Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
18 - fortfarandehemligt
23 - astilbe, första barnet
26 - leoparden

Februari
8 - Februari2018
10 - YaHilweh, andra barnet
- soom, första barnet


Nu har vi varit på "vanligt" UL! Allt var fint och normalt, förutom att vårt barn är en vilde som helst stod på huvudet :heart så undersökningen drog ut en del på tiden.

Blev senareflyttad en dag, till 18 jan, så jag har uppdaterat listan också.

På lördag åker vi på semester hem till familjen, sen när de närmaste vet tänkte jag nog lägga av med hemligt nick, börjar bli jobbigt att logga in och ut hela tiden :D
 
Ni som har barn sedan innan hur mycket ökade era bröst under graviditeten och efter? När ni slutade amma blev de mindre eller behöll storlek?

Jag har redan ökat tre storlekar, sportbharna börjar sitta väl tajt och på några rymmer de ut vid armhålan. Nu trodde jag att de liksom var färdigökat tills de skulle sättas mjölk men de har börjat ömma igen :arghh: och jag vill för allt i hela världen inte att de blir större efter amningen för då bryter jag ihop.
 
Ni som har barn sedan innan hur mycket ökade era bröst under graviditeten och efter? När ni slutade amma blev de mindre eller behöll storlek?

Jag har redan ökat tre storlekar, sportbharna börjar sitta väl tajt och på några rymmer de ut vid armhålan. Nu trodde jag att de liksom var färdigökat tills de skulle sättas mjölk men de har börjat ömma igen :arghh: och jag vill för allt i hela världen inte att de blir större efter amningen för då bryter jag ihop.
Hoppar in från sommartråden. Jag är gravid med mitt andra barn. Den här graviditeten växte mina bröst massor tidigt, fyra storlekar upp i v 18, men efter det har de faktiskt inte vuxit mer. Förra graviditeten växte brösten mer jämnt över tiden. Hur det blir vid amning kan jag inte svara på för jag gav upp det efter mindre än en vecka (bröstopererad, mjölken kom inte ut) men när mjölken rann till blev brösten tillfälligt jättestora och svullna. Det gick tillbaka efter några dagar. När jag gick ner mina gravidkilon gick brösten tillbaka till storleken jag hade innan.
 
Jag har haft den absolut bästa helgen i mitt liv! Nu kan jag titulera mig fru!
Det var ren tur att bröllopet var denna helg och inte nästa. När vi kom ned till Öland för 1.5v sen, kunde jag ha alla kläder jag hade med mig. Nu kan jag ha 1 plagg. Får seriöst inte på mig verken byxor eller tröja. Redan fått mycket mage.
Grattis till giftemålet!:D

Magen kom mycket tidigare för mig denna gången också. Har fått plocka fram gravidbyxorna sedan flera veckor. Förra gången klarade jag mig utan i mer än halva graviditeten:grin:
 
Ni som har barn sedan innan hur mycket ökade era bröst under graviditeten och efter? När ni slutade amma blev de mindre eller behöll storlek?

Jag har redan ökat tre storlekar, sportbharna börjar sitta väl tajt och på några rymmer de ut vid armhålan. Nu trodde jag att de liksom var färdigökat tills de skulle sättas mjölk men de har börjat ömma igen :arghh: och jag vill för allt i hela världen inte att de blir större efter amningen för då bryter jag ihop.
Jag använder sällan vanlig bh utan kör sport bh mest hela tiden, speciellt förra graviditeten när bröstvårtorna var så sjukt ömma att det inte gick att ha vanlig bh. Så det är svårt att säga hur många storlekar de ökade. Jag kunde i alla fall använda samma sportbh under hela graviditeten och sen körde jag på mjuka amningsbehåar. Mina bröst blev inte jättestora men när jag slutade amma märktes det ju att de varit större än vanligt för då gick de tillbaka i storlek.

Nu ammade sonen väldigt ofta så de var nästan aldrig sådär spänt fyllda. Det var någonting jag märkte av först när jag slutade amma att de kunde bli.

Jag tror att det är väldigt olika, en del får ju ordentligt mycket större bröst efter förlossningen när mjölken rinner till och för mig märktes det ingen skillnad. De jag känner har fått tillbaka ungefär samma storlek men formen kan ju ha ändrats och det är också väldigt individuellt.
 
Jag är bitter. Förra gången fick jag problem med bäckensmärta från ungefär halva graviditeten och då satt det fram i ljumskarna. Jag kunde fortfarande gå promenader i ca 1 timme men inte ta steg åt sidorna eller häva mig upp med hjälp av ena benet.
Nu hade det inte helt gett med sig från senast utan kunde kännas av ifall jag sprang eller gjorde utfallssteg åt sidorna men det gick ju att undvika.
Men nu har det börjat göra ordentligt ont även i området kring svanskotan, inne i bäckenet, sedan någon vecka tillbaka och det ger sig inte med vila :rage:

Jag börjar mentalt ställa in mig på att bli hyfsat orörlig till hösten. Det gör mig ledsen och jag vet inte hur jag ska/vill lösa allt praktiskt. Förhoppningsvis stannar det på den här nivån men jag känner att det är bäst att ha en plan med allt.

Jag ska ringa sjukgymnasten så att jag får låna hem en tens och fråga om möjligheten att testa akupunktur. Och försöka bli ännu duktigare med mina rehabövningar.

Gnäll.
 
Ja, grattis till giftemålet @YaHilweh har jag ju glömt säga!

Jag funderar också över kroppsliga förändringar. Jag har dock runt 15 kg övervikt sen tidigare så hittills har inte själva graviditeten bidragit speciellt mycket på varken bröst eller mage. Känner mig förstås lite uppblåst och har svårare att dra in magen än innan, men använder samma bh och kläder i övrigt som innan.
Känns på ett sätt lite trist att kanske inte "märka" när första tecknen på gravidmagen dyker upp på samma sätt, men å andra sidan kanske jag kan komma tillbaka till jobbet om en månad och faktiskt hinna berätta för chefen innan hen anar något på egen hand :D

Leder och höfter har jag redan börjat känna av lite, och ibland när jag hoppar av cykeln ilar det på ett ganska otrevligt sätt i bäckenet, det känns sådär faktiskt... Men jag får ta en dag i taget och se hur kroppen hanterar den kommande tiden.
 
Nu har jag semester!! :bump:
Igår var jag på aw med mina tre närmaste kollegor och berättade för dom. Lite nervöst men väldigt skönt att få släppa bomben för någon! :)
 
J
Ja, grattis till giftemålet @YaHilweh har jag ju glömt säga!

Jag funderar också över kroppsliga förändringar. Jag har dock runt 15 kg övervikt sen tidigare så hittills har inte själva graviditeten bidragit speciellt mycket på varken bröst eller mage. Känner mig förstås lite uppblåst och har svårare att dra in magen än innan, men använder samma bh och kläder i övrigt som innan.
Känns på ett sätt lite trist att kanske inte "märka" när första tecknen på gravidmagen dyker upp på samma sätt, men å andra sidan kanske jag kan komma tillbaka till jobbet om en månad och faktiskt hinna berätta för chefen innan hen anar något på egen hand :D

Leder och höfter har jag redan börjat känna av lite, och ibland när jag hoppar av cykeln ilar det på ett ganska otrevligt sätt i bäckenet, det känns sådär faktiskt... Men jag får ta en dag i taget och se hur kroppen hanterar den kommande tiden.
Jag var lite överviktig med första barnet och min mage kom inte senare än de som var lika långt gångna och syntes inte mindre. Och det syntes verkligen att det var en gravidmage!:) den syntes genom kläderna strax efter v20.

Det beror säkert på hur kilona är fördelade men jag tror att man får vara rejält överviktig om det inte ska synas att det är gravidmage.
 
Grattis @YaHilweh!

Den senaste veckan har jag inte velat ha varken bebis eller valp, hade hellre åkt till Italien och druckit vin (vilket var planen om det inte blivit nån valp till oss). Idag känns det äntligen lite bättre, hoppas att det fortsätter såhär.

När gör ni andra ul? Om jag inte förstod fel så är första ul för mig i vecka 18.
 
Grattis @YaHilweh!

Den senaste veckan har jag inte velat ha varken bebis eller valp, hade hellre åkt till Italien och druckit vin (vilket var planen om det inte blivit nån valp till oss). Idag känns det äntligen lite bättre, hoppas att det fortsätter såhär.

När gör ni andra ul? Om jag inte förstod fel så är första ul för mig i vecka 18.
Standard är rutinultraljud mellan v.18-19. Sen erbjuder fler och fler landsting kub-test även till de som är under 35 och då är ju en del av det ett ultraljud. Vissa får göra tidigt ultraljud av olika anledningar.

Vi gjorde första som ett kub-ultraljud när jag enligt sista mens var i 12+0 (blev flyttad så det blev 12+4) andra gör jag i v. 18.
 
J

Jag var lite överviktig med första barnet och min mage kom inte senare än de som var lika långt gångna och syntes inte mindre. Och det syntes verkligen att det var en gravidmage!:) den syntes genom kläderna strax efter v20.

Det beror säkert på hur kilona är fördelade men jag tror att man får vara rejält överviktig om det inte ska synas att det är gravidmage.
Har ganska mycket mage, det mesta sitter där, skulle jag säga... Men du har kanske rätt, vi får se helt enkelt :)
just nu känns det långt bort att magen skulle bli större och plötsligt kännas gravid, men å andra sidan lär det väl inte dröja speciellt länge till med tanke på att kotten därinne blir större och större!
 
@hvala och @Positron skönt att de går tillbaka till ursprungsstorlek sen, läste såklart om några som fick större efter graviditeten och det är min största mardröm :o Att de tappar formen gör inget, formen var tappad redan innan :D

När gör ni andra ul? Om jag inte förstod fel så är första ul för mig i vecka 18.

Vi kommer göra KUB i v14 sen RUL i september (inte fått datum för det).

Kl.
Idag känner jag av ligament i ljumskarna och en fog bak vid "korset". Antar att det växer och tänjs och mjukas upp men gode gud vad glad jag är att jag bara jobbar 4 dagar till innan semestern och sen återgår till mitt vanliga jobb. Det där med att stå och gå hela dagarna gillar inte kroppen, gör massa snedförflyttningar också.
 
Jag ligger och väntar på den där delen av graviditeten där man blir pigg, snygg och mår fantastiskt :cautious:. Den skulle ju komma nu! Istället fortsatt trött och illamående till och från, främst på kvällarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 845
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp