Bukefalos 28 år!

VMA i Stockholm

Verkar ha varit större delen av? Haninge, Årsta, Täby, Södertälje och Sundbyberg i alla fall.
Det var i Stockholms län som signalen aktiverades.
Se'n om signalen inte ljöd på vissa platser i Stockholms län, så berodde det på att det inte fanns någon fungerande tyfon just där.
 
Jag vet att det hördes i Kungsängen och Bro, men inte hit ut till oss på landet i samma kommun.
 
Det är ju fan pinsamt att folk sätter sig och ringer som idioter kors o tvärs. Vad tror dom dom ska får reda på? Var ransoneringskorten delas ut?
Stäng dörrar o fönster och slå på radion. Det tog radion 30 minuter att få ut ett meddelande. Dåligt men det händer ju inte någon någonting. DN hade det på knappt 10 minuter.

Folk är i sanning idioter. Vad vill de uppnå? Tala om för 112 att det är fara å färde? Få samhällsinformation? Jag får spader. Men det är å andra sidan helt i linje med att många tror att ambulansen är = taxi :rage::rage::rage:
 
Eller så kan man göra som den här killen. http://www.expressen.se/nyheter/preppern-torbjorn-44-efter-larmmissen-det-ar-helt-oforlatligt/

När han hörde "Hesa Fredrik" gå i gång på söndagskvällen var han snabbt förberedd.

– Det tar två minuter så är det gjort, jag hann springa på dass också. Man vill inte vara nervös och samtidigt behöva gå på dass. Hade vi behövt ge oss av där hade det varit en alldeles utmärkt grej att göra innan, säger Torbjörn som snabbt stängde av ventilationen till lägenheten, satte på P4 och tog fram sin gasmask – något som hans flickvän fotograferade.

– Bilden var mest en ironisk gliring till att de inte blåste av larmet, förtydligar Torbjörn.

Men ett visst mån av allvar fanns ändå i situationen.

– Det bor 2 400 människor där jag bor, men det finns bara skyddsrum för 192 personer. Så det är ganska kört om man tänker sig att man ska ha skyddsrum.

Vad jag inte riktigt förstår är gasmasken? Kan någon förklara varför det är nödvändigt? I krig är väl inte gas särskilt effektivt som vapen så jag antar att det är i händelse av en kemisk läcka eller liknande? :idea:
 
Man använder väl VMA även vid gasläckor och andra faror?

Aha! Då förstår jag. Verkade bara lite överkurs med gasmask. Bra att Hesa Fredrik finns i hela landet som det verkar som eftersom chansen till en gasläcka, brand med giftiga komponenter eller liknande är mycket större på mindre orter än tex terrordåd. Har för mig att det var någon uppfinnare tidigare som lyckades tända eld inom ett industriområde som pumpade ut giftiga ämnen? Där tycker jag verkligen att VMA skulle behövts snabbt.
 
Ni som inte hörde något men bor i Stockholms län, brukar ni höra larmet när det testas?
Här tjöt det på precis som det brukar när dom testar det.
 
Och när SOS inte använder sig av dessa kanaler för att informera, vad ska man göra då? Sitta och vänta?
Vet inte. Själv slog jag om till SVT och försökte kolla på MSBs hemsida men det gick ju inte. Läste till slut på Aftonbladet att det var tekniskt fel.

Håller med om att samhället ska informera på det sätt som det är bestämt. Är ju större risk för falsk info annars.
 
Vad jag inte riktigt förstår är gasmasken? Kan någon förklara varför det är nödvändigt? I krig är väl inte gas särskilt effektivt som vapen så jag antar att det är i händelse av en kemisk läcka eller liknande? :idea:
Mot militära förband som är utrustade med skyddsmasker och har övat sig på att skydda sig mot kemiska vapen, är kemvapen inte så effektiva mot men mot oskyddad civilbefolkning så är kemvapen riktigt effektiva. Se Halabja och Syriska inbördeskriget.
 
Mot militära förband som är utrustade med skyddsmasker och har övat sig på att skydda sig mot kemiska vapen, är kemvapen inte så effektiva mot men mot oskyddad civilbefolkning så är kemvapen riktigt effektiva. Se Halabja och Syriska inbördeskriget.

Jag vet, men fördraget mot användning av kemiska vapen i krig skrevs ju under redan 1925 efter WW1 och respekterades faktiskt i WW2 tom på östfronten som inte direkt var känt för att föras enligt andra FN:s konventioner vad gäller krig.

Det har väl inte används utom just i Syrien och Irak. Så att Ryssland(?) vid en eventuell invasion av Sverige skulle använda kemiska vapen torde vara ytterst osannolikt. Vad göra vid en eventuell invasion/katastrof av Sverige har ju varit uppe på tapeten några gånger på Buke och jag tror ingen annan bukefalist har nämnt gasmask som något de skulle använda vid en kollaps av Sverige via krig eller naturkatastrof.

För oss som inte bor på landet är det väl närmast fylla upp så mycket vatten som möjligt, ha många konserver eller eller liknande som inte kräver matlagning hemma (skyldig för det har jag aldrig) och som håller sig länge, batterier och ficklampor, batteridriven radio, laddningsbara batterier för att inte mobil ska dö. Osv.

På den gamla goda tiden, jo så gammal är jag :p fanns det ju instruktioner i telefonkatalogen exakt vad man skulle göra. Och alla hade ju telefonkatalogen på den tiden. Där fanns ju även instruktioner om vad man fick göra och inte göra som civil. Jag har för mig att man inte får aktivt delta i sabotage, spränga järnvägar och liknande för att fortfarande falla under kategorin civil. :grin: Ja och så får man inte skjuta på de som invaderar, men vet inte om det gäller enbart skjutvapen utan pilbågar och liknande. Faktiskt ganska intressant.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Civilbefolkning

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kombattant
 

Liknande trådar

Samhälle Så var det dags för den årliga plågan och ångesten hos våra fyrfota vänner över det helvete som fyrverkerier innebär. Hur förbereder ni...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
5 471
Senast: Sel
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 007
Senast: Gunnar
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 085
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 245
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp