Bukefalos 28 år!

Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Tror det är tre veckor sedan vi hade sadel på magic för första gången, då var det mycket kraftfulla reaktioner med bockningar. I går var det andra gången med sadel. Allt gick lugnt och harominskt från sadling,lösarbete samt avsadling.
078.jpg
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Tror Pepper är riden runt sju gånger nu, hon fick föl för åtta veckor sedan så jag jobbar på att få henne mjuk och lyhörd. 20 minuter då och då är alldeles lagom nu i början.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Hm, skulle också behöva ha en westernsadel att använda inför inridningen. Men jag får nog köpa mig en billig att ha i början och sedan köpa en ordentlig när hon har musklat på sig.

Idag var vi på vår första tävlig! Och jag är mer än nöjd! Pepinic skötte sig exemplariskt från att vi åkte hemifrån till vi kom tillbaka:love:

I Showmanship kom vi 3/5 vilket jag förstår då hon strulade lite vid backning och hon kan inte ställa upp korrekt än.

I trail at hand skötte hon sig fantastiskt och där kom vi 3/11! Hon slog i en av kavalettibommarna och nuddade en bom vid ryggningen annars var hon super!

DSC00607.jpg


DSC00593.jpg


DSC00616.jpg
 
Sv: Westernhästar födda 2009

cowgirl:Ja gräs finns men inte i positivbemärkelse;) Tanken är att det i år ska schaktas ur,dreneras och läggas in underlag så jag kan rida där till hösten :)

iwt:Kul att se lilla Pepinics på bilder:) skulle förslå en begagnad dakota tex som inridningssadel,kostar nog runt 4-5 tusen om man letar noga och har tur. Sadelvalet jag har till Magic är inte det smartaste, köpte den för 20..men man sitter så jäkla skönt i den ;)
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Bufflar omilt upp tråden. Till veckan ska mitt stjärnskott landa i min famn om allt går som det ska, efter 2 veckors strul :devil:
09a, sto, welsh partbred. Vi tänkte slå följe med er i tråden.

Hon är relativt grön nu, på sin höjd haft tömkörningsgjord. Tänkte promenera, tömköra och sitta på nu i höst, vila över vintern och rida in först nästa år. Första månaden nu på betet ska vi bara strosa och mysa, samt sätta lite gränser då hon är lite ouppfostrad. Hoppas kunna visa på treårs och kanske någon liten tävling at hand 2012 :laugh:

fabolous.png


fibbla4.png

Ursäkta kass bild, tagen ur film och det bästa jag har för dagen.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

KL

Jag har inte läst tidigare i tråden, men jag får väl ge mig in här med efter idag... :p Jag hade funderingar på att importera ett barrelsto från Texas, hörde med en tränare här omkring om han kunde hjälpa mig och vad det kunde kosta... Vips, så stod jag och tittade på hans 2-åriga quarterhingst!!! :o

Var och tittade på honom idag, inte minsta hingstig. Idag var tredje gången med sadel och ryttare, och han går nästan finare än mitt 12-åriga sto.. :p Stannar på Whoa, galopperar med ryttare, rusar inte - idag ryggade han med ryttare första gången..
Mjuk och fin galopp - jag är såld!!

Han kommer stå kvar hos tränaren till siste september, sen "får" jag hem honom inriden och som valack. Han hade säkert gått att ha kvar som hingst, bryr sig idag inte minsta om stona. Men med tanke på att jag ska ha kvar mitt ena sto, så kan det va dumt.. :angel:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Ja, liv i tråden! :bump:
Som också vill rida barrel race såvitt jag förstår? Kul, vi kanske kan peppa varandra i mounted shooting också? ;)
Dessutom tror jag absolut ditt sto kan glädja någon med andra ambtioner.

Slutligen är det ju snudd på dödsstraff att inte visa bild.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Jajjemän, det här är en racer!! Så det kommer även bli lite quartergalopp! :bump: Kan inget om det, men det får vi lära oss..
Han är efter Brilliant Son, undan kommer jag inte ihåg.. Så i tredje led på pappas sida finns Dash for Cash!
Idag är han ca 152 cm, så han är rätt stor, men kommer växa en bit till. Klart att vi kommer köra barrel race och pole bending! Skjuta kan jag dock icke.. än.. :cool: Hoppas kunna använda honom till lite kossor med, team sorting iaf! :idea:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Jösses, jag hoppas också på att kunna besikta och plocka hem på måndag. Vi får hålla tummarna för varandra. Åh, jag är ju newbie och kan inget om stammar :o Har inte ridit western mer än någon enstaka gång. Men med Bob Mayhew vid min sida ska det gå vägen. Hoppas kunna få lite inputs av en bekantsbekant som är väldigt duktig. Svårt med ordentliga tränare här uppe. Hur tänkte du lägga upp inridningen? När tänkte du dra igång om inget tillstöter? :)
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Har kollat runt lite på hans släktträd.. Grabben heter Brilliant Sunshine (Blir väl Sunny - Sunshine är ju ett tjejnamn! :eek:). Jag hade för mig att pappan hette bara Brilliant Son, men enda hingsten jag hittar är ju Docs Brilliant Son. Men tränaren har sagt att Dash for Cash finns på pappas sida, men han hittar jag inte på Docs Brilliant Son.. Så just nu är jag lite förvirrad... :angel:

Han besiktigas på måndag, men sen kommer han stå kvar på träning och inridning hos tränaren till siste september. Han kommer även kastreras där. Är lite synd, eftersom att han behärskar hingstheten galant (ta i trä!), men jag kommer ju bara ha ett sto här hemma.. Synd att sära på dom.
Så siste september får jag hem honom inriden och "klar". Dock lär han väl växa lite till, även om han är rätt stor idag redan.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Glöm det, Sune eller Brolle ska han heta :cool:
Lite trist att vänta kanske, men iof vet du ju vad du får.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Sune? Haha!! :p Vad är det trist att vänta med? Att få hem honom?
Först fick jag erbjudande att tre veckors träning ingick i priset. Men när vi konstaterade att jag ska till Kroatien en vecka i september (inte kul att åka iväg när man nyss fått hem en nykastrerad kille/en som ska kastreras), så la vi på en liten summa och så fick jag jäkligt bra pris på inridning.
Jag tycker själv att det känns tidigt att rida in tvååringar, jag hade hellre väntat ett år. Men killen är helcool och tar allt med stor ro. Sambon är nervös att jag inte ska "få vad jag betalar för", men med dom framstegen han gjort på tre gånger, så.. Utöver tränaren och mig, så är det en 13-årig grabb som ridit honom. :love:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Sunshine = en solklar Sune!
Precis, men det låter ju som att det passade rätt bra ändå. Tycker nog också att man bör vänta med inridning men jag förstår varför du hoppade på den dealen. Är tränaren ärlig och mån om hästen går det nog finemang ändå.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Ja, alltså.. Hästen kommer ju inte vara "klar" när jag hämtar honom (hoppas jag!!), men en bit på väg. Sen kommer han få mycket promenader här hemma under hösten. :) Jag vill inte ha en slut häst. Han har ett väldigt moget sinne och stark kropp, men en ungspoling är en ungspoling.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Docs Brilliant Son antar jag att du menar..? ;)
Halvbrorsa till Fröken då, vilken tränare är han hos?
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Ja, jag fick det klart för mig nu ikväll! :D Och undan Innisfree Dash, så där kommer ju Down home dash och Dash for Cash... Race, race, race...!! Och så cutting på pappas sida... Jag vet ju att du är svag för Docs Brilliant Son - hur många år har du tjatat om honom? ;)
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Tjatat...inte då...;)
Han var var väl i princip vårt förstaval när vi beslutade om att betäcka Chappe...vi ville ha en hingst som kunde upphäva de sämre sidorna hos henne både fysiskt och mentalt...:p
Vi hoppas att det lyckades...MayBritt sa i alla fall spontant till mig på Greva när hon dömde haltern att det var en fin liten häst vi hade..:love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 560
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 211
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 834
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp