Bukefalos 28 år!

VMA i Stockholm

Det var ju inte VMA:et som slog ut websidorna utan det kom som följd av att larmet ljöd och att ingen information kom i de förväntade kanalerna, varför folk försökte få fram information själva.

Och ja det är ju skitdåligt att polisens hemsida och msb.se går ner vid en sån här händelse men jag tror inte på sabotage. I så fall hade väl även tidningarnas hemsidor drabbats.

Och telefonnumren? Skulle alla dessa saker slås ut exakt samtidigt av att folk sökte info? I så fall ligger vi jäkligt risigt till vid ett äkta larm.
 
Servrarna är väl helt enkelt för klena. Krisinfo har ju gått ut med info om att det är falskt så det känns rätt tryggt.

Telefonerna gick varma på 11414 och vad jag förstår även 112. De kunde inte ta emot antalet samtal helt enkelt. Det är katastrof. Jävligt enkelt att sabotera måste jag säga. Jag skulle tro att det är drag på både msb, sos och polisen och ordnas väl akuta möten nu iom att systemet var så skört så förhoppningsvis får allmänheten en plan på åtgärd i veckan som kommer.
 
Ja överbelastning. Bra ändå att sånt här händer vid övning så att bristerna uppdagas och kan åtgärdas innan det blir skarpt läge.

Pinsamt att ett län kan slå ut SOS, polis och MSB. Och lika pinsamt att SOS inte gick ut med info till den kanal som man lär sig ska användas vid sådana här tillfällen. Utan att vi ska sitta och vänta på att DN ska informera oss.
Jag har väldigt svårt att förstå hur man inte kan ha tänkt på detta alls.
 
På tal om volymen. Enda anledningen till att vi hörde signalen var att ett fönster var öppet. Jag missar ofta deras tester av systemet då det låter så långt borta. Skulle Fredrik gorma pga brand/gas mitt i natten när vi inte är aktiva online/har grannar som är aktiva skulle vi väl hinna kvävas iom mängden luft vår mekaniska ventilation spottar in här. Det kanske man kan göra något åt? Jag bor ändå i ett ganska stort villaområde.
 
På tal om volymen. Enda anledningen till att vi hörde signalen var att ett fönster var öppet. Jag missar ofta deras tester av systemet då det låter så långt borta. Skulle Fredrik gorma pga brand/gas mitt i natten när vi inte är aktiva online/har grannar som är aktiva skulle vi väl hinna kvävas iom mängden luft vår mekaniska ventilation spottar in här. Det kanske man kan göra något åt? Jag bor ändå i ett ganska stort villaområde.

Här över innerstan höll jag på att bli döv! Tog fysiskt ont i öronen!
 
Hördes tydligt hos mig iaf.
Extremt allvarligt att flera viktiga hemsidor gick ner samtidigt, fine överbelastning, men i händelse av *kris* ska dessa klara det. Ännu värre att det tog typ 30 min att få ut officiell info, och att typ DN, Aftonbladet m.fl. hann före.
Också märkligt att det fortfarande inte gått någon "faran över" signal.
 
Servrarna är väl helt enkelt för klena. Krisinfo har ju gått ut med info om att det är falskt så det känns rätt tryggt.

Telefonerna gick varma på 11414 och vad jag förstår även 112. De kunde inte ta emot antalet samtal helt enkelt. Det är katastrof. Jävligt enkelt att sabotera måste jag säga. Jag skulle tro att det är drag på både msb, sos och polisen och ordnas väl akuta möten nu iom att systemet var så skört så förhoppningsvis får allmänheten en plan på åtgärd i veckan som kommer.

Kaos att folk ringer 112 ang detta?? Finns ju folk som är livshotande sjuka eller likn som behöver den linjen.
 
Kaos att folk ringer 112 ang detta?? Finns ju folk som är livshotande sjuka eller likn som behöver den linjen.
Det är ju fan pinsamt att folk sätter sig och ringer som idioter kors o tvärs. Vad tror dom dom ska får reda på? Var ransoneringskorten delas ut?
Stäng dörrar o fönster och slå på radion. Det tog radion 30 minuter att få ut ett meddelande. Dåligt men det händer ju inte någon någonting. DN hade det på knappt 10 minuter.
 
Kaos att folk ringer 112 ang detta?? Finns ju folk som är livshotande sjuka eller likn som behöver den linjen.
Absolut. Samtidigt till viss del positivt att det kom fram (synd att det blev på bekostnad av andra bara). Det finns ju massor med sätt att göra olika former av "bus" ostört om man hittar tillräckligt många som ringer 112.

Här över innerstan höll jag på att bli döv! Tog fysiskt ont i öronen!
Det var väldigt tydlig signal när vi bodde i Solna med men här ute är det väldigt klent. Jag har retat mig på det innan men inte gjort mer än muttrat.
 
Kaos att folk ringer 112 ang detta?? Finns ju folk som är livshotande sjuka eller likn som behöver den linjen.
Ja att folk ringer 112 och 11414 vid VMA är rätt anmärkningsvärt. Spara de kanalerna till de som faktiskt är i nöd! Jag är rätt förvånad också att så många sökte sig till MSB, att de tänkte på det. Själva drog vi igång SR och SVT, och kollade in på alla de stora tidningarnas hemsidor. Ingen av dessa var svåra att nå tack och lov, så de verkar ha rätt tåliga sidor.
 
Ja att folk ringer 112 och 11414 vid VMA är rätt anmärkningsvärt. Spara de kanalerna till de som faktiskt är i nöd! Jag är rätt förvånad också att så många sökte sig till MSB, att de tänkte på det. Själva drog vi igång SR och SVT, och kollade in på alla de stora tidningarnas hemsidor. Ingen av dessa var svåra att nå tack och lov, så de verkar ha rätt tåliga sidor.

Speciellt 112 är ju verkligen big NONO att använda om man inte är i allvarlig nöd liksom. Stör mig som fan som missbrukar dessa nr.
 
På tal om volymen. Enda anledningen till att vi hörde signalen var att ett fönster var öppet. Jag missar ofta deras tester av systemet då det låter så långt borta. Skulle Fredrik gorma pga brand/gas mitt i natten när vi inte är aktiva online/har grannar som är aktiva skulle vi väl hinna kvävas iom mängden luft vår mekaniska ventilation spottar in här. Det kanske man kan göra något åt? Jag bor ändå i ett ganska stort villaområde.
Vid varje test av "hesa fredrik" brukar det finnas en sida som läggs upp i anslutning till krisinformation.se där du kan fylla i vart du befann dig och om du hörde larmet eller ej. Det låter som att den "tuta" som ska ljuda hos er är ur funktion.
 
På tal om volymen. Enda anledningen till att vi hörde signalen var att ett fönster var öppet. Jag missar ofta deras tester av systemet då det låter så långt borta. Skulle Fredrik gorma pga brand/gas mitt i natten när vi inte är aktiva online/har grannar som är aktiva skulle vi väl hinna kvävas iom mängden luft vår mekaniska ventilation spottar in här. Det kanske man kan göra något åt? Jag bor ändå i ett ganska stort villaområde.
Här hördes det inte alls. Känns ju tryggt liksom. :confused: Läste på fejjan att det hade hänt... Visserligen ute i skogen men det är stort villaområde.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 800
Samhälle Så var det dags för den årliga plågan och ångesten hos våra fyrfota vänner över det helvete som fyrverkerier innebär. Hur förbereder ni...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
5 669
Senast: Sel
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 406
Senast: Gunnar
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 303
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp