Bukefalos 28 år!

WRAS + SvRF = sant?

Sv: WRAS + SvRF = sant?

Se där, det är varken RF eller WRAS som är grundorsak till problemet...
det är FEI som har synpunkter.

Att det är WRAS, och inte de svenska underföreningarna till de amerikanska rasföreningarna, som funderar kring samgående ser jag som något väldigt logiskt.
Men SRHA kanske vore en lämpligare organisation för samgående än WRAS??

Som tidigare skrivits: RF har sällan haft problem med att deras medlemmar deltagit i rastävlingar (exempelvis för att delta i FjordhästSM måste man ha licens från RF) och det finns nog inte skäl att anta att det är svårare att delta i rastävlingar för quarter eller paint.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Se där, det är varken RF eller WRAS som är grundorsak till problemet...
det är FEI som har synpunkter.

Att det är WRAS, och inte de svenska underföreningarna till de amerikanska rasföreningarna, som funderar kring samgående ser jag som något väldigt logiskt.
Men SRHA kanske vore en lämpligare organisation för samgående än WRAS??

Som tidigare skrivits: RF har sällan haft problem med att deras medlemmar deltagit i rastävlingar (exempelvis för att delta i FjordhästSM måste man ha licens från RF) och det finns nog inte skäl att anta att det är svårare att delta i rastävlingar för quarter eller paint.

Nja...WRAS började söka svar hos SvRf...och så uppdagades det här med FEI plötsligt. Jag skrev till SvRf direkt och fick där svaret att FEI har kravet idag, att tidigare år har dispens givits...men det kommer inte att ske längre.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Det där var väl ändå på tiden oavsett vilken gren man tävlar i. Hoppas nu att SvRF tar till sig av det där och ändrar sina regler så att det inte behöver drivas en process till i samma ärende.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Det är det absolut!!! Oavsett vilken som väljer att gå samman med SvRf får ett helt annat läge nu.

Fast vänta nu, SvRF har inte sagt något annat än att de ska kolla hur detta påverkar. Det kan gott och väl behövas en egen anmälan till konkurrensverket för att ridsporten ska ändra på sina regler.

Men det är helt klart ljusare nu...
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag har svårt att se att SvRF ska ta risken att framstå dålig dager för att strida för något som är dömt att misslyckas....

Intressant är det dock för debatten! Hur ställer sig folk om detta hinder röjs ur vägen?
Det var ju verkligen något som skulle göra det omöjligt för WRAS att ens tänka på ett samgående, som jag ser det.....
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Hur ställer sig folk om detta hinder röjs ur vägen?
För min del fortsatt skeptisk måste jag tyvärr säga. Det som i övrigt känns mest främmande i den föreslagna (för det får man nog säga att den är att anse som) linjen är att överge det självstyre och oberoende som trots allt åtminstone delvis finns idag, för att istället ingå i en avsevärt större och mer vertikal organisation, där vårt intresseområde dessutom oundvikligen hamnar i minoritet. Sakfrågor som detaljreglering av hjälmbärande, av huvudlag vid lastning, av storlek på företagsloggor etc kanske kan förhandlas ner till acceptabla kompromisser, men jag har ändå svårt att se en framtid inom SvRF som den mest utvecklande vägen.
Argumenten för att genomföra upplösningen av WRAS väger fortfarande inte upp de potentiella nackdelarna som jag ser det.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Med tanke på att domen är prejudicerande ska det mycket till att SvRf ska våga sätta sig emot den men visst, det är inte helt klart än, nej ;) ...

Snubbelfot: Det är egentligen petitesser i sammanhanget. Den stora frågan är ju om vi westernryttare vill tävla på VM där alla andra länders reiningryttare är med. Att WRAS skulle vara självskrivet gällande ett samgående är jag inte övertygad om. SRHA har ju redan sökt SvRf för att diskutera frågan och den här domen ger ju ett annat förhandlingsläge. Personligen ser jag helst att WRAS tillsammans med de andra jobbar aktivt med samarbetet som påbörjats, Westernsverige (WS). Våra grenar är inte anslutna till FEI än och frågan är väl om de någonsin blir det...Reining är SRHA och vore självklar i SvRf...i mina ögon iallafall...
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag håller med dig Snubbel.

*kl*

För egen räkning, som medlem i andra tävlingsarrangerande organisationer och som uppfödare så är jag nöjd om denna idiotiska regel försvinner och sedan får väl WRAS göra vad dom vill.

Däremot kommer jag inte att bli medlem igen ifall inte många regler inom SvRF skrotas till förmån för Western -tex tävlandet av unhästar. Och antalet starter/dag som jag förstått är 3 eller 4 nu? Med mera.

Jag är fortfarande inte positiv till denna fusion och tror inte den kommer bli framgångsrik för Westernfolket oavsett om SvRF ruckar på några regler. Men sålänge tävlingsmonopolet avskaffas drabbar det inte direkt mig personligen, bara WRAS och de som önskar vara kvar som medlemmar där.
Därmot tror jag det blir negativt på sikt för alla men jag kan ha fel. Mycket ska till dock förrän jag tycker att det ens ska vara aktuellt med en fusion.
 
Senast ändrad:
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Den stora frågan är ju om vi westernryttare vill tävla på VM där alla andra länders reiningryttare är med.
Med den största respekt för elitskiktet och för vikten av stjärnor att sikta mot för att nå sina trädtoppar - jag tror ändå att de westernryttare för vilka VM-deltagande är den stora frågan är en rätt liten andel. För de allra flesta kommer petitesserna som riskerar att påverka vardagslivet med tävlande (och ambitioner) på betydligt lägre nivå nog att vara intressanta.
Att WRAS skulle vara självskrivet gällande ett samgående är jag inte övertygad om. SRHA har ju redan sökt SvRf för att diskutera frågan och den här domen ger ju ett annat förhandlingsläge.
Nej, jag håller helt med dig om att WRAS inte behöver vara en nödvändighet för SvRF just för tävlingsverksamheten. Det har ju stått, och står, SvRF helt fritt att starta westernsektion alldeles på egen hand om man velat, med eller utan samarbete med någon befintlig organisation. Däremot tror jag att det kan finnas substans i vad exempelvis Ulf O skriver på annat håll om förhoppningar att stimulera ryttarsverige i stort genom att uppmärksamma och inlemma westernridning i SvRF. Vill man då dra nytta av en befintlig organisation med bredd så är kanske WRAS det mest naturliga alternativet?
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag är väldigt dubbel i frågan, känner däremot att jag har inte kunskap nog vad en fusion kan innebära för WRAS (eller westernsverige).

Pratade med syrran som förstod uppståndelsen som blir runt 4års regeln, dressyren och hoppningen har ju inga avsuttna tävlingar och med det i åtanke är inte regeln så konstig. Frågan är ju om SvRF förstår vad unghästklasserna är till för och hur de genomförs, har någon ställt frågan?
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag är väldigt dubbel i frågan, känner däremot att jag har inte kunskap nog vad en fusion kan innebära för WRAS (eller westernsverige).
Bara för tydlighets skull - det är varken formellt eller praktiskt en fusion som diskuteras, utan enligt föreliggande information två separata men synkroniserade processer:
  1. WRAS upplöser och avvecklar sig själv
  2. SvRF startar en grenkommitté för western.
Det är det enklaste och ärligaste sättet att beskriva den linje som just nu förefaller vara huvudspåret.
 
Senast ändrad:
Sv: WRAS + SvRF = sant?

För min egen del spelar inte åldersregeln någon roll. Kan gärna vänta, ger hellre hästen ett år extra! Om inte, finns rasshowerna....:idea:

Det jag känner är risken att vi "försvinner" i en stor organisation.

HOPPAS att vi kan tillföra/förändra men är inte helt säker just nu.

Kan ju innebära att vi växer och kan dra in fler, men inte helt säker!
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Fick just en knäpp tanke. Är det inte en fråga om att få svensk ridsport att förstå den amerikanska rid/hästhanteringen? Är det då rätt väg att gå att hålla oss utanför svensk ridsport? Hur ska western kunna påverka utan att ta risken och bli en del av det?

Jag pratar i nattmössan här så svammeltankarna är rätt.... Svamliga.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Western, och för den delen quarter/paint-industrin, påverkar redan HästSverige.
Det är ingen som inte vet att "vi" finns.
Det är många som är intresserade och vill hitta en väg "in".

Varför är SvRF den enda och rätta vägen för att spridas och underlätta för nya deltagare och intressenter?
Hur många från "the dark side" (ja, skämt) har inte varit på någon cool westerntävling och blivit impade, lite sugna på att vara med?

Varför är SvRF det enda sättet att sprida western och de amerikanska rastävlingarna för den delen, med allt kul det innebär?
Varför måste det inriktas på en enda lösning, varför inte brainstorma -gärna med hjälp av det utmärkta forumet facebook- och hitta andra vägar som kanske leder både snabbare och med mindre kompromiss till målet -att få mer spridning och mer pengar in i sporten/"westernvärlden".

Även ridklubbar/ridskolor skulle anställa en westerninstruktör och köpa in utrustning om dom tjänade på det.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Nej det är säkert inte enda vägen, men det ses som EN möjlighet. Självklart är andra förslag välkomna ;)

Jag tror att vi skulle kunna synas mer i andra ridsportsammanhang, kanske köra uppvisningar i samband med tävlingar? Hålla fler tävlingar på "deras" anläggningar?

Vi hade en rolig gej för ca 10 år sen då vi körde en klubbtävling på låg niv, en fyrkamp.
Samtliga red då både hoppning, dressyr distans samt trail. Otroligt populärt och trailen vann faktiskt en duktig liten hoppryttare!:D

Inför de olika grenarna erbjöds träningar och även där samlade just trail en hel del deltagare.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag satt med grannen här igår och klagade över hur komplicerat allt med WRAS och klubbarna är. Och för den delen även tävling och clinics. Det hade varit mycket enklare att skita i western och återgå till ridklubben. Där är det ordning och reda, klubbtävlingar, träningar på alla nivåer, lätt att nå, inga hutlösa kostnader.

Jag kan inte värva ryttare som det ser ut, det går inte erbjuda dem så mycket mer än en dekal på bilen. Att nått behöver göras är ju tydligt. Frågan är vad och av vem?
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Uppvisningsgrupp har varit uppe hos oss. Tyvärr kommer den nog inte bli av, bland annat för att de ekipagen kräver bensinpengar från klubben...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 533
Senast: cassiopeja
·
Western Svensk Reining är som säkert de flesta vet medlem i SvRf från och med 2016. Vad detta innebär för svensk reining återstår att se...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
31 706
Senast: Texaz
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa här på Buke! Många av er har varit med i flera år men några är kanske nya, så jag kör...
68 69 70
Svar
1 384
· Visningar
67 011
Dressyr Kan väl inte vara bara jag som funderat på detta? :D (A propos denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1218064)
2
Svar
21
· Visningar
5 178
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp