Bukefalos 28 år!

Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sover oxå som en kratta de flesta nätter, men mest för den där jäkla halsbrännan jag har. Hoppas doktorn kan hjälpa mej med nått imorn när vi ska dit.
Men har haft perioder då jag vaknar och är klarvaken oxå, känns drygt när man vill passa på att sova.


Idag kom brev från the health visitor, motsvarighete till bvc, som vill komma hem hit och prata. Har hört både bra och dåligt om det, vissa säger att de bara vill snoka runt medans andra säger att de inte kollat runt utan bara pratat om hur man mår och vad som väntar. Jag ser det som en bra grej, dom kollar att allt är som det ska, hur man mår, man kan fråga en massa osv, en trygghet spec då det är första barnet. Samtidigt är de bra om de kan snappa upp familjer där de behövs extra stöd.

Imorgon ska vi träffa doktorn som sagt men först ska vi på nytt ul :love:
 
Suck! Här försvann en del av vårt skyddsnät idag! Svärpäronen som är vår jour och som vi om vi mådde bra skulle åka och hälsa på på julafton har utsatt sig för magsjuka. De har varit och hälsat på gammelmorfar och gammelmormor som kräks sedan i söndags. Jag förstår ju egentligen att de åkte dit, de vill ju hjälpa gamlingarna. Ändå kändes det som att det kraschade lite för oss.

Jag vägrar att åka dit nu på julafton. Även om det är 48h emellan så är jag sjukt nojjig över just magsjuka. Vill varken ha det höggravid (v39) eller ny-snittad. Mannen tycker att han och sonen kan åka men det är ju lika illa om de drar hem skiten. Suck!

Min mamma är 12 mil bort. I Stockholm är det låååångt. Vi har vänner som bor ett par mil från BB som vi nog skulle kunna nyttja som jour. Skit vad jobbigt allt blev.

Jag märker att jag dessutom är rätt instabil när en sån här grej gör att jag får ett sammanbrott och grinar i 30 minuter. Gaaaah!

Mvh Miks
 
Jag sover oxå som en kratta de flesta nätter, men mest för den där jäkla halsbrännan jag har. Hoppas doktorn kan hjälpa mej med nått imorn när vi ska dit.
Men har haft perioder då jag vaknar och är klarvaken oxå, känns drygt när man vill passa på att sova.


Idag kom brev från the health visitor, motsvarighete till bvc, som vill komma hem hit och prata. Har hört både bra och dåligt om det, vissa säger att de bara vill snoka runt medans andra säger att de inte kollat runt utan bara pratat om hur man mår och vad som väntar. Jag ser det som en bra grej, dom kollar att allt är som det ska, hur man mår, man kan fråga en massa osv, en trygghet spec då det är första barnet. Samtidigt är de bra om de kan snappa upp familjer där de behövs extra stöd.

Imorgon ska vi träffa doktorn som sagt men först ska vi på nytt ul :love:
Jag käkar Omeprazol mot halsbrännan. Funkar superbra! Borde ju finnas något liknande hos dig som du kan äta. En tablett hjälper i 24h så nu äter jag en om dagen och klarar mej på det. Innan har jag knaprat Rennie som godis men det slipper jag nu. Halsbränna är så sjuuuukt äckligt!

Jag tycker det verkar vara ett bra upplägg att de kommer hem och snackar lite. Vi har ju liknande i Sverige fast efter att bebisen har kommit hem. Har man inget att dölja så är det ju inget konstigt :)

Vad mysigt att få se lille bebisen på ultraljud igen! Hoppas allt ser bra ut!

Mvh Miks
 
Jag sover oxå som en kratta de flesta nätter, men mest för den där jäkla halsbrännan jag har. Hoppas doktorn kan hjälpa mej med nått imorn när vi ska dit.
Men har haft perioder då jag vaknar och är klarvaken oxå, känns drygt när man vill passa på att sova.


Idag kom brev från the health visitor, motsvarighete till bvc, som vill komma hem hit och prata. Har hört både bra och dåligt om det, vissa säger att de bara vill snoka runt medans andra säger att de inte kollat runt utan bara pratat om hur man mår och vad som väntar. Jag ser det som en bra grej, dom kollar att allt är som det ska, hur man mår, man kan fråga en massa osv, en trygghet spec då det är första barnet. Samtidigt är de bra om de kan snappa upp familjer där de behövs extra stöd.

Imorgon ska vi träffa doktorn som sagt men först ska vi på nytt ul :love:

Utöver omeprazol så är andapsin eller gaviscon bra grejer mot halsbrännan, det lägger sig som ett lock överst i magsäcken-super om man har mest besvär liggande ^^

Använde det varje kväll innan bebben vände sig nedåt.
Vet inte om du behöver recept där i utlandet? ;)
 
Jag käkar Omeprazol mot halsbrännan. Funkar superbra! Borde ju finnas något liknande hos dig som du kan äta. En tablett hjälper i 24h så nu äter jag en om dagen och klarar mej på det. Innan har jag knaprat Rennie som godis men det slipper jag nu. Halsbränna är så sjuuuukt äckligt!

Jag tycker det verkar vara ett bra upplägg att de kommer hem och snackar lite. Vi har ju liknande i Sverige fast efter att bebisen har kommit hem. Har man inget att dölja så är det ju inget konstigt :)

Vad mysigt att få se lille bebisen på ultraljud igen! Hoppas allt ser bra ut!

Mvh Miks

Ja halsbränna är ett helvete, de och de sura uppstötningarna och kräkandet :down:
Käkade omeprazol innan och tidigt i graviditeten, kräktes och hade halsbränna redan innan pga stress, får se om doktorn vill skriva ut mer imorn, får de ju gratis om det är recept, har kört på ett glas mjölk eller 2 hittills som hjälper på dagen iaf.

@nagelbitarn gaviscon fick jag tips om av en vän så det finns på listan att fråga doktorn om oxå. Finns receptfritt men bättre att får utskrivet och få gratis :D

Hoppas bli av med brännan till julen, det räcker med att jag knappt får i mej nån mat alls innan jag är propmätt, inte för att jag är nån fan av julmaten varken svensk eller engelsk men tänkte försöka tycka i mej lite godsaker och tårta iaf.
 
Suck! Här försvann en del av vårt skyddsnät idag! Svärpäronen som är vår jour och som vi om vi mådde bra skulle åka och hälsa på på julafton har utsatt sig för magsjuka. De har varit och hälsat på gammelmorfar och gammelmormor som kräks sedan i söndags. Jag förstår ju egentligen att de åkte dit, de vill ju hjälpa gamlingarna. Ändå kändes det som att det kraschade lite för oss.

Jag vägrar att åka dit nu på julafton. Även om det är 48h emellan så är jag sjukt nojjig över just magsjuka. Vill varken ha det höggravid (v39) eller ny-snittad. Mannen tycker att han och sonen kan åka men det är ju lika illa om de drar hem skiten. Suck!

Min mamma är 12 mil bort. I Stockholm är det låååångt. Vi har vänner som bor ett par mil från BB som vi nog skulle kunna nyttja som jour. Skit vad jobbigt allt blev.

Jag märker att jag dessutom är rätt instabil när en sån här grej gör att jag får ett sammanbrott och grinar i 30 minuter. Gaaaah!

Mvh Miks

Vad jobbigt, visst var det du som hade snittdatum bokat? Faller det inom smittotiden..?

Själv är jag nästan avtrubbad inför det stundande kaoset. Vi har ingen hundvakt, närmsta anhöriga bor 1765 km bort..Så jag förbereder mig att vara ensam under latensfas och även strax efter förlossningen.

Hästvakt får jag av mina nya underbara stallkamrater och skulle det gå fel, eller att det krävs längre sjukhusvistelse, så är min mamma standby ( två flyg bort däremot).

Jag tror det mesta ordnar sig och oavsett kan man inte planera för alla eventualiteter :)
 
Suck! Här försvann en del av vårt skyddsnät idag! Svärpäronen som är vår jour och som vi om vi mådde bra skulle åka och hälsa på på julafton har utsatt sig för magsjuka. De har varit och hälsat på gammelmorfar och gammelmormor som kräks sedan i söndags. Jag förstår ju egentligen att de åkte dit, de vill ju hjälpa gamlingarna. Ändå kändes det som att det kraschade lite för oss.

Jag vägrar att åka dit nu på julafton. Även om det är 48h emellan så är jag sjukt nojjig över just magsjuka. Vill varken ha det höggravid (v39) eller ny-snittad. Mannen tycker att han och sonen kan åka men det är ju lika illa om de drar hem skiten. Suck!

Min mamma är 12 mil bort. I Stockholm är det låååångt. Vi har vänner som bor ett par mil från BB som vi nog skulle kunna nyttja som jour. Skit vad jobbigt allt blev.

Jag märker att jag dessutom är rätt instabil när en sån här grej gör att jag får ett sammanbrott och grinar i 30 minuter. Gaaaah!

Mvh Miks

Snacka om dålig timing, usch o fy för magsjuka förstår verkligan att du vill hålla dej och familjen borta, och förstår att de blev tårar.
 
@nagelbitarn Japp vi har ett datum. Den 29/12. Har vi otur så blir svärpäronen sjuka i intervaller och då skiter det sig. Då kan vi nog i och för sig planera om så att min mamma tar sonen. Det värsta skulle nu vara om det startar spontant typ inatt eller julafton. Då vette sjutton vad vi gör. Alla har ju liksom planer på julafton och jag vet inte riktigt vem som skulle vara sugen på att hänga med en överpeppad 5,5 åring som inte är inplanerad.

@pudsey Nä inte sugen på att dra hem magsjuka!

Grinandet blev inte bättre av att svärmor messade maken värsta snyftmesset om att hon förstört julen och att hon ligger och grinar. Nu har jag bölat mer eller mindre hela kvällen. Mest för att jag är orolig och väldigt gravid och hormonig!

Ska försöka sansa mig och försöka tänka lösningsfokucerat. Ska bara sluta böla först :meh: :cautious:

Mvh Miks
 
Vad jobbigt, visst var det du som hade snittdatum bokat? Faller det inom smittotiden..?

Själv är jag nästan avtrubbad inför det stundande kaoset. Vi har ingen hundvakt, närmsta anhöriga bor 1765 km bort..Så jag förbereder mig att vara ensam under latensfas och även strax efter förlossningen.

Hästvakt får jag av mina nya underbara stallkamrater och skulle det gå fel, eller att det krävs längre sjukhusvistelse, så är min mamma standby ( två flyg bort däremot).

Jag tror det mesta ordnar sig och oavsett kan man inte planera för alla eventualiteter :)
Har ni ingen i stallet som kan tänka sig hänga med vovven? Jag tänker om det drar ut på det på förlossningen.

Mvh Miks
 
Grinandet blev inte bättre av att svärmor messade maken värsta snyftmesset om att hon förstört julen och att hon ligger och grinar. Nu har jag bölat mer eller mindre hela kvällen. Mest för att jag är orolig och väldigt gravid och hormonig!

Ha INTE nån ångest för att du inte vill dra hem folk som kan bära på smittor! Speciellt inte när du är gravid och har mycket sämre immunförsvar än vanligt!

Jag har flera gånger nu senaste månaderna halvt fått psykbryt över vänner som umgåtts med mig och det kommer fram efter flera kramar osv att "det går magsjuka på jobbet". Jag måste få reda på sånt i mitt tillstånd så jag själv får välja vad jag vill utsätta mig för tycker jag så ha ingen ångest! De får skylla sig själva!

Håll man och son hemma, ingen i din familj som du bor med bör träffa de som förmodligen smittats!
 
Ha INTE nån ångest för att du inte vill dra hem folk som kan bära på smittor! Speciellt inte när du är gravid och har mycket sämre immunförsvar än vanligt!

Jag har flera gånger nu senaste månaderna halvt fått psykbryt över vänner som umgåtts med mig och det kommer fram efter flera kramar osv att "det går magsjuka på jobbet". Jag måste få reda på sånt i mitt tillstånd så jag själv får välja vad jag vill utsätta mig för tycker jag så ha ingen ångest! De får skylla sig själva!
Tack! Jag vet! Eller snarare rationella jag vet att jag gör rätt. Men den här hormonstinna überkänsliga grinkossan verkar inte kunna tagga ner just nu!

Och bara för det fick jag blod på pappret när jag var och kissade! Waaaah! Whyyyy! :rage: :arghh: :nailbiting:

Och du! Riktigt dålig stil av dina vänner! Man måste faktiskt tänka ett steg längre!

Mvh Miks
 
Hoppas blodet inte betyder något alls @Miks ! För mig var det ju tyvärr startskottet för värkarna. Vore ju så dålig tajmning nu med magsjukor och elände.
 
Vilket elände Miks! Jag sitter i lite samma läge, i natt vaknade jag av att dottern kräktes ner typ halva sängen :( så det va bara upp och byta alla lakan, pyjamas och örngott och tvätta av hela ungen. Helt omöjligt att jag och sambon inte skulle ha blivit smittade så nu antar jag att det bara är att vänta på att man börjar må illa. Jag blir sååå trött, har redan haft lunginflammation och influensa den här graviditeten, kan jag inte få slippa det här eländet?

Dottern verkar i alla fall tack o lov redan bättre, hon ligger och sover lugnt och fridfullt och har inte kräkts mer sen dess :)
 
Vilket elände Miks! Jag sitter i lite samma läge, i natt vaknade jag av att dottern kräktes ner typ halva sängen :( så det va bara upp och byta alla lakan, pyjamas och örngott och tvätta av hela ungen. Helt omöjligt att jag och sambon inte skulle ha blivit smittade så nu antar jag att det bara är att vänta på att man börjar må illa. Jag blir sååå trött, har redan haft lunginflammation och influensa den här graviditeten, kan jag inte få slippa det här eländet?

Dottern verkar i alla fall tack o lov redan bättre, hon ligger och sover lugnt och fridfullt och har inte kräkts mer sen dess :)
Åh nej! Stackares er! Hoppas att det bara var något hon fått i sig så att det inte är något magvirus! Läste lite igår och man ska ha 2 av 3 symtom för att vara säker på virus; kräkning, diarré, feber.

Jag håller tummarna för att ni klarar er!

Mvh Miks
 
@Miks du kan ju inte skriva här utan att ge lägesrapport :mad:
Hur går det?!?! :D
Ha ha!

Ja vi har hållit på tills nyss med att lösa allt.

Makens mamma och pappa går inte att göra så mycket åt. De grinar fortfarande. Vi får se hur det blir med dem om de kan ta sonen när vi ska in den 29/12. Det beror på hur länge de varit friska.

Min mamma är jour nu. Men hon har 1,5h hem till oss eller till Danderyd. Under tiden är även makens syster jour. De bor lite närmare och kan vara här på 40 minuter. Vännerna skulle vi kunna möta på BB om det är så och sen får mamma fiska upp sonen hos dem senare. Skulle det bli akut har vi en granne som skulle kunna komma över.

Imorgon (julafton) åker vi till kyrkan och kollar på julspel på morgonen (förutsatt att inget hänt förstås). Sen till Kalle kommer makens syster med familj. Även de tappade ju julsällskapet som makens päron utgjorde. Vi kör den enklaste julmiddag som går att åstadkomma och sen får kusinerna (3 övertagggade småkillar mellan 4-6 år) köra julklappsöppning.

Phu! Så jag tror det är löst! När jag väl började kunna tänka rationellt så finns det ju lösningar på det mesta. Svårt att se dock mitt i ett hormonkaos :angel:

Mvh Miks
 
När mitt 4e barn föddes med kejsarsnitt på fredagen så vart pappa + 3 stolta och vilda storebröder in till BB på kvällen för att hälsa på nytillskottet. Mindre kul var att samtliga tre brorsor i åldern 14 månader, 3 år samt 6 år fick magsjuka sen på natten. Blev ändå att jag åkte hem på söndagen, för att ligga helt ensam på BB var värsta tortyren (hade ju redan legat 2 veckor pga moderkaksavlossning innan snittet) men både jag och dottern klarade oss från att bli smittade...
 
@Miks men.det verkar ju ha löst sig riktigt bra! Om du har tre olika personer och dessutom grannen som kan va barnvakt så ska det väl mycket till innan det blir panik.
Tre småbusar och julklappsöppning låter som att be
om förlossningsstart :D
 
Har ni ingen i stallet som kan tänka sig hänga med vovven? Jag tänker om det drar ut på det på förlossningen.

Mvh Miks

Får hålla tummarna att den lille inte har bråttom :) Men förhoppningsvis så blir inte svärföräldrarna sjuka omlott (om de smittats öht) . :)

Tyvärr känner jag inte någon ännu, har bara stått i stallet i två veckor och det känns lite mycket att be någon finnas standby. Jag är lite för försiktig för det, för det är ju svårt att säga nej till en höggravid desperat kvinna ;)

Hästen känns mycket mindre påträngande, min hagkamrat erbjöd sig själv (det är ju lätt att göra en gentjänst sedan om hon vill åka bort etc).
 
Dagens besök på sjukhuset gick bra, alla värden va bra hos mej och lillan fick bra betyg med, dock är hon liten. När man mätt magen har jag legat strax över och precis på övre kurvan, och nu efter mätning av lillan så blev markeringen precis över nedre kurvan, så nytt ul och läkarbesök om 4v.
Ska börja ta Gaviscon för brännan, hoppas de hjälper skadade ju inte att den är rätt god, påminner om hostmedicinen jag fick som liten.


Passar på att önskar er alla en god jul från ett regnigt yorkshire :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 386
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 653
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
859
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp