Bukefalos 28 år!

Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

S

Solosanta

Har försökt få klart för mig hur det ligger till. Säg att det inte är vinterväglag men bilen har dubbade vinterdäck men hästtransporten har sommardäck. Är det lovligt att köra eller ej? Detta alltså innan 1 december... Får släpet ha odubbade vinterdäck?
Tacksam för svar... :bow:
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Kopierat från vägverket:
Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag.
Har bilen odubbade däck får släpvagnen antingen ha dubbade
eller odubbade vinterdäck.

Alltså, släpet måste ha "tuffaste" däcken.

Hela broschyren går att läsa här
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Har bilen dubbat måste släpet också ha de. Eller du kan "året runt däck" på släpet.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Kopierat från vägverket:


Alltså, släpet måste ha "tuffaste" däcken.

Hela broschyren går att läsa här

Vid vinterväglag före den 1/12, ja. Är det inte vinterväglag, före den 1/12, är det ok utan på släpet. Grannen kollade detta förra året och fick ok av den anledningen.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Jag är säker på min sak, det du skriver gäller vid vinterväglag. TS frågade när det inte är vinterväglag.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Som Piraja och Fredag sagt - är det inte vinterväglag och nu får du ha sommardäck på släpet och dubbat på bilen om du vill. Jag kollade i våras.

Är det vinterväglag (vilket finns angett vad som räknas som) så måste du ha minst lika bra däck på släpet som på bilen.

Liten lathund då (för vinterväglag):

Bilden dubbad - släpet dubbat
Bilen odubbat - släpet odubbat eller dubbat

(Således - idag får jag inte lämna gården med släpet eftersom jag har dubbat på bilen och sommardäck på släpet. För två veckor sen när jag åkte sist var det fullt lagligt med dubb på bilen och sommardäck på släpet, för då rådde inte vinterväglag. Det gör det dock här idag)
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Tack alla för infon... Har nog fått klart för mig om hur det ligger till nu!!!
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Det är otroligt många som inte har koll på detta, detta forum är ett bra bevis - så du är inte ensam! ;)
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Det är otroligt många som inte har koll på detta, detta forum är ett bra bevis - så du är inte ensam! ;)

Eller så ser man till att byta däck på släpet när man byter på bilen så behöver man inte fundera över alla kombinationer...
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Eller så ser man till att byta däck på släpet när man byter på bilen så behöver man inte fundera över alla kombinationer...


Dubbdäck på bar asfalt låter rätt mycket. Det låter i släpet med. Därför brukar jag inte lägga på vinterdäcken på släpet alltför tidigt, det går lika fort att slänga på dem om det nu skulle vara vinterväglag när jag ska köra. Sen byter jag permanent (oavsett väglag) när det börjar bli vinter. (I år ligger jag lite efter, däcken befann sig på fel ställe).
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Vi fick ju plötsligt vinterväglag så vi slängde på dubbat på släpet...och nu är det inte vinterväglag längre:mad:...men, snart är det ju december ändå så det är väl lika bra att det är gjort...:cool:
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Eller så ser man till att byta däck på släpet när man byter på bilen så behöver man inte fundera över alla kombinationer...

eller så har man flera bilar och flera släp och kör i olika komb så man måste hålla reda på det. :d
eller köper en ny bil där man aldrig har dubbdäck utan vinterdäck. Frågor dyker upp. :devil:
Även om man förösker köra efter tesen: byt samtidgt :idea:
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Jo, det brukar ju bli lite omväxlande där i slutet, barmark och vinterväg. Men då får de vara på (brukar sätta på i slutet av oktober, oavsett om det fortf är sommarväg, tidigare om det blir vinter tidigare).

Men bilen slänger jag på tidigt, vid första frosten.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Dubbad bil måste ALLTID ha dubbat släp!! Oavsett vinterväglag eller ej!;) Du får inte framföra ett odubbat släp med en dubbad bil:angel:
Däremot får du köra dubbat släp med odubbad bil...
Alltid bästa däcken bak! (i det här fallet är det släpet..)
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Har du "året-runt-däck" (friktionsdäck) på släpet räknas det som odubbat och kräver då att du inte heller har dubbat på bilen - vid vinterväglag.

Dubbad bil = dubbat släp gäller alltid oavsett väglag! Som du skrev så får bilen inte ha dubbar om släpet inte har det. Nu blev det rätt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Dubbad bil = dubbat släp gäller alltid oavsett väglag! Som du skrev så får bilen inte ha dubbar om släpet inte har det. Nu blev det rätt..
Nej, du har fel!

Precis som bl a Fredag skriver är det vid vinterväglag som reglerna gäller.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Dubbad bil = dubbat släp gäller alltid oavsett väglag! Som du skrev så får bilen inte ha dubbar om släpet inte har det. Nu blev det rätt..

Nä, inte om sommarväglag råder men det är efter första tillåtna dag för dubbdäck. Då kan du ha dubb på bilen och vad sjutton du vill på släpet.
 

Liknande trådar

Fordon Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till...
Svar
15
· Visningar
1 105
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 748
Senast: ptr
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 396
Senast: ako
·
Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp