Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Embryodonation är rätt vanligt utomlands, men tyvärr olagligt i Sverige. Det finns kliniker i väldigt många länder i Europa så det var bara välja och vraka. Vi föll för kliniken i Tjeckien då de var väldigt hjälpsamma och professionella. De försöker matcha utseende så gott det går med vårt utseende men det ska bli spännande att se hur bebisen/bebisarna kommer se ut.
Det har varit en 3 år lång resa som jag hoppas är slut nu, men allt kan ju fortfarande hända då jag bara är i vecka 7.
Åhh vad roligt! Grattis!!!

Det är alltid lika roligt när folk "kommer ut" med sin graviditet men när folk har kämpat lite längre så värmer det alltid lite extra i hjärtat när de meddelar gravidnyheterna.

Håller tummar och tår!
 
@Appleflower Känner igen muntorrheten, men det är nog mer en biverkning från medicinen Lergigan, när det gäller mig ;) Trött jämt och ständigt, måste sova en halvtimma/timma varje dag vid lunch/em för att överhuvudtaget vara människa..:p
 
December
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)
31/12 -Sofie.S, 21 år, första barnet

Januari

5/1 - lillajag, första barnet
28/1 - Appleflower, andra barnet
28/1 nagelbitarn, första barnet

Februari



Inser att två positiva test och fortfarande ingen mens gör att jag kvalar in här. Kan inte riktigt förstå det :love:. Känns som den roligaste hemlighet jag burit på ;)... vet att det längtas efter barnbarn på båda sidor!
 
Bara för det så har jag inte varit muntorr idag ;) blir knäpp på dessa symptom hit och dit. Varför kommer och går de hela tiden och är inte konstanta?
Tröttheten är kvar men kan bero på förkylning också :meh:
 
Mina egentligen enda symtom är brösten som är fylligare och ömma. Bröstvårtorna är så känsliga att jag inte ens kan ha täcket på dem. Sen har jag av och till växtvärk i magen. Det molar och drar.

Jag skulle ju helst vilja att magen inte växer så mycket ännu. Tanken är att berätta efter midsommar. Än så länge är det ingen som misstänker något iaf. Vi hängde på stranden idag och ingen av kompisarna kollade snett :)

Mvh Miks
 
December
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)
31/12 -Sofie.S, 21 år, första barnet

Januari

5/1 - lillajag, första barnet

Februari


Jag vill också hoppa in här. Vi väntar vårt första efterlängtade barn. Har gjort tre misslyckade IVF och fick till slut reda på att jag inte kan få barn och att min man har svårt att få barn så vi åkte till Tjeckien för att göra embryodonation. Och det tog sig!! =)
De satte in två embryon så jag kan vänta tvillingar. Ska på UL på måndag för att se om man kan se om där är ett eller två liv i magen.
Jag är också konstant illamående och spyr men tyvärr hjälper inte Lergigan som jag fick utskrivet. Nu går dagarna mest ut på att spy och sova så än kan jag inte tycka att det är så mysigt att vara gravid. Men glad är jag ändå =)

Det finns fler mediciner att få utskrivet än Lergigan! Man kan få tjata lite, men i min andra graviditet fick jag prova både Primperan och Zofran. Zofran hjälpte mig att kunna ha en vardag utan att ligga på toagolvet konstant. Lycka till! :)
 
Är även jag lite nervös för när det ska märkas, har i 5e veckan gigantiska tuttar som ömmar något grönjävligt :P
I övrigt mår jag prima, startar resan med bmi på 23 ( så skapligt mycket mer än de 19 jag brukar ligga på).
Men det är ju bara bra :)

hoppas på att inte bli för tung fort, min häst är inte så viktbärande. ..

Hur har resten det? Hälsa, hästar och andra tankar?^^
 
Mina bröst har ökat lite i storlek men det tror jag ingen annan än jag och min man ser och märker. Jag är inte så småbystad i vanliga fall nämligen så en halv kupa hit eller dit ser ingen ;)
Däremot svullnar magen något helt absurt på eftermiddagarna :eek: Så det är nog bara en tidsfråga innan magen är svullen dygnet runt innan livmodern har växt till sig och tar plats i magen. Fick ju frågor redan i v10 förra gången bara för att jag svullnar så lätt :meh:

Du och jag, @nagelbitarn är ju precis lika långt gångna än så länge :) men jag blir flyttad till februari sen det är jag helt övertygad om. Jag har räknat mitt datum efter faktiska ägglossningen men det säger ju inte så mycket. Förra graviditeten blev jag flyttad en dag :)
 
Samma här, både med tuttar och sannolikheten att jag blir framflyttad!

Man får väl säga att man äter för mycket :P har ju själv ingen aning om när det kommer synas, har alltid haft lite putmage oavsett vikt så jag hoppas att det smälter samman med bukfettet läänge ;)
men så länge jag slipper illamående så är jag glad. Hatar att kräkas *ryser*..

När ska man höra av sig till barnmorskan och skriva in sig? Eller..vad gör man nu...? Är helt lost ^^
 
Du kan ringa när du vill. Förra gången ringde jag nog ganska snart efter positivt grav.test och fick komma på "hälsosamtal" i v 8 eller om det var 9. Sedan i v 12-13 för inskrivning med blodprov mm samt att hon bokade tid för RUL till v 18.

Jag tänker ha is i magen då jag inte känner behov av att prata om kost då jag har bra koll ändå. Livsmedelverkets hemsida är väl så informativ och det är ju den infon man får från bm. Jag ringer efter midsommar eller nåt sånt om allt går vägen så långt :)
 
@Appleflower
Tack :) då behöver jag inte stressa över det, känner mig lugn över kosten och vad jag har att förvänta mig kroppsligt. Känns ju skönt att inte hoppa in i saker för tidigt om det skulle sluta med tidigt missfall.
Ser nog saker lite nattsvart ibland ;)
 
Hälsosamtalen tror jag att de införde pga att det var en hel del mammor som levde på för fostret ett skadligt sätt med alkohol, rökning osv. De såg positiva hälsoeffekter iaf med att få träffa mammorna tidigt i graviditeten. Det enda jag tycker är bra för mig är väl riktiga inskrivningen så jag får ett utgångsläge med hb, blodtryck, blodsocker och allt vad de tar prover för ;)
Därefter träffade jag inte min bm förrän i v. 20 eller så, var på spec.mvc för ultraljudet v. 18 så det händer inte direkt så mycket i början.

Och med händer inte så mycket så händer det massor kroppsligt men inte så mycket för bm att hålla koll på för bebisens skull. Sedan beror det naturligtvis på hur man mår.
 
@lillajag Wow vilken resa! Så skönt att ni äntligen är gravida! Verkligen fantastiskt.
Var det ett konstaterande från ivf-kliniken att du inte kunde bli gravid efter försöken eller gjorde de någon extra undersökning?

Mvh Miks[/QUOTE]

Mina ägg är tyvärr inte levnadsdugliga så pga det kan jag inte få egna barn. Jag har endometrios i botten vilket gör äggen dåliga.

Idag var vi på ultraljud och där kunde man se två små knyten med bultande hjärtan. Vad skönt det var att få bekräftat att man faktiskt väntar barn. Efter tre års försök är det svårt att ta till sig. Vi ska dit igen om två veckor på extra kontroll för att se om båda mår bra och växer som de ska.
Vi har redan varit på inskrivning vilket jag tyckte kändes jättebra att göra tidigt.
Angående gravsymtom så har jag också ömma bröst, jag är trött som tusan och sover två timmar mitt på dagen, jag spyr flera gånger om dagen och jag har också växtvärk i magen. Man ska ju känna att man lever =)
 
Nu har vi varit aktiva här hemma. Igår bokade jag ett ultraljud hos vår fertilitetsläkare för att se om det verkligen är en bebis där inne. Vi ska dit på måndag!

Maken fick ringa och boka en tid på mvc för att de har så kassa telefontider. Vi fick tid för inskrivning 9/6. Då tas även blodprovet för CUB testet. Remissen är skickad till Odenplan och tiden för ultraljudet blir efter midsommar. Nu börjar det hända grejer.

Gick in i vecka 10 idag. Känns som att det går så märkligt fort denna gång. Det har inte ens varit jobbigt att inte prata om det :)

Mvh Miks
 
@Miks : vad spännande! Hoppas allt flyter smidigt :)
Skulle behöva ett VUL själv för jag har svårt att tro på det..
Mår fint, lite pms humör och ömma bröst är allt.
Vill berätta för de närmaste men samtidigt så är det för tidigt..hur har ni andra gjort/tänker ni göra?

Kram i kvällssolen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 498
Senast: Amha
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 926
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: IngelaH
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 006
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp