Vintertips!

Sv: Vintertips!

Som man gräver ner i baken??:eek::D;)

Tack för alla tips!

Här kommer mina:

*Bygg en låda runt vattenkaret,isolera botten och sidor med frigolit och halm.
Fungerar ganska långt faktiskt!:)

*Jag kan inte leva utan min stalloverall från hööks.Helskodd så den går fint att rida i.Jag kliver direkt i pyjamasen rakt i overallen som hänger på en krok vid dörren med stövlarna redan i:D

*Köper såna där värmekuddar på granngården som man skakar på så blir dom varma några timmar.Används vid långritter eller när man måste stå och hålla hovslagaren sällskap kalla dagar..

Nu är jag ju bortskämd med två lösdrifter i hagarna så jag lägger ut allt hö som ska ätas dagen därpå på kvällen när jag tagit in hästarna.Då slipper jag släpa hö på morgonen.
 
Sv: Vintertips!

Oj gick nog lite fort.. Satt och funderade på vad dom hette medens jag skrev, men nu har jag kommit på det: cement fundament
 
Sv: Vintertips!

Så här har vi löst det med höbiten. Lastpallar i botten och sen byggt på tre fasta sidor. Den fjärde går lätt o ta bort så man kan rulla in en stor ensilage/hö bal. Som rymms perfekt. Sen med fyra pelare o plåttak med lutning så snön glider av :) funkar perfekt och höet håller sig torrt när det regnar, lika så hästarnas huvud när dom står där under. Hade tänkt att sätta in en ljusslinga i taket också så dom får lyse vid matbordet.

6923_146959128394_660608394_2622232_5992906_n.jpg
 
Sv: Vintertips!

Har inte läst igenom alla tips, kanske blir en upprepning...
Står i kallstall och när det är som kyligast ute brukar vattnet i hinken inne frysa. Fyller två små plastflaskor med varmt/hett vatten och lägger ner i hinken
 
Sv: Vintertips!

vi brukar fylla på med varmvatten inifrån huset till vatten hinkarna i stallet när det fryser, funderar också på att skaffa en vattenkokare så att man kan ge hästarna ljumet vatten i foder istället för 0 gradigt vatten med isbitar i.
hur gör alla här med skottade gångar till hagen? vi har en "ramp" upp till stall ingången och där blir det ofta isigt efter nån dag då snön tinar så snabbt den faller men fryser under natten.(skåne) ska man grusa eller salta? eller både och?
 
Sv: Vintertips!

Så här har vi löst det med höbiten. Lastpallar i botten och sen byggt på tre fasta sidor. Den fjärde går lätt o ta bort så man kan rulla in en stor ensilage/hö bal. Som rymms perfekt. Sen med fyra pelare o plåttak med lutning så snön glider av :) funkar perfekt och höet håller sig torrt när det regnar, lika så hästarnas huvud när dom står där under. Hade tänkt att sätta in en ljusslinga i taket också så dom får lyse vid matbordet.

6923_146959128394_660608394_2622232_5992906_n.jpg
Det där tycker jag såg jäkligt smart ut! Måste kolla upp det där!
 
Sv: Vintertips!

Ucsh ja, snart är det vinter...

Mitt bästa tips för att slippa frysa är ett riktigt bra ullunderställ!

I stället för halsduk har jag en sådan här. Den går att dra upp över ansiktet så att man inte förfryser näsan på ridturerna.

Ett annat tips är att ha en liten hammare hängande vid stalldörren för att kunna knacka ur snöstyltor innan man går in.
 
Sv: Vintertips!

Knappstöld

Äsch, för oss som inte håller på med nymodigheter så är en hårfön i stallet ett måste! :angel:
Kranen som går ut till stallet är i järn och efter att några tyckte det skulle bli snyggare att riva ner en vägg så försvann isoleringen till slangen som gick i den väggen, så fryser vattnet. Då använder man filtar att vira runt och sedan tar man hårfönen och blåser på stycket där järnet är. Samtidigt så håller man fram fingrarna och har det mysigt. :D

Trots att vi har kallstall så kommer vi lindrigt undan ändå så jag kan inte komma med så himla många tips då vi kör på som vanligt under vintertiden.
 
Sv: Vintertips!

kl

Jag har traktordäck som jag lägger dagens ranson hösilage i. Det blåser inte bort och man kan flytta på däcken för att hålla rent. Hästarna kan inte fastna nån stans heller.
 
Sv: Vintertips!

Nån bonde som byter däck på sin traktor tex! Eller hör med närmaste däckfirma, de är ju lite otympliga att bli av med kan jag tänka. Dem jag har fått av har varit jättetacksamma!
 
Sv: Vintertips!

Jag funderar också på att skaffa traktordäck, har ni nått i botten? Vattnet skall ju rinna ut... o så vill man ju hålla höet rent från lera m.m.
 
Sv: Vintertips!

Jag har inget i botten, är flitig med att göra rent och vända på däcket i stället.
 
Sv: Vintertips!

fast i traktordäck är det ju stålarmering/vajrar, om hästarna gnager på däcket så kan dom skada sig rätt bra när dom får upp sånna
 
Sv: Vintertips!

De måste gnaga bra hårt för att komma igenom gummit på ett traktordäck! Dessutom har de väldigt svårt att få loss några metalltrådar för de är ju gjutna in i gummit på däcket och inbakade i väv.

Man ska ju såklart inte ta ett däck som är nedslitet till väven eller har en skada på sig. Men annars så kan det inte vara någon fara! Traktordäck ska hålla för last på flera ton så de borde nog hålla för att en häst gnager på dem:cool:
 
Sv: Vintertips!

Mina hästar gnager på allt trä men inte alls på däcken!
 
Sv: Vintertips!

jag har en rund "hohack" i paddocken. Jag har ocksa en fjordhst som star dar och ater och later inte de andra komma fram Och fjordingen borjar att se ut som en boll... Sa jag har nu gatt tillbaka till att lagga ut 5 hogar med ho. Det ser grisigt ut. Ngn har forslag till detta?

Jag brottas ocksa med 5 cm lera i paddock (tidigare grasmatta). Nar det fryser ar det ok men andra dagar slafsar de runt dar. Far val leva med det till var och da gora en ordentlig sandbas...

Jag fyller vatten till paddock fran huset (kok) med varmt vatten sa det blir ljummet nar det ar kallt ute. I stallet har jag inget vatten, sa tar ut varmt vatten i 10 litersdunkar. Inga problem med is i hnkar.

Hosilage star utanfor stallet i fyrkantsbalar 2 hoga. Och pallar i botten. Tar in 3-4 "kakor" dagen innan och sen lagger i ikea pasar. Ger ocksa smabalsho.

Klader. Borjes har thermo understall som ar billigt. Sen galler det att lagga lager pa lager.Har vantar med 3 fingrar for ridning och arbete sana dar fisktants vantar dar man kan falla tillbaka toppen och fingrar tittar ut. En bra mossa eller "tub" som man kan dra upp fungerar ocksa. Pa fotterna jods och for benen stickade benvarmare. Haller knana varma ocksa.

Har ingen losning pa el tyvarr men skall tanka. Jag slog pa stort och har trastaket....
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Utrustning hej. Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den :) Snart blir det flytt till hästgård och stallet ska byggas om en del för...
Svar
7
· Visningar
1 822
Senast: Buck
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
3 987
Senast: Blomskan
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp