Bukefalos 28 år!

Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Jag har faktiskt termometer i släpet, med fjärravläsning i bilen. Men tyvärr är kontakten dålig och jag får bara avläsningar med glesa intervall (svårt med kontakten mellan alla väggar).
Så där klarar jag mig uppenbarligen! :)

Men brandsläckare i bilen, det har jag inte mer än tänkt på i förbigående. Det är ju inte helt enkelt att montera säkert. Snacka om mördarprojektil om den skulle flyga loss i en krock!
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Det är därför jag faktiskt överväger att sätta min i släpet. Lite bekymrad över var man sätter den så hästarna inte når den bara.

Iofs, om man bultar fast hållaren i bilen borde det vara ilika säkert, men vet inte var man gör det lätt åtkomligt. Men går går det allt, lastbilar etc har brandsläckare
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Jo, förvisso, men lastbilar (och flera andra som har släckare) är säkert levererade med färdiga fästen som nya fordon.

Men, med hjälp av en verkstad går det säkert rätt lätt att fixa stadiga fästen antar jag.
Är det nu lag på det när man kör djur så får man väl bara fixa!
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Ja just det - tänk så fort man kan glömma! ;)

Jag ska nog gå och lägga mig nu känner jag... :p
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Du tror inte att det var en snurrig polis som ville vara duktig? Inte helt ovanligt...

:) Ja, sådana finns det ju.. men i detta fall var poliskontrollen just inriktad på hästsläp, just för upplysning om vad som gäller etc. Det var vad polisen sa till oss, vi var inte heller de enda "hästekipaget" på plats...
Vad gäller brandsläckare så kanske han inte uttyckte specifikt att den skulle vara I transporten, den måste väl helt enkelt vara lätt-tillgänglig..
Sedan kikade de oxå inne i släpet, för att kolla att det fanns strö, vilket jag givetvis alltid har. Detta var enligt honom också ett krav!

Att vi sedan hade ett x-antal "övervikt" på släpet, verkade de dock inte bry sig om...:angel:
Fast min häst var ganska otålig i transporten och vi hade en tid att passa på klinik, så de kanske helt enkelt var "snälla"...:confused:
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Strö vid resor längre än 30 minuter har länge varit ett krav, inget nytt alltså =)
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Alexandra_W klarade ju begreppen där, så det var helt klart inte en "farbror duktig" som du blev utsatt för.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Det ska alltid finnas strö i transport, oavsett restid!

Nä, faktiskt inte. NU skrev jag inget om hu det var nu, utan att det länge funnits regel om strö vid resor över 30 min, dvs det är ingen ny regel.

Numera krävs strö oavsett reslängd, om det inte är en 'privat' transport, dvs där te x jag kör mina egna hästar för hobbybruk, och resan är mindre än 50 km lång.
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Numera krävs strö oavsett reslängd, om det inte är en 'privat' transport, dvs där te x jag kör mina egna hästar för hobbybruk, och resan är mindre än 50 km lång.

Själv har jag aldrig hört talas om denna regel, det har ändå för mig alltid varit självklart att ha strö i transporten... Däremot så uppfattade jag av polisen att det ÄR EN REGEL, oavsett restid eller typ av transport (privat-företag).
Men som jag har förstått är väl alla dessa lagar ibland lite luddiga att tyda...!
 
Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Själv har jag aldrig hört talas om denna regel, det har ändå för mig alltid varit självklart att ha strö i transporten... Däremot så uppfattade jag av polisen att det ÄR EN REGEL, oavsett restid eller typ av transport (privat-företag).
Men som jag har förstått är väl alla dessa lagar ibland lite luddiga att tyda...!


Finns på JSV:s hemsida, länk finns nedan i inlägget (inlägget med citat om brandsläckare och termometer). Står alldeles i början av texten.

Jag har också alltid strö, oavsett längd på resa (iofs åker aldrig mina kortare än 30 min, som gamla gränsen var, däremot kortare än 5 mil. Men jag vill ha strö om jag så bara kör 10 minuter)
 

Liknande trådar

Fordon Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till...
Svar
15
· Visningar
1 105
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 748
Senast: ptr
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 395
Senast: ako
·
Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp