Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
A ska få sin om två veckor. Och hon är 8,1 kg och 66 cm:eek: måste vara skönt med en bäbis med "normal" vikt :D min klumsedumsa orkar jag knappt bära på mage längre, och jag tycker det är läskigt att sjala på ryggen än. Gjort det när pappa är hemma så det går bra,men jag vågar inte själv. Hon är så stor som storebror var vid 6,7 mån.

Det är såååå svårt att slappna av och sova på dagarna. Inte ens sjalen går längre då hon bara poppar sätet.
Vi ska resa med tåg med fyra byten på fredag, jag hoppas att det går smärtfritt som för dig @malumbub :D

Tidigt tåg på morgonen, sova över hos en kompis och hem sen på eftermiddagen. Några resetips? Funderar på att ta med vagnen bara för att ha väskan i... Och kunna lägga henne ner för att sprattla.. Eller om jag bara tar sjalarna. Men hon är tung nu och jobbigt att bära mycket med alla byten.
Åker du tåg - passa på att utnyttja vagnen. Lätt val. I a f för mig. Hade jag haft ro att åka tåg här i Finland hade vi gjort det upp till släkten i Savolax, men det blir för bökigt eftersom vi inte kommer hela vägen fram med tåg.
 
Åh, det känns skönt att läsa att en sån resa kan gå bra:D:bow: 
Vi åker på söndag :nailbiting: dagsfärja för första gången med barn att ta hänsyn till:nailbiting: (vi har 6h till sthlm). Har funderat både en och fem gånger vad som for igenom mitt huvud när jag bokade :rofl: Tack och lov åker mamma med, sambon lämnar vi hemma o passa djur och gård
Bilresan var verkligen på gränsen. Att åka själv 30 mil är inget jag rekommenderar. Med annan vuxen i bilen hade det gått lite lättare. Och om jag valt en snabbare väg...d v s vilken annan som helst.
 
Det finns ju lite olika svamp så om det kommer tillbaka och dessutom nu kanske spridit sig till ljumskarna så skulle jag absolut överväga att byta preparat :)
Jag är där i tanken oxå. Men en fråga då: Jag är i Finland nu. Köpa nåt på apoteket här och börja på en gång eller behandla med Pevaryl (som jag visst hade med mig i necessären) tills jag kommer hem nästa vecka?
 
Jag är där i tanken oxå. Men en fråga då: Jag är i Finland nu. Köpa nåt på apoteket här och börja på en gång eller behandla med Pevaryl (som jag visst hade med mig i necessären) tills jag kommer hem nästa vecka?
Tror du att det har spridit sig till ljumskarna?
 
I har blivit marginellt bättre i bilen, då det kan ta nästan 10 minuter nu innan hon tappar humöret. :up: ;)
Vi fortsätter med att öva på att sitta själv, försöka flera gånger då hon vill nå något samt ligga på mage. Hennes tålamod och ork ökar mycket snabbare än jag trodde och allt går otroligt mycket bättre än för två veckor sen. Nu kan hon rent av bli less på att sitta i famnen och vill istället till golvet och leka själv en stund. :eek:
Det som går långsammast framåt är förstår att ligga på mage, men nu har hon börjat kunna rotera, slicka på golvet och knuffa sig några centimeter bakåt. :rofl:

Vi ska nämligen prova åka till stugan i två etapper med en övernattning, en resa på 42 mil enkel väg. :nailbiting:
Det kommer nog bli en hel del skrik, men vi är så less på vår lägenhet så nu måste vi smita ut till ensamheten en vecka och bara lyssna på skogen.
Absolut pausa. Bra tänkt med övernattning.

Idag har vi åkt 14 mil (drygt 2 timmar) till släktingar, ätit, busat, sovit och busat mer och sen samma väg hem. Knoddrick sov helt ok på vägen upp, efter byte av bajsblöja på en busshållplats och amning vid en kiosk, men tröttnade på att inte kunna vifta och flaxa sista kvarten eller lite mer. Vägen hem sov hon tills vi hade 5 minuter kvar. Det kändes riktigt bra. Och det var skönt att ha både mamma och moster i bilen.
 
Nånting är det där i a f.
Då hade jag nog provat Daktacorten. Det brukar ju hjälpa snabbt men man skall hålla på länge med den salvan.

Skulle du inte märka någon förbättring på 2-3 dagar så ta Pevarylen.

När jag och mina barn hade svamp i ljumskarna var Daktacorten till slut den salva som hjälpte. Barnen hade då även i armhålorna.

Är du helt hundra på att bebisen inte har någon svamp? Armhålor, munnen, ljumskarna mm. Lite röda prickar i armhålor eller så.

I munnen kan det vara svårare att se.
 
Bilresan var verkligen på gränsen. Att åka själv 30 mil är inget jag rekommenderar. Med annan vuxen i bilen hade det gått lite lättare. Och om jag valt en snabbare väg...d v s vilken annan som helst.
Hemresan kommer jag att vara ensam vuxen :nailbiting: från Uppsala (där vi tänkt att stanna ett par nätter). Med tre barn. Och en hund:nailbiting::rofl:  men jag tänkte köra sent på kvällen så att alla passagerare förhoppningsvis sover :angel:
Tack och lov behöver vi inte köra så långt från båten i Finland.



Jag har även uppfattningen att det finns lite mer valmöjligheter på apoteken i Finland, utan att recept behövs.. Men det är ju förstås också baserat erfarenheter från många år bakåt i tiden..
 
Då hade jag nog provat Daktacorten. Det brukar ju hjälpa snabbt men man skall hålla på länge med den salvan.

Skulle du inte märka någon förbättring på 2-3 dagar så ta Pevarylen.

När jag och mina barn hade svamp i ljumskarna var Daktacorten till slut den salva som hjälpte. Barnen hade då även i armhålorna.

Är du helt hundra på att bebisen inte har någon svamp? Armhålor, munnen, ljumskarna mm. Lite röda prickar i armhålor eller så.

I munnen kan det vara svårare att se.
Hon har utslag under hakan och där hakan kommer åt bröstkorgen. Bvc rekommenderar göra rent, torka, lufta. Ska på 6-månaderskoll om en vecka och tänkte då fråga läkaren om detta.

Hon har varit vit i munnen (torsk), men det blev bättre av tabletterna. Sambehandlade med munrengöring (pensla bikarbonatvatten på tungan. Vet dock inte om hon är helt fri. Kliar mycket i munnen, men det är lite svårt att avgöra om det är tänderna som kliar.

Ska kolla om det finns Daktacort på apoteket imorn.
 
Hon har utslag under hakan och där hakan kommer åt bröstkorgen. Bvc rekommenderar göra rent, torka, lufta. Ska på 6-månaderskoll om en vecka och tänkte då fråga läkaren om detta.

Hon har varit vit i munnen (torsk), men det blev bättre av tabletterna. Sambehandlade med munrengöring (pensla bikarbonatvatten på tungan. Vet dock inte om hon är helt fri. Kliar mycket i munnen, men det är lite svårt att avgöra om det är tänderna som kliar.

Ska kolla om det finns Daktacort på apoteket imorn.
Jag tror att ni återsmittar varandra. Det är därför du inte blir av med det. Frågan är om du kanske borde fråga om dom inte kan remittera dig vidare till en hudläkare.

(Ingen som leker amatörläkare här inte :angel:)
 
Absolut pausa. Bra tänkt med övernattning.

Idag har vi åkt 14 mil (drygt 2 timmar) till släktingar, ätit, busat, sovit och busat mer och sen samma väg hem. Knoddrick sov helt ok på vägen upp, efter byte av bajsblöja på en busshållplats och amning vid en kiosk, men tröttnade på att inte kunna vifta och flaxa sista kvarten eller lite mer. Vägen hem sov hon tills vi hade 5 minuter kvar. Det kändes riktigt bra. Och det var skönt att ha både mamma och moster i bilen.
Det låter ju som en riktigt bra resa! :)

Vår första bit innan övernattningen är på runt 13 mil E4'a, så den avverkas på 1 &1/2 h om vi får köra hela vägen.
Sen ska vi vika av inåt landet på betydligt sämre väg, så där har vi planerat att det ska få ta hela dagen med minst en lång paus mitt i.
Ofta innefattar en hel del mil mot slutet uppriven väg blandat med asfalt om vart annat, ibland med spränggrus. :arghh: :yuck:
Turligt nog kommer en släkting ha åkt sträckan någon dag innan oss, så har vi tur kan vi välja en väg med minsta möjliga vägarbeten.

Tyvärr så har I gått från att åka väldigt bra i bilen till att skrika och gråta 45 min utan att somna av det. :cry:
Spelar ingen roll hur många gånger en stannar och plockar upp henne, då lugnar hon sig alternativt somnar direkt för att sedan omedelbart bli ledsen då hon placeras i stolen igen. :( Men vi står inte ut att sitta i lägenheten hela sommaren, då hon vägrar både vagn och cykelvagn också sen detta började.
Så nu tar vi att det kanske inte blir en rolig färd, men det ger oss isf en vecka att sitta i tystnad, myselda i öppna spisen och förhoppningsvis vandra någon kort sväng ut i skogen med I selad på ryggen. :heart Med myggnät och allt. :D
 
Alltså...jag är så grymt imponerad av Knoddrick. Just nu håller hon på att tanka sömn och mat, efter några timmar på shoppingcenter och efter träff med mitt yngsta kusinbarn. Hon fullkomligt älskar kusinbarnet och vill bara pussas, så när hon inte fått det så har hon skuttat och dansat som en tok och är därför helt slut nu.
Trots att hon är trött och full med intryck orkar hon ändå le och skratta och vara uppmärksam på vad som händer. Älskade lilla glädjespridare. :heart

Hoppas hon får sova så mycket hon behöver nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 814
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 094
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 933
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp