Bukefalos 28 år!

Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Glömde fråga dig vad utsäckning betyder. Ett nytt begrepp för mig:)

Pepinic står för tillfället i ett inackorderingsstall med 8 hästar men hennes hagkompis är en 5-årig quartervalack. De blev bästisar direkt och jag har aldrig sett ett så odramatiskt ihopsläpp.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Idag provadr vi nya tränset och bettet och det satt jättebra. Hon tuggade inte lika mycket som förut. Annars körde vi lite nh idag. Flytta för tryck och utan tryck. Runt mig i cirkel både inåt och utåt samt backa utan tryck och gå igenom en vattenpöl. Gick som vanligt suveränt bra. I morgon ska vi köpa en gjord och sen löslongera henne med sadel och tränd i paddocken. Ska bli intressant och se hur det går. Ska fota då också.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Man kan utsäcka med vad som hellst filt,rep,pad,pressening osv. Man svingar det mot hästens kropp överallt och när hästen inte gör en enda ryckning i huden och står helt lugnt och avslappnad med sänkt huvud är hästen utsäckad. Detta gör jag med alla hästar innan jag sadlar för första gången på detta sättet märker man ifall den är redo inför nästa steg. Jag fortsätter med utsäckning genom åren för att hålla koll på att det är befäst ordentligt.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Ikväll fick jag reda på hur tuff Pepinic är. Lasttränade henne eftersom hon vägrade gå in i transporten när jag skulle flytta henne till nya stallet så jag fick gå dit med henne. Jag använde först Monty Roberts-grimman men hon stod som fastfrusen. Sedan hade en tjej i stallet en grimma från Ronny Åman som ger tryck i nacken. Pepinic stegrade sig ett antal gånger och gick till och med runt en gång! Men sedan gick hon in!!! Jag tog in henne tre gånger och hon fick äta sitt kraftfoder där. Ska göra så ett antal gånger tills hon går på som en klocka med vanlig grimma. Känns väldigt skönt att jag vann ikväll utan att ha lagt något tryck bakifrån.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Tur att det gick bra och skönt att du fick in henne! Vad är det för grimma Ronny Åman har?

Vi hade också lite lastträning igår, min går väldigt gärna på transporten men väl därinne lever han om och krafsar och slår med framhovarna osv. Har gjort så de senaste gångerna att han fått jobba lite utanför vagnen och sen har jag skickat in honom i transporten och så får han vila där, det fungerade jättebra, han stod som ett ljus därinne och ville inte gå ut. Men då har vi bara stått still på gården och inte åkt, När vi åker har vi fortfarande med shettisen som en liten nalle åt honom, han håller sig lugn då.

Har åkt två gånger själv med honom, det känns forfarande lite olustigt tycker jag, har lite transportfobier själv...han blir väldigt svettig och nervös när han åker ensam, gnäggar och krafsar och slår med frambenen.Jag tror inte att det har så mycket med transporten att göra utan mer att han har separationsångest från de andra hästarna....och jag hoppas att det ska gå över med tiden. Han tycker det är jobbigt att vara inne i stallet själv också, så vi får jobba med den biten. Någon som har tips?
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Jag sa ju att det var vasst blod ;) Hennes mamma hoppade jämnfota hopp över vattenpölar igår istället för att gå igenom hihi
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Glad Midsommar önskar Shooting Star Ranch och Dun Workin Magic!
En kille som för dagen är 143 fram och 148,5 bak.

132.jpg

193.jpg
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Nu blir jag sugen på att ta lite kort på Pepinic! Måste be någon hjälpa mig.

Har fått hem DVD:n från John Moore och det fanns några bra övningar men inte så många som jag hade hoppats på. Pepinic svarade bra på dem när jag testade.

Annars så händer det inte så mycket. Gick en promenad med henne i förrgår med sadel och igår provade jag nya showgrimman, benskydd och nya tränset (utan bett), allt från Hööks. Ska snart prova bett på henne också.

Hon tycker det är roligt när jag kommer och är så söt och gnäggar åt mig. När jag sätter ut henne i hagen igen står hon och tittar efter mig:love:!
 
Sv: Westernhästar födda 2009

hoppas du inte köpte tyglar från hööks..de är skit att rida med. Det komiska att hökks träns och tyglar är i prisnivå med Weavers horizon kollektion.

Alla mina Pepnincs kort är försvunna när min dator gick sönder :(
du får skick alite kort sen till mig så sätter jag ut på min hemsida om jag får?

ska du ner till chappen?
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Frökens hagkompis ägare har visst lite problem med Fröken...
Denna ska tydligen ha haft unghäst tidigare, och har sagt till syrran att Frök är ouppfostrad och att travarunghästen hon hade var bättre uppfostrad...jag tror problemt är det att hon inte är van vid hästar som är avlade för att tänka själva (inget ont om travare gillar dom själv).
Lilla damen har alltid saker för sig (precis som mamma hade) och detta gör tydligen kompisens ägare osäker....:p
 
Sv: Westernhästar födda 2009

hoppas du inte köpte tyglar från hööks..de är skit att rida med. Det komiska att hökks träns och tyglar är i prisnivå med Weavers horizon kollektion.

Alla mina Pepnincs kort är försvunna när min dator gick sönder :(
du får skick alite kort sen till mig så sätter jag ut på min hemsida om jag får?

ska du ner till chappen?

Jag har tyglar sedan tidigare, men de är från Hööks... De får duga till att börja med. Badar inte i pengar nu när jag är mammaledig...

Jag lovar att skicka kort till dig sedan och självklart får du sätta ut dem på din hemsida :D.

Jag hade gärna åkt till chappen och var jättesugen på det för min sambo åker förbi där då han åker till skåne och borgeby-lantbruksmässa ikväll. Men då har jag ingen bil och det blir krångligt med boende och sedan har jag ju min 7-månaders son i släptåg... Men nästa år ska jag dit!!!
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Igår hade Pepinic på sig träns för första gången! Hon grejade lite med bettet i början men vi tog en promenad och mötte hagkompisen. Så efter ett tag glömde hon bort bettet och sedan gick det till och med att beta med det. Benskydden som hon hade på sig glömde hon helt bort:) Men jag tror att de reagerar mer på bakbensskydd.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Nu har jag anmält mig och Pepinic till E-tävling den 9 juli! Det är Flatland Western Riders som är vår klubb och vi tar det som ren träning att ge oss ut och åka och komma till en ny plats med massa hästar. Vi ska vara med i Showmanship at halter och Trail at hand.

Vad tycker ni är snyggast att göra med en häst som har lång man; ska jag banda eller fläta den?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 767
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp