Bukefalos 28 år!

VMA i Stockholm

Anledningen till att det tog så lång tid innan det kom info är bla för att räddningstjänsten visste inte om vad som hände/hänt.
I vanliga fall är det tex räddningstjänsten som sitter på infon och ger ut infon till tex SR precis innan man drar igång VMA för att SR ska veta vad som ska rapporteras till allmänheten. Nu var det ju ingen som visste och dom första samtalen som kom till oss med frågor så hade vi ingen aning om att det ens lät...

Jag kan förstå att man blir rädd när det inte kommer ut info, men Det jag tycker är intressant är att man klagar på det som hände igår kväll, men samtidigt har man ringt till 112 och besöker polisens hemsida. Har man inte koll på 113 13 och kirsinformation.se eller som en del som inte ens vet vad VMA är så ska man nog ta sig själv lite i kragen innan man börjar klandra andra..

/Hon som fick börja jobba tidigare igår på brandkårens LC för att svara i telefon när folk ringde...
 
Här över innerstan höll jag på att bli döv! Tog fysiskt ont i öronen!
Jag bor inte i stan men här så hade vi hesa fredrik på taket till jobbet och så lades brandstationen ner som var vår granne och då kopplades fredrik ur av någon anledning .Den hördes jäkla långt .Jag bor 6 km från jobbet och den hördes hit
 
Anledningen till att det tog så lång tid innan det kom info är bla för att räddningstjänsten visste inte om vad som hände/hänt.
I vanliga fall är det tex räddningstjänsten som sitter på infon och ger ut infon till tex SR precis innan man drar igång VMA för att SR ska veta vad som ska rapporteras till allmänheten. Nu var det ju ingen som visste och dom första samtalen som kom till oss med frågor så hade vi ingen aning om att det ens lät...

Jag kan förstå att man blir rädd när det inte kommer ut info, men Det jag tycker är intressant är att man klagar på det som hände igår kväll, men samtidigt har man ringt till 112 och besöker polisens hemsida. Har man inte koll på 113 13 och kirsinformation.se eller som en del som inte ens vet vad VMA är så ska man nog ta sig själv lite i kragen innan man börjar klandra andra..

/Hon som fick börja jobba tidigare igår på brandkårens LC för att svara i telefon när folk ringde...
Oj. Du kan inte förutsätta att folk vet en massa som är självklart för dig som jobbar med sakerna. Sidan krisinformation.se hade jag i alla fall aldrig hört talas om - hur hjälper det mig att "ta mig i kragen" om jag ska leta efter en hemsida som jag inte vet existerar? :confused: Sen hade det inte hjälpt mig om jag känt till krisinformation.se (som jag nu bokmärkt) för det fanns ändå ingen information på sidan vid den tidpunkten.

Jag tycker också att vissa människor överreagerade igår, ex panikade över låsta skyddsrum eller som redan konstaterats ringde ner 112, men de allra flesta gjorde det faktiskt inte. De flesta gjorde helt rätt och satte sig för att vänta på information, som inte kom. Att det blivit en sån stor reaktion på händelsen visar att de allra flesta ändå vet (ungefär) vad VMA är och att det är allvarligt. Det tycker jag är bra. Liksom att händelsen utreds ordentligt så att beredskapen kan ses över och stärkas.
 
Anledningen till att det tog så lång tid innan det kom info är bla för att räddningstjänsten visste inte om vad som hände/hänt.
I vanliga fall är det tex räddningstjänsten som sitter på infon och ger ut infon till tex SR precis innan man drar igång VMA för att SR ska veta vad som ska rapporteras till allmänheten. Nu var det ju ingen som visste och dom första samtalen som kom till oss med frågor så hade vi ingen aning om att det ens lät...

Jag kan förstå att man blir rädd när det inte kommer ut info, men Det jag tycker är intressant är att man klagar på det som hände igår kväll, men samtidigt har man ringt till 112 och besöker polisens hemsida. Har man inte koll på 113 13 och kirsinformation.se eller som en del som inte ens vet vad VMA är så ska man nog ta sig själv lite i kragen innan man börjar klandra andra..

/Hon som fick börja jobba tidigare igår på brandkårens LC för att svara i telefon när folk ringde...
Jag tycker det är trist att du har en sån nedlåtande ton i ditt inlägg.
Och visst en del ingår i ens eger ansvar. Men jag tycker inte det är konstigt om det blir förvirring då man alltid fått lära sig att lyssna på radio för där kommer besked. Har nog aldrig hört något om en sida som heter Krisinformation. Kanske behöver den informationen komma ut mer om det är den sidan som ska gälla?
Däremot försöker jag låta bli att tro att alla kan det som ingår i mitt jobb.

Ute hos mig lät det lågt. Som en biltuta eller ett hemlarm i området. Så jag tycker det var bra att de flesta fattade vad det var.
 
Är det ett syskon till @MacGyver ? De båda verkar ju vara förberedda för det mesta :p
Nej definitivt inte ett syskon. Vilken jäkla räddhare, först gäller det att ta reda på om det öht. finns en hotbild, sen tidsaspekten och med utgångspunkt därifrån kan man agera rätt. :up:


(Vad jag ev, har lagrat, var det finns och mängden är säkerhetsklassade uppgifter. ) :cool:
 
Anledningen till att det tog så lång tid innan det kom info är bla för att räddningstjänsten visste inte om vad som hände/hänt.
I vanliga fall är det tex räddningstjänsten som sitter på infon och ger ut infon till tex SR precis innan man drar igång VMA för att SR ska veta vad som ska rapporteras till allmänheten. Nu var det ju ingen som visste och dom första samtalen som kom till oss med frågor så hade vi ingen aning om att det ens lät...

Jag kan förstå att man blir rädd när det inte kommer ut info, men Det jag tycker är intressant är att man klagar på det som hände igår kväll, men samtidigt har man ringt till 112 och besöker polisens hemsida. Har man inte koll på 113 13 och kirsinformation.se eller som en del som inte ens vet vad VMA är så ska man nog ta sig själv lite i kragen innan man börjar klandra andra..

/Hon som fick börja jobba tidigare igår på brandkårens LC för att svara i telefon när folk ringde...

Då kan jag upplysa om att krisinformation.se inte hade nån info heller.
 
Ni som inte hörde något men bor i Stockholms län, brukar ni höra larmet när det testas?
Här tjöt det på precis som det brukar när dom testar det.
Jag vet inte, eller snarare - jag vet att jag hör det utomhus men jag är sällan hemma på måndagar kl 15 så jag vet inte om jag brukar höra det inomhus. :)
 
Då kan jag upplysa om att krisinformation.se inte hade nån info heller.
Ja och det förvånar mig. Märkte man inte omgående att det var ett fel som gjorde att larmet hördes? Varför var radio, övrig media etc tvungna att höra av sig dvs varför gick det inte ut info om att det var falskt.
 
Enligt flera uppgifter från olika håll så gick även 11313 ner. Så det är lätt att idiotförklara folk, men kanske ta reda på fakta först?
 
Ja och det förvånar mig. Märkte man inte omgående att det var ett fel som gjorde att larmet hördes? Varför var radio, övrig media etc tvungna att höra av sig dvs varför gick det inte ut info om att det var falskt.
därför att SOS inte berättade det. det kan till och med vara så att SOS inte hörde att tyfonerna gick igång. Men det är bara spekulation. När vi testar VMA måste vi gå ut och lyssna om det tutar. Nu tog det 11 minuter innan radion fick info, det var för långsamt.
 
därför att SOS inte berättade det. det kan till och med vara så att SOS inte hörde att tyfonerna gick igång. Men det är bara spekulation. När vi testar VMA måste vi gå ut och lyssna om det tutar. Nu tog det 11 minuter innan radion fick info, det var för långsamt.
Ja jag tänker ju att det måste finnas någon person som är där i tjänst når testningen sker? Eller sker testen av sig själva? För att se att testet är godkänt. Men den kanske inte hörde då.
 
Ja jag tänker ju att det måste finnas någon person som är där i tjänst når testningen sker? Eller sker testen av sig själva? För att se att testet är godkänt. Men den kanske inte hörde då.
Det finns en person som sätter igång tyfonerna. Men sitter man i tex skyddsrum och trycker på knappen så hör man inte tyfonerna utanför. Vi testar från ett skyddsrum, som är öppet ut i andra lokaler och med en tyfon utomhus kanske 20 m bort från datorn/rummet, vi hör inte den där inne. V måste öppna fönster/gå ut för att lyssna om det ljuder. SOS testar då och då, övningstestar och uppgraderar och det var det som gick fel igår. Att tyfonerna började larma. Det gick sedan inte att trycka på faran över, det gör man också manuellt.
 
När du testar ser du alla tyfoner på skärmar och de berättar också om status på alla tyfoner, om några inte låter, om några är bortkopplade osv.
 
Det är nog inte möjligt för mig. Jo vattenflaskor kan jag ha i vindsförrådet men mat och värme är svårare.
Stanna i lägenheten. Konservburkar med mat man kan äta kall. En påse värmeljus för att fördriva fukten. Varma kläder och varm sovsäck och sopsäck att trä i toastolen. Så klarar man 72 timmar. Vatten att dricka - köp hem mineralvatten och ha alltid ett lager på 4 1,5 L flaskor. Drick upp den som håller på att bli gammal. Det är bara tre dygn.
 
Anledningen till att det tog så lång tid innan det kom info är bla för att räddningstjänsten visste inte om vad som hände/hänt.
I vanliga fall är det tex räddningstjänsten som sitter på infon och ger ut infon till tex SR precis innan man drar igång VMA för att SR ska veta vad som ska rapporteras till allmänheten. Nu var det ju ingen som visste och dom första samtalen som kom till oss med frågor så hade vi ingen aning om att det ens lät...

Jag kan förstå att man blir rädd när det inte kommer ut info, men Det jag tycker är intressant är att man klagar på det som hände igår kväll, men samtidigt har man ringt till 112 och besöker polisens hemsida. Har man inte koll på 113 13 och kirsinformation.se eller som en del som inte ens vet vad VMA är så ska man nog ta sig själv lite i kragen innan man börjar klandra andra..

/Hon som fick börja jobba tidigare igår på brandkårens LC för att svara i telefon när folk ringde...


Min feting = du har stenkoll va? ;)
Jag är själv mycket duktig på felstavningar så det är med glimten i ögat :o;)
Väldigt bra information men jag gissar på lite stavfel där men lärde mig något nytt om ämnet ändå.
 

Liknande trådar

Samhälle Så var det dags för den årliga plågan och ångesten hos våra fyrfota vänner över det helvete som fyrverkerier innebär. Hur förbereder ni...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
5 471
Senast: Sel
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 007
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 245
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 152
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp