer ska "ha lika", däremot är det bara vissa detaljer som skiljer sig.

Okej, men då förstår jag, vad som borde vara en mordern människa, stor skillnad enligt mig :D Men jag förstår vad du menar och håller med. Även om jag skulle ha problem att sätta på min framtida son spets och volang :o Däremot skulle jag inte alls ha problem att sätta på en dotter "grova killkläder" och det stör mig lite att jag känner den skillnaden. :crazy:

PS. Jag tar åt mig av läxan att börja läsa lite nogrannare vad folk säger, ffa när jag hakar upp mig på ordval :angel::D
 
Senast ändrad:
Sv: vill ha en dotter

Ta det som beröm, är mitt tips.

Hehe, ja, det får jag göra. Jag har förresten svårt att förstå just det där med PK. Det roligaste är att jag ofta blir "anklagad" för att vara PK när jag framför åsikter i ämnen som genus, diskriminering mm. Det brukar menas att jag bara tycker så för att det är "rätt" att tycka så. Men egentligen vet/förstår jag också att det inte är så. På riktigt. Det går ju liksom inte att råka tycka så av sig själv; jag har naturligtvis blivit hjärntvättad av någon diffus feministmaffia. ;)

Och det slår mig att i min närmaste omgivning, på min ort, bland bekanta så är jag allt annat än PK. Skulle jag vara politiskt korrekt så skulle jag vara i princip obefintligt intresserad av genus, tycka att Pride är ett "jävla spektakel", tagit hela föräldraledigheten istället för att dela, säga n-boll "för så har det ALLTID hetat", tyckt att "de där muslimerna får väl ändå ta seden dit de kommer" mm. Nu överdriver jag och är lite taskig... visst finns fler personer häromkring som är eniga med mig i många frågor också. Men någonstans är ändå en majoritet INTE det.
 
Sv: vill ha en dotter

Men jag förstår vad du menar och håller med. Även om jag skulle ha problem att sätta på min framtida son spets och volang :o Däremot skulle jag inte alls ha problem att sätta på en dotter "grova killkläder" och det stör mig lite att jag känner den skillnaden. :crazy:

Ingen skada skedd! :D

Och jag känner så mycket igen mig i det jag citerat här ovan. Och det stör även mig väldigt mycket att jag känner så... jag jobbar hela tiden med att försöka vidga mina "gränser". (och så finns ju en annan part också; barnens pappa; som i och för sig håller med mig i sak, men är rädd... rädd för andras reaktioner. Men samtidigt inte SÅ rädd; han använder själv rosa (bad mig sy honom en rosa mössa för några vintrar sen), klär barnen i alla färger osv. Men han har väldigt svårt för tanken på hur vi ska göra om/när sonen ber om att få bära klänning eller kjol...)
 
Sv: vill ha en dotter

Förresten så blir jag faktiskt väldigt GLAD av att läsa att du som (om jag uppfattat dig rätt) förut inte varit speciellt intresserad av genusfrågor faktiskt NU känner ett intresse! Och vill sträva mot en jämställd föräldraroll gentemot ditt/dina barn.

För många verkar genusområdet vara så enormt skrämmande på något sätt. De ser framför sig ett framtida samhälle där alla människor skulle vara tvingade att gå i gråa velouroveraller, ha samma längd på håret och se likadana ut. Som om jämställdhet handlar om att alla ska bli likadana. För mig är jämställdhet och genus en fråga om att vi ska sträva mot att få ännu mer frihet att vara OLIKA. Utifrån individperspektivet. Till skillnad från gråa velouroveraller så ser jag kjolar, skjortor, klänningar, kostymer, kaftaner, tunikor, jeans, tröjor och långa hår, korta hår, stubbade skallar och människor av alla möjliga brokiga sorter. Människor som väljer yrken, intressen, partners och livsstil helt fritt utan påverkan av vad som förväntas utifrån deras könstillhörighet, hudfärg, sexualitet eller annat. Min "utopi" skulle vara att könsfaktorn har ungefär lika stor betydelse som skostorleken vad gäller val av sådant som intressen, kläder och hår.
 
Sv: vill ha en dotter

OM min eventuella son skulle BE om att få bära kjol, då skulle jag inte hindra honom. Men jag ser inte att jag själv åker till affären och tittar på kläder åt honom och välja ut en kjol, ffa inte en med massa "krimskrams" på. Till en tjej - absolut.

En intressant sak berättade min bror för mig. Nu är det dessutom en massa år sedan (15+) han gick på gymnasiet, men han hade tydligen gått någon kurs om barn av något slag. Han skulle fått MVG i kursen om det inte var så att han inte tyckt att det var så viktigt att man satte på killar kjol med tanke på risken att de skulle bli mobbade. Han förstår att killar borde kunna ha det, men skulle valt bort det med tanke på just mobbningsrisken, inte av egen åsikt/uppfattning. Ändå rök MVGt.
 
Sv: vill ha en dotter

OM min eventuella son skulle BE om att få bära kjol, då skulle jag inte hindra honom. Men jag ser inte att jag själv åker till affären och tittar på kläder åt honom och välja ut en kjol, ffa inte en med massa "krimskrams" på. Till en tjej - absolut.

Jag är ju där redan. Och nej, jag har inte åkt och köpt (eller sytt; jag syr mycket till barnen själv) en kjol ännu. Men samtidigt känner jag att det är knasigt, varför liksom? I sanningens namn så är det nog faktiskt mest mig själv det handlar om. Mer än barnet. :crazy:

Jag har nämligen first-hand-information om en liten kille som fick gå i syrrans spetsstrumpbyxor till lekis i början av 70talet (han var 4-5 år). Mamman oroade sig lite; mest tänkte hon "vad ska fröknarna tänka?" men hon sa "ja" till killen. När killen skulle hämtas och mamman frågade hur det hade gått sa de att ALLA andra pojkar varit jätteavundsjuka och sagt att de också ville ha sådana där fina strumpbyxor.
:D

Den lilla killen är min lillebror.

Rädslan för mobbning finns ju där, men barn i 1 - ca 4-5-6 års ålder upplever jag faktiskt inte kommer PÅ att mobba någon som har fel färg bara kommet ur ett intet. Det handlar i så fall om föräldrar eller andra som tutat i dem sådant. Av de föräldrar som jag i övrigt läst om (på olika forum främst) har låtit små pojkar ta på sig kjol, klänning eller dylikt så har ingen negativa erfarenheter från andra BARN. Däremot har vissa föräldrar fått kommentarer av andra vuxna; föräldrar, släktingar eller dylikt.
Och barn kan ju retas av alla möjliga skäl. Någon har glasögon, fel hår, "fula" stövlar, "konstigt" namn mm. Ska man då lära sitt barn att det allra viktigaste är att anpassa sig; att man själv har ansvaret för att korrigera sina "fel" som andra påpekar..... näe, det känns verkligen inte bra.
 
Sv: vill ha en dotter

Anledningen till att jag inte varit intresserad tidigare är nog för att för mig har det alltid varit självklart. Jag är uppväxt som sladdis med två äldre bröder och har oavkortat ALLTID uppmuntrats på samma sätt, till samma saker som mina bröder. Sen hade jag iof klänningar när jag va liten, det hade inte mina bröder, men jag valde själv bort dem när jag blev äldre och det är inte förens på senare år jag kommit dit igen. Men eftersom det alltid varit självklart i min uppväxt så har det någonstans fortsatt för mig i vuxenvärlden, jag KRÄVER av min omgivning att de ska respektera mig som en människa. JAG särskiljer inte särskillt på män och kvinnor i ex arbetsliv osv utan ser på folk som människor.
Sedan har det nog absolut varit så att som jag skrivit tidigare så har jag uppfattat det som att diskussionerna ofta blir väldigt hetsiga kring detta ämne, precis som kring jämnställdheten, och jag orkar inte höra på folk som sitter och gapar på varandra, oavsätt åsikt. Eftersom jag sedan inte sett mig som ett offer, då jag alltid uppfattat det som att jag tagit vad jag velat ha :angel:, så har jag inte sett det som så jätte viktigt.
Sedan lever jag med en karl som inte är jätte van vid att ha människor som kräver saker av honom. Jag kan ofta märka att han ibland försöker tänja på min gränser, precis som ett litet barn. När jag säger ifrån så vet han dock att han inte kommer undan :p Han är 10 år äldre än mig och jag kände inte att jag hade bråttom att skaffa barn pga min ålder, men kände att HAN däremot hade det. Ju äldre man blir, ju mindre orkar man med och jag vägrar dra det stora lasset. Av flera anledningar, no 1 så vägrar jag vara nån passupp på honom och vara någon hemmafru, no 2 så har jag ingen lust att uppfostra barn som inte har en pappa som är lika med som mamman. Tänker INTE göra som mina föräldrar där pappa endast kom in i bilden av uppfostran när det behövdes ryta ifrån ordentligt :grin:

Så, i min värld, i mitt huvud, har det alltid varit så som du vill att det ska vara, därför har det inte vart viktigt. Nu däremot, kommer det in en person i mitt liv som kommer vara den aldra viktigaste människan på planeten och han kanske behöver mer "ok" från omgivningen för att våga.

Jämnställdhet för mig är också självklart men jag kan uppriktigt erkänna att jag nästan blir lite "rädd" för folk som pratar om en könlös värd och vill ta bort han och hon HELT och säga hen till alla istället. Hen tycker jag passar in bra om man inte vet vad det är för kön på barnet eller liknande, då ser jag inga problem med att använda det - folk får väll göra som dom vill. Men jag ser heller inget behov av att sudda ut könen helt. Det förstår jag faktiskt att folk reagerar på och därför blir direkt anti hen.
 
Sv: vill ha en dotter

Nej, det är klart det inte känns bra att lära barnet att anpassa sig, MEN det lär nog (tyvärr) kännas j*vla mycket bättre än om barnet blir mobbat.

När barnet kommer upp i skolåldern och han säger att han vill ha kjol, men att barnen retar honom i skolan, då skulle jag ha väldigt svårt för att lägga fram en kjol till honom på morgonen. Jag vet ju att det är fel, men, det känns ju dumt att slänga ungen till hajarna. Visst måste man ju börja någonstans, men jag kommer inte vilja ha min unge som försökskanin... jag tror att det finns för stor risk för att han skulle förlora mer på att bära kjol = bli mobbad än vad han skulle lära sig av att det faktiskt är ok att bära kjol oavsätt. Jag skulle nog prata med honom och tillsammans komma fram till hur vi skulle göra gissar jag. Jag skulle nog aldrig släta över det och direkt plocka undan kjolarna. Då skulle jag ju indirekt godkänna att de är okej att mobba någon som har kjol eller något annat "avvikande".
 
Sv: vill ha en dotter

Jag tror inte att mobbing är så enkelt att det räcker med att ha kjol en dag i skolan för att det ska hända. Som jag minns hackordningen i skolan så handlade den i första hand om statusskillnad, det fanns en strikt hierarki och rangordning mellan barnen, och de som var "balla" definierade hur man skulle vara, och de som var "töntiga" hur man inte skulle vara. Med andra ord, om en ball kille hade kjol, så skulle det blivit ballt, och om en töntig kille haft kjol, så hade det varit töntigt. De töntiga kunde inte bli balla hur de än klädde sig och betedde sig, och de balla var inte töntiga vad de än gjorde. Ballt och töntigt definierades utifrån vilket barn det var som hade sakerna/egenskaperna/intressena, snarare än tvärtom.

Det är ju rätt sällan som mobbing bygger på att nån egentligen är avvikande, snarare är det så att alla i en grupp är avvikande på något sätt, och om personen blir mobbad kommer man att hitta nåt hos den personen att tracka den för. Som exempel, så var två av de balla killarna i min klass rödhåriga, och ingen kom nånsin på tanken att reta dem för det. En tjej med låg status hette Gisela, och det var ju ingen ände på hur roligt och lockande det var att hitta på öknamn till henne - Grisela, Fisela, och så vidare. Hade hon istället varit ensam om att vara rödhårig, så hade glåporden kanske handlat om det istället.
 
Sv: vill ha en dotter

När barnet kommer upp i skolåldern och han säger att han vill ha kjol, men att barnen retar honom i skolan, då skulle jag ha väldigt svårt för att lägga fram en kjol till honom på morgonen. .

Jag tror inte han kommer VILJA bära kjol när/om han blir retad? Och om han vill det ändå; om han är beredd att stå emot tråkningarna; ja, då så är det väl bara låta honom välja själv?

I skolålder räknar jag med att barnen har rätt mycket åsikter själva om vilka kläder de vill ha. För min del kommer jag bara att försöka bestämma över tjocklek/praktiskt. Är det vinter får man vackert bära vinterkläder. Men vilken färg, snitt eller annat; det hoppas jag barnen själva har en åsikt om då.
 
Sv: vill ha en dotter

Om du tänker på vilka åsikter de brukar ha i övrigt, de som anklagar dig och andra för att vara PK, så inser du att du gärna är PK. PK är ju bra!
 
Sv: vill ha en dotter

Tänker INTE göra som mina föräldrar där pappa endast kom in i bilden av uppfostran när det behövdes ryta ifrån ordentligt :grin:

Så, i min värld, i mitt huvud, har det alltid varit så som du vill att det ska vara, därför har det inte vart viktigt. Nu däremot, kommer det in en person i mitt liv som kommer vara den aldra viktigaste människan på planeten och han kanske behöver mer "ok" från omgivningen för att våga.

Det här ovanstående - ser du inte motsägelsen i det?

Du säger att du blev uppfostrad jämställt. Nå, men ändå hade alltså mamma en roll och pappa en annan? Och rollen som din pappa fick/hade var nog ganska vanlig i många familjer förr.

Min mamma brukar ibland säga att hon lät oss leka med vad vi ville; bilar, dockor, ja allt. Och jo, det gjorde hon. Ändå blev vi väldigt mycket "pojke" och "flicka" i våra klädval, intressen mm. Men jag brukar säga till henne: det var jättebra det där, MEN hur såg det UT hemma. Pappa jobbade, mamma var dagmamma och hemmafru också i några år. Mamma skötte markservice, pappa sköte bilar ... osv osv. Jag anklagar inte mina föräldrar för det. På många sätt var de nog ovanliga för DEN tiden, men det är klart att det säkert påverkade också; hur rollerna dem emellan såg ut.
 
Sv: vill ha en dotter

Jag tror inte att mobbing är så enkelt att det räcker med att ha kjol en dag i skolan för att det ska hända. Som jag minns hackordningen i skolan så handlade den i första hand om statusskillnad, det fanns en strikt hierarki och rangordning mellan barnen, och de som var "balla" definierade hur man skulle vara, och de som var "töntiga" hur man inte skulle vara. Med andra ord, om en ball kille hade kjol, så skulle det blivit ballt, och om en töntig kille haft kjol, så hade det varit töntigt. De töntiga kunde inte bli balla hur de än klädde sig och betedde sig, och de balla var inte töntiga vad de än gjorde. Ballt och töntigt definierades utifrån vilket barn det var som hade sakerna/egenskaperna/intressena, snarare än tvärtom.

Det är ju rätt sällan som mobbing bygger på att nån egentligen är avvikande, snarare är det så att alla i en grupp är avvikande på något sätt, och om personen blir mobbad kommer man att hitta nåt hos den personen att tracka den för. Som exempel, så var två av de balla killarna i min klass rödhåriga, och ingen kom nånsin på tanken att reta dem för det. En tjej med låg status hette Gisela, och det var ju ingen ände på hur roligt och lockande det var att hitta på öknamn till henne - Grisela, Fisela, och så vidare. Hade hon istället varit ensam om att vara rödhårig, så hade glåporden kanske handlat om det istället.

Instämmer HELT! Det är min erfarenhet också.
 
Sv: vill ha en dotter

Nej, det är klart det inte känns bra att lära barnet att anpassa sig, MEN det lär nog (tyvärr) kännas j*vla mycket bättre än om barnet blir mobbat.
.

Å andra sidan kan man tänka såhär: om jag talar om "nej, det där ska du inte ha, då kan du bli retad. Andra anser att det är tjej/killkläder". Då är ju JAG som förälder den som "mobbar", den som talar om att "det är fel att bära sådana kläder för att andra kan anse att du är konstig".

Jag förstår dina argument, men har vänt och vridit på dem hos mig själv i flera år nu. Jag kommer hela tiden fram till att om JAG bromsar/säger nej så är ju jag det stora hindret. För vem vet; det KAN ju vara så att den där första dagen i kjol eller klänning INTE ALLS resulterar i mobbning. Eller så skapar jag ett barn som kommer tala om för någon annan, vars förälder inte säger nej; att "det där kan du inte ha för det är tjej/killkläder".
 
Sv: vill ha en dotter

Å andra sidan kan man tänka såhär: om jag talar om "nej, det där ska du inte ha, då kan du bli retad. Andra anser att det är tjej/killkläder". Då är ju JAG som förälder den som "mobbar", den som talar om att "det är fel att bära sådana kläder för att andra kan anse att du är konstig".

Jag förstår dina argument, men har vänt och vridit på dem hos mig själv i flera år nu. Jag kommer hela tiden fram till att om JAG bromsar/säger nej så är ju jag det stora hindret. För vem vet; det KAN ju vara så att den där första dagen i kjol eller klänning INTE ALLS resulterar i mobbning. Eller så skapar jag ett barn som kommer tala om för någon annan, vars förälder inte säger nej; att "det där kan du inte ha för det är tjej/killkläder".

Men hur ofta uppstår den situationen, egentligen? Jag tycker barn brukar ha bra koll på vad andra barn tycker är normalt och inte. Har svårt att se framför mig åttaåringen som går till skolan i kjol, lyckligt omedveten om att han kommer vara ensam kille om det, och att de andra barnen förmodligen kommer att reagera.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 032
Senast: Praefatio
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 076
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 174
Senast: lilstar
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp