Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@nagelbitarn jag förstår känslan av att vilja se för att tro på det. Jag ringde mest fertilitetsläkaren för att berätta att jag inte behövde komma mer :) Det var han som erbjöd mig ett ul och då känns det ju svårt att tacka nej. Jag fick dessutom en tid utanför hans ordinarie schema!

Vi har valt att inte berätta förrens efter CUB testet. Det sker mellan vecka 12 och 13 så det känns rätt så lagom. Jag berättar nog för min chef innan jag går på semester. När jag kommer tillbaka i augusti får resten av kollegorna veta. Då är jag nästan i halvtid :)

Mvh Miks
 
Jag har funderat på kub/nupp men vet inte hur jag ska hantera ett dåligt resultat så det är bäst att låta bli för min del. Innan visste jag precis vad jag skulle göra men inte nu. Jag håller tummarna att allt är bra :) Skulle jag ändå vilja göra kub så måste jag åka till Sthlm och det känns bökigt att resa två timmar dit.

Idag är det v6 (5+o) och jag vaknade med värsta spänningshuvudvärken och mår så illa av den :yuck: annars är det väldigt få symptom fortfarande. Det är bara brösten som har växt, är inte alls lika ömma längre och sedan så svullnar magen något helt fruktansvärt :eek: efter lunch ser jag ut att vara nästan halvvägs genom graviditeten. Kommer inte kunna dölja det här så himla länge till och jämför jag med förra gången så kommer magen inte bli smalare igen förrän om nio månader om allt fortsätter bra.
 
Haha jo jag har en sak till som inte är som vanligt, jösses vilket smaksinne jag har! Det är helt utomjordiskt vad jag känner alla smaker bra, luktsinnet är också lite bättre men jag är fortfarande väldigt täppt av förkylningen. Kanske tur det ;)
Jag råkade komma på detta efter att precis ha ätit två ostmackor och druckit en kopp kaffe :D

Det här smakfenomenet kan jag även känna vissa månader vid ägglossning/mens så det lär ju vara hormonerna.
 
Är ni också trötta?
Jag är så djävulskt trött! Sömn snittar på mellan 7-9 h och ändå måste jag sova vid lunch för att orka med. Idag har jag sovit två timmar! Men det är väl bara att lyssna på kroppen :)
Annars går jag mest och längtar till 16/6, då är det dags för inskrivning!
 
Ja när jag har möjlighet att känna efter så är jag trött. Veckodagarna finns det inte ens tillfälle att känna så då ångar jag bara på. När det är helg däremot har allt kommit ikapp och jag känner mej i det närmsta döende. Så har jag dock alltid varit. Lite värre nu.

@Sofie.S Spännande med inskrivning! Vet du vad de gör då? Typ blodprov och hälsosamtal eller är det mer grejer?

Mvh Miks
 
@Miks har redan vart på hälsosamtal, nu ska det tas blodprover, kolla HB, järn och något mer som jag inte kommer ihåg ;)
Dock inte ultraljud fören v 18 vilket känns lite sent..

Borde inte du också på inskrivning inom en framtid? :)
 
@Sofie.S Jo jag misstänker att det är samma typ av möte jag ska på den 9/6. Eftersom det var sambon som bokade så vet jag inte riktigt vad som görs på det mötet. Jag vet iaf att vi skulle ta blodprovet till CUB testet då.

Eftersom vi ringde så sent så har vi nog missat hälsosamtalet men det känns som att det inte gör så mycket :)
Mvh Miks
 
@Miks har redan vart på hälsosamtal, nu ska det tas blodprover, kolla HB, järn och något mer som jag inte kommer ihåg ;)
Dock inte ultraljud fören v 18 vilket känns lite sent..

Borde inte du också på inskrivning inom en framtid? :)

UL v 18 är rutin i Sverige om man inte gör kub eller har andra orsaker.
 
UL v 18 är rutin i Sverige om man inte gör kub eller har andra orsaker.

Precis! Bra input!

Jag kommer ha gjort 2 extra ultraljud innan vecka 18 om allt går som det ska. Jag gjorde CUB test även med sonen. Sen ett extra ultraljud i vecka 16 när jag fick njursten för att de skulle utesluta bebisproblem.

@Sofie.S Det är ju inte jättesvårt att få till ett extra ultraljud. Det går ju att boka en tid privat om man vill.

Mvh Miks
 
Har en bekant som bor i samma län men annan stad, hon fick göra ultraljud i v 12.
Jaja! Man får väl vänta otåligt.. ;)
Javisst @Miks så skulle man kunna ordna ett ultraljud, men jag väntar nog tålmodigt :)
Vad innebär ett CUB test?
 
@Sofie.S Det är en värderingsmetod för att beräkna fram sannolikheten att bebisen har Downs syndrom. Man tar ett blodprov och sen en ultraljudsundersökning och baserat på informationen får men ett sannolikhetstal. Är det hög sannolikhet, dvs ett lågt tal, blir man erbjuden fostervattenprov eller moderkaksprov för att ta reda på exakt kromosomuppsättning.

Mvh Miks
 
Tröttheten har slagit till här också nu. Inte "kan inte hålla ögonen öppna"-trött men helt klart påtagligt mycket tröttare, igår eftermiddags somnade jag på soffan men det gör jag som ogravid också :o
Jag har även känt av foglossning :meh: Var på stan med familjen i går och får ont framme i blygdbenet när jag går, inte kraftigt men påtagligt och jag har inte känt det sedan förra graviditeten. Har även fått en del hugg från ländryggen ner i rumpan vid vissa rörelser. Jag menar, kom igen! Jag är i v.5+3, jag är ju knappt gravid :eek: hade foglossning tidigt förra gången också men då var jag iaf i v10+ så det här är ju bara löjligt.
 
Aj då! Det låter ju inte alls bra med foglossning redan. Förra graviditeten kände jag av det tidigt. Jag gick min sista promenad i vecka 16, åt maxdos av Citodon från vecka 22 och var heltidssjukskriven från vecka 28.

Min foglossning har suttit i sedan dess. Blivit bättre och bättre men aldrig bra. Jag hoppas att jag denna gången, på grund av att jag är förberedd, kanske kan hålla det bättre i schack.

Hur illa var det för dig förra gången @Appleflower ?

Mvh Miks
 
Det var drägligt förra gången med foglossningen det var det, jag tog inte mycket smärtlindring bara maxdos alvedon de värsta dagarna. Jag använde ett bälte som gjorde att jag kunde röra på mig men långpromenader var ju inte att tänka på. Foglossningen förra gången hade jag ffa i ländryggen så det var mer de vardagliga sysslorna som resa sig ur soffan, upp och ner för stolar, vända sig i sängen mm som var ett helt företag med mycket smärta. Att stå rakt upp och ner var däremot inga problem, då molade det bara lite i ryggen.
Fast börjar det så här den här gången kommer det nog inte bli lika drägligt som förra :( känns inte hoppfullt i alla fall!
 
Vad mycket man ska stå ut med som gravid. Jag har inte känt något av några fogar än tack o lov men mitt illamående har varit galet. Fick inte i mig nått på flera dagar så till slut körde min man in mig till akuten i onsdags. Det slutade med att jag var inlagd i fyra dagar. Tyvärr har illamåendet kommit tillbaka nu igen efter 2 dagar hemma men jag hoppas inte det blir lika illa som förra gången. Då hjälpte varken Legrigan, Primperan eller åksjukearmband.
 
Vad mycket man ska stå ut med som gravid. Jag har inte känt något av några fogar än tack o lov men mitt illamående har varit galet. Fick inte i mig nått på flera dagar så till slut körde min man in mig till akuten i onsdags. Det slutade med att jag var inlagd i fyra dagar. Tyvärr har illamåendet kommit tillbaka nu igen efter 2 dagar hemma men jag hoppas inte det blir lika illa som förra gången. Då hjälpte varken Legrigan, Primperan eller åksjukearmband.
Åh fy sjutton! Stackars dej!

Mvh Miks
 
Hoppar också in här lite försiktigt! Har ett annat nick egentligen men har inte helt bestämt mig för hur privat jag vill vara där, plus att vi inte berättat för någon än.

Någon får jättegärna hjälpa mig med att räkna ut BF också då jag inte är helt säker på hur jag borde räkna. Jag slutade med p-piller i slutet på mars. Märkte ganska tydligt av ÄL och fick det bekräftat när mensen kom exakt 14 dagar senare, den 24 april. Cykeln var 34 dagar, men jag har ingen aning om ifall det är min normala cykel eller om den var extra lång för att jag slutat med p-piller precis. Under den här cykeln har jag inte märkt av ÄL alls på samma vis. Testade negativt den 24/5 och positivt den 29/5.

Slut på romanen :D
 
@Imogen
Om jag räknar enkelt på familjelivs hemsida får du 28/1 på en helt vanlig cykel à la 28 dagar, räknar jag på 34 dagar får du 3/2 :) Räknat på 24/4 som din senaste mens.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 498
Senast: Amha
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 926
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: IngelaH
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 006
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp