Welsh cob i stora lass!

Sv: Welsh cob i stora lass!

Din häst är verkligen läcker! Har dreglat i det tysta länge ;)
En sån vill jag ha om jag nån gång får möjlighet att ha häst igen
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Longer innan jag rider är inget jag vanligtvis gör. Och gör jag det är det mer en del av uppvärmningen än att han ska "rusa av sig". Det är ok att han busar lite i linan, men det finns gränser för vad som tillåts och inte. Han får inte dra i snöret och inte dra fullt ös medevetslös under longering och bara paddla, liggandes och "gräva", men om han bockar och skuttar lite är helt ok för mig. Detsamma gäller väl mer eller mindre uppsuttet. Är vi ute och latjar i skogen så är det ok med mig om han lägger en liten bock, men att snedställa, galoppera på tvären och bete sig illa är nej nej!

Vi är numer såpass ihopkomna att han är rätt på det klara med hur han får och inte får göra, det gör att han också får mer "frihet" eller hur man nu ska uttrycka det?! :idea:

Tack, och ja, visst är det en hingst, min fina kung :love:

Cezzan: Tack! Tycker jag absolut du ska, det är underbara hästar! Väldigt känsliga (generellt), men ack så goa!

Tscabo: Hoppas verkligen det går bra, inte kul att få tråkiga besked!
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

*kl på mig själv*

Lite bilder från helgen också!

DSC_0088-1.jpg

DSC_0238.jpg

DSC_0250.jpg

DSC_0083.jpg

DSC_0149.jpg

DSC_0235.jpg

DSC_0210.jpg

DSC_0093.jpg
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

kul med nya bilder men här ser han ut att gå mer bakom hand här? har han haft en skada(rakad på höften)
Tävlar du dressyr med han? är han godkänd och betäcker? ålder?
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

På vilket sätt tycker du att han går bakom hand? Vad jag kan se är han uppe på yttertygeln och har fått eftergift på inner? Ingen kritik, bara nyfiken på andras tänk :laugh:
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

På vilket sätt tycker du att han går bakom hand? Vad jag kan se är han uppe på yttertygeln och har fått eftergift på inner? Ingen kritik, bara nyfiken på andras tänk :laugh:

Jo eftersom nacken ínte är högsta punkten utan på de flesta bilderna ser halsens mitt ut att vara högst och formen ser ju lägre ut men hästen får inte chans att släppa ut nosen.
Såg allra bäst ut på de förrra bilderna, därför jag reagerade.

Men jag kan ha fel jag rider inte i dressyr på den nivån precis men har en känsla/lärt mig att antingen eller, antingen hög form där nacken är högst och nosen lod eller lägre form där halsen kanske är lite högre men där hästen får sträcka ut överlinjen och komma ut iaf till lod med huvudet/nosen.

Och att de inte ska ridas bakom lod ala rollkur, eftersom det "förstör" skelettet.

Hoppas ägaren kan förklara lite mer, hon verkar kunnig/ser ut att rida mkt bra för övrigt.

Tror säkert att en hingstnacke kan luras och se högre ut än nacken med men bakom lod förstod jag inte riktigt.

men sen ska man ju inte focusera på hals och huvud utan hela kroppen, bakifrån och fram.
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Jag tycker nog det är ungefär lika många bilder från denna gången som från förra där halsen/mankammen är högre det är från förra gången?!?!

Han är ju framför när jag longerar, men då är han ju heller inte inspänd någonting utan väljer helt fritt hur han vill positionera sitt huvud.

Jag hänger inte upp mig så mycket på nacken just nu faktiskt. Jag letar efter en mjuk, rund, bärig och eftergiven häst. Om han ibland trillar lite bakom lod är ingen big deal för mig, han är ju inte direkt ihopkrullad i mina ögon. Huvudsaken för mig är att jag känner att han suger framåt och låter sig formges, att han slappnar av och ger efter. Sedan försöker jag jobba upp tryck och samling i bakkärran utifrån det. Och då kommer också en annan resning fram och nacke och nos kommer fram lite bättre.

Vissa pass går bättre, andra går sämre, just nu är han rätt nyligen helt igång efter en liten (minimal) operation på höftknölen. Han hade en "kula" (stor som en gul ärta ungefär) av vävnad där som kommit upp till ytan efter en vurpa i hagen. Så ingen direkt skada, men ändå en "skada" kan man väl säg :idea:

Vi kvalade till ungponnychampionaten i dressyr förra året, men valde att inte åka på finalen då det hade kostat mig mer än jag ansåg det vara värt att starta. Vi ska försöka komma ut på lite storhästtävlingar i år har jag tänkt, jag känner mig bara inte riktigt redo än :o:p

Han är 6 år, har inte betäckt, men ska få en licens nu iallafall. Han är kvalitetsboksförd/godkänd.
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Okej, du skrev bakom hand men menade bakom lod :-) då förstår jag bättre ;-)
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

kl

Nu får ni hålla tummarna att allt går bra, för går allt vägen nu och ponnyn min blir dräktig i sommar har jag ett litet föl efter Star Kingdom nästa vår! :love: Jag ringde och bokade plats idag :)
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Spännande!

Vad är det för stam på henne? Hon ser lite grå ut i ansiktet - är hon gammal? :)
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

e: Laburnum Magic e: Valhallas Erica ee: Trevallion Prince Comet http://www.sukuposti.net/hevoset/valhallas-roxanne/286392 Där kan man se lite längre bak :)

Nä, hon är "bara" 15. Det är hennes väldigt speciella "bläs" :P Hon är stickelhårig på högersidan av huvudet. De flesta brukar fråga om hon skadat sig, men hon är född sån :)

Här ser man det lite tydligare :)
jpv8rc.jpg
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Även om det här kanke främst är en bildtråd så misstänker jag att det är rätt plats för min fråga, för här tycks ju en del cob-fantaster hänga! Det är ju lite olika från ras till ras(och även från individ till individ såklart, men jag vill försöka generalisera lite). Blir cobar i regel färdigvuxna tidigt eller sent?
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

Runt 80% av de vi har haft har växt färdigt väldigt sent och generellt sett är det ponnyerna som växer klart tidigare än de stora hästarna.
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

kl

Var hennes stam så kass att ingen vågade säga något? :rofl:

För övrigt vill jag ha mer bilder i denna tråden som man kan sitta och titta på, ni har ju vansinnigt fina hästar allihopa! :love:
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

En mindre bra stam, enligt mig, är exempelvis dottern som är betäckt med fadern, mor och far är halv- eller helsyskon osv. Många kallar det linjeavel - jag kallar det inavel :angel:
Så nej, jag skulle inte säga att det är några större fel på din hästs stam ;)
 
Sv: Welsh cob i stora lass!

En mindre bra stam, enligt mig, är exempelvis dottern som är betäckt med fadern, mor och far är halv- eller helsyskon osv. Många kallar det linjeavel - jag kallar det inavel :angel:
Så nej, jag skulle inte säga att det är några större fel på din hästs stam ;)

Jag är askass på Welsh Cob-stammar ska jag var ärlig, så det känns bra med ett utlåtande från någon som vet vad de snackar om! :heart
 
Senast ändrad:
Sv: Welsh cob i stora lass!

Jag är lite orolig för att jag jinxar det genom att säga något, men jag är för exalterad för att hålla det för mig själv! Om allt går som det ska så är jag snart ägare åt en liiiiten welsh cob :love: Så håll gärna en tumme eller två för att köpet ska ros i land!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 626
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 040
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 166
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 705
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp