Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ställde mig på vågen för första gången sedan inskrivningen. Plus 5 kg sedan dess, totalt plus 9 kg sedan jag blev gravid. Går in i vecka 31 imorgon. Känner mig såklart större men inte så väldigt otymplig ännu. Jag kommer väl antagligen gå upp mer än de där 10-12 kilo som själva graviditeten kräver (enligt min barnmorska i alla fall) men då får det bli så. Jag skulle kunna tänka mycket mer på vad jag stoppar i mig men har ärligt talat ingen lust med det. Jag älskar pepparkakor och lussebullar så jag tänker äta vad jag känner för nu under de sista månaderna.
Klokt tycker jag :D (jag har samma filosofi :angel:) Fast senaste dagarna har magen börjar krångla och reagerar med att bli rejält uppblåst om jag äter för konstiga grejer... Magknip är inte alls nån hit, så jag får kanske fundera på vad som funkar och inte funkar...

Är lite upp och ner kroppsligt här, har också börjat få lite ont i ryggen till och från, inte så konstigt med tanke på att Kotten växer och jag ju aldrig varit så tung som nu... Har också fått för mig att det varit lite för lugnt i magen senaste dagarna men varje gång nojan drar igång på allvar så buffar det till litegrann, så det borde vara inbillning... :p
 
Insåg idag att det kanske börjar bli läge att sluta cykla till jobbet också... Jag har ju pendlat med elcykel sen vi flyttade ut till huset. Rent kroppsligt går det utmärkt att cykla och planen var att fortsätta fram till hemgång i jul. Fast då räknade jag ju med att snön som vanligt skulle komma typ i januari... :cool: istället slog det till i helgen och är nu snö och halt, och jag är helt enkelt för feg för att fortsätta cykla! Min nya, långsamma fegishastighet gör också att jag inte längre tjänar tid på att cykla istället för att åka kollektivt, så nu släpper jag envisheten och inser mig besegrad av vintern tills vidare, imorgon blir det buss! :angel:
 
Gårdagens undersökning av njurarna hade inte gett någon ny information. Skönt att dom inte hittat något allvarligt fel, men vi hade ju gärna sett en anledning till varför njurvärdet är förhöjt
 
Efter mer än en månad med förkylningar som löst av varandra innan de försvunnit helt så har jag fått bihåleinflammation:arghh: läste in mig på 1177 och kunde konstatera att kortisonspray var ok så jag begav mig till apoteket. Apotekaren frågade om jag varit i kontakt med läkare, nej svarade jag. Jag känner så väl igen det så det behövs inte. Då vill hen inte sälja sprayen till mig eftersom jag är gravid. Efter lite diskussion tryckte jag upp 1177 på mobilen och visade och fick lov att köpa sprayen, väldigt motvilligt från hens sida. Däremot fick jag inte med mig något preparat mot halsbränna och jag orkade inte ta diskussionen. Borde sagt att det var till mannen från första början när hen frågade:banghead:

Jag är så innerligt trött på det här tillståndet. Det tär på hela familjen. Sonen har fått ögoninflammation och får inte vara på förskolan, jag är riktigt risig på alla sätt och vis, mannen har utvecklat en mancold och snarkar nåt så kopiöst, jag kan inte sova pga halsbränna/täppt/snarkningar/bebis som sparkar sönder mig inifrån/barn som sparkar utifrån osv osv

Mantra: det är snart över.

Jag som vanligtvis inte är någon shoppare har skrivit en lista?!?!?!:confused: med grejer att hålla utkik efter på fredag. Gissar på att det är nåt sätt att hantera all skit på. Dock inte några bebisrelaterade prylar.
 
Vintern har verkligen kommit här, ska snöa hela veckan och temperaturen ligger stadigt med det där fula minusstrecket framför.

Vad har ni för jackor i vinter? Har i flera år haft en väldigt varm och skön parkas men det är lite som att stoppa korv att få på den nu för tiden :angel: Tycker alla gravidjackor jag hittar ser så sjukt tunna ut, eller så är dom svindyra :grin:

Ja, det här med jacka ... Nu har jag en som borde räcka i en månad till men sedan är det två månader kvar till FL och magen lär ju bli enorm mot slutet även om den inte är så stor just nu. Varit inne på Myrorna och kikat men alla verkar så sjukt tunna och jag fryser ute redan nu trots varm jacka.
 
Har klarat mig ganska bra gällande känsloryck under graviditeten med hormoner och allt. Faktiskt känt mig mer stabil än vanligt. Men igår kände jag mig väldigt ensam och utan vänner, känns som de jag har drar sig undan från mig och inte bjuder in mig till deras gäng/aktiviteter. Och så oroar jag mig för att tappa kontakten ännu mer med vänner när barnet kommit, att folk ska dra sig undan. Är redan så att jag sällan tänks på att tillfråga i vissa sammanhang. :cry:

Hur har ni haft det känslomässigt/hormonmässigt under graviditeten so far?
 
Gårdagens undersökning av njurarna hade inte gett någon ny information. Skönt att dom inte hittat något allvarligt fel, men vi hade ju gärna sett en anledning till varför njurvärdet är förhöjt

Hoppas att det är något som rättar till sig av sig själv! Mår hon fortsatt bra annars? Och har du blivit kvitt livmoderinflammationen?
 
Efter mer än en månad med förkylningar som löst av varandra innan de försvunnit helt så har jag fått bihåleinflammation:arghh: läste in mig på 1177 och kunde konstatera att kortisonspray var ok så jag begav mig till apoteket. Apotekaren frågade om jag varit i kontakt med läkare, nej svarade jag. Jag känner så väl igen det så det behövs inte. Då vill hen inte sälja sprayen till mig eftersom jag är gravid. Efter lite diskussion tryckte jag upp 1177 på mobilen och visade och fick lov att köpa sprayen, väldigt motvilligt från hens sida. Däremot fick jag inte med mig något preparat mot halsbränna och jag orkade inte ta diskussionen. Borde sagt att det var till mannen från första början när hen frågade:banghead:

Jag är så innerligt trött på det här tillståndet. Det tär på hela familjen. Sonen har fått ögoninflammation och får inte vara på förskolan, jag är riktigt risig på alla sätt och vis, mannen har utvecklat en mancold och snarkar nåt så kopiöst, jag kan inte sova pga halsbränna/täppt/snarkningar/bebis som sparkar sönder mig inifrån/barn som sparkar utifrån osv osv

Mantra: det är snart över.

Jag som vanligtvis inte är någon shoppare har skrivit en lista?!?!?!:confused: med grejer att hålla utkik efter på fredag. Gissar på att det är nåt sätt att hantera all skit på. Dock inte några bebisrelaterade prylar.

Vilken skit! :down: Hoppas att ni snart får bli friska allihop, det sliter så på psyket också när alla är olika grader av krassliga!
 
Har klarat mig ganska bra gällande känsloryck under graviditeten med hormoner och allt. Faktiskt känt mig mer stabil än vanligt. Men igår kände jag mig väldigt ensam och utan vänner, känns som de jag har drar sig undan från mig och inte bjuder in mig till deras gäng/aktiviteter. Och så oroar jag mig för att tappa kontakten ännu mer med vänner när barnet kommit, att folk ska dra sig undan. Är redan så att jag sällan tänks på att tillfråga i vissa sammanhang. :cry:

Hur har ni haft det känslomässigt/hormonmässigt under graviditeten so far?

:heart
Är du tidig med att få barn i vänskapskretsen?
 
Hur har ni haft det känslomässigt/hormonmässigt under graviditeten so far?
Så ledsamt att du känner dig ensam! :heart
Jag kan känna igen mig litegrann men i mitt fall känner jag att det är jag själv som kanske drar mig undan mer pga trötthet bla. Har också svårt att kunna identifiera mig med någon sorts mammaroll där en del kollegor och bekanta börjar placera mig, så det är lite av en identitetskris inblandat också..

Humörmässigt är det... instabilt :angel: min vanligtvis korta stubin är utbytt mot en minimal och jag växlar mellan irritation, lycka, sorg och vrede mest hela tiden. Sömnbristen är såklart en del i det, men misstänker att hormonerna ställer till det överlag. Hoppas att jag återgår till någorlunda stabilt tillstånd när Kotten är född!
 
:heart
Är du tidig med att få barn i vänskapskretsen?

Ja och nej, mina vänner är väldigt utspridda, har inget kompisgäng jag tillhör så där. Finns ett litet gäng i stallet som jag räknar som vänner och vi hittade på en del förr men nu känns jag mest överflödig (de hänger hemma hos varandra mest hela tiden), de har inga barn och kommer inte skaffa heller.

Sedan har jag nära jobbkamrater där jag umgås med en utanför jobbet också, de har alla barn. Hon som ordnar barnkalaset är en vän utan barn och vi hittar på en hel del ibland men hon har mycket med jobb och liknande.

Jag vet att jag känt så här förut i perioder men tror hormonerna dängde till lite extra igår. Ja ja, man blir stark ensam!
 
Så ledsamt att du känner dig ensam! :heart
Jag kan känna igen mig litegrann men i mitt fall känner jag att det är jag själv som kanske drar mig undan mer pga trötthet bla. Har också svårt att kunna identifiera mig med någon sorts mammaroll där en del kollegor och bekanta börjar placera mig, så det är lite av en identitetskris inblandat också..

Humörmässigt är det... instabilt :angel: min vanligtvis korta stubin är utbytt mot en minimal och jag växlar mellan irritation, lycka, sorg och vrede mest hela tiden. Sömnbristen är såklart en del i det, men misstänker att hormonerna ställer till det överlag. Hoppas att jag återgår till någorlunda stabilt tillstånd när Kotten är född!

Oj, låter jobbigt med en sådan berg-och-dal-bana! Jag upplever mest bara någon känsla av ledsenhet utöver normaltillståndet, får inga lyckorus. Fast vet inte om det är bättre. :p Nu låter det som jag går runt och mår jättedåligt, men så är det inte. Gläder mig mycket åt vår bebis ankomst. :heart
 
Oj, låter jobbigt med en sådan berg-och-dal-bana! Jag upplever mest bara någon känsla av ledsenhet utöver normaltillståndet, får inga lyckorus. Fast vet inte om det är bättre. :p Nu låter det som jag går runt och mår jättedåligt, men så är det inte. Gläder mig mycket åt vår bebis ankomst. :heart
Lyckorusen är dock dom minst frekventa :angel: Ganska jobbigt ja, egentligen kan man nog säga att jag är som tidigare men alla känslor är mer extrema. Mer introvert också, och då tycker iaf jag det är lättare att känna sig mer nere och ledsen...
 
Lyckorusen är dock dom minst frekventa :angel: Ganska jobbigt ja, egentligen kan man nog säga att jag är som tidigare men alla känslor är mer extrema. Mer introvert också, och då tycker iaf jag det är lättare att känna sig mer nere och ledsen...

Hoppas du får det lugnt och stabilt efter FL. :heart Ja, så är det nog. Upplever det lätt att tänka för mycket när man inte umgås med andra, då ska allt analyseras in i minsta detalj. :D
 
Ja och nej, mina vänner är väldigt utspridda, har inget kompisgäng jag tillhör så där. Finns ett litet gäng i stallet som jag räknar som vänner och vi hittade på en del förr men nu känns jag mest överflödig (de hänger hemma hos varandra mest hela tiden), de har inga barn och kommer inte skaffa heller.

Sedan har jag nära jobbkamrater där jag umgås med en utanför jobbet också, de har alla barn. Hon som ordnar barnkalaset är en vän utan barn och vi hittar på en hel del ibland men hon har mycket med jobb och liknande.

Jag vet att jag känt så här förut i perioder men tror hormonerna dängde till lite extra igår. Ja ja, man blir stark ensam!

Jag hoppas att känslan släpper snart - och att det är hormonerna som spökar mer än verkliga händelser!
 
Vilken skit! :down: Hoppas att ni snart får bli friska allihop, det sliter så på psyket också när alla är olika grader av krassliga!
Ja och så ska man försöka hålla ihop sig när man mår sämst av alla och sovit cirka 2 h i natt, ensam hemma med vild nästan-tvååring. Jag har vanligtvis ett väldigt stort tålamod med barn och djur men när vilden skulle golvmoppa den nästan helt nya tv'n visste jag inte riktigt hur jag skulle hantera någonting alls. Jag grät, han grät och den ena hunden tuggade sönder en duplobit i ren frustration.
Nu, några timmar senare och efter en timmes zombie-tillstånd i badkaret kan jag faktiskt skratta lite åt eländet.;)
Nu blir det sängen och tumhållning för en bättre natt så att vi kan bege oss på nåt äventyr imorgon för att få ur lite energi ur den lille kroppen:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 855
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp