Bukefalos 28 år!

Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Nej, du skrev att man måste ha likadana däck på hela ekipaget. Men det behövs ju inte. Jag kan mycket väl ha dubb på släpet men odubbade vinterdäck på bilen.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Ok, ursäkta min otydlighet.
Utefter diskussionen så var ju frågan gällande kombination dubbdäck+sommardäck om den alls var tillåten och det är den. Mitt förtydligande om samma däck var att den kombinationen aldrig är tillåten vid vinterväglag, oavsett tid på året.
Vilka typer av vinterdäck man sedan får kombinera, det är nästa frågeställning, som alla dock verkar vara tämligen överens om. :)
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Oj vilka diskussioner det blev... Tack alla.
Självklart skall man ha dubbade däck på transporten om det är vinterväglag... Så mkt är jag med... ;)
Men som vädret är nu, 5-6 plusgrader och inte en isfläck på mils avstånd, och då det fortfarande är tillåtet med sommardäck så kan jag inte riktigt förstå resonemanget varför man inte skulle kunna köra med olika däck på bil och transport. Vad skulle det ha för inverkan liksom, med utgångspunkt att det INTE ÄR VINTERVÄGLAG...
Bara en liten fundering...

Kirre, jag litar på dig och den info som jag på annat håll fått att jag i dagsläget kör lagligt... Iallafall om vädret håller i sig och det är fortfarande november månad...:)
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

*kl* Det verkar vara olika bud från olika håll.

För några veckor sedan ringde jag till Vägverket (här i Göteborg) för att få veta vad som gällde. Fick då svaret att om bilen har vinterdäck, skall även släpet ha, oavsett underlag, vinterdäck.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Fick idag även ett skriftligt svar via mail på samma fråga, svaret är som följer:

Hej.
Lagen säger enligt VVFS 2007:307.
" om släpvagn dras av bil som har en totalvikt av högst 3500 kg och bilen har dubbdäck skall, då vinterväglag råder, även däcken på släpvagnen vara dubbade."

Alltså, om det råder vinterväglag och bilen har dubbade däck så ska även släpet ha dubbade däck. Före eller efter 1 december har ingen betydelse.

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning
Leif Broo
Vägverket
651 15 Karlstad
Malmtorgsgatan 4www.vv.se0771-119 119
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

TS:
Jag går en BE-kurs just nu och vi fick en tumregel att hålla oss efter... kanske är den klarare.
"Släpet ska ha däck som är lika bra eller bättre (ur greppsynpunkt) än bilen."
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Fast frågan var ju om det var lagligt. :) Sen är det självklart bättre att följa er tumregel för att garanterat inte köra med fel kombination.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Och här fick jag samma svar, fast av en annan person, på frågan som skickades i helgen till Vägverket.

Hej!
Du har helt rätt i vad du skriver, att när vinterväglag INTE råder så får du med en bil som kör på dubbade däck dra en släpvagn med sommardäck.
Med vänlig hälsning
Fredrik Nilsson
Vägverket
781 87 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Japp!!

Du har helt rätt i det du skriver om dubbdäck på bil och släp. Jag frågade min far för ett tag sedan när jag själv skulle låna en transport som hade dubbdäck och min bil som fortfarande hade sommardäck. Han svarade precis som du! Kan lägga till att han har haft egen däckfirma läänge nu så han måste veta. Själv ifrågasatte jag honom då jag läst på vägverkets hemsida, men han bara suckade. Det är inte lätt att förstå hur de som ska veta EGENTLIGEN menar ibland.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Har försökt få klart för mig hur det ligger till. Säg att det inte är vinterväglag men bilen har dubbade vinterdäck men hästtransporten har sommardäck. Är det lovligt att köra eller ej? Detta alltså innan 1 december... Får släpet ha odubbade vinterdäck?
Tacksam för svar... :bow:

Har du dubbdäck på bilen, måste du ha dubbdäck på släpen.
Har du odubbat på på bilen, kan du ha vilket som på släpen.
Alltid de "bättre" däcken på släpen.
Lagen är lite luddig angående vinterdäck.
Du ska ha vinterdäck vid vinterväglag efter den 1 december.
Principiellt kan du köra med sommardäck hela vintern om det inte är under 5+.
Snacka om luddiga lagar!!
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

För mig är det nu oxå helt glasklart vad som gäller...

Kan även förtälja att då jag idag var iväg med min pålle, med sommardäck på släpet blev stoppad i en poliskontroll. Ingen reaktion ifrån polisen...
Fick däremot lite för mig ny info om vad som gäller... Brandsläckare och temperaturmätare i transport (som avläses i bilen) är något man måste ha... Temp.mätare dock främst under sommaren!
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Brandsläckare i transporten? Är inte det vansinnigt onödigt då det verkar bättre att ha den i bilen (d v s där man själv är om det händer något - vare sig man behöver använda brandsläckare i bilen eller släpet...)
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Jag kan förstå brandsläckare i bilen, men vad har det med ett släp att göra som bara har svagström och ingen tändkälla?
Måste väl vara fel ändå?

För övrigt, är det något nytt att det ska finnas brandläckare i bilen? Då borde ju det vara en sak som tillhör trafiksäkerheten och således vara en punkt i Bilprovningens kontrollista, vilket det inte varit tidigare i år.

Vart finns informationen?

Tempgivare på släp är sund, men jag är skeptisk till att det är en lag heller. Kanske på hästlastbilar i yrkestrafik?

Du tror inte att det var en snurrig polis som ville vara duktig? Inte helt ovanligt...
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Jag har fått påpekande ang brandsläckare i transporten, dock höll insp med om att det var vettigare att ha den i bilden.

Frågan är om inte regeln ursprungligen eller fortfarande är för hästbussar och hästlastbilar, men att det ev inte finns någon särskiljning?
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Från Jordbruksverkets Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001835/DFS_2006-09.pdf


2 kap. Transportmedel m.m.. Allmänna råd till 2 kap. 9 §
För att kunna rädda djuren vid brand bör brandsläckare finnas lätt
tillgänglig.


6 kap. Transport med fordon. 4 § Slutna transportmedel ska ha reglerbara ventiler i det antal som krävs för att
hålla god ventilation om inte annat anges i dessa föreskrifter. I lastutrymmet
ska det finnas temperaturmätare som ska avläsas med lämpliga intervaller.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Ok, intressant! Tack för citaten verkligen.

Som jag tolkar det är det alltså lag på tempgivare i lastutrymmet för djur, men brandsläckare bör bara finnas.

Eller hur tolkar ni det?
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Jag har inte lusläst, är/finns ju undantag för vissa typer av transporter/resor, så man bör kolla 'allt' själv, jag bara skummade.

Men brandsläckare är ett klart bör, och inte ett ord om att den måste vara i transporten, utan lätt tillgänglig och det är det ju i bilen.

Men tempmätare ska finnas, dock står det inte ett smack om att den ska kunna läsas av från bilen, så en helt vanlig termometer på väggen borde vara fullt okej, sålänge man läser av den med 'lämpliga intervaller'. Man kan ju stanna och gå ut och kolla på termometern liksom.
 

Liknande trådar

Fordon Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till...
Svar
15
· Visningar
1 121
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
26 023
Senast: ptr
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 559
Senast: ako
·
Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp