Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
En sak som gör mig lite nedstämd är att jag inte har några mammavänner. Har faktiskt inga vänner alls i staden där jag bor (Norrtälje). Det tar ändå en timme in till Stockholm och även om jag åker in dit med bebisen så är det ingen av mina vänner som kommer vara mammaledig samtidigt, deras barn har hunnit bli lite äldre. Så jag är lite orolig för att det kommer att bli lite ensamt. Får hoppas på mammagruppen men mina fördomar säger mig att dom kommer vara ganska mycket yngre än vad jag är, har lite fått den bilden av Norrtälje. O_o

Jag gillade möjligheten att gå på öppna förskolan i början. för min skull och där få träffa andra föräldrar :) Dottern fick inte ut något av det men jag fick.
 
En sak som gör mig lite nedstämd är att jag inte har några mammavänner. Har faktiskt inga vänner alls i staden där jag bor (Norrtälje). Det tar ändå en timme in till Stockholm och även om jag åker in dit med bebisen så är det ingen av mina vänner som kommer vara mammaledig samtidigt, deras barn har hunnit bli lite äldre. Så jag är lite orolig för att det kommer att bli lite ensamt. Får hoppas på mammagruppen men mina fördomar säger mig att dom kommer vara ganska mycket yngre än vad jag är, har lite fått den bilden av Norrtälje. O_o

När kommer du vara mammaledig nu igen? Jag bor nära Danderyds sjukhus där Norrtälje-bussen stannar men det kanske är bökigt att åka långt med bebis. :)
 
Vilken tråkig känsla med dina vänner :(. Har du förtroende för dem och kan berätta hur du känner? De kan ju ha fått för sig saker som att du inte är intresserad av att hänga på lika ofta som gravid, även om det är en förhastad slutsats.

Känslomässigt har jag märkt att jag oroar mig mycket mer än i vanliga fall. Jag kan börja oroa mig för att min sambo ska råka ut för en bilolycka, att bebisen ska dö, att någon i min familj ska bli allvarligt sjuk, och annat som kan hända men fortfarande är ganska osannolikt. Sådana tankar har jag verkligen inte i vanliga fall. Det är jobbigt men inte ohanterbart i alla fall.

Jag kanske ska ta upp det med dem, men tror samtidigt att de blivit tajta utan mig och känns lite jobbigt att bli femte hjulet. Jag vet att de bryr sig om mig dock. :heart

Jag spänner alltid säkerhetsbältet på bussen numera. :p
 
Jag har haft som ilningar i blygdbenet i några dagar. Visade sig på TUL nu i dagarna att lillasyster redan ligger med huvudet ned.
Det är alltså inte fogarna som ilar utan längre ned eller hur man ska förklara och bak mot rumpan. Är det så att det är när hon bökar runt med huvudet som jag känner det, eller vad kan det vara?
Minns inte hur det var med dottern. Men hon vände sig ganska sent.
 
Bara för att jag skrev att jag var lugn så började jag noja :angel: har inte fått igång Kotten riktigt, känner honom men svagt och mer sällan så imorse ringde jag kvinnohälsan. Har nu legat en timme och kollat ctg, och hjärtslagen ser bra ut, men trots att både jag och Bm bråkade med magen känner jag ingenting!
Så i em ska jag få göra UL på sjukhuset så får en läkare kolla att det ser ok ut. Jag är lite lugnare när jag vet att hjärtat slår och hoppas bara bebis har vänt sig dumt och det är därför jag inte känner något...

Håller tummarna att allt ser bra ut! Säkert har han bara vänt sig lite tokigt. Min bebis känns lite mindre men hon rör sig iaf och jag går upp bra i vikt. Jag har moderkakan i framvägg också så hon måste vara på ordentligt för att det ska kännas.
 
Jag upplevde när jag blev gravid med 2 åringen att de kompisar som inte hade barn började dra sig undan. Då barn inte passade in i deras sätt att leva :(
Jag har tappat kontakten med många av dom, men har istället hittat mycket umgänge med barn i samma ålder som dottern. Vilket gör det lättare då andra föräldrar förstår varför man kan bli sen, måste vara hemma med sjuk bebis och ställa in i sista minuten osv.

Tråkigt det där. :( Man borde vara lika omtyckt, barn eller inte. Hoppas man träffar fler vänner så småningom som kan relatera mer till ens situation.
 
Tråkigt det där. :( Man borde vara lika omtyckt, barn eller inte. Hoppas man träffar fler vänner så småningom som kan relatera mer till ens situation.

Jag har aldrig vart den som hängt i gäng utan har alltid umgåtts med alla. Men folk började väl tycka att jag blev tråkig när jag inte kunde/ville följa med på krogen på samma sätt.
Började då känna att många av mina vänskaper mest innebar att hänga på krogen och det "intresset" försvann ganska fort här :p
Jag har inte så många jag umgås med idag, men det har mycket att göra med att jag är sjukskriven, tillsagd vila och träffar därför inte ås mycket folk. Men har mina 2 vänner som stått vid min sida i många år. Dom håller jag hårt i, men de bor så långt bort
 
Jag har haft som ilningar i blygdbenet i några dagar. Visade sig på TUL nu i dagarna att lillasyster redan ligger med huvudet ned.
Det är alltså inte fogarna som ilar utan längre ned eller hur man ska förklara och bak mot rumpan. Är det så att det är när hon bökar runt med huvudet som jag känner det, eller vad kan det vara?
Minns inte hur det var med dottern. Men hon vände sig ganska sent.
Jag tror det är bebis som kommer åt någon nerv eller så när den bökar runt. För mig har det också kommit efter att de vänt sig med huvudet neråt.
 
Hur har ni tänkt kring föräldraledighet?
Jag tror vi har fått till en ganska bra planering på det den här gången. Med dottern var jag den som var hemma absolut mest men mannen har tagit mycket vabb istället. Han jobbade för att vi aldrig hade gått runt ekonomiskt annars.

Men den här gången tänker vi att vi båda är hemma första månaden (vi tänker att bebis kommer i slutet på januari och båda är hemma hela februari). Så vi kommer in i livstilen med 2 barn.
Sedan jobbar mannen heltid Mars, April, Maj och har semester Juni. Jobbar sedan Juli och är hemma på heltid Augusto och September.
I Juni börjar jag hoppa in på timmar, även i Juli. Augusti och September kommer jag blanda jobb och semester (har massa sparade veckor). Sedan i oktober går vi båda ned och jobbar ca 75% vilket gör att vi kommer få mycket tid hela familjen.

Gud vad rörigt det var att skriva ned det :p

Men kan tillägga att jag inte kommer att amma alls då min diabetes inte funkade med det sist och det ledde till en depression som tog tid att ta sig ur. Inte värt att gå igenom det igen.
 
:rofl:
Foglossningsbältet gör ingen skillnad på ilningarna :cry: Men har förvisso inte testat att "dra upp" henne :idea: :rofl::rofl:
Jag minns att den ilande/skärande smärtan ofta kom när jag var ute och gick när sonen låg i magen. Det var så illa stundvis att jag fick öva på att djupandas.:yuck:

Jag kan tänka mig att det kan försvinna om/när hon fixerar sig. Blir ju inte samma rörelseutrymme då.
 
Jag minns att den ilande/skärande smärtan ofta kom när jag var ute och gick när sonen låg i magen. Det var så illa stundvis att jag fick öva på att djupandas.:yuck:

Jag kan tänka mig att det kan försvinna om/när hon fixerar sig. Blir ju inte samma rörelseutrymme då.

Men hon kan väl inte fixera sig i v29 :eek:
Haha, samma här. Är som värst när jag är uppe och går. Speciellt nu när det är halt ute och jag går lite mer ryckigt för att inte halka. :p
Ska se om jag kan ta mig förbi apoteket i dagarna och köpa spikskydd till skorna.
 
Hur har ni tänkt kring föräldraledighet?
Jag tror vi har fått till en ganska bra planering på det den här gången. Med dottern var jag den som var hemma absolut mest men mannen har tagit mycket vabb istället. Han jobbade för att vi aldrig hade gått runt ekonomiskt annars.

Men den här gången tänker vi att vi båda är hemma första månaden (vi tänker att bebis kommer i slutet på januari och båda är hemma hela februari). Så vi kommer in i livstilen med 2 barn.
Sedan jobbar mannen heltid Mars, April, Maj och har semester Juni. Jobbar sedan Juli och är hemma på heltid Augusto och September.
I Juni börjar jag hoppa in på timmar, även i Juli. Augusti och September kommer jag blanda jobb och semester (har massa sparade veckor). Sedan i oktober går vi båda ned och jobbar ca 75% vilket gör att vi kommer få mycket tid hela familjen.

Gud vad rörigt det var att skriva ned det :p

Men kan tillägga att jag inte kommer att amma alls då min diabetes inte funkade med det sist och det ledde till en depression som tog tid att ta sig ur. Inte värt att gå igenom det igen.
Vi gör nog som sist. Då var jag hemma i 8 månader (blandat FP och semester) och mannen var hemma en dryg månad på sommaren (semester) och sen gick vi omlott ett par veckor innan han var hemma nästan 8 månader och då började det eviga pusslandet som gjorde det möjligt att båda jobbade 75% men vi behövde inte använda förskola. Vi får se om vi ger oss på biten med pusslandet igen eller testar en annan lösning, det beror på många faktorer.
Förhoppningsvis kommer mannen vara hemma några veckor i mars/april så vi kan göra ett ryck med att gjuta garageplatta och få till en gräsmatta.
 
Men hon kan väl inte fixera sig i v29 :eek:
Haha, samma här. Är som värst när jag är uppe och går. Speciellt nu när det är halt ute och jag går lite mer ryckigt för att inte halka. :p
Ska se om jag kan ta mig förbi apoteket i dagarna och köpa spikskydd till skorna.
Nej det känns väl lite tidigt men du kan ju hoppas på att hon fixerar sig och att det då försvinner.
Sonen fixerade sig inte förrän värkarna startat och jag tror inte denna gör det heller. Jag är nog helt enkelt rymlig:p
 
Hur har ni tänkt kring föräldraledighet?

Jag kommer vara hemma på med bebisen, dock kommer jag att jobba 50 % så snart som möjligt (hemifrån). Om det är en utopi eller inte återstår att se, men jag kommer räkna in all tid jag sitter i telefonen och diskuterar med VD, styrelseordförande osv, all tid jag läser mail, alla styrelsemöten jag går på, personalmöten jag tar osv osv.

Mannen kommer fortsätta jobba heltid fram till sommaren, efter sommaren går han ner på 75 %. Han är chef inom polisen och går han ner mer i tid måste han pausa sitt chefsjobb. Jobbar han 75 % gör han tre pass i veckan som han i viss mån schemalägger själv = vi behöver inte jobba samtidigt.

Jag kommer att få ut samma lön som idag då företaget reglerar mellanskillnaden mellan föräldrapenningen och min ordinarie lön. Mannen kommer ju få lägre lön när han går ner i tid sen.

Pratade mer försäkringskassan idag och fick förklarat för mig att jag kan ta ut 50 % 7 dagar i veckan och så jobba 50 % 5 dagar i veckan om jag vill. Jag trodde att jag bara kunde ta ut 50 % 5 dagar i veckan om jag jobbade 50 % 5 dagar i veckan. Får se hur jag gör. Vi vill ju spara dagar också för att mannen ska kunna ta mer ledighet vid sommarlov, jul osv (jag styr ju i ganska stor utsträckning min egna tid), men man får ju inte spara så mycket efter 4 år så får se hur vi gör. :)
 
Vi gör nog som sist. Då var jag hemma i 8 månader (blandat FP och semester) och mannen var hemma en dryg månad på sommaren (semester) och sen gick vi omlott ett par veckor innan han var hemma nästan 8 månader och då började det eviga pusslandet som gjorde det möjligt att båda jobbade 75% men vi behövde inte använda förskola. Vi får se om vi ger oss på biten med pusslandet igen eller testar en annan lösning, det beror på många faktorer.
Förhoppningsvis kommer mannen vara hemma några veckor i mars/april så vi kan göra ett ryck med att gjuta garageplatta och få till en gräsmatta.

Jag tycker att pusslandet är så svårt att få till.
Tackvare att jag har en bra chef som inte flyttar på mig när jag lagt mitt schema så funkar det. Mannen jobbar på fast 6v schema och kan inte byta pass hur som.
Så han kommer ta bort alla dagpass under sina veckor och kommer då ned på runt 70-75% och går jag ned desamma så kommer vi kunna vara hemma med barnen så mycket längre.

Dottern går idag hos dagmamma, men vi får se hur vi ska göra i framtiden. Hon kommer gå 15h första tiden tills alla kommit in i det (Dock vara hemma med hela familjen i 3v efter FL) innan hon börjar igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 076
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
828
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp