Welsh cob i stora lass!

Sv: Welsh cob i stora lass!

Har hon haft föl förr och haft lätt för att ta sig?

Om jag vore dig så skulle jag köra till hingst tidigare. Min började vi med i början på Maj, hon blev dräktig men resorberade och blev inte
dräktig igen förens slutet på Juli, böran på Juni. Det går inte alltid som man har tänkt sig, det är då skönt att vara ute i god tid.
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Hon har haft två föl tidigare, det har gått snabbt att få henne dräktig, iallafall vad jag vet :) Visserligen var det en tjuvbetäckning första gången, men hingsten var inte länge i hennes hage. Andra gången blev det också föl på första försöket, men det var planerat.
Men om du tror att det är bättre att åka upp tidigare, så kanske det kan ordnas. Jag har ju aldrig hållit på med avel tidigare och tänkte inte göra det än på några år, men nu blev det ju som det blev, och jag fick rätt snabbt byta planer. Alla tips mottages tacksamt :)
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

själv funderar jag på att låna ut leia eller sälja henne. Helst först låna ut o sen sälja om det känns bra.. Anledningen är att jag känner att jag inte ska ha en sån ung häst när jag själv känner mig osäker i ridningen o har en ryggskada. Kan dessutom inte bara samla på mig hästar.. Har snart 4, o det är typ 2 för mkt!

Har iaf tömkört henne idag! Var ett års sen sist, vi har övat på annat därimellan.. Ändå var hon bättre än nånsin! Hon kunde styras o stanna hur bra som helst :)
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

KL.

Tänkte uppdatera lite hur det går för oss :) ponnyhästen har varit ganska osäker och misstänksam mot allt nytt, så han fick lite mer än en vecka på sig innan jag hoppade upp första gången igår. Innan har vi promenrat lite och longerat. Han är ju grön för en femåring och jag kom fram till att han nog faktiskt stått nästan en månad utan att bli riden nu. Så egentligen var det kanske lite dumt att ge sig iväg på en skogstur ensam :angel: själva uppsittningmomentet var svårt och han dansade omkring på unghästvis. Sen knallade vi iväg till skogen, det gick jättebra tills de började skjuta på skjutbanan som är nära! Kraken ryckte till för varje skott. Sen träffade vi på två älgar :D Men även om han var nervös så höll han sig på mattan hela tiden :)

Idag väntade dock ännu större prövningar! Ofrivillig miljöträning som nog hade fått de flesta hästar att få krupp. Promenerade med honom till en ridbana som är 10-15 min bort. På vägen så visade det sig att bilen som jag först trodde var parkerad lite skumt låg mosad i ett dike.. visade sig vara min morbror som hade krockat :O allt hade dock efter omständigheterna gått bra med honom och jag och ponnyn stannade där tills hans fru och barn kom. Sen knallade vi bort till ridbanan för longerig och sedan lite ridning. Sen satt jag av och påbörjade promenaden hem. Då möttes vi av en låååång brandman vilken tydligen såg hemskt otäck ut tyckte ponnyn :D han frågade lite saker om olyckan. Sen la han till "Vad coolt det vore om jag fick lift tillbaka på din häst!" Men han var liiite lång för det ;) när vi sedan skulle gå förbi olycksplatsen så tänkte jag att det här går inte.. där stod ambulans, brandbil, bergningsbil, polisbil och räddningsbil. Alla med blinkade blåljus. Vi fick dessutom parkera oss där för att polisen skulle fråga lite frågor. När polisen tog fram sitt anteckningsblock försökte lillen naffsa på det :D i övrigt så skötte han såg såååå bra och jag är helt imponerad av att han fixade det här trots att han är så ung, nervös av sig och inte känner mig väl(jag är dessutom ganska nervös av mig, vilket inte underlättar). :love:

Ursäkta för långt och rörigt inlägg :o behövde skriva av mig lite.
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Skickar med en bild som bonus :)

SDC12459.jpg
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

*KL

Imorgon åker Cardi på inridning. Kommer sakna henne så mycket men som tur är så är det inte så långt att åka så jag kan hälsa på henne ofta :) Det är riktigt spännande och jag tror att det kommer bli kanonbra!

Dessutom kommer hon ha jämnåriga där som hon får umgås med vilket hon säkert kommer tycka är superkul :)

Bytte hage till sommarhage i veckan. Blir ju inte någon jättestor förändring eftersom hon går på lösdrift med en jättehage annars men vackert är det ändå :)

2012-05-17105110.jpg


2012-05-17105142.jpg


2012-05-17114901.jpg
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Åhh, har fastnat så himla mycket för welsh "cobbarna", :D dem är så vackra, maffiga, vänliga och i bra storlek. :love:
Vart har ni hittat era? Stuterier i Sverige eller importer (från vilket land)?

Ska nog smått börja leta efter den rätta... :p
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Det är klart att den "rätta" finns där ute någonstans - utmaningen är bara att hitta den :) Tänk efter vad du vill använda den till och hur den ska vara både fysiskt och psykiskt, sedan är det bara att börja leta!
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

tack så mycket! :) Ja man blir alldeles lycklig när de släpps på bete! Men nu har hon åkt iväg på inridning vilket är jättespännande! Men tror hon kommer få ganska kul där då det finns hästar på 1,2 och 4 år. Lite roligare än tanterna i hagen tror jag haha
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Cardi är så himla vacker! :love:

kl

Igår åkte vi med Roxanne till Star Kingdom och lämnade henne där. Så om några veckor så ringer de och berättar att hon är dräktig förhoppningsvis! Fick se hingsten in action då de linade honom för oss. Jag tror jag gjort ett bra hingstval :heart! ;)
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

:) Tack!! Saknar henne redan haha. Tur att det inte är så långt att åka till henne men det är liksom tanken på att hon inte är i stallet som gör att det känns så tomt...

Vad spännande för dig! Jag hoppas hon tar sig :) det är ju en riktig snygging till pappa du valt iaf!
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

*kl*

Kan ju passa på att lägga in ett par nyare bilder på "Kingen" (hingst f-10) :)

Kingen5.JPG


Kingen4.JPG
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Darius (valack f-08)

Darius1.JPG



Nisse (f-07), Darius (f-08), Maverick (f-08) och Ollie (f-06)
Valacker1.JPG
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Åh, Darius var (är) ju en himla vacker kille! :love: (Note to self: inte titta på uppfödares hemsidor när ekonomin bara håller för en häst. Farligt farligt.)
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Slänger in en bild på Lilly som jag tog för några dagar sen. Det hade inte hunnit bli så grönt än. Lite kvalitétstid med hagkompisen Rocket :) ...

33044524.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 707
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 224
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 437
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 334
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp