Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man ska nog inte ta de där drömmarna och ens reaktioner i dem på så stort allvar. I drömmen var jag rätt nöjd med en förlossning inför publik och i verkligheten känner jag att t.om barnmorskan kan få hålla sig i bakgrunden så länge allt går som det ska.

Förra graviditeten fick jag (som de flesta) äta niferex från ungefär denna veckan och magen var inte så glad i dem. Åt dem från början varje dag men det funkade inte så det fick bli varannan. Tog lång tid att få upp hb. Denna gången började jag äta niferex 1-2 dagar/vecka redan från det att jag blev gravid och äter varannan dag sedan en månad. Men jag fick inte veta hur det låg till för de tar tydligen inte prov förrän vid nästa besök:mad: förra gången fick jag ta prov vid varje besök men då var järndepåerna lägre vid inskrivningennän denna graviditeten så det kan ju vara därför.
Jag har ingen aning, jag lever jubi ständig tröttma men det harbjagbju gjort senaste 1.5 åren pga ohemult morgonpiggt barn :rofl:

Ah, vad segt! Dom tog inte värdet även fast du ville det? :confused:
 
Inatt kände jag nog av bebis för första gången! Det kändes lite som att det bubblade/pirrade/ploppade i ena sidan av magen och när jag tryckte riktigt hårt/djupt där så kände jag som en liten försiktig puff tillbaks (troligtvis bebis som tyckte att det var obekvämt och flyttade på sig :D). Sen försvann det.
 
Tycker det är så olika fran dag till dag dethär med rörelser i magen
Vissa dagar känner jag hur mycket som helst, medan andra dagar undrar jag ifall där finns något därinne :)

Har nu gått in i vecka 28.
Nästa vecka ska jag göra sockerbelastningen
 
Ja, det är verkligen jätteolika! Här är bebis lite lugnare igen, men den här gången tar jag det med ro. Är på gott och ont att vara en rutinälskande människa, nu är ju det här ett känt fenomen och sist var allt helt normalt, följaktligen är jag också heeelt lugn. Men så snart något okänt dyker upp är det garanterat stora nojan igen :angel::p
 
På tal om drömmar, senaste veckan har jag drömt att jag är på fest och smyger till mig alkohol. När mina kollegor/vänner försöker få mig att avstå hävdar jag att det är "heeelt lugnt med så lite" och sveper, för att sen komma på att det inte stämde och (i drömmen) få världens ångest...

(I vaket tillstånd saknar jag inte alkohol över huvud taget, däremot mögelost! :d:D)
 
Det är så skönt att läsa här, jag upplever precis samma sak som ni :). Dvs att det vissa dagar är mycket rörelse och andra dagar nästan ingenting (eller, rörelser är det säkert men jag känner dom inte).

Jag är i vecka 21+1 idag och var hos barnmorskan igår. Tog inga prover eller så utan pratade bara om psykiskt välmående och lite administration med moderskapsintyg mm. Jag fick ett papper av barnmorskan som ska skickas till Försäkringskassan, kan man verkligen inte skicka intyget online?
 
För mig har alkoholsuget kommit dom senaste två veckorna. Rödvin - mmmm.. champagne - mmmmm.. Tidigare har jag varit nästan äcklad av tanken på alkohol. Sug efter dessertostar och kallskuret är dock = 0.
 
För mig har alkoholsuget kommit dom senaste två veckorna. Rödvin - mmmm.. champagne - mmmmm.. Tidigare har jag varit nästan äcklad av tanken på alkohol. Sug efter dessertostar och kallskuret är dock = 0.

Igår kom mitt rödvinssug!!!
Har en öppen box sedan morsan var här i helgen och jag flyttade på den när ag städade och tänkte "när jag städat klart ska det bli gott med ett glas"... men jag ändrade mig fort :p
 
Jag är i vecka 21+1 idag och var hos barnmorskan igår. Tog inga prover eller så utan pratade bara om psykiskt välmående och lite administration med moderskapsintyg mm. Jag fick ett papper av barnmorskan som ska skickas till Försäkringskassan, kan man verkligen inte skicka intyget online?
Tror det måste gå pappersvägen, iaf hittade jag ingen annan info, fick leta ett tag innan jag ens hittade vilken adress jag skulle skicka det till...
 
Det är så skönt att läsa här, jag upplever precis samma sak som ni :). Dvs att det vissa dagar är mycket rörelse och andra dagar nästan ingenting (eller, rörelser är det säkert men jag känner dom inte).

Jag är i vecka 21+1 idag och var hos barnmorskan igår. Tog inga prover eller så utan pratade bara om psykiskt välmående och lite administration med moderskapsintyg mm. Jag fick ett papper av barnmorskan som ska skickas till Försäkringskassan, kan man verkligen inte skicka intyget online?
Tyvärr går det inte att skicka online :(
FK är verkligen tråkiga med det.
Allt sker via vanlig post, eller telefon. Går inte att maila dem heller.
Det är väl tur att man iaf kan administera föräldrarpenningen online.
Försökte sätta mig in i det idag,, men suck. Blir ju gråhårig...
 
Fick lite sug på vid för nån vecka sedan.
Lugnade det med ett väldigt gott alkoholfritt vin från Jacobs Creek.
Vitt visserligen. Samt lite Bonjour färskost med saltiner/digistive
 
Det är så skönt att läsa här, jag upplever precis samma sak som ni :). Dvs att det vissa dagar är mycket rörelse och andra dagar nästan ingenting (eller, rörelser är det säkert men jag känner dom inte).

Jag är i vecka 21+1 idag och var hos barnmorskan igår. Tog inga prover eller så utan pratade bara om psykiskt välmående och lite administration med moderskapsintyg mm. Jag fick ett papper av barnmorskan som ska skickas till Försäkringskassan, kan man verkligen inte skicka intyget online?
Jag skannade in mitt och mailade sedan:up:
Men hemsidan är väldigt svårnavigerad så det tar tid att hitta adress och, ja allt du letar efter :meh:
Har iaf fått godkänt och klart med föräldrapenning så det gick fint att skicka via mail :)
 
Ah, vad segt! Dom tog inte värdet även fast du ville det? :confused:
Det finns ju ingen medicinsk anledning till att ta det. Att jag är nyfiken är ju en sak för sig. Bm tyckte att niferexen skulle få lite mer tid på sig att ge effekt och jag har inga symptom. De flesta gravida ligger lågt i järn och jag är verkligen urusel på att är järnrik kost.
 
När ska man skaffa försäkring?
Behöver man ha moderskapsintyg för att kunna teckna försäkring? Vart får man det ifrån? Ska man ha betalvariant?
 
När ska man skaffa försäkring?
Behöver man ha moderskapsintyg för att kunna teckna försäkring? Vart får man det ifrån? Ska man ha betalvariant?
Har börjat kika på försäkringar nu när jag passerat v 22. (De går väl ofta teckna tidigare men gäller från 22)

Jag tror det blir betalvariant, har fått för mig att den som är gratis egentligen inte täcker speciellt mycket. Har hört många som rekommenderar Trygg-Hansas, men tittar också på LF eftersom vi har samlat allt annat i den vägen där...
Ang moderskspsintyg så vet jag faktiskt inte! Har inte sett något om det, men någon annan kanske vet?
 
När ska man skaffa försäkring?
Behöver man ha moderskapsintyg för att kunna teckna försäkring? Vart får man det ifrån? Ska man ha betalvariant?

Vi har Trygg-Hansa, den försäkringen börjar gälla v 22 (men kan tecknas innan, jag har redan gjort det). Man behöver inga papper för att teckna den. Vi kör på betalvarianten, dels för att vi hade haft nytta av det med båda barnen (med första var vi lite sega i starten och hann inte teckna innan det var för sent, men med andra lyckades vi istället pricka in en diagnos som ersattes väldigt väl så då var vi glada att vi hade) och dels för att man ändå får priset avdraget från barnförsäkringen när man tecknar den sedan.
 
@Monifa
Den som är gratis täcker egentligen ingenting. Så vill du ha möjlighet att få ut något av det så är det betal som gäller.

Jag hade TH under förra graviditeten, men tittar på LF denna gång. Är dock otroligt nöjd med TH, fick ut 3000:- för akutsnittet utan att behöva papper eller någonting.

Av de jag pratade med sist ville ingen ha moderskapsintyg. De ansåg väl att ingen som inte är gravid vill ha enen gravidförsäkring då det finns bättre vanliga försäkringar, typ. Sedan är det möjligt att dom kollar upp det i efterhand ändå.
 
När ska man skaffa försäkring?
Behöver man ha moderskapsintyg för att kunna teckna försäkring? Vart får man det ifrån? Ska man ha betalvariant?
Inflikar efter tjuvläsande....

De flesta gravidförsäkringar täcker iaf en del diagnoser som syns på UL i v18 om försäkringen är tecknad innan dess. Även om det står att de inte gäller förrän v22. Just därför så tecknade vi hos Trygg Hansa redan runt v 15, vi ville ju ändå ha försäkringen och premien är en engångskostnad
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 811
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp