Bukefalos 28 år!

Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Om det inte är vinterväglag eller väntas sådant får bilen INTE ha dubbdäck & oavsett vad för väglag det är får inte bilen ha dubbdäck om inte transporten har det.

Alltså, du citerar från bok så här:
"Väljer du dubbdäck, måste du ha dubbdäck på alla hjulen.En tillkopplad släpvagn måste även den ha dubbdäck om dragbilen har dubbdäck. Detta gäller endast vinterväglag"

Hur får du det till att det ALLTID är otillåtet med olika däck på bil och släp? Det står ju klart och tydligt att det INTE gäller vid annat väglag än vinterväglag. :confused:

Efter den 1 okt FÅR man ha dubbdäck OAVSETT väglag. Innan den 1 okt FÅR man ha dubbdäck OM det är eller förväntas vinterväglag.

Men vad vet jag? :)
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

För att det inte väntas VINTERVÄGLAG.Kanske i Antarktis men inte i Sverige.

Nu vet jag inte var i landet du bor, men här har vi haft snö både i september och i maj. Så det där är ju väldigt varierande.

Sen, lite ot, men här ligger det snö, och is. 5 km bort är det barmark. Med sommardäck skulle jag inte komma av gården, medan någon som bor 5 km bort inte skulle ha minsta problem.

Och det kan se likadant ut i oktober, eller mars, eller april. Förra året var ju extremen, blev inte vinter förrän i JANUARI..

Om fler förväntade sig vinterväglag tidigare så skulle det kanske inte bli så mkt olyckor vid första halkan..
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Det spelar ingen roll om det "väntas" vinterväglag eller inte 1 okt - 1 dec, man får köra hur man vill under den perioden.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Om du möter en polispatrull under den tiden & du har dubb på bilen & sommardäck på transporten är det bara du som lider, inte jag.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Inte om det inte är vinterväglag - varför förstår du inte???
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Nä, inte om sommarväglag råder men det är efter första tillåtna dag för dubbdäck. Då kan du ha dubb på bilen och vad sjutton du vill på släpet.

NEJ:devil: Du får ALDRIG köra med ett odubbat släp om du har dubbar på bilen oavsett väglag!!:idea:
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Kopierade detta från VV..

(Ber om ursäkt men dom hade visst ändrat en liten detalj.. Ni hade visst rätt..:p)

Tillåtet med dubbdäck 1 oktober-30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober-30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Höst och vår är på väldigt olika tidpunkter om man bor i Västra Götaland och i Norrbotten.
Det var nu som ts frågade om och i Västra Götaland är det fortfarande "höst".

Förutom på vissa ställen där det är vinter (ligger ett par cm snö, och är packad snö på vägarna)...
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Jag red faktiskt förbi en isfläck idag som är flera dagar gammal här också - trots flera plusgrader i helgen.

Ville bara tydliggöra skillnaderna mellan norra och södra Sverige. Jag tror du förstår om du läst hela tråden (tröttsam dock).
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Jag vet inte vad du vet, men jag vet mitt genom att ha läst i lagtext & körkortsboken;)
Orkar inte gå igenom allt eftersom jag redan skrivit utifrån körkortsboken i tråden & det går bra att läsa det.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Ja, och enligt det du kopierat in från boken och det som kopierats ett antal gånger från VV hemsida så står det "vid vinterväglag". Hade det gällt oavsett väglag hade de skrivit det.
Men jag får faktiskt väldigt gärna förklarat för mig vad det innebär med meningen:

"Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag."

Det kanske betyder oavsett väglag bara det att de skriver vid vinterväglag? :confused:
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Crysler, jag har samma info som du. Att det aldrig är OK med den kombinationen alltså.

MEN faktiskt är det så att enligt SKRIVNINGEN är det OK så länge det inte är vinterväglag.

Jag kollade med inspektören när jag tog BE, körläraren och en polis. De var alla överens med mig, att det aldrig är tillåtet.

Enligt skrivningen som kopierats in här, är det faktiskt tillåtet. Så länge det inte är vinterväglag.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Miss Molly kopierade in det här:
Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet
Där står det inget om vinterväglag i den meningen. Eller betyder det bara fordonet, inte fordon+släpvagn kanske...
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Det handlar om bilen, inte kombinationen. Du får inte ha både dubbat och odubbat på bilen.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Miss Molly kopierade in det här:

Där står det inget om vinterväglag i den meningen. Eller betyder det bara fordonet, inte fordon+släpvagn kanske...


Ja precis, det betyder att du på samma fordon inte får blanda däcken. T ex på en bil får du inte samtidigt ha dubbade och odubbade däck. Eller på en släpvagn. Alla däcken på fordonet ska vara av samma typ.

Bil + släp blir ett ekipage, två fordon.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

*kl*

Vägverket uppringt precis för 2 sek sedan.

Man behöver INTE ha dubbdäck på släpet om det INTE är vinterväglag, TROTS att du har dubbdäck på bilen.

ÄR det vinterväglag DÅ måste du ha samma däck på bil som släp OAVSETT tid på året.

Så idag i Göteborg är det inte vinterväglag, jag har dubbdäck på bilen och sommardäck på släpet och det får jag alldeles lagligt ut och köra med.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

ÄR det vinterväglag DÅ måste du ha samma däck på bil som släp OAVSETT tid på året.

Sa de verkligen det? I så fall kommer jag inte att lita på resten av utsagon heller, för vid vinterväglag får du INTE ha dubbat på bilen och odubbat på släpet...
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Sa de verkligen det? I så fall kommer jag inte att lita på resten av utsagon heller, för vid vinterväglag får du INTE ha dubbat på bilen och odubbat på släpet...

Vad är konstigt med det? Det Kirre säger, är ju det som sagts hela tiden.

Vinterväglag = samma däck eller bättre på släpet. Dvs dubb på bilen = dubb på släpet.

Ej vinterväg, men tillåten period för dubbdäck = okej med dubb på bil och odubbat på släpet.
 

Liknande trådar

Fordon Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till...
Svar
15
· Visningar
1 121
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
26 020
Senast: ptr
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 559
Senast: ako
·
Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp