Bukefalos 28 år!

VInklar/samling

JAG (som inte är bäst på extriörer mm :crazy:) tycker att han ser ut att ha bra vinklar när man tittar på första bilden där man såg lite bättre. Andra bilden var ju inte från sidan så det var lite svårare att se på den.
Men vad snygg han blivit på andra bilden! :eek: :love:
 
Red 3 ggr för en rel välkänd profil inom barocken som kallar sig tränare. Redan andra gången (och tredje) pratade hon om att vi borde fundera på att påbörja piaffarbete för att hjälpa hästen att vinkla bäckenet. Detta med en 17-årig nordsvensk med patellaupphakning som stått pga sparkskada i 1 år. Vad ska man säga? I rest my case. / Å
 
En häst är inte mogen för att trampas förräns den har fått en bärighet i övriga gångarter. Den ska kunna gå samlat med baken väl under sig och ryttaren ska kunna reglera tempo så pass att man kan fånga upp hästen och korta steget så att man nästan ligger i gränslandet för att sedan återigen skjuta på så att den kliver på framåt igen. Denna modulering av takten ska gå lätt och inte ge något motstånd eller bli hackigt. DÅ är hästen stark nog för att börja trampas.

MEN en rutinerad ryttare övar ofta tidigare än så på att få hästen att komma på vad man är ute efter när man ger hjälperna för tramp. Men det är ju en helt annan sak! Då handlar det inte om att man kräver att hästen sätter sig och jobbar utan enbart om att den ska förstå att det man vill är att den ska "stå still" och trampa. Absolut inte mer än så.
För mkt av det förberedande arbetet inför tramp är ju att kunna få hästen till att sätta sig utan att en stressfylld situation uppstår pga av att hästen inte förstår hur den ska bete sig när ryttaren driver på framåt samtidigt som resten av ryttarens kropp säger stopp.
Och det är nästan det momentet som de flesta lite mindre rutinerade ryttarna (eller obegåvade) oftast misslyckas på. Resultatet blir att piaffen blir ett ångestfyllt moment där häst och ryttare ofta blir osams och där trampen blir spända och hackiga steg utan ryggverksamhet.


Men förövrigt, nu är ju jag ingen "AR-människa" men är det verkligen så illa att man överlag inom AR håller på och trampar hästarna så direkt???? Jag trodde mest det var skitsnack när man hört ryktas om det tidigare... Men om det stämmer så är det en sak som är säker och det är att vi kommer att få otroligt mkt mer förslitningsskador på våra hästar inom en snar framtid :cry:
 
Jag tycker att det återigen är ett tecken på två olika läger inom AR i Sverige. En inriktning som i första hand är inriktad på att snabbt komma till samling och helst övriga krusiduller. Hästar som piafferar utan att knappt kunna trava, som kan gå i terre-a-terre utan att ha en bärig galopp etc...

Motsatsen är de som tycks tro att AR är skritt. De skrittar år ut och år in. Så långsamt som möjligt, tycks det. Kanske har provat lite öppna och sluta, men vet inte hur de ska gå vidare till nån annan gångart.

Sen är det ju alla vi andra som landar emellan ytterligheterna och som förhoppningsvis varken lutar åt det ena eller andra. Som stärker hästen (och skolar oss själva) i skritt så länge det behövs och börjar att trampa hästen när den är mogen. Men det är väl inte den kategorin som syns precis... :smirk:
 
Tycker du att de hästar som visas upp hos Bent på öppna träningen är redo för tramp? Eller är det bara i Sverige problemet uppstått?
 
Jag har inte varit nere på nån av de öppna träningarna, så det kan jag inte säga något om. Jag utgår bara från vad jag sett här i Sverige, de inriktningar som jag sett kommer från olika av hans elever.

Har du varit nere och tittat på träningarna? Vad funderade du på? Att samma fenomen syns bland eleverna där?
 
Mina ögon registrerade samma fenomen där. Därmed inte sagt att jag har rätt. Och fenomenet sträckte sig inte till bara eleverna.
 
Ja och jag tyckte inte det var speciellt bra. Har även sett en del videor med honom förstås. Som sagt, jag säger inte jag har rätt, har förstått att många "akademiker" tittar på andra saker än jag (ex att hästen sänker huvudet snabbt framåt/neråt vid signal, att halsen är lös mm). En del grejer var förstås bra! (Hästarna såg välmående ut, det var trevlig stämning, allt han sa var ju trevligt och "rätt").
 
Ja precis alla kan ju inte tycka lika, jag gillar ju inte vanlig dressyr.
men ja bryr mig inte om ngn annan rider det bara inte hästen far illa :)
vem av hans hingstar gillade du bäst då?

ja vi kollar ju på helt andra saker,du e dressyr ryttare va? eller va det hopp?? :confused:
 
Jag rider dressyr, men åt det mer "klassiska" hållet. Min tränare hämtar sin inspiration från Spanska ridskolan, USA, Tyskland mm mm. En liten del av ridundervisningen är direkt centrerad ridning.

Jag måste erkänna att jag blev mkt besviken på Stengården. :( Även om det är som du säger, att alla får hitta "sin" väg, tyckte jag inte att Bents väg gick mot "toppen". Jag känner också en oro för vad som verkar rel vanligt inom barockeriet. Folk börjar för tidigt med saker som de skulle avvaktat 5 år med. Jag blir också ledsen när man hela tiden får höra att barockare är noggranna med teorin och låter det ta tid. När det enda jag sett visar på motsatsen. Och nej, jag har inte sett ALLT. Men om inte ens Bent och hans elever faller mig på läppen, då måste jag ju få lov att tycka så, tycker jag. Jag tyckte Bent var en jätteduktig hästmänniska i "pratet", sämre i sadeln.

Hugin tyckte jag var fantastisk. Vilken häst.
 
hmm håller inte med dig jag har vart där i tre veckor o praktiserat,bent är bland dom bästa ryttare/hästmänniska jag ngnsin mött!! skulle göra vad som helst för att kunna rida som han,han kan sitta upp på en häst o känna av hela den. om man tänker på sitsen så är det olika för olika moment.

han e väldigt mycket för grund arbete och att inte brådska hästarna vad jag sett,hört och fått intryck av,vet ju inte vad du sett.

sedan kan du inte dömma alla AR ryttare,då jag vet hur många som helst som har haft oinridna eller skadade m.m som har skrittat o kanske ngt trav arbete,massa markarbete,longering m.m det första året. o sen när hästen e stark nog går man till nästa steg.

min häst var väldigt mycket skadad när ja fick han vi har tagit det nästan i snigeltakt med allt.
mitt sto håller ja på o longerar,två dagar rider ja o tränar skolor i skritt än.

smaken e som baken-delad :)
 
Det är väl lite det som händer på många håll inom AR; i teorin så låter allt bra, logiskt och fantastiskt utvecklande för både häst och ryttare. I praktiken fungerar det inte alltid.
Men jag är fast i AR-filosofin, tråkigt bara att ridningen inte alltid motsvarar vad man hoppas på. Ser man inga ryttare att ha som förebild så är det ju svårt att tro på teorin... :smirk:
Själv tycker jag att utbildningsgången passar mig och min häst bra, förhoppningsvis är man väl självkritisk nog att se när teori och praktik inte går hand i hand... :o
 
Nej nej, jag dömer ingen! Jag har verkligen bemödat mig om att väga varje ord på guldvåg, för att ingen ska ta illa upp.

Jag har sett Bent rida och han är inte obegåvad, men han är - enligt mitt sätt att se det - inte så bra som många verkar tycka. Han är inte i närheten av många inom världseliten, men eftersom han sitter på piedestal för många, så vill man inte se det. Som i en tråd härom veckan som Space_cowwgirl startade, är en av de saker jag tycker är "sämst" med hans typ av ridning att man inte rakriktar någon gång utan bara flyter igenom skolorna på sneda hästar. Det är inte stärkande enligt min teoretiska kunskap.

Jag kan också sitta upp på olika hästar och rel snabbt känna vilka snedheter de har. Det är bara en fråga om att komma i kontakt med sitt nervsystem och sitt arsle, inget unikt för AR.

Jag vet att du varit elev hos Bent och det är roligt att du hittat något du tycker är bra! Var o en blir salig på sitt vis.
 
han rakriktar visst,där ljuger space vad hon nu hette??

jag var skeptisk till han innan ja kom dit o trodde inte alls att han var så duktig,jag trodde allt han var duktig.
när ja kommer dit blir jag jätte bra bemött o han pratar med oss hela tiden när han rider o vi får ställa frågor.

vilak i världsklass menar du? hopp/dressyr ryttare. kan ju bero på att han inte förstör sina hästar,det är där det skiljer ;)

ja kan inte hjälpa vad du har för arsle men man måste ha känslan och det har han verkligen, tycker inte du ska prata en massa om han när han inte kan tala tillbaka.

försökte säga det snällt men du tar det som du tar det :D
 
Om du tycker att han rakriktar, så kanske du bör jämföra ex Anky van Grunsvens rakriktningar med Bents? Och titta på ifall ryttarna sitter mitt över hästarna? Enligt mitt sätt att se det (jag är kräsen), uppvisas det ingen toppridning på Stengården. Och varför får man inte lov att säga det, Bent är en offentlig person, han får väl tåla granskning? Precis som Ulla Salzgeber, Minna Telde och Nuno Oliveira?

Space_Cowgirl ljuger inte, hon råkar bara se samma sak som jag. Jag säger ju inte att det är rätt eller fel, du kanske borde försöka tänka i samma banor. Det du vet just nu, det kommer du att tycka är pinsamt lite om några år. För så är det att lära sig rida. Precis när man tycker man fattat ett och annat, då har man 60 år kvar innan man förstår just DEN detaljen... ;)

Som sagt, huvudsaken är att var och en är nöjd! :)
 
du kanske borde försöka tänka i samma banor. Det du vet just nu, det kommer du att tycka är pinsamt lite om några år. För så är det att lära sig rida. Precis när man tycker man fattat ett och annat, då har man 60 år kvar innan man förstår just DEN detaljen...
det blir du som får äta upp det där :D

anky von grunsven jasså rollkurs tanten,där en av hennes hästar dog efter för mycket hård riding i den formen sa veterinärerna. :angel:

du har sett han på den öppna träningen o på videor,då visar han ju skolorna. vanligtvis tränar han rakriktning också.
han sitter mitt på med längre inner ben för att ge stöd,men han sitter rätt på.
mycket snack tycker ja från en som inte vet vad hon pratar om :rofl:
 
Jag sa inte att jag gillade allt med Anky van Grunsven. Jag gillar inte rollkur. Jag gillar god ridning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 610
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
19 789
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 418
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 579
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp