Bukefalos 28 år!

Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

De är så otroligt lättlärda. Vi har haft lite nh med Pebban i två veckor ungefär, tre gånger i veckan. Igår backade hon fyra steg när jag ville det, utan att jag rörde vid henne. Och att gå i cirkel bort från mig har inte gått alls innan. Igår gick det superbra. Två varv åt båda hållen. Så otroligt duktig. :love:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Trail at hand är skitkul, tävlade det mycket med Frökens mamma.
Vad gäller vad som ingår så är det i princip allt som i en vanlig trailklass..förutom galoppen då.. ;)
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Vad gäller vad som ingår så är det i princip allt som i en vanlig trailklass..förutom galoppen då.. ;)


VAA??
Ingår inte galoppen tycker det hade varit otroligt kul att se när alla skuttade som voltige ryttarna bredvid sina hästar...;):D

Bara skojar...fast liite kul hade de varit...:angel::angel:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Jag har tränat vi staket men jag är osäker på vart jag ska trycka på henne, men jag har valt att lägga handen där skänkeln ska vara. det som känns svårt är att jag får inte lika bra respons som jag får när jag backar henne eller flyttar rumpan. Men nu ska jag träna på och nöja mig med ett steg som du sa. Och så väntar jag på filmen!
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Själv har jag bara haft min 09 i snart 9 veckor så jag har inte påbörjat några sidepass ännu. Har nog sammanlagt tränat 7 gånger 10-20 minuter på dessa veckor. Vill att han ska få landa i lugn och ro och känna trygghet och lära känna oss innan det ska börjas ställa krav.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Själv har jag bara haft min 09 i snart 9 veckor så jag har inte påbörjat några sidepass ännu. Har nog sammanlagt tränat 7 gånger 10-20 minuter på dessa veckor. Vill att han ska få landa i lugn och ro och känna trygghet och lära känna oss innan det ska börjas ställa krav.

Mmmm, håller med, det märks att de behöver tid på sig att förstå....:laugh:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

ja och det är skillnad om man är uppfödaren eller har ägt hästen under en längre tid. Självklart så har man då byggt upp förtroende och regler ända från starten och under en längre tid. Nu kriteserar jag ingen här i tråden,absolut inte, men jag vet allt för många enligt mitt tycke och smak som går för fort fram med nyinköpta hästar och det med både yngre och äldre hästar.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Vi har haft fröken i 2år & 11dagar....;) Alltså sedan hon föddes...
Att hon även var flaskbebis har ju gjort att vi fått en helt annan relation till henne från början...är man ute i stallet var tredje timma hela första veckan och matar så....;)
 
Sv: Westernhästar födda 2009

ja och det är skillnad om man är uppfödaren eller har ägt hästen under en längre tid. Självklart så har man då byggt upp förtroende och regler ända från starten och under en längre tid. Nu kriteserar jag ingen här i tråden,absolut inte, men jag vet allt för många enligt mitt tycke och smak som går för fort fram med nyinköpta hästar och det med både yngre och äldre hästar.

Det spelar ingen roll vad man håller på med för vi är alla olika och var och en blir salig på sin tro. Man gör så mycket/lite som passar en själv, hästen och hur mycket tid man har och vilka ambitioner man har. Vissa hästar rids in vid två års ålder och andra mycket senare.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Iwt:Ja det beror även helt på individ hos hästen, tänker främst på nyköp. Det "jag" kan reagera på är att många har så brottom med nyköpta hästar pga att man VILL så mycket och även kan tom känna press på gentemot hur långt andra kommit. Och jag förstår precis hur dom tänker, jag får själv lägga band på mig och tagga ner, låta allt smälta. Många,allt för många sätter igång och tävlar det första de gör både från marken och uppsuttet och det är kanske inget fel men det beror helt på individ samt hur man är som människa och hästhanterare antar jag.Inget jag skulle göra dock;)

Och det är även stor skillnad om man jämnför din Pepinic som är tränad sedan födsel och van vid det mesta mot min vallack som är en lösdriftshäst och inte mycket hanterad alls. Jag kommer snart sätta min 2 åring i träning och för mig känns det skönt att han har fått landa i lugn och ro.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Ja det är stor skillnad om man är uppfödare, man kan prägla och forma dom precis som man vill och nu har jag fått min -10 precis som jag vill :love:
Hade önskat att jag kunnat göra det med min -09 med men jag är glad att jag hittade honom och ser så mycket potensial och hoppas han förverkligar mina framtids drömmar.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Jag kan hålla med dig om det. Jag har haft min Flip sen han var 8 månader, då var han ohanterad och jag har inte gjort så mycket med honom förrens han blev kastrerad nu i mars. En del kommentarer har jag fått i år för att jag inte ens tänkt tanken på att åka ut på tävlingar typ halter och sådant. Jag tror att han fixat det men jag känner att jag inte är där än och jag försöker att inte bry mig, liksom en del sagt att han borde ridas in nu i sommar:crazy: vilket jag förstått är rätt vanligt med quarter, eller har jag missuppfattat?

Jag har tänkt ha kvar honom länge och på lång sikt har man allt att vinna på att ta det lite lungt, däremot så tror jag faktiskt att det är bra att de får röra sig en hel del nu när skellettet växer, då menar jag inte jobba utan just röra sig, jag såg en dokumentär för ett tag sedan där de berättade att hästar i vilt tillstånd strövar ca 4 mil om dagen för att hitta gräs och vatten. Jag har stora hagar men, inte så att de kan röra sig direkt så långt. Jag brukar ta med Flip när jag är ute med gamlingen och skrittar och det tycker han är skoj. Gamlingen behöver mycket skritt just nu för att inte bli stel så det passar oss bra, två flugor i en smäll sas. Ha det gott!
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Ja, många har väldigt brottåm och framför allt kommer det influenser från USA där de rider in sina quartrar vid 2 års ålder. Ibland glömmer folk bort att allt från det stora landet i väst inte är bra...Där gör man det för att det är så stora pengar i unghästklasserna, vilket vi inte har här i Sverige. Sen om hästen är slut vid 6 års ålder spelar ingen roll för den har ju tjänat massa pengar. Det är viktigt att vi i Sverige på hobbynivå tänker på det, vi som har hästar för vårt höga nöjes skull och älskar våra djur.

Min plan för pepinic är att rida in henne nästa år och sedan betäcka henne med pernillas hingst Big. Sedan fortsätter jag hennes utbildning hösten 2013 när fölis är avvand. Det är min plan som jag hoppas på:D. Men under tiden vill jag umgås så mycket som möjligt med henne från marken för hon är så jäkla trevlig så jag har svårt att hålla mig borta från henne:love:.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Håller med er alla. Det vi tänker göra under detta år är att vänja henne mer vid sadel och träns, tömköra och sen ska hon sittas in av våran lätta 12 årigadotter. Endast i skritt. Förutom det och lite nh och pyssel blir det inget förrän i vår. Pebban är extremt stark och trygg i sitt psyke, men vi väntar i alla fall med inridningen till sen. Jag vill ha en häst som är lyhörd för vikt och tryck och väntar hellre och får en lyhörd lättriden häst. Om man har bråttom att rida så får man väl köpa en äldre häst? Eller??? :confused:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Till alla:

Mina planer för denna sommaren är utsäckning, longering, tömkörning, insittning. Till hösten tävlas vid hand,riden i alla gångarter. Allt får ta sin tid i lugn takt och allt går efter mognad och när allt känns rätt och han är redo inför nästa steg.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Ja som du vet fick Pepinics mamma och Big ett vackert Palominohingstföl i år, mycket lovande kille.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Det ska bli jättekul att se hur han utvecklas! Ska du behålla honom?

Till alla: Går era på bete nu? Ger ni dem något tillskottsfoder?
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Fölet är inte mitt, men är till salu så kontakta mig om du är intresserad. Jag ska även sälja min quarab -10 pga att jag inte kommer hinna med mer än två ridhästar.Sorgligt för hon har riktigt stor potensial, men blir hon inte såld så blir jag jätteglad att ha henne kvar,hon är underbar.

Min 09 går på bete sedan jag köpte honom i april,har varit inne för natten sammanlagt fem gånger. Ingen stödutfodring sista två veckorna pga att vi har så ruskigt mycket gräs,mina hinner inte ens beta av så jag skulle egentligen behöva ta in beteshästar. Gräset går till magarna på dom och när dom ligger ner syns dom inte alls.

kl
vad för flockar går era 09 i?
min flock består av quarter vallack -09, quartersto -00,quarterhingst -11,quarab -10.
 
Senast ändrad:
Sv: Westernhästar födda 2009

Eftersom hon går hos syrran vet jag inte säkert om hon stödutfodras men tror det knappast behövs. Samma sak var det förra sommaren. Förutom under en period när hon fick hovböld och fick gå i en mindre hage.

I år går Fröken enbart med sin "pojkvän" Nimbus gammal ridskolevalack som fått ett nytt fint liv som pensionär.
Förra sommaren gick hon i en stor flock som bestod av henne och hennes ettåriga bästis, en tvååring, en treåring, en fyraåring, och två eller tre äldre hästar, alla utom en var ston.
De gick i en hage på ca 10 ha som var helt perfekt för dem.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Några bilder på Fröken...

en dag gammal...

IMG_7647.jpg


En och en halv månad gammal...och min hästrädda mamma sköter matningen...:p
Fröken hade fått någon idé om att hon bara skulle äta ur flaskan under Chappes magge...:D

IMG_8142.jpg


Studsboll...

IMG_8106.jpg


På spaning i busken...

IMG_8112.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 507
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 581
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 291
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 539
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp