Vom og hundematse?

LindgrenV

Trådstartare
Funderar på att gå över till färskfoder, och vill väl göra det enkelt för min egen skull :o Dels för att jag inte är helt förtjust i tanken att syssla och plocka ihop olika sorters köttprodukter (jag är vegetarian så det behöver väl inte förklaras ingående? :p).

Min granne har en pyrenéer-hund som äter Vom hundfoder, vilket är typ nermalt färskfoder. Det riktar sig mot hund - men det känns väl lite som "kött som kött". Skulle det fungera att ha som foder till katt?
 
Sv: Vom og hundematse?

Det brukar inte gå att ge enbart hundmat till katt. Katter behöver mer taurin, vet jag i alla fall.

Sol har skrivit en mycket bra bok om BARF. PM:a henne o be att få köpa.
 
Sv: Vom og hundematse?

Här hoppas jag också på svar! Finns det verkligen ingen färdig barf även för katter? Sol vet säkert.

Jag försökte göra egen för många år sedan, men katternas (brist på) entusiasm stod inte i vettig proportion till allt meck med ingredienser.
 
Sv: Vom og hundematse?

När man läser det Sol skriver om enkelt det är (tror att det hon som lagt ut utbildningsfilmer på youtube) så känner jag inte alls igen mig.

Jag provade ett tag men det tog en hel dag och jag hade katter, köttslamsor och benbitar i hela köket.
 
Sv: Vom og hundematse?

*kl*

Det finns färdigt färskfoder för katt, säljs bl.a. på Enskede hund och katt. Jag minns dock inte vem som är leverantör, alltså var det kommer ifrån.
Alla våra katter ratade det tyvärr.
 
Sv: Vom og hundematse?

Kollade på deras hemsida och de kattkorvarna som angavs där tror inte jag duger som fullfoder till katter. De innehåller 70% mald kycklinghals och 30% malt kycklinghjärta. Borde det inte innehålla lite lever i alla fall?
 
Sv: Vom og hundematse?

Ser man till innehållet verkar det ju vara en salig blandning av inälvor, kött och ben?

Annars får man väl komplettera med torrfoder trots att det är det jag vill bli av med...
 
Sv: Vom og hundematse?

Är det jipotimas kattkorv du tänker på? Jag skulle kunna tänka mig att pröva den till katten, jag är inte ute efter helfoder, mer efter omväxling till hans vanliga våtfoder.
 
Sv: Vom og hundematse?

Det enda färskfoder jag sett till katt är från Jipotimas.
Det har varit mycket prat om att även andra färskfodertillverkare ska börja med kattmat, men än så länge har jag inte hört det från fodertillverkarna själva utan bara ryktesvägen.
 
Sv: Vom og hundematse?

VoH är helt okej att ge till katt, men det innehåller genomgående för lite av vissa B-vitaminer så man får ge extra tillskott av det om man ger mycket VoH. Jag skulle nog även ge taurintillskott om jag gav mycket VoH. Skulle främst välja spring pga. det har högst proteinhalt.
 
Sv: Vom og hundematse?

När man läser det Sol skriver om enkelt det är (tror att det hon som lagt ut utbildningsfilmer på youtube) så känner jag inte alls igen mig.

Jag provade ett tag men det tog en hel dag och jag hade katter, köttslamsor och benbitar i hela köket.

Det är inte jag som har lagt ut utbildningsfilmer.

Vad gäller hur lätt eller avancerat det är så beror det lite på hur man utfodrar. Gör man egna "färdiga röror" så innebär det en del arbete en dag någon gång ibland. Jag ger mest hela bitar, hela ben och kött/benmixar från Zooprodukter. Det mest avancerade jag gör är att skära upp lever och hjärta och blanda ihop i mindre pytsar och hur lång tid det tar beror på hur mycket jag köper, men oftast handlar det inte om att skära upp mer än 1,5 kg kött åt gången.

Sedan har jag ett väldigt lätt utfodringsschema här hemma.
Morgon: Kött/benmix (vilt, kyckling+hjärta, lamm, ox)
Eftermiddag: Hjärta+lever
Kväll: Köttben (kyckling eller kanin)
 
Sv: Vom og hundematse?

Det enda färskfoder jag sett till katt är från Jipotimas.
Det har varit mycket prat om att även andra färskfodertillverkare ska börja med kattmat, men än så länge har jag inte hört det från fodertillverkarna själva utan bara ryktesvägen.

Men Jipotimas kattkorv är inget helfoder (vilket jag vet att hon tyvärr saluför den som ibland). Både VoH och Nordic ska ha kattmat på gång (det sistnämnda vet jag pga. att de har kontaktat mig om det).
 
Sv: Vom og hundematse?

Inser för övrigt nu att jag var väldigt trött när jag skrev denna tråd, herregud vad jag skrivit konstigt i första inlägget :angel:
 
Sv: Vom og hundematse?

Ok, på vilket sätt är det smidigast att ge b-vitamin och taurintillskott? :)

Det finns jättemånga olika B-vitamintillskott baserade på jäst och katter brukar gilla dem. Vanligast är kanske VitaBe som brukar finnas både i djuraffärer och i livsmedelsaffärer. Taurin köper man lätt från hälsobutiker/kroppsbyggarbutiker på nätet. Smidigast är att blanda ut en kapsel på 500 mg taurin i 500 g mat.
 
Sv: Vom og hundematse?

Frågan har varit uppe på VoH-forumet på fb flera ggr. Fyra kycklinghjärtan/500 g VoH säger de som säger sig veta. Till hösten börjar de sälja färskfoder för katter :) min katt får lite av hundens mat ibland och hon älskar det så det blir nog att jag köper deras kattmat sedan också. Tror inte det blir så mycket dyrare än mjau som hon äter nu, och det lär ju definitivt vara bättre för henne :)
 
Sv: Vom og hundematse?

Ja, mina katter äter Mjau nu, både blöt- och torrfoder :)

Alltså bör 4 kycklinghjärtan/500g VoH täcka upp det dagliga behovet av taurin och b-vitamin? :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag startar den här tråden utifrån intresse i kombo med min egen tendens att gärna granska ”fakta” och ”rön” kritiskt oavsett vad det...
2
Svar
33
· Visningar
6 240
Senast: mackan
·
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 306
Katthälsa Kände att min fråga i foderfunderingstråden höll på att spåra så startade en ny tråd. För det första så har jag ingen katt (eller hund)...
Svar
3
· Visningar
1 736
Senast: Sol
·
Hundhälsa Hej alla kunniga och erfarna! Nu behöver jag lite hjälp och råd. Vår 6månaders Bichon havanaiskille har alltid varit småkinkig/...
2
Svar
27
· Visningar
2 259
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp