Bukefalos 28 år!

VInklar/samling

han rakriktar visst,där ljuger space vad hon nu hette??

... tycker inte du ska prata en massa om han när han inte kan tala tillbaka.

Men det är helt ok att säga att jag ljuger? :smirk:

Eftersom detta är en fråga där det inte finns några sanningar så kan varken du eller jag, eller Bent för den delen, kallas för lögnare. Mer än så tänker jag inte disskutera, eftersom jag inte kommer att ha tid att svara :p

Mvh/Marie
 
PS:Bent har utbildat honom med hjälp av några av världens skickligaste tränare. De andra hästarna har han utbildat helt själv.....
Hörde nått lustigt om Bent för ett tag sen, när man gjorde skolor ovan mark och tere a terre oc sånt och fick den kvaliten som Bent får så kallade man det på instutioner som Spanska ridskolan och liknande för kalvar, nyss utsläppta på grönbete :D
 
:) tt:en jag fick se var ren resistans galopp. Hade det varit i äkta strid som det skulle föreställa så hade de varit döda på någon sekund.
Baklängesgaloppen var en bluff. Hästen riktades i sidan mot stolpen som stod i manegen, sen för att komma förbi så var den tvungen att träda bakåt.
 
Men jag måste nog säga att jag är halvimpad av Anky för att hon faktiskt "lyckas" med det hon gör. Jag har -stor- respekt för hennes skicklighet, även om idéerna är uppåt väggarna.

På samma vis har jag -stor- respekt för det BB gör, han är skicklig.

Det Carmenzita, Djurjouren och Antti skriver i denna tråd har säkerligen en hel del sanning - men jag vill gärna se/höra om fler kunniga tränare som faktiskt är öppna för att ha kurser. Dvs göra kunskapen tillgänglig för gemene man - i mina ögon är BB något unik i detta då han vill göra sin kunskap, hur ödmjuk han än är över den, tillgänglig för så mycket människor som möjligt (jaja, jag är säkerligen naiv och idealist som vill tro detta, det kan väl givetvis vara en pengafråga...). Finns de i Sverige eller måste man utomlands?
Det räcker helt enkelt inte att läsa böcker för min del, antingen är jag korkad eller så är det nåt annat - men jag måste få se, höra och praktisera för att riktigt fatta.
Jag förstår att ni har sett, känt och förstått - något som ni tycker är bra, men jag vill gärna också se, känna och förstå detta.
 
Min tränare är öppen för att ha kurser :)Dock tar det några år innan man får börja piaffera med sin nordsvensk eller vad man nu har för ras :)
Men man kan säga vad man vill om Bent, han är en jäkla affärsman, enormt skicklig på att just som du säger göra sin ridstil öppen för den stora massan. Han tjänar bra med pengar på det och det är det inte många som gör inom ridning så all heder åt honom för det :bow: .
Att det sen brister i en massa saker är en helt annan femma, han får med sig folk på ett nästan skrämmande sektlikt sätt, för mig helt oförståligt, nån borde väl se kavlitesbristerna i det hela?
Se bara här på sidan, pratar man om nått som inte är Bents lärdom så får man inte diskutera här, Bent har på nått konstigt sätt blivit samma sak som BARROCK. Fräckt men samtidigt lite skrämmande.
Min personliga uppfattning är att han lyckas med detta just för att det är så låg ridkvalite i vårt land.Ingen vet vad som är bra, man vet att man inet gillar ridskolevarianten så det är säkert lätt att hoppa på nått som är raka motsatsen.
 
Dock tar det några år innan man får börja piaffera med sin nordsvensk eller vad man nu har för ras
Visst, men detta gäller bland fler än din tränare - enligt min erfarenhet (som ju ändock ÄR rätt liten, så många tränare har jag väl egentligen inte bevittnat och ännu färre har jag ridit för, men åtminstone ett tiotal Bent-elever har jag ju sett träningar för :)).

Att det sen brister i en massa saker är en helt annan femma, han får med sig folk på ett nästan skrämmande sektlikt sätt, för mig helt oförståligt, nån borde väl se kavlitesbristerna i det hela?
Visst ser även jag, och många med mej, bristerna. Däremot ser vi (jag) kanske inte samma brister som du...
Jag förstår helt enkelt inte riktigt din ståndpunkt att det skulle vara en "sekt" - fast det är klart, det kanske beror på att jag tillhör "sekten" (iaf enligt dej/er, typ)?

Något som skrämmer MEJ mycket är dock folk som tror sej ha hela sanningen, nånstans är detta en omöjlighet i min värld. Och på något vis har jag en känsla av att detta är något som borde utmärka en sekt - och särskilt många sådana människor har jag inte träffat bland de "Bent-anhängare" jag träffat. Snarare är ödmjukhet inför kunskap och en öppen syn på det mesta runt hästarna ett ledord för dessa människor.
Få "Bent-anhängare" håller sej till en och samma tränare, många "Bent-anhängare" tränar för de tränare man får möjlighet till -även om just de tränarna inte har nån minsta anknytning till BB. Detta baserar jag på MIN erfarenhet, jag har ju träffat långtifrån alla "Bent-anhängare".

pratar man om nått som inte är Bents lärdom så får man inte diskutera här
Är detta fallet så måste givetvis Gunnar kontaktas. Jag har tyvärr inte hängt med hundra i svängarna, men det lilla jag sett verkar man få diskutera - så länge man håller sej inom sidans regler (uppsatta av Gunnar, bara att acceptera), inte kränker någon annan människa etc?

Ingen vet vad som är bra, man vet att man inet gillar ridskolevarianten så det är säkert lätt att hoppa på nått som är raka motsatsen.
Jag gissar att du träffat alla i Sverige :). Eller åtminstone att DU vet vad som är bra? (dvs någon i detta land vet vad som är bra)

Jag återkommer till frågan - vad är bra enligt dej/er?
Exempel på bra tränare samt var kurser för dessa är?
 
Sekt är det väldigt nära att bli kallat. Finns säkert en standard def. på vad sekt är.
Men i alla fall. Tex. denna rabbiata försvar är läskig.
Platsen påminner om ett tempel med gudabilder överallt. Över allt säljs det speciella grejer kopplade till personen. I flockar går praktikanterna runt och servar.
Orden han säger diskuteras och vänds.
Och det märkliga är att inget av det jag såg var direkt märkvärdigt.
Denna höjning av nivån tror jag beror endast på att publiken är så okunnig om ridning och hästträning. Finns ingen annan förklaring, det och att följa gruppen.
Tog du bort klädsen, förväntningarna, mystiken och såg samma ridning i en lerig hage på landet gjort i blåställ så skulle det ha fått stämpelm dåligt.
Bättre uppvisningar har fått mycket sämmre kritik av "sekt medlemmarna"
Men ska poängtera, jag har inget problem med hans träning och ridning. En del saker var helt ok, vissa skulle jag ändra på. Men allt är uppskrivet långt över nivå. Och börjar förstå att dessa spöprov och titlar man kan förvärra är inget av värde utan bara en inbördes grej. När man ser vilka ryttare som får titlarna och man vet deras nivå så tar det udden av det hela. Inflation.
För att bli beridare på strömsholm så får du gå betydligt längre utbildning med krav än att bli riddare efter att ha mockat nån månad.
Men den moderna människan är i behov av hjältar att dyrka. Så att fenomenet uppstår är av anna karaktär än just ridning.
Och så får vi inte glöma mammon som har sitt finger med överallt.
 
anky von grunsven jasså rollkurs tanten,där en av hennes hästar dog efter för mycket hård riding i den formen sa veterinärerna. :angel:

du har sett han på den öppna träningen o på videor,då visar han ju skolorna. vanligtvis tränar han rakriktning också.
han sitter mitt på med längre inner ben för att ge stöd,men han sitter rätt på.
mycket snack tycker ja från en som inte vet vad hon pratar om :rofl:

SUCK!!! SUCK!!!

Alltid ska vissa dra fram vissa exempel för att tala om hur "dressyren verkligen" är i motsats till "Bentridningen" som inte får ifrågasättas.
Det ÄR ett åldersfenomen att skaffa sig idoler som inte får kritiseras. När man slutat gymnasiet och blivit ett par år äldre börjar man fatta att alla företeelser i världen innehåller ett oändligt antal nyanser. Det finns inte bara underbara änglar och eländiga svin.
Man upptäcker att ens idoler också har haft idoler och förebilder som präglat dem. Bent är en relativt ung person och flera av hans handledare och förebilder finna i livet och är i högsta grad verksamma.
Alla ni unga anghängare av akademisk ridkonst, till er skulle jag vilja säga: lär er språk, tyska, franska, spanska - viktiga språk i hästsammanhang. Res sedan ut i världen. Sök praktik och undervisning hos ridinstituten där den klassiska dressyren lärs ut. EFTERSTRÄVA ATT BLI BÄTTRE ÄN MÄSTAREN Skaffa en bred bas och djup kunskap för att kunna bli det.

Och inse att många på detta forum strävar denna väg och kommit en bit! Lite ödmjukhet ger ett gott debattklimat.


Hädanefter skulle jag vilja slippa alla diskussioner om huruvida BB är bäst eller inte. Förövrigt kommer det fler framstående instruktörer till Sverige, håll ögonen öppna. Och skyll inte på att det är dyrt! :angel:

Med vänlig hälsning
Tant Ann
 
Kul att du tycker att han är en söt ponny. Det är bara två fel... Han är travare och 163 cm i mankhöjd. JAG är 20 år så någon ponnytid är det inte direkt tal om...
 
Hejsan alla!!

Jag kommer att försvinna från detta forum(hela buke) nu.
men mitt namn kommer att finnas kvar,ifall ngn vill maila.
jag orkar inte disskutera,och därför håller ja mina ideer och tro för mig själv.

men det var intressant så länge det varade. :)

Mvh
 
Det Carmenzita, Djurjouren och Antti skriver i denna tråd har säkerligen en hel del sanning - men jag vill gärna se/höra om fler kunniga tränare som faktiskt är öppna för att ha kurser. Dvs göra kunskapen tillgänglig för gemene man - i mina ögon är BB något unik i detta då han vill göra sin kunskap, hur ödmjuk han än är över den, tillgänglig för så mycket människor som möjligt (jaja, jag är säkerligen naiv och idealist som vill tro detta, det kan väl givetvis vara en pengafråga...). Finns de i Sverige eller måste man utomlands?
Det räcker helt enkelt inte att läsa böcker för min del, antingen är jag korkad eller så är det nåt annat - men jag måste få se, höra och praktisera för att riktigt fatta.
Jag förstår att ni har sett, känt och förstått - något som ni tycker är bra, men jag vill gärna också se, känna och förstå detta.

Svårigheten med att börja söka... Grejen är väl kanske att man i början bör följa nån slags system för att komma in på vad som känns rätt. Men samtidigt förhålla sig kritisk till systemet och inse att det finns andra infallsvinklar.

När du väl har hittat en logik i ridningen är det nyttigt att se så många duktiga ryttare och tränare som möjligt. I början kan det bli ett enda kaos om du gör detsamma. Frågan är ju då (för varje ryttare individuellt) exakt NÄR man kommit så långt att man kan beta på olika ängar... ;)

Om du kommer in till kärnan från olika håll hela tiden inser du snabbare var kärnan är. Men då krävs det en viss självkritik, disciplin och ödmjukhet.

Ditt hus ser annorlunda ut från grannens tomt, det är därför diskussionerna ofta blir inflammerade. Vi har alla olika utgångsläge och en formulerad mening uppfattas olika av alla. Ingen kan 100% förstå vad den som uttalar orden verkligen har tänkt och känt bakom orden.

Formulerar man sig kort lämnar man för mycket utrymme till olika tolkningar. Formulerar man sig för långt finns det för många sidospår att halka in på. Därför lönar det sig att försöka hålla diskussionen konstruktiv.
:)

Olika duktiga tränare rör sig hela tiden som humlor på en blomsteräng över hela klotet. Själv har jag svårt att ha tid och råd att gå på allt som ordnas! Det ser jag som väldigt positivt på ett sätt, vi är privilegierade i dagens rörliga samhälle.

Men å andra sidan finns det gröna gräset överallt och det är lätt att bli överväldigad och tappa fokus och ifrågasättande.

Det är lite som med kärleken - huvudsaken är att människan har förmåga att älska och medvetet förhåller sig kärleksfull till sin omvärld. Jag litar på att hästarna vet att vi försöker vårt bästa. Varför skulle de annars stå ut med oss? :angel:
 
Håller med antti om att det här börjar bli av lite skrämmande "sektkaraktär". Har inte sett mästaren :smirk: IRL men jag tvivlar på att det inte finns någon som skulle kunna göra det bättre.
 
Jag tror att man måste knalla många vägar för att hitta sanningen. Och jag tror inte att det finns en objektiv, absolut sanning, utan att sanningen är vars och ens egen sanning, eftersom vi varseblir verkligheten på olika sätt.

Sen tror jag att var och en av alla de otaliga tränare det finns inom ridkonsten och -sporten kan bidra med just sin synvinkel. Dvs att alla kan ge just sin bit av kunskap, som ingen annan kan ge. Det är sedan individuellt hur länge du behöver stanna hos en person innan du går vidare. Eller hur länge du håller två/tre/flera tränare parallellt innan du byter konstellation.

Även om vissa sekttendenser ibland är uppenbara tror jag inte att vi behöver överreagera. De som just nu studerar för BB behöver just nu vad BB kan ge och kan inte ta till sig annat för stunden. Det är inget någon annan kan göra något åt.

Varje förändring kommer inifrån den enskilda individen. Var och en ska vi gå vår egen väg. Om någon försöker skuffa någon annan en särskild väg bör man också ta ansvar för hur det går. Kanske bäst att låta folk hitta sin egen väg och således lära sig ta ansvar för sitt eget liv. ;)

Detta nu mina högst personliga funderingar.
 
Ibland är det också så att man ser något som man ser som alldeles FEL! Men att just det lär dig väldigt mycket. /T_B
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 608
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 778
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 417
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 579
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp