Bukefalos 28 år!

VMA i Stockholm

Alla områden har inte tyfoner. Man beräknar att 50% av befolkningen i landet hör en tyfon.
Anar nästan att det är något sånt. Det hörs väl från den "gamla" civilisationen en liten bit bort. Det sitter ju även isolerfönster här, inte original, så jag skulle tro att det hördes helt ok innan.
 
Bor i en förort till Stockholm ca 30 min till city, så inte så nära direkt. Hördes väldigt tydligt trots att jag var inomhus, har isolerade fönster och inget fönster eller dörr öppet. Jag tyckte att det var lite obehagligt, surfade direkt in på SR och körde igång P4 utan att få reda på något. Kollade DN och aftonbladet men inget där heller. Tog minst 10 minuter innan det stod något och då var det på DN och fortfarande inget på radion. Inte kom det något faran över larm heller. Riktigt dåligt!
 
Anar nästan att det är något sånt. Det hörs väl från den "gamla" civilisationen en liten bit bort. Det sitter ju även isolerfönster här, inte original, så jag skulle tro att det hördes helt ok innan.
Det beräknas också på hur många som bor i ett område. När det byggs nya områden, stora områden, kan kommunen kontakta MSB för att diskutera om en tyfon ska sättas upp. Vi har ganska stora byar utan tyfoner. Kanske blir det ändring nu när det civila försvaret ska byggas upp igen.
 
Och en sak till, att Expressen kallar det flyglarm är fasiken oförlåtligt. Ännu en gång har de bevisat sig vara värdelösa i händelser. Förra gången var ju i terrorattacken.
Lika oförlåtligt att SOS inte skickade ut Faran Över.
Hur låter faran över-signal? Likadant? :)
 
Och en sak till, att Expressen kallar det flyglarm är fasiken oförlåtligt. Ännu en gång har de bevisat sig vara värdelösa i händelser. Förra gången var ju i terrorattacken.
Lika oförlåtligt att SOS inte skickade ut Faran Över.
Men vadå? Det Är väl från början ett 'flyglarm'? Jag är helt säker på att vi här ute i Norrtälje (där också larmet gick)benämner det så.
 
Men vadå? Det Är väl från början ett 'flyglarm'? Jag är helt säker på att vi här ute i Norrtälje (där också larmet gick)benämner det så.
Ett VMA och ett flyglarm är inte samma sak. Ett VMA är 7 sekunder långt med 14 sekunders uppehåll i minst 2 minuter.

Ett flyglarm är korta signaler, 2 sek larm med 2 sek uppehåll i 2 min.

Ett beredskapslarm är när det är fara för krig. Det är 15 sekunder signal och 30 sekunder tystnad.
 
Jag, som minns hur det var när borgarbrandkåren kallades samman med larm runt om i samhället, började fundera på om det var en gård i närheten som hade rejält brandlarm. Men eftersom det tystnade snabbt drog jag slutsatsen att det måste vara falsklarm i så fall. Kunde dock konstatera att vi hör minst en siren utomhus (osäker på om det var en som ekade eller två olika som jag hörde) men ingen inomhus.
 
Här hördes det inte alls. Känns ju tryggt liksom. :confused: Läste på fejjan att det hade hänt... Visserligen ute i skogen men det är stort villaområde.
Tänkte att det också kan ha att göra med att de inte drogs igång hos er alls? Eftersom det var ett felande larm så kanske inte ert område var påverkat från början? :)
 
Tänkte att det också kan ha att göra med att de inte drogs igång hos er alls? Eftersom det var ett felande larm så kanske inte ert område var påverkat från början? :)
Ja kanske det. Det är ett såpass stort villaområde, visserligen var det mest sommarstugor här fram till de senaste 15 åren, så känns som det borde finnas någon signal. :)
 
Ja att folk ringer 112 och 11414 vid VMA är rätt anmärkningsvärt. Spara de kanalerna till de som faktiskt är i nöd! Jag är rätt förvånad också att så många sökte sig till MSB, att de tänkte på det. Själva drog vi igång SR och SVT, och kollade in på alla de stora tidningarnas hemsidor. Ingen av dessa var svåra att nå tack och lov, så de verkar ha rätt tåliga sidor.

Majoriteten drog ju igång SR och SVT? Men får man ingen info där så är det väl inte konstigt att man börjar leta på annat håll.
 
Jag bor fyra mil utanför sthlm. Hörde larmet men svagt.
Är det bara ett larm som går inne i stan?
Borde det inte finnas så det förs vidare? Dvs har något hänt fyra mil bort är det ju bra att veta.
 
Jag bor i närförort (6 km till city) och hörde inte, men det var ju bara i DELAR av Stockholm det hördes stod det ju?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
Svar
13
· Visningar
996
Samhälle Så var det dags för den årliga plågan och ångesten hos våra fyrfota vänner över det helvete som fyrverkerier innebär. Hur förbereder ni...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
5 634
Senast: Sel
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 260
Senast: Gunnar
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 281
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp