Vintertips!

Sv: Vintertips!

Kl

Kanske inte riktigt vinterbetonat men jag har en häst som ibland bajar i krubban. Då har jag en bigpack låda som jag gräver upp det med så slipper man få det på händerna.
 
Sv: Vintertips!

Det här med varmvatten ute i hagarna..jag har alltid fått lära mig att varmvatten fryser snabbare än kallvatten?
 
Sv: Vintertips!

Jag har badkar som jag lägger höet i på vintern, regn oh snö rinner igenom och höet hamnar inte i leran.

Funkar utmärkt!
 
Sv: Vintertips!

Badkar är väl ingen höjdare om hästen stoppar i frambenen och halkar och hamnar på rygg? Jag vet flertalet med kossor och kvigor som gojort det och alla är döda när dom hittats.
 
Sv: Vintertips!

Var noga med värmekablarna att dom är självreglerade bara. Går dom hela tiden så dels drar det mycket ström och sen kan dom gå varma. Jag har använt Julas Ebeko kablar under flera år.. Skitbra och billiga.
 
Sv: Vintertips!

Jag menar alltså varmvatten taget ur kranen och som hälls i Badkar eller vattenho,inte uppvärmda anordningar såklart.Det är något med ytspänningen på varmvatten har jag för mig.
 
Sv: Vintertips!

Varmvatten innehåller fler luftbubblor som gör det lättare för kylan att spridas därför fryser det snabbare.Därmed blir det lättare för isen att bildas.
 
Sv: Vintertips!

Inget jag har hort, nagonsin :confused:

Ett par ponnyer har fått sätta livet till iaf som jag vet i badkar. Fått i framben och halkat och sen stått på huvudet och blivit liggande på rygg och kvävts. Badkaret passar perfekt utmed ryggen. Jag har iaf tagit bort mina sen några år..
 
Sv: Vintertips!

Men en ponny vager ju ett par hundra kilo, om den nu skulle hamna pa rygg sa borde den latt kunna valta badkaret, kanske skadar sig pa kuppen.
Snackar vi om shettisar? Annars har jag svart att oberhuvudtaget tanka mig att en ponny far plats i ett badkar.

Neee, hur ska den kunna halka och hamna pa rygg i badkaret?
 
Sv: Vintertips!

På tal om badkar, min häst brukade i somras ställa sig i badkaret med frambenen. Livsfarligt! :eek: Järnskor i badkaret, det hade kunnat sluta med tragedi och tänk då bara på vintern när det fryser på. Jag fick ta bort badkaret, nu har han bara en plasthink för att eliminera risken att han skall göra sig illa.
 
Sv: Vintertips!

Jag vet inte om jag själv skulle ha badkar i hagen, jag vet flera som har rivit rig på dem och det kan faktiskt hända att de faller in i dem om olyckan är framme. en ponny ryms bra. Det finns ju så många runda plast/gummi baljor som är nästan omöjliga att skada sig på och lätta att flytta o rengöra, som man kan använda istället.


Ett annat vintertips som jag har är att smörja hovfett i hovsulan innan du rider ut, om hästen av någon orsak inte kan ha snösulor, så får hästen inte snöstyltor så enkelt
 
Sv: Vintertips!

menar du hov olja som man målar hovarna med så att de blir fina? eller sånt hov fett som man smörjer kronranden med, så att hoven växer lite snabbare och blir starkare? sånt hov fett är dyrt:( kan man använda olja??
 
Sv: Vintertips!

Du kan använda vanlig matolja så släpper snön lättare.
 
Sv: Vintertips!

Va har gjort fodertunnor att fodra hö i, så att de inte ska hamna i leran nu när det börjar bli lerigt ute. Vi har köpt runda stora vattenkar som vi placerat i bildäck. Har gjort hål i botten på karen så att eventuellt vatten ska rinna igenom. Har fyllt bildäcken med sand så att de blivit tunga och förhoppningsvis ska stå stilla. Runt vatten karen har vi lagt ut markduk och lagt på ordentligt med sand för att förhindra lervälling runt. Får återkomma om ett par veckor när jag vet hur det fungerar.
 
Sv: Vintertips!

Lät ju som en himla bra lösnign, hoppas den funkar!

*kl*

Var det inte ngn som byggde egna snösulor har jag för mig?? Eller har jag bara drömt det...?
 
Sv: Vintertips!

29789855.jpg
[/url][/IMG]
har funderat på en sånhär lösning till hagen, så att man slipper bygga 2 regn skydd och 2 hö häckar. det blir ju ett bra sol, regn, vind skydd till båda hästarna^^
 
Senast ändrad:
Sv: Vintertips!

Snösulor av glasslock (typ bigpacklock) har jag sett här och provat att göra.

Funkar väldigt bra om man är noga när man klipper till dem. Jag gjorde 4st till Fröken och red en runda på ca 1½h, de satt kvar i 1h sen släppte de på bakhovarna efter en galopp men de fram satt faktiskt kvar. Då red jag i alla gångarter i både skog och på grusväg! Att de lossnade bak tror jag berodde på att jag inte var lika noga när jag klippte till dem..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Utrustning hej. Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den :) Snart blir det flytt till hästgård och stallet ska byggas om en del för...
Svar
7
· Visningar
1 822
Senast: Buck
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
3 987
Senast: Blomskan
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp