Bukefalos 28 år!

VInklar/samling

Polly_Mulle

Trådstartare
VAr inne och läste en intressant tråd på ridning och vinklar och vad som är ok att kräva av en häst med sämre förutsättningar. SÅ jag tänkte bara be om lite kommentarer till de här bilderna, om hur bra förutsättningar min häst har till samling? Allmänna kommentarer om hans exteriör och möjligheter? ÄR han Barock-duglig?

Mulle förra sommaren
Mulle denna sommaren
skulle bli jätteglad för lite kommentarer. Han är 8 år och riden sedan 5-års ålder. Innan dess var han helt orörd.
 
24 visningar och ingen som har en endaste liten kommentar?
DEt är detta som ä'r lite tråkigt med buke ibland. ÄR man rätt person så får man ungefär 75 svar och konstruktiv kritik, men många andra - jag räknar in mig själv - blir bara ihjältigna. JAg VILL lära mig, jag vill få veta, få andras kommentarer osv men ofta känns det som om det är totalt hopplöst att få hjälp.
 
Det var en väldigt söt häst :D, men jag vet lika lite som du om han är duglig eller ej.. :crazy:
 
Jag trodde det skulle vara ridbilder? :confused: Det hade varit lättare att kommentera vinklar då.

Jag tycker han verkar vara mer musklad nu, han är finare överlag på den senare bilden. :idea:

Jag skulle vilja påstå att alla hästar är barock-dugliga. Det gäller bara att få dem att arbeta så bra som möjligt utifrån sina egna förutsättning, precis som i vilken ridning som helst.

mvh Jessica
 
Hej!

Jag tycker din häst ser ut att ha byggt en fin överlinje på den senare bilden, vilket jag tycker tyder på att du ridit den i bra form. Kort och kompakt kropp och det tycker jag är bra (och fint). Sedan är jag inte rätt person kanske att fråga ang. vinklar och så, men jag tycker det ser ut som din häst har bra vinklar för att kunna gå bra i samling. Söt förresten ;) Vilken ras?

Sedan tror jag som någon annan skrivit att man kan rida barock på vilken häst som helst, men alla kommer inte att kunna skolorna ovan marken för det... kanske inte de svårare skolorna på marken heller... :crazy: Men trevliga att rida blir dom i alla fall.
 
LÄgger jag ut ridbilder (som jag inte har några riktigt bra) så blir det ungefär lika få kommentarer. Oxh även på en häst som står helt still ska man väl kunna se om hästen har anlag till att samla sig rätt eller som den mest´borde gå som skogsmulle. Hna är mera dressyrriden på sista tiden och har äntligen väst klart. Väste ända till i vintras på bredden men nu har han stabiliserats. JAg ska försöka ta några ridbilder så ska vi se om någon orkar komma med lite kritik då.
 
Jag har själv en häst som inte gärna vinklar sina bakben, han vill gärna ha dem raka. Jag anser ändå att han har anlag för samling eftersom han rent tekniskt sätter sina bakben på rätt ställe för att få en bra bärkraft. Nu gäller det "bara" att träna upp hans styrka så att han orkar bära mig (och sig själv) med mer vikt på bakdelen. När han känner att han orkar så tror jag vinklingen kommer automatiskt.

mvh Jessica
 
Tycker han har helt OK vinklar faktiskt inte som min häst (Fiorino) som den tråden på ridning handlade om :crazy:
 
Jag tycker inte att du behöver fundera så mkt på vinklingar överhuvudtaget!
Det är skillnad när man ska köpa en ny häst med siktet på GP och liknande men de flesta "vanliga" hästar och ryttare kommer ju inte så mkt högre än MSV och klasserna strax över och fram till dit räcker de allra flesta hästars exteriöra förutsättningar.

Du har en ponny med ganska god exteriör, bra benställning etc och som dessutom har en ganska god muskelmassa så jag tycker inte alls att du ska fundera i de banorna!
H*n är med all sannolikhet hur väl lämpad som helst för det samlande arbete som krävs ända upp till MSV och strax däröver. Det finns ju massor av hästar med mkt sämre exteriöra förutsättningar som går i de högre klasserna. Och dessutom så är det alltid svårt att veta iförväg hur mkt det exteriöra kommer att inverka. Självklart ger felaktiga benställningar och andra skavanker större risk för att skador kommer att uppkomma under utbildningen men det är alltid så olika från häst till häst. Det enda man kan göra är att välja en häst med så få synbara skavanker som möjligt och hoppas på det bästa.
För det exteriöra är ju viktigt men psyket, ridbarheten och intellektet är minst lika viktigt!

Och allteftersom som man själv som ryttare utvecklas och blir duktigare så bytar man också som regel "upp sig" efterhand. Kraven på hästen stiger i takt med kunskapen och färdigheten.

Så var du istället jättenöjd och glad över att du har en sådan pass snygg ponny av god modell som du alldeles säkert kommer att ha jättemkt glädje utav under din ponny-tid! :banana:
 
det tyckte jag var lite taskigt skrivet, vaddå byter upp sig??

mina hästar är dom jag ska nå slu målet med,oavsett förutsättningar. det gäller att sikta högt,att båda har kul och att ni mår bra..

visst finns det mer lämpade hästar än oss med dom mindre lämpade men vi kommer till målet men kanske lite efter dom mer lämpade men det e inget vi grinar över tvärt om det är det som bevisar oss som ryttare och häst :d
 
Nej, det var inte alls menat att vara taskig... tvärtom!

Jag menar bara att det ofta är skillnad på första hästen du skaffar dig och mot 3:e och 4:e osv... I takt med ökad kunskap inom ridningen så brukar också kraven stiga på hästmaterialet om det är så att man strävar "uppåt" i klasserna...

Givetvis så strävar man mot slutmålet med varje häst men det handlar ju hela tiden om vad man är ute efter med sin ridning. Nu skrev jag ur en ganska tävlingsinriktad synvinkel...

Jag kan bara se på mina egna älskade hästar. De har alla passat mig som handen i handsken på den nivån som jag har varit då när jag har haft dem. Och jag har aldrig sålt en häst i förväg för att "byta upp mig" utan jag har haft varje tills det av naturliga skäl har varit tid att skaffa ny, bortsett från att jag ibland har haft mer än en samtidigt och då köpt en ny.

Men för varje ny häst så har den också blivit ett strå vassare en den förra, och så är det för de flesta ryttare som strävar framåt och som hållt på ett tag. I mitt fall så kan jag ju säga att det hade varit snudd på "slöseri" att ha de hästar som jag har idag för ett par år sedan eller som första häst...
Min första ponny var min favorit-häst från ridskolan som vi köpte när han skulle pensioneras och som var en alldeles utmärkt läromästare tills det var dags att låta han få pension helt. Den första stora hästen låg på en lagom läromästar-nivå för vad jag kunde "utnyttja" då osv...

Som jag skrev tidigare så tycker jag att den här ponnyn ser ut att vara av så god kvalité att hon inte behöver fundera över vinklingar eller annat. Istället tycker jag att hon ska njuta av sin ponny och av dressyrridningen.
 
Jag tycker att du har en fin häst som har en väldigt trevlig exteriör och ser ut att kunna ha lätt för samling, och du kommer säkert att få lära dig mycket tillsammans med h*n. Men att fråga om h*n är barockduglig är en lite underlig fråga anser jag.
Ett citat som sammanfattar vad den akademiska ridningen i mångt och mycket går ut på för mig (och alla tränare som jag stött på) är: "Dressyren är till för hästen, inte hästen för dressyren."
Med det i åtanke tycker jag att det är en ganska ointressant fråga.
 
Senast idag satt jag och läste om samling och vinklar... På slu.se kan du söka i deras bibliotek, det är skrivet jättemkt angånde vinklar och fysiska förutsättningar. Kontakta sedan författaren och skicka henne dina bilder! För det finns ett samband mellan vinklar och samling. Och jag tycker det är enormt viktigt att veta vilka fysiska begränsningar ens häst har, för vad som händer är att de åker på problem i ländryggen då de inte håller för högre skolor. Min f.d drabbades av inflammation i ländryggskotorna och i och med hans rehabilitering fick jag förståelse för detta. han hade sina begränsningar, och Piaff fixade han helt enkelt inte... INTE i längden...
Jag messar dig länken!

/cj
 
Senast idag satt jag och läste om samling och vinklar... På slu.se kan du söka i deras bibliotek, det är skrivet jättemkt angånde vinklar och fysiska förutsättningar. Kontakta sedan författaren och skicka henne dina bilder! För det finns ett samband mellan vinklar och samling. Och jag tycker det är enormt viktigt att veta vilka fysiska begränsningar ens häst har, för vad som händer är att de åker på problem i ländryggen då de inte håller för högre skolor. Min f.d drabbades av inflammation i ländryggskotorna och i och med hans rehabilitering fick jag förståelse för detta. han hade sina begränsningar, och Piaff fixade han helt enkelt inte... INTE i längden...
Jag messar dig länken!

/cj
 
Men det finns ju inga givna svar iförväg... :confused:
Att bara titta på ett foto och avgöra om hästen kan gå i högsta samling är ju inte realistiskt. Förvisso kan man se om det är en häst som har totalt fel förutsättningar att den kanske kommer att få det jobbigt, men det är ju ingen garanti. Det är ju så väldigt mkt mer än vinklarna som avgör...

Dessutom verkar det konstigt att inte upptäcka under utbildningens gång att hästen inte är lämpad för samling förräns det är "för sent". En häst som inte har fysiska förutsättningar för att klara av samling, antingen pga exteriören eller för att den ännu saknar rätta styrkan, ger ju "signaler" redan från början. Att helt missa dessa verkar konstigt...
Jag menar, man börjar väl inte med tramp förräns hästen kan bära sig samlat i trav... :confused: Och kan den inte gå samlat i trav så är det ju heller ingen idé att börja trampa! Då forcerar man ju fram någonting som kommer att sluta illa. Då får man garanterat problem av diverse slag...
Men kan hästen gå i samlade gångarter förövrigt så kommer den troligtvis så småningom med rätt utb. även att kunna trampa. Hur kvalitén blir är en annan sak... Men det gäller ju att vänta med tramp och högsta samling förräns hästen är redo för det.

I tråden på ridning som handlar om en av Fio's hästar så anger ju hon tydligt vad jag menar. Där har ju hon "upptäckt" för länge sen att hästens fysiska förutsättningar för att klara av den ridning som hon idag eftersträvar är begränsade... Det var ju inget som hon plötsligt en dag "upptäckte" när hon försökte trampa honom...utan det är ju olika faktorer som finns där redan från början men som man kanske blir mer och mer medveten om efterhand.

Alla hästar har inte förutsättningarna för att gå svår dressyr, eller i högsta samling. Men det är ju sådant man får upptäcka under utbildningens gång eftersom att det beror på så många faktorer.
Se på våra Grand Prix-ryttare, de väljer ju nya unghästar etc som har de allra bästa förutsättningarna exteriört för att kunna gå långt (de tittar ju givetvis en del på hästens vinklar, men även ganaschvinklar, skelett osv), men ändå så är det otroligt mga hästar som faller bort på vägen pga av att det är så mga andra faktorer som också avgör...
 
Dessvärre tycker jag det verkar finnas gott om folk som trampar sina hästar innan de kan gå i samlad trav. För Fio kom det inte som en överraskning, men så rider hon på hög nivå också. Hon har en helt annan förkunskap och erfarenhet än de flesta av oss. Vi andra, dödliga (det är nog Fio också, men ni förstår vad jag menar), attraheras av att "alla" kan piaffera sina hästar (mha AR) och det finns skräckexempel på hur rel oskolade och otränade hästar börjar trampas dag 2 på en barockclinic. Bara för att visa att det går. Detta tar sedan ryttaren med sig hem.

Jag är väl medveten om att det finns många begåvade hästmänniskor som förstår att det tar jättelång tid för en häst att bygga om sig innan den håller för hög samling, men det finns en lika stor del folk som inte förstår det fullt ut, och börjar trampa sina hästar innan de är klara för det. Inget specifikt för AR förstås, men något som är bra med AR - att alla ekipage tas emot med öppna armar - kan samtidigt bli en belastning för hästen.
 
Nu måste jag få fråga vad är samling för er? Hur stark ska en häst vara när man kan börja trampa den, dvs trava på stället utan skjutkraft? Hur ska man veta att den stark nog?
 
samling börjar redan i skritten, inte trampa på stället... piaffen är ju en hög grad av samling. Stark nog vet man om hästen accepterar att jobba i piaffen. Inte smiter undan, samt inte får några skador utav det. Men då måste du har pjaffat ett tag så förslitnings skadorna uppkommer, de kommer inte första gången. Läs du också artikeln skriver på slu/hippocampus bibbliotek. Där står mkt om samling! Det visade sig att hoppryttare och dressyr ryttare i denna enkät inte har samma uppfattning om samling. Alla var överens om att det INTE finns samling i ryggningen, vilket en del faktiskt tror. Tibblin tror jag skrev att samlingen kommer när hästen går ur en ryggning. DVS i skritten redan om du funderar lite. Sen i traven och galoppen, men där förändras hästen samling beroende på vilken gångart.
Nåväl... sola nu!
/cj
 
Det tar några år (2-3) innan hästen är stark nog att bära sig och sin ryttare längre stunder i skritt, men i gengäld är ju detta arbetet det viktiga och grundläggande. Det är också olika beroende på hur hästen är. Vissa hästar är begåvade och kan börja trampas när den orkar bära sig i skritt och trav. Andra hästar tar det lite längre tid för. Det finns, som vanligt, inte ett svar, utan troligen lika många som det finns olika hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 487
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 420
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 597
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 523
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp