Vinteroverall

Jag är nog den enda på hela jorden som avskyr lager-på-lager på barn. Nej, det ska vara smidigt för barnen! Inte behöva klä på sig hur länge som helst när de ska ut, för då lessnar de. Och för förskolepersonalens skull också.
Hellre att jag har två-tre olika jackor då med olika tjockhetsgrad att variera med.

Jag håller med ang det att klä på barnet massa lager! Men tex min unge har två overaller så det är bara krypa i båda samtidigt på med skor o mössa så är hon klar att gå ut :D
 
Men vaa, är det äkta päls på den overallen på bilden!? Jag tog fuskpäls (som på t ex didrikson) för givet!!

Fast den går att ta bort, så tvätten är inga problem. Dessutom finns exakt samma overall utan pälsen också.

Däremot kan det ju finnas etiska skäl som gör att man väljer bort den.
Dock kommer pälsen från viltlevande djur som skjuts för att hålla beståndet nere och då tycker jag det känns ok.
 
Nu är det beställt :) en reima Gotland och ett par Sorel snow commander kängor. Nu ska hon väl klara sig. Bara vantar kvar. Och ev underställ? Jag tänker såhär:
Fleece-onesie underst (en tunn) sen overallen, tjocka strumpor, bootsen och så mössa och vantar. De måste väl räcka? Mvh köld-ovan
 
Nu är det beställt :) en reima Gotland och ett par Sorel snow commander kängor. Nu ska hon väl klara sig. Bara vantar kvar. Och ev underställ? Jag tänker såhär:
Fleece-onesie underst (en tunn) sen overallen, tjocka strumpor, bootsen och så mössa och vantar. De måste väl räcka? Mvh köld-ovan

Inte fleece närmast kroppen, tycker jag. Det blir lätt fuktigt och inte alls särskilt bekvämt. Kör på ull istället.

Köp en lös krage också, eller en balaklava. Det är sällan overaller sluter tätt runt halsen.
 
Nu är det beställt :) en reima Gotland och ett par Sorel snow commander kängor. Nu ska hon väl klara sig. Bara vantar kvar. Och ev underställ? Jag tänker såhär:
Fleece-onesie underst (en tunn) sen overallen, tjocka strumpor, bootsen och så mössa och vantar. De måste väl räcka? Mvh köld-ovan

Inte fleece närmast kroppen. Men jag tycker ju inte att ull heller är bekvämt, det kliar ju som tusan :arghh:

Jag bor i norra Norrbotten, mina barn har vanliga kläder (alternativt underställ av bomull el dyl) fleecekläder ovanpå det och så ordentlig overall. Har varit ute så på förskolan till -25 grader utan att frysa.
 
Bra val @BernT. Vi hade Reima Gotland förra vintern och var jättenöjda. Dottern var 1 då. Den blev aldrig blöt. Vi köpte till en Reima fleeceoverall som kunde knäppas fast i overallens foder men det funkade inte alls bra. Det var enklare att ha den lös.

Vi har löspolo från Polarn o Pyret i ull/polyester-mix. Vantar har vi Hestra och Polarn o Pyret. Långt skaft är bra så sitter de stadigare. Sätter man dem innanför overallen sitter de väldigt säkert och är svåra för barnet att få av.

Vi kör vanliga kläder (bomull) eller tunt ullunderställ innerst. Dottern är kall av sig och brukar inte bli svettig. PoP och Lindex (med flera) har tunna bra ullunderställ men jag tycker de är sådär lämpliga att ha som förskolekläder eftersom slitstyrkan i den typen av plagg inte är så bra och de måste tvättas separat i särskilt ullprogram. Dottern spiller ner sig varje dag när hon äter, får färg på sig etc, så att bara klä henne i ull vintertid skulle bli jättedyrt.
 
Vi har alltid haft vanliga kläder under, de är ju inne på förskolan också. En fleecetröja och ev fleecebyxor som förstärkning (vi har varma barn o har nog använt fleecebyxor under overall bara någon enda gång vid - 15 eller så) under overallen vid rejält kallt.
Vad det gäller vantar så är ju babyvantar med lång dragkedja att föredra, både didrikson och Everest/stadium har bra sådana med lång mudd som går över overallärmen (bökigt tycker jag med korta vantar som i stället ska in under), tror polarn har oxå.
 
Inte fleece närmast kroppen, tycker jag. Det blir lätt fuktigt och inte alls särskilt bekvämt. Kör på ull istället.

Köp en lös krage också, eller en balaklava. Det är sällan overaller sluter tätt runt halsen.

Man har väl innekläder närmast kroppen? Innekläder + fleeceoverall + vinteroverall. Det har mina barn klarat sig bra på även när det varit som kallast. Det var väl så @BernT menade? Ylleunderställ blir för varmt när de ska vara inne och leka sen, enligt min erfarenhet. Bättre med en fleeceoverall de kan ta av sig. Reima har bra sådana som är gjorda för ha under en overall utan att det blir för otympligt.

Vad gäller halsduk har naturkompaniet bra sjalar som är som en ring att trä över huvudet. Lösa kragar tycker jag har blivit för tight runt halsen när de har tröja och så under också.
 
Bra val @BernT. Vi hade Reima Gotland förra vintern och var jättenöjda. Dottern var 1 då. Den blev aldrig blöt. Vi köpte till en Reima fleeceoverall som kunde knäppas fast i overallens foder men det funkade inte alls bra. Det var enklare att ha den lös.

Vi har löspolo från Polarn o Pyret i ull/polyester-mix. Vantar har vi Hestra och Polarn o Pyret. Långt skaft är bra så sitter de stadigare. Sätter man dem innanför overallen sitter de väldigt säkert och är svåra för barnet att få av.

Vi kör vanliga kläder (bomull) eller tunt ullunderställ innerst. Dottern är kall av sig och brukar inte bli svettig. PoP och Lindex (med flera) har tunna bra ullunderställ men jag tycker de är sådär lämpliga att ha som förskolekläder eftersom slitstyrkan i den typen av plagg inte är så bra och de måste tvättas separat i särskilt ullprogram. Dottern spiller ner sig varje dag när hon äter, får färg på sig etc, så att bara klä henne i ull vintertid skulle bli jättedyrt.

Ett hett tips är att sätta på en T-shirt över ullunderstället, då slipper man tvätta ullen en massa pga fläckar :up:
 
Jag köpte en overall på Coop faktiskt, jättevarm och bra passform. Den är dock inte i väldigt vattentätt material så jag sprayade den med impregnering i baken och så där det är mest utsatt. Har en tunn skaloverall man kan dra utanpå som är vattentät ifall det behövs. Är det inte svinkallt så har hon ju inte den tjockaste ändå, och är det svinkallt brukar det ju sällan vara blött.
 
Vilket fiasko det blev. Första beställningen resulterade i en enorm overall, och i skokartongen där det skulle ligga ett par fina rosa Sorelboots låg ett par damstövlar i storlek 39 av ngt skitmärke. Skickade (efter lite krångel då de inte ville erkänna att de gjort fel först) tillbaka och fick byta till ett par svarta Pax vinterskor eftersom de fina vi ville ha var slut nu. Plus en storlek mindre overall.

Skorna passade men inte overallen så fick byta den en gång till. Men nu, nu är vi kittade! Och vantar + halsduk + onesie fixade. Så nu hoppas jag att det blir svinkallt så vi får användning för det :up:
 
Lyfter upp tråden med ett tips, eller snarare en avrådan. Geggamojas vinteroverall till små barn som inte kan klä på sig själva = diss! Har bara använt den två dagar men avskyr den! De flesta overaller har silkigt innertyg vilket gör att de lätt glider på. Geggamoja har fleecefoder! Och snölås i ärmar och benslut som gör att man måste in och gräva efter händer och fötter. Vantarna under overallen är bara att glömma. Förskolepersonalen kommer inte bli glada!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag trodde jag hade ganska bra koll på hur mycket man behöver klä på, men nu har jag blivit osäker...:confused: Var hemma hos en...
2
Svar
24
· Visningar
5 587
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp