Vuxna ponnyryttare!

Vi har haft lite paus i ridningen ett tag för det har bara varit fokus på körningen då vi gjorde vår debut tillsammans på tävlingsbanorna i slutet av september. Det var även vi som var arrangörer så jag har knappt haft tid att träna för det har varit så mycket jobb och när vi tränat har jag varit tvungen att fokusera på körningen. Men nu har vi kommit igång igen och hon är ju så kul att rida. Älskar min lilla ponny :love:

Vi har ganska mycket att träna på än när det kommer till att bli tuff för hon tycker att det är läskigt att gå själv hemma. När vi far iväg på träning och på tävlingen så är så jätteduktig och tuffar till sig men på hemmaplan tycker hon saker är döläskigt! Går jag med henne så följer hon mig vart som helst men tömkör jag eller rider jag så blir hon osäker och kan slå i bromsen. Men det blir bättre hela tiden.





Oxå bjuder jag på två från tävlingen :-D


 
@Pinkilly Tack!:) Jag är så nöjd med honom! Roligt med uppdatering från er! Jösses vad snyggt matchade ni är på tävlingen :love: och jättefin är hon :) skulle vilja köra min med men jag är för feg, vågar bara köra min lilla shettiskille :o
 
Vi har haft lite paus i ridningen ett tag för det har bara varit fokus på körningen då vi gjorde vår debut tillsammans på tävlingsbanorna i slutet av september. Det var även vi som var arrangörer så jag har knappt haft tid att träna för det har varit så mycket jobb och när vi tränat har jag varit tvungen att fokusera på körningen. Men nu har vi kommit igång igen och hon är ju så kul att rida. Älskar min lilla ponny :love:

Vi har ganska mycket att träna på än när det kommer till att bli tuff för hon tycker att det är läskigt att gå själv hemma. När vi far iväg på träning och på tävlingen så är så jätteduktig och tuffar till sig men på hemmaplan tycker hon saker är döläskigt! Går jag med henne så följer hon mig vart som helst men tömkör jag eller rider jag så blir hon osäker och kan slå i bromsen. Men det blir bättre hela tiden.





Oxå bjuder jag på två från tävlingen :-D



Men fy så gulligt med allt rosa. Jag dör! :love:
 
Jag tror jag skulle platsa bra här så jag hoppar in i tråden, ser att några av mina trådvänner från 11:ornas tråd huserar här :) (har kikat länge men inte orkat mer). Jag vägrade gå över till storhäst när jag blev vuxen och har inga vidare planer på att göra det nu heller :p Köpte loss min favorit från ridskolan när jag var 19år, ägde henne i ett år och sedan dog hon. Betäckte hennes halvsyster och året efter föddes Nangijala som är registrerad som welsh partbreed. Hennes mamma är new forest och pappan ridponny. Hon är ett svart sto med mycket åsikter, idéer och stor personlighet. Nangjala är 3år i år och bara 143cm än så länge men har föräldrar som båda är maxade så tror hon kommer växa en bit till :)

Förutom henne så rider jag också min mammas maxade c-ponny någon/några gånger i veckan. Lady är ett tvättäkta sto som inte ger något gratis men väldigt rolig att rida :p Pigg och framåt men klarar inte av vila för då håller hon på att dö av rädsla för alla inbillade monster. Hon är född 1997 och mamma har ägt henne i 4,5 år nu. Lady ser ganska fräck ut för hon är en vanlig fux men med vita prickar som kommer och går vid varje pälsbyte. För 1,5 år sedan hade hon mer än 250prickar och nu i höst "bara" ca 50st.

Nangijala
dsc04059_5377abc62a6b225bcc181ddd.jpg

dsc04033_5377ab7d2a6b2205aebf7d25.jpg

dsc03094_52f658cc88e59d2d2621303c.jpg

Lady
dsc06603_51895333ddf2b31c7fd13694.jpg

dsc00131_503bdea1e087c3579e0003ae.jpg

Måste ju visa Ladys söta prickar ;) (från 180prickarspälsen)
dsc02362_52602d8ae087c360a79f3122.jpg
 
Idag fick jag min efterlängtade ridtur :love: Gick av beredskapsveckan igår (går inte att jag är mitt ute i skogen för när de ringer är det bråttom..) och veckan innan dess kunde jag inte rida för de behövde skos.

Härligt att skritta en runda tillsammans med mamma. Och sen allt efterjobb i stallet gillar jag på kvällen. Skönt att gå där i lugn och ro.
 
Jag tror jag skulle platsa bra här så jag hoppar in i tråden, ser att några av mina trådvänner från 11:ornas tråd huserar här :) (har kikat länge men inte orkat mer). Jag vägrade gå över till storhäst när jag blev vuxen och har inga vidare planer på att göra det nu heller :p Köpte loss min favorit från ridskolan när jag var 19år, ägde henne i ett år och sedan dog hon. Betäckte hennes halvsyster och året efter föddes Nangijala som är registrerad som welsh partbreed. Hennes mamma är new forest och pappan ridponny. Hon är ett svart sto med mycket åsikter, idéer och stor personlighet. Nangjala är 3år i år och bara 143cm än så länge men har föräldrar som båda är maxade så tror hon kommer växa en bit till :)

Förutom henne så rider jag också min mammas maxade c-ponny någon/några gånger i veckan. Lady är ett tvättäkta sto som inte ger något gratis men väldigt rolig att rida :p Pigg och framåt men klarar inte av vila för då håller hon på att dö av rädsla för alla inbillade monster. Hon är född 1997 och mamma har ägt henne i 4,5 år nu. Lady ser ganska fräck ut för hon är en vanlig fux men med vita prickar som kommer och går vid varje pälsbyte. För 1,5 år sedan hade hon mer än 250prickar och nu i höst "bara" ca 50st.

Nangijala
dsc04059_5377abc62a6b225bcc181ddd.jpg

dsc04033_5377ab7d2a6b2205aebf7d25.jpg

dsc03094_52f658cc88e59d2d2621303c.jpg

Lady
dsc06603_51895333ddf2b31c7fd13694.jpg

dsc00131_503bdea1e087c3579e0003ae.jpg

Måste ju visa Ladys söta prickar ;) (från 180prickarspälsen)
dsc02362_52602d8ae087c360a79f3122.jpg

Va fin din Nangiala är! Och va häftigt med fläckarna på den andra. Hur sjutton funkar det att det ändras :-D
 
Jag har varit väldigt glad att ha ridhus den senaste tiden när det mest regnar och blåser här på slätten. Igår red vi dock ut en sväng när det var uppehåll, och då tittade faktiskt solen fram en stund också! Red rundan åt andra hållet mot vad vi brukar så det var ganska läskigt att gå förbi prasslande buskar och lurpassande postlådor :nailbiting:

10553366_10152484103408391_2765526858726440402_n.jpg
 
Puttar upp tråden lite. Hur går det för alla i höstmörkret? Undviker ni att rida ellet ni biter ihop och ger er ut?
 
Puttar upp tråden lite. Hur går det för alla i höstmörkret? Undviker ni att rida ellet ni biter ihop och ger er ut?

Vi har kommit igång bra och tränar för fullt. :) Har äntligen börjat få lite kontinuitet i träningen, dressyr varannan vecka och nu blev det även hoppning varannan vecka. :) Ponnyn är hysterisk ute så fort man gör nåt annat än skrittar. Letar spöken i allt hon ser och tar alla möjligheter hon kan för att få spänna sig och springa iväg. Så vi har order om skritt ute för att komma ur den onda cirkeln. Vi tycker väl att det är ungefär lika tråkigt båda två, men försöker variera mycket sidvärts, hög/låg form, stora/små steg osv. Allt som allt går det framåt. Hon har aldrig varit så genomgående koncentrerad en hel tur nån gång som hon var för några dagar sen. Men i början ska hon alltid tjafsa och vill dra i tyglarna och stå emot när jag börjar korta. Jag har iom all skritt kunnat tänka mycket på sits och inverkan också vilket är nyttigt värre. Köpte dressyrsadel för några veckor sen och försöker lära mig rida igen, haha. Hoppas kunna lägga in mer och mer jogg och såsmåningom även galopp ur den här trevliga skritten vi börjar hitta. :)

Imorgon är det hoppning och på söndag dressyr! :)

Har är sista filmen på oss sen senaste dressyrträningen. :)

 
Vi red ett riktigt skitpass i måndags. Igår jobbade jag en timme extra, var trött, frusen och stel i axlarna. Funderade på att strunta i att rida men bestämde mig för att hålla planen. På med dressyrsadeln och mantra Kyra för mig själv. Värmde upp noggrant och konsekvent. Bland annat måste jag få honom att svara snabbare på hjälperna så det låg lite i fokus. Sen red vi de där sabla skänkelvikningarna och därefter den nya övningen i förvänd galopp vi fick med oss från träningen förra veckan. Jag ska inte påstå att det var klockrent, men känslan var riktigt bra och enligt min påhejjare såg det bra ut också. Han filmade lite men jag har inte sett klippet än. Sååå värt att trotsa allt gnället för ett bra pass! Känner mig hur pepp som helst för att rida idag!
 
Igår lastade jag ponnyn alldeles själv :D

Hon har ont i ländryggen och ET hittade både det ena och det andra och på bara ett besök ser jag skillnad!

Blir troligen två gånger till med en månads mellanrum så det passar väl bra att börja rida efter nästa (får rida från imorgon).

Vågen visade under 80 idag :)

Har skott alla pga halkan så nu ska jag börja skritta ut på gamling med unga fröken i snöre.
 
@_Zacke_ hur går det för er? :)
Hos oss går det bra. Har börjat lastträna i den nya transporten som jag impulsköpte i slutet av november. Skulle iväg och träna dagen efter och hade ingen transport. Blev (nästan...) mitt drömsläp - boj bravo EH. Drömmen är en bravo SEH. Har redan använt den en hel del.

Idag lastade vi ponnyerna och begav oss ner till ridhuset. Under 10e gången i sitt liv som Pepsi åker transport. Inte ett dugg rädd trots att Bella är på och nafsar. Kanske ska tillägga att Pepsi är 14år.
Pepsi i ridhuset


Bella fick en ny sadel som jag inte hunnit rida så mycket i. Idag fick jag chansen efter att mamma red och jag gillar den. Mjuk och följsam. Dock behöver vi träna lite mer. Men hon var pigg och glad :)

Bella i ridhuset


 
Här börjar vi också komma igång lite efter ledigheter. Queenie fick jullov i tre veckor och Balder har mest stått hela hösten/vintern för att jag helt enkelt inte haft tid. Nu har jag fått sälja halvblodet så nu ska jag väl försöka ha lite mer tid för honom också. Han är iaf tömkörd några gånger och idag har jag ridit första gången sen i höstas. :) Han är helt galet pigg och knallar på i 190 knyck och vill helst springa fortare och fortare hela tiden. Känns inte riktigt kul att sitta och behöva bromsa konstant men vad ska man göra då... Lite självbevarelsedrift har jag, jag har sett hans bocksprång i hagen... :crazy: Men är noga med att ge och ta och inte bli fast i handen. Han var iaf väldigt glad och positiv hela turen, lite för mycket kanske för han livade upp Queenie så min medis hade fullt sjå. :p

Han var jättesvettig när vi kom hem, trots att vi bara var ute 20 min varav typ max fem minuter var trav och resten skritt. Så i helgen åker klippmaskinen fram för båda två! Ser dock inte fram emot den extra energiboosten... :o
 
Här tränar vi lite sporadiskt då väder och underlag skiftar så dant..
Vi jobbar vidare med öppnar och slutor för att få upp framdelen och mer vikt bak, blandat med det vi tycker är roligast. Huvudlagslös träning och igår bjöd tösen på en sån fin känsla. Följde sitsen fint och vi hoppade lite för första gången utan utrustning. Så duktig!
Bjuder på en halvgammal bild, hoppas jag inte visat den innan:
 
Igår lastade jag ponnyn alldeles själv :D

Hon har ont i ländryggen och ET hittade både det ena och det andra och på bara ett besök ser jag skillnad!

Blir troligen två gånger till med en månads mellanrum så det passar väl bra att börja rida efter nästa (får rida från imorgon).

Vågen visade under 80 idag :)

Har skott alla pga halkan så nu ska jag börja skritta ut på gamling med unga fröken i snöre.


ET besök kan göra underverk på en häst.. Varit med om samma sak.. fått hem en ny häst=)
Går själv regelbundet hos en naprapat och man är som en ny människa när man går därifrån.
Man kommer in som tant Agda 99 år och kliver ut som gummibollen Lena 15 år=)
 
Vi har gått på lite sparlåga före jul då jobbet varit hårt på min kropp och det är svårt att rida bra när det spränger av muskelvärk i rygg och axlar och med misstänkt inflammation i ett muskelfäste. Nu är det dock lugnare så vi har börjat köra på igen :)

Målet för 2015 är att komma ut på lite tävlingar igen och fram mot sommaren ta klivet upp i LA. Återstår att se dock om jag lyckas lära mig något av de nya dressyrprogrammen... Dock finns i princip inga tävlingar före april så tills dess blir det träning hemma.

Ena tränaren tömkörde åt mig i tisdags och den andra kommer ut för dressyrträning på tisdag. Jag är lite nervös, har bara ridit för henne 4-5 gånger och de sista gångerna gick det så inihelsikes bra att jag har lite prestationsångest inför tisdag :o jag vet att det är i onödan, men ändå.
 
Jag har haft ca 2 veckor där jag har knappt gjort nått utan de har blitt mestadels skritturer till sadel eller vagn=)

Men nu är vi igång igen inför vårens och sommarens utmaningar=)

Imorgon blir det träning på ridskolan och träna på pressisionskörning... dags att bli kompis med dom där fablans bollarna haha
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 619
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 112
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp