Vinteroverall

Är det väldigt extremt? Min minsta har nog 2 stl stor overall och det är likadant där men vi drar upp den i midjan, stoppar ner fötterna i skorna och så ser hon hemskt rolig ut. Det är storasysters overall och vi tänkte köpa ny men det blev aldrig av :D

Ts: den heter 8848 altitude. Vi fick den beggad så minst ett barn innan vårt har använt den. Vår äldsta hade den en vinter, åtminstone ett par månader av dessa var på fsk med. Jag hittar inget nött vid knän och liknande utsatta områden. Ruggigt kraftig förstärkning på knän och rumpa.
Jag vet inte men hon är väldigt liten men rörlig och vi är i stallet i timmar och det bygger på att hon kan "hjälpa till" att mocka/sopa/borsta etc. Blir hon arg är det inte lika njutbart ;). Didrikssonoverallen går verkligen inte, Kaxs använde hennes pappa men jag tyckte det var alldeles för stor och bylsig.
 
Förra året, när J var 10-11-12 månader under vintern hade han en overall i lättviktsdun från Cubus. Han gick, men det var inte så mycket härj och lek som det är nu, och det fungerade jättebra. Den hindrade inga rörelser eftersom den är så smidig och lätt, och höll honom perfekt varm.
I år kan han fortfarande ha den, så den har han om han ska sova i vagnen.

På förskolan har han en "märkeslös" (tror den heter snowtech?) och hemma har han en från Lindex (den där med mintgröna och svarta ränder).

Vill för övrigt tipsa om vantar från Lego Tec.
J har de här och de är de absolut bästa vantarna vi har provat hittills.

lego-tec-vantar-amber-671-lila.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Jag har haft den här till min ettåring.

http://lekmer.se/barnklader/ytterklader/overaller/reima-vinteroverall-fangan-pink

Jättenöjd med den. Inte superduper tjockt foder men jag föredrar att ta på dom något fleeceplagg inunder om det blir riktigt kallt. Är så osmidigt i bilen annars tex.

Kan också rekommendera Reima, har haft det i alla år till båda barnen. Bra hållbarhet och håller barnen varma. Har aldrig köpt en ny dock, utan på Tradera där det brukar finnas ett bra utbud. 300-400 så får man en overall i toppskick.

PoP tycker jag inte håller lika hög kvalitet, särskilt inte efter några tvättar.

När det gäller vantar är Hestra absolut bäst, men de kostar ju därefter.
 
men är det värt att lägga 15-1600 på en overall?
Tills förskolepersonalen hänger in den i torkskåpet och de tejpade sömmarna spricker av värmen... I nio år försökte jag utbilda övrig personal på förskolan jag jobbade på utan resultat. Vi har tredje barnet på förskola och nu har jag även gett upp på barnens förskola.
 
Vi har en villervalla overall köpt på rea i våras, har nyss börjat använda den, men är hittills nöjda. Vi har deras skaloverall också som har varit toppen i höst. Han har 86 i skaloverallen. 92 i vinteroverallen som är lite stor, fast den ska ju passa till mars å andra sidan. Har vi tur så passar den nästa år också, men kan nog inte räkna med det. Han är 18 månader och 88cm.

Förskolan har ett torkrum istället för torkskåp, så det blir aldrig särskilt varmt.
 
Jag haralltid föredragit overaller som är tunna o smidiga, dock varma o främst vattentåliga. dvs en smidig overall de kan röra sig i.
Dottern är dessutom väldigt varm av sig.

Så hade först Mikkline när hon var runt året sen gick vi över till Reima.
Köpt både nytt o begagnat o lättsålt när hon vuxit ur!
 
Den här vintern kör vi på en från Hummel strl 92, en Polarn och Pyret strl 92 och en Molo strl 98. Kiddot är 19 mån nu.
Den från pop är mycket mindre i storlek än den från Hummel som snarare är lika stor som Molooverallen tycker jag.
Nu har vi ju inte hunnit använda dom så länge än, men jag är hittills nöjd med dom, förutom att den från pop var så liten att han i princip växte ur den på en dag :(
 
När mina var så små som din TS så har vi kört med PoP. När de blivit äldre är det Didrikssons son vi använt rakt av. Vi har alltid haft torra, varma barn trots låbga dagar ute i snö och många minus.
 
Vi har köpt en Mini a Ture med päls till vår lilla, tycker den är så fin!

Mini-A-Ture-overall-rosa-1.jpg


Har inte hunnit prova den så mycket än, men det känns himla mysig!
Till sonen har vi alltid haft Didriksons, som vi varit supernöjda med! Denna kanske kan vara nåt om du vill ha rosa..

Uggs hade jag nog inte satsat på till fjällen, vår lilla har också ett par, men bara till fint. De är visserligen varma men förmodligen inte särskilt vattentäta.. :cool:
Jag köpte dessa i år som vinterkängor, annars har vi alltid kört Viking, de är super!
 
Senast ändrad:
Vi har ju samma men det skulle aldrig funka, gick knappt att hitta fötterna därinne ;).

Haha!Fötterna hittade vi ganska snabbt även om den är lite för lång. Men på bredden skulle man nog få plats med två stycken små söner :D Men med alla resår indragna på max så fungerar det. Men han lär definitivt kunna ha den en vinter till, minst.
 
Den fina på bilden ser inte vattentät ut. Funkar till bäbis som inte är utanför vagnen typ tror jag.

Vi har haft Reima o molo till våra barn när de varit så små. Molon tycker jag är för trång i bensluten. Annars är båda bra! Reima är mkt enklare att få på dock, p g a lång dragkedja. Vi har haft Gneis, kaxs o disrikson till dem som större o varit nöjda ned det med. Gneis är väldigt mjuk o följsam o har fått bäst i test flera ggr och de har en baby/ småbarnsvariant upp till 92 (rymliga) som jag hade köpt om jag skulle ha köpt nån mer pytteoverall. Kostar runt 1000 ny.
 
Dottern har en skaloverall från maxomorra och under det en ullflecce overall från Joha.
Lätt bästa grejen tycker jag :D förskolan ville ha nån typ av overall och skal (jag ville ha kokt ull).
Under det kan man lätt reglera kläderna för tex varmare dagar= tunt ullunderställ
Kalla dagar= ullunderställ+kofta etc..
En till fördel är att skaloverallen kommer användas länge, slaskig vår, regnig sommar osv..

Förra året hade dottern en reima men hon vart vädligt svettig och kall i den så därav jag gått över till ull.
 
Den fina på bilden ser inte vattentät ut. Funkar till bäbis som inte är utanför vagnen typ tror jag.

Vi har haft Reima o molo till våra barn när de varit så små. Molon tycker jag är för trång i bensluten. Annars är båda bra! Reima är mkt enklare att få på dock, p g a lång dragkedja. Vi har haft Gneis, kaxs o disrikson till dem som större o varit nöjda ned det med. Gneis är väldigt mjuk o följsam o har fått bäst i test flera ggr och de har en baby/ småbarnsvariant upp till 92 (rymliga) som jag hade köpt om jag skulle ha köpt nån mer pytteoverall. Kostar runt 1000 ny.

Pälskragen gör den väl i vilket fall bara aktuell för att ligga stilla i vagnen, den torde väl inte gå att tvätta i maskin?
 
Pälskragen gör den väl i vilket fall bara aktuell för att ligga stilla i vagnen, den torde väl inte gå att tvätta i maskin?

Vi har didrikssonoverallen som också var med i länken och på den kan man både ta av hela luvan och bara pälskragen. Kan man inte göra det så blir det ju som du säger en väldigt opraktisk detalj på en barnoverall (även om jag inte fattar varför den ska vara där alls).
 
Vi har didrikssonoverallen som också var med i länken och på den kan man både ta av hela luvan och bara pälskragen. Kan man inte göra det så blir det ju som du säger en väldigt opraktisk detalj på en barnoverall (även om jag inte fattar varför den ska vara där alls).

Men även om den går att ta loss, blir den inte smutsig om de är ute och leker?
 
Men även om den går att ta loss, blir den inte smutsig om de är ute och leker?

Inte om den alltid ligger kvar inne i byrålådan ;) Jag menade mer att man inte behöver välja bort den overallen pga pälskragen eftersom man kan använda huvan utan päls om man vill det :)
 
J
Pälskragen gör den väl i vilket fall bara aktuell för att ligga stilla i vagnen, den torde väl inte gå att tvätta i maskin?
Jorå fuskpäls går fint att maskintvätta, vi har tvättat didriksonoveraller m fuskpälskrage flera gånger. Håller däremot med om att det är en onödig detalj, men den innebär inget negativt heller.
 
Vi gillar Kaxs fran Lindex, bade som overall och som jacka/byxor till dom äldre barnen.

Iar har 2,5 aringen en fran Finkid, ullfleeceoverall som gar att knäppa fast i ett skal. Dock hatar min dotter allt vad overaller och överdragsbyxor heter sa det blir en spännande vinter. Jag gillar dock Finkiden, känns varm utan att vara klumpig. Enda nackdelen är att resarerna nere vid bensluten är tajta sa det far knappt att fa över skidpjäxorna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag trodde jag hade ganska bra koll på hur mycket man behöver klä på, men nu har jag blivit osäker...:confused: Var hemma hos en...
2
Svar
24
· Visningar
5 587
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp