Welsh cob i stora lass!

Sv: Welsh cob i stora lass!

Ahaa :idea: Så liten så den är Welshponny av Cobtyp eller bara en liten Welsh Cob?
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Åh jag har missat den här tråden, jag har en liten welsh cob-korsning. Hon är född i juli 08 och jag har haft henne sedan oktober 2009. Världens bästa häst. Okej ponny, hon är ca 142-143. Hon råkade ut för en klöverförgiftning i augusti förra året och jag vet inte om det är därför hon växer rätt sakta? Jag tycker hon kan se rätt svankig ut men det kanske är mest för att jag är arabmänniska egentligen?
Hon är u arabsto och e Vallas Caraccas. Både Caraccas och Zazza (mamma häst) är 146-147 så jag hoppas verkligen på några cm till..

Som synes är hon kanske världens tryggaste nyblivna fyraåring
p1020398_196317016.jpg


83640_1332835989_195966037.jpg


img_1722_179069678.jpg


76833_1320092440_179077655.jpg


76935_1320846830_179077800.jpg


Hon har minst sagt varit en DRÖM att rida in. Ingenting är svårt med henne, undrar om det kommer ifrån pappa cobben? Mamman har också bra psyke. Jag har dock ALDRIG sett henne stressad, aningen upprörd kanske 1 eller 2 gånger men tar allt med ro och vet att matten aldrig kräver något som hon inte skulle klara av. Hon har cobfrälst en arabnörd! :D
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Åh vilken fin en! Hon kommer nog bli en riktig snygging!

EmmaBovary: Håller tummarna så att det blir en liiiiten welsh cob åt dig!

*Kl
Här är en liten busfilm på min skrutta. Håller på för fullt med inridning just nu men vi går fram sakta men säkert!

http://www.youtube.com/watch?v=bVzYrQh2QEE
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Vad snällt :)

Härlig film! Mitt öga tycker sig se fler hästar av liknande färg i periferin. Anar jag en liten färgböjelse här? :angel: Söt häst hur som helst, hade utstrålning :)
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Hihi jovisst finns några fler ljusa isabeller där ;) Fast de är inte mina utan tillhör islansdstallet vi lånar ridbanan av. Snart ska vi få en egen, det blir skönt!
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Men gratulerar! Vad roligt! :D Då förväntar vi oss såklart massor av bilder på den lilla! Vad vill du göra med den?
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Jag har inte knäppt av en bild på säkert två år :o men nu känns det som att det finns anledning att leta fram kamerasladden! Tja, vad jag ska ha hästen till? Jag har uppenbarligen 26-årskris som skaffar mig en stor c-ponny! Jag är dock knappt 160 så det funkar, även om jag är i längsta laget, men han bär upp ryttare bra! Har alltid haft som dröm att skaffa mig en ponny och ha lite som ett projekt i något år eller två och sedan sälja vidare. (även om det väl lär sluta med att jag inte kommer kunna skiljas från den här sötnosen :angel:) Jag är inte så duktig så jag försöker tänka att alla kan rida d-ponny mer eller mindre, men alla är inte små nog att rida c-ponny. Så då kommer det kanske åtminstonde LÅTA bra i eventuell kommande annons att den är riden av en vuxen. Annars kommer vi nog mest dressyra på hobbynivå och vara ute mkt i skogen. Antar att jag bör tvinga mig själv till att hoppa ibland också, även om det tar i redan nu ;)

Ponnyn är förresten fem år, reds in i sommras, stod på lösdrift över vintern och sattes nu igång igen för någon månad sedan. Är ju då ganska grön, men verkar okomplicerad :) Han är svart med en del vitt och är i mina ögon söt som socker. Skulle gärna lägga upp en bild här och nu, men vet inte riktigt om det känns rätt att ta den som fanns i annonsen, som är den enda jag har att tillgå nu?

Vad ska du göra för något med din dam när hon är inriden?
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Klart du ska leta fram kamerasladden! :) Vad kul med ett litet projekt, och visst brukar det locka ponnyköpare mer om den är riden och utbildad av en vuxen. Men jag tror nog inte du kommer kunna sälja den sen ändå hehe. Du kan ju köra in den också om den inte redan är inkörd annars! Alltid ett trevligt alternativ till ridningen :)

Min dam ska bli en riktig allround hade jag tänkt. Mest ut och träna i skogen, själv är jag en dressyrskogsmulle hehe. Även träna och tävla dressyr och hoppning (om jag vågar, annars får någon annan göra det ;) ) Vill även köra in henne då jag tror hon skulle passa perfekt framför vagn. Lite trickträning ska vi nog kunna klämma in också!

Längtar tills jag kan sitta upp på henne och rida på riktigt, ska bli så himla roligt!
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Tanken på att köra lockar mig inte riktigt... i nuläget är lillkillen dessutom ganska bakskygg så än på ett tag så skulle han nog inte lämpa sig så bra framför vagn kan jag tänka mig.

Kamerasladden är upphittad! Och några risiga bilder är tagna. Dels så kan jag inte hantera en kamera, dels så blir det sällan bra bilder inne i ett stall. Men här är han iaf, min lilla sötnos!

SDC12411.jpg
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Jag är dålig på det här med stam gällande alla hästraser och verkligen inte insatt gällande Welsh Cob! Men jag har snappat upp att han är efter Burhults Black Commence RWD 4 iaf och googlat lite bilder på honom. Mitt otränade öga tyckte åtminstonde att han var en grann häst :angel:
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Tack :) Det gick jättebra! Det gick på några minuter att lasta, han stod snällt i släpet, vi märkte mer eller mindre bara av att han trampade om en gång, och verkade ta det nya stallet med ro. Kastade sig exempelvis över hösilaget innan han behagade nosa på sin nya boxgranne. :D
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

*kl*
Hmm..Jag undrar om ni WelshCob-frälsta skulle rekomendera er ras som en viktbärande allrounder/familj/junior häst? Jag har ett objekt ( ettåring och där vet jag att föräldrarna är coola, lugna individer ) som förväntas bli ca 155 men med lite massa?
Vill kunna dressyra lite lägre klasser, hoppa, terränga och ev. köra in. Min tolvåring mäter idag nästan 170 och så även jag och jag vill ju att det ska se proportoneligt ut men tycker inte att då när hästen ska ridas när när tösen är ca 15-16 att det ska vara för stort alltså att det gärna får vara lite ponnykännsla fast ändå stor häst och gärna med mjuka lite större gångarter..Även jag lockas lite av marknärheten även om jag har ett hbl på 170:angel:..
Jag vet ju att det kan finnas hetare och mer speedade individer också men tror inte den här kombon blir så taggad..? Ska dit nästa helg men vorekul om ni ville berätta lite mer om era och hur dom används..
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Hur är WC'ns rörelser jämfört med PRE'ns? PRE'n har ju oftast väldigt mjuk gång, lätt att sitta på för ryttaren. Är WC lika eller mer stötig?
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Jag kan bara prata för min egen, men jag tycker det är mjukt och behagligt att sitta på. Jag har aldrig lyckats sitta ner i traven ordentligt på de flesta hästar jag ridit, men på min dam gick det prima! Jag vet dock inte om det är rasen eller hon tyvärr, men förhoppningsvis får du bättre svar från proffsen snart :)

kl

För övrigt är det vååååååååååååååår! :love: Damen min har fått en fin gå-bort-grimma inför betäckningen och jag försöker lite halvt panikartat se om/när hon brunstar. Dock verkar det luta åt att köra upp henne till hingsten i slutet av maj, så får hon stå där tills hon blir dräktig, för hon verkar knipa. Hon har alltid varit så tydlig innan, men nu är det bara gräset som lockar :cool:

2d1mulg.jpg


MASSOR av vitsippor! Skogen var helt täckt av dem när jag kom ut till stallet häromdagen :D


5eevck.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 683
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 165
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 333
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 169
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp