Bukefalos 28 år!

WRAS + SvRF = sant?

Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag håller med dig Snubbel.

*kl*

För egen räkning, som medlem i andra tävlingsarrangerande organisationer och som uppfödare så är jag nöjd om denna idiotiska regel försvinner och sedan får väl WRAS göra vad dom vill.

Däremot kommer jag inte att bli medlem igen ifall inte många regler inom SvRF skrotas till förmån för Western -tex tävlandet av unhästar. Och antalet starter/dag som jag förstått är 3 eller 4 nu? Med mera.

Jag är fortfarande inte positiv till denna fusion och tror inte den kommer bli framgångsrik för Westernfolket oavsett om SvRF ruckar på några regler. Men sålänge tävlingsmonopolet avskaffas drabbar det inte direkt mig personligen, bara WRAS och de som önskar vara kvar som medlemmar där.
Därmot tror jag det blir negativt på sikt för alla men jag kan ha fel. Mycket ska till dock förrän jag tycker att det ens ska vara aktuellt med en fusion.

Hur mycket brukar ni/vill ni starta per dag?

Jag är väldigt dubbel i frågan, känner däremot att jag har inte kunskap nog vad en fusion kan innebära för WRAS (eller westernsverige).

Pratade med syrran som förstod uppståndelsen som blir runt 4års regeln, dressyren och hoppningen har ju inga avsuttna tävlingar och med det i åtanke är inte regeln så konstig. Frågan är ju om SvRF förstår vad unghästklasserna är till för och hur de genomförs, har någon ställt frågan?

I min värld så måste det väl vara ett litet problem för SvRF att ändra åldersreglerna för avsuttna tävlingar. Det är ju anpassar utifrån vad hästen kan vara mogen att tävla med olika klasser för olika grenar och åldrar. 4-årsgränsen som blir är ju bara ett resultat av vad som krävs på tävlnigarna. Har ni lägre krav på uppsuttna klasser på 3-åringar (tex, jag har ingen aning om era unghästklasser) så får de väl en egen regel och självklart är en 2-åring mogen att visas på utställning tex.

Det är ju inte så att SvRF säger "alla hästar under 4 får inte TÄVLA", utan det är ju bestämt utifrån tävlingarna som finns NU. Har ni egna borde ju de får egna regler :idea: Så har jag iaf fattat det :)

Diskussionerna som kan uppkomma är väl snarare vad som är lämpligt. Det är kanske inte lämplig att en 2-åring kan ridas som på vissa filmer på YT med byten, stångbett och en stor man som sitter i kort galopp en bra stund.

Jag satt med grannen här igår och klagade över hur komplicerat allt med WRAS och klubbarna är. Och för den delen även tävling och clinics. Det hade varit mycket enklare att skita i western och återgå till ridklubben. Där är det ordning och reda, klubbtävlingar, träningar på alla nivåer, lätt att nå, inga hutlösa kostnader.

Jag kan inte värva ryttare som det ser ut, det går inte erbjuda dem så mycket mer än en dekal på bilen. Att nått behöver göras är ju tydligt. Frågan är vad och av vem?

Jag håller med! Allt som inte är dressyr och hoppning är så svårt o få tag i. Terräng/fälttävlan hittar man ganska lätt om man frågar lite och jag som insatt har massa klubbar/folk jag kan hänvisa nya intresserade vidare till. Men inom western känns det mer rörigt och när jag dessutom insåg att det var "special"klubbar så tappade jag intresset att kolla runt. Finns det däremot en westerntränare på en vanlig ridklubb hade jag mer än gärna testat och hade klubben haft en tävling hade det ju vart skitkul att komma o titta :)

Men så småningom ska jag sätta mig in i det där och faktiskt prova lite :p
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Det enda som SvRf har som är intressant är att dom är anslutna till FEI, i mina ögon. Jag som inte tävlar i Reining är inte ett dugg intresserad av SvRf i övrigt. Sveriges enda led till FEI är via SvRf...

Det borde vara attan så intressant för de som seriöst tävlar i just Reining.

Vad det gäller rastävlingar och andra tävlingar så är det så att så länge SvRf inte har dessa tävlingar på sin agenda är det fritt att tävla på andra arrangörers tävlingar. Rastävlingar får dispens, så långt är ju klart. SvRf kommer inte att arrangera unghästtävlingar men andra föreningar gör det så vad är problemet? Det pågår redan med tanke på 3-års på ASVH.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Uppvisningsgrupp har varit uppe hos oss. Tyvärr kommer den nog inte bli av, bland annat för att de ekipagen kräver bensinpengar från klubben...

Måste fylla på denna, såg att allt kom inte med!:grin:

Vad kan WesternSverige och WRAS erbjuda till de klubbar som inte går runt, finns det stödpersoner, rådgivare, vad finns det för andra bidrag att söka som inte kräver tillhörighet med Riksförbundet?
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Måste fylla på denna, såg att allt kom inte med!:grin:

Vad kan WesternSverige och WRAS erbjuda till de klubbar som inte går runt, finns det stödpersoner, rådgivare, vad finns det för andra bidrag att söka som inte kräver tillhörighet med Riksförbundet?

Jag ser det så att om en klubb inte går runt så har den inte underlag nog för att kunna fortsätta och bör läggas ner. Jag har sett klubbar som gått från elände till toppen tack vare brinnande intresse från medlemmarna. Min klubb råkade ut för ett bedrägeri och förlorade en stor summa pengar. Tack vare medlemmarna så reddes ekonomiläget ut och har god ekonomi idag. Jag kan inte se att bidrag ska vara nåt att sträva efter...det måste ligga i medlemmarnas intresse att få det att gå runt och går inte det ja, då håller inte underlaget.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Bensinkostnader kan nog iaf delvis lösas! SvRF-klubbar kan söka kulturpengar från, tror det är SISU.
Det kan man få för pausinslag på tävlingar t ex. Sist jag hörde var det 500:-/inslag....
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Vad det gäller rastävlingar och andra tävlingar så är det så att så länge SvRf inte har dessa tävlingar på sin agenda är det fritt att tävla på andra arrangörers tävlingar. Rastävlingar får dispens, så långt är ju klart. SvRf kommer inte att arrangera unghästtävlingar men andra föreningar gör det så vad är problemet? Det pågår redan med tanke på 3-års på ASVH.

Problemet? Ja om SvRF ska arrangera alla klasser som WRAS arrangerar nu så går ju alla tävlingsorganisationerna bort, det är väl ett tillräckligt stort problem som jag ser det.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Hur mycket brukar ni/vill ni starta per dag?

Det varierar ju enormt beroende på häst och vilka klasser man rider/visar men det är inte ovanligt att starta 6-8 klasser.

Oridna unghästar kommer man ju lätt upp i 6 klasser med, 2 halter, 2 longeline, en showmanship, en trail in hand till exempel.
Men det handlar om att stå still och gå omkring med hästen, inte något fysiskt jobbigt. Man kanske inte går in i alla dom klasserna på en dag om man har en orutinerad ettåring som blir trött, men lätt med en rutinerad 2-åring.

Man rider naturligtvis inte 8 reining eller koklasser på en dag, men det är inga problem att starta i halter x2, showmanship, ett par pleasure/western riding/horsemanship/hunter klasser beroende på hur dom är lagda.

Men detta kanske inte är ett problem inom WRAS som inte har lika många klasser som rasföreningarna till exempel.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Först och främst...ja, man blir bestraffad om man deltar i en gren arrangerad av icke ansluten klubb/förening. Bestraffning är indragen licens/uteslutning. Det borde inte vara en katastrof eftersom ingen annan gren än Reining är ansluten till FEI...och det är bara för VM etc som det krävs att deltagare ska vara medlem i FEI-anslutet förbund. De andra grenarna är inte upptagna i FEI.

Jag tvivlar på att WRAS får medlemmarnas ok att fortsätta planerna på ett samgående under rådande regelverk. Mom 130 m.fl. lär få stryka på foten innan dess...samt, reiningvärlden bör ta sig en funderare på om dom vill kunna tävla i VM...allt annat är oviktigt i sammanhanget i min värld...Det berör reiningryttarna främst att FEI har de krav de har i dagsläget.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

I min värld så måste det väl vara ett litet problem för SvRF att ändra åldersreglerna för avsuttna tävlingar. Det är ju anpassar utifrån vad hästen kan vara mogen att tävla med olika klasser för olika grenar och åldrar. 4-årsgränsen som blir är ju bara ett resultat av vad som krävs på tävlnigarna. Har ni lägre krav på uppsuttna klasser på 3-åringar (tex, jag har ingen aning om era unghästklasser) så får de väl en egen regel och självklart är en 2-åring mogen att visas på utställning tex.

Det här tror jag är viktigt att tänka på och diskutera. Det fiinns ju redan idag grenspecifika åldersgränser. Inom distansen får du inte starta vid 4 års ålder. Det är först vid 5 år man får starta och då endast CR vilket är max 50 km. Tävlingklass får hästen starta vid 6 års ålder.
Det bör altså inte vara ett problem att få till andra åldersgränser för avsuttna tävlingar.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Hur funkade detta med westernsektion under ridklubbarna? (Utan inträde i svrf)
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Men då det nu verkar som att det förbudet är på väg att försvinna så finns ju inga hinder för tävlande hos andra organisationer samt samarbete.....

Intressant vore att få reda på vilka små justeringar av regelboken som det talas om, DET kan vara avgörande tror jag.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jo våra medlemmar måste även vara med i Ridklubben så de är ju automatiskt anslutna till SvRF. Vill man vara med i westernsektionen så får man betala vad medlemsavgiften till WRAS kostar. De som i dagsläget tjänar på våra medlemmar är ju egentligen Ridklubben, då avgiften till SvRF är lägre än deras medlemsavgift.

Vi medlemmar vinner på att ha gratis tillgång till ridanläggning samt hjälp med funktionärer till våra tävlingar:laugh:
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag tror inte på att stressa fram ett beslut. Men jag är inte lika negativ till inträde i svrf, för jag tror inte att det blir så stora förändringar av regler osv om det bara finns tid att prata igenom detta med svrf. Tid som i denna vevan inte finns.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Ja det håller jag med om!

Tror att det minskar "chansen" att WRAS kommer att gå med. Men som skrevs på FB så beror det antagligen på att VM går 2014 och ska vi kunna skicka några ryttare så måste de finnas inom SvRF.....

Nu anser inte jag att det är "viktigt" att vi ska delta där just 2014....
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Nej, så är det ju. Men, bollen är nu hos RF som enligt utsago ska överklaga domen. Dock, deras egen regel ser ut så här:

8 §*
Medlems deltagande i den idrottsliga verksamheten

Medlem har rätt att delta i föreningens idrottsliga verksamhet under de former som är vedertagna inom idrotten och på samma villkor som gäller för övriga medlemmar.

Medlem får inte delta i tävling eller uppvisning utan medgivande av föreningsstyrelsen eller, om denna har så bestämt, av sektionsstyrelsen. Om medlem önskar delta i tävling eller uppvisning utanför Sverige, ska också vederbörande SF ge sitt samtycke, såvida inte SF i sina stadgar eller i tävlingsregler fastställt annan ordning.

Är arrangören inte ansluten till det SF som är organiserat för att omhänderha den idrottsgren vilken tävlingen eller uppvisningen gäller, får medlemmen delta endast om detta SF har godkänt deltagandet.

I detta skulle SvRf kunna öppna upp sin mom 130 redan nu eftersom det enligt RF, fetstilt, går att godkänna deltagande. Som jag ser det har SvRf valt att strama åt istället för att ha en öppnare inställning...DET kan dom ändra per pronto...
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Det är så oerhört intressant att märka att samma frågor och ideer kommer tillbaka till WRAS vart tioende år. Skillnaden är att det varje gång till stor del är nya medlemmar som inte känner till historien ( som är för lång för att delge på detta forum, men det finns rävar som varit med om detta förr i aktuell tråd på FB. Fråga dom och de kan ske berättar) problemet är att det sitter samma personer i toppen som har ett tänk som inte är baserat på ridkunskap eller hästerfarenhet.

Minst två i "Projektgruppen" har i bästa fall suttit på en häst någon gång. En är invald på grund av att WRAS inte kunde hitta någon annan, den andra är företagare och har under många år haft för sig att WRAS(läs Han) ska in bland det "Fina folket" så att han kan ta en kaffe på Strömsholm med en liten stilig klubbnål i kavajslaget. Försök har gjorts innan, men då lyckades samgåendet avstyras, men nu är det dax igen.

Att WRAS begåvats med en så svag ledning som de har beror på år av misskötsel vilket leder till att ingen vill sitta i ledningen. Då kommer "andrasorteringen" in eftersom de ser att det är en chans för personlig vinning.

Samma mönster går igen gång efter en annan.


Varför tror Ni att frågorna släpptes just nu? Jo de släpptes precis lagom tid så att den blossande och infekterande debatten som pågår på FB ska ta fart, brinna högt och mycket. Själva ligger Projektgruppen medvetet lågt och gör sig onåbara för frågor för utom ett och annat som inte ger något svar alls)

Varför gör det detta? Jo, för att de vet visa av erfarenhet att debatten avtar och falnar så sakta ut, inte minst på grund av att de inte går att nå för följdfrågor. Bränslet tar så att säga slut. Lagom till årsmötet så har det mesta brunnit ut och som vanligt så kommer bara ett fåtal medlemmar på årsmötet. Innan dess har projektgruppen åkt land och rike runt för att berätta hur bra deras förslag är. Det är kaffe och goda räkmackor och vid behov en vänskaplig klapp i ryggen.

Projektgruppen har till årsmötet sett till att de har kallat dit sina lojala JA-sägare( och inte minst de som säger sig vara tveksamma, men som kommer att "råka bi övertygade under mötets gång och mässa detta så bänkgrannen hör detta) kommer att sitta på podiet och berätta hur de kämpat och bråkat med SvRF för att få den bästa dealen som tänkas kan, för denna väg är den enda för WRAS att ta. Till sin hjälp har de en representant för SvRF som med målande ord och stora gester talar om för WRAS hur viktiga De är för SvRF och hur bra det kommer att bli när vi väl går samman.

Lite säljarfloskler som ("ni kan lära oss hästhantering och annat som smälter en WRAS-medlem") och pang, bom så är skiten klubbad och man fattar inte vad som hände. Lika förvånade är man när man ser att Projektgruppen fått förnyad fortroende och ansvarsfrihet.

Ähh säger du och det har du all rätt att säga, men det som jag skrev har hänt men med lite andra inblandade.

Mitt råd är att prata internt i klubbarna och ÅK PÅ ÅRSMÖTET I SAMLAD TRUPP OCH RÖSTA NEJ TILL ETT SAMGÅENDE! och sluta inte att hålla denna fråga om sammangående med SvRF vid liv, annars har vi samma scenario som alla andra gånger då ledningen åker runt och försöker värva röster och i i förekommande fall köpa röster(vilket har hänt förr).

Med lite lite google och att lägga samman ett och ett så ser man snart att en personer som försvarar WRAS (beror väl på att personen har uppdrag i WRAS antar jag) cirkulerar på detta forum.. Det kan ju vara bra att tänka på när man diskuterar här.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Nu vet jag itne om ni redan sett detta men Marknadsdomstolen har slagit fast att idrottsförbund inte får hindra idrottare från att tävla i privata tävlingar utanför förbundet. Så SRF kommer i framtiden förmodligen inte att kunna bestraffa de som tävlar i rastävingar, eller andra privata tävlingar.

Det underlättar väll en del?
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

den dommen skall dom val overklaga vad jag forstatt sa det ar inte fardig brakat an?

I ovrigt till traden,
sa kan jag bara saga: las var LR skrev. Las, las, las, skriv ut - las upp pa era moten.

Det finns en individ som forsokt, ensam, bena ut vad som tankts och forsokt komma med svar. Den individen skall vi inte disrespektera da den fatt ta mkt skit som den personligen inte ar ansvarig for

i ovrigt mots man, om ens det, av "Jamen det ar faktafel" - faktafelen blir inte utpekade utan man blir upplyst att "lasa pa" och "ratta sig sjalv" om man hojer en kritisk rost. I klassisk harskarteknikanda! FALL INTE FOR DET!! Fortsatt ifragasatt, fortsatt diskutera! Fragar ni inte kommer ni inte fa svar - och svarsbordan ligger pa WRAS-styrelse och projektgruppen - inte pa er som fragestallare!

Ingen fraga ar dum!

40 ar, ge och ta, av arbete med WRAS down the drain i ett paskyndat och hafsigt beslut ar -inte- i medlemmarnas intresse imo. Jag ar inte langre aktiv i en WRASansluten forening, det ar lite for langt bort for att jag skall kunna vara behjalplig.

LAS pa fb, LAS allt ni kommer over - var kritiska. Skit i svenska jantelagen. Det har ar nagot som ror ALLA WRASmedlemmar, inte bara de stackars eldsjalar som slitit for sina klubbar.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag kan inte annat än att hålla med det som Bew precis påtalade. Om vi alla ställer oss och granskar detta så kommer vi komma en lång väg.

Någonting som det är bråttom med är aldrig värt att bara låta vara. Det är nu vi verkligen ska ställa oss frågan om vad SvRF kan göra för oss.

Det talas om bidrag och jag har frågat ut klubben där jag står uppstallad. Enligt dem är det inga större summor att tala om när man inte har ungdomsverksamhet (vilket även framkommit på FB). Hur många WRASklubbar har idag en fungerande ungdomsverksamhet?

Om vi inte är frågvisa och ger styrelsen våra verkliga åsikter kan vi inte heller vara med och påverka.

Vad som gäller domen så är den riktad mot Bilsportsförbundet så vit jag vet och rätta mig gärna om jag har fel men SvRF har väl inte ens kommenterat den offentligt? Så länge de inte uttalat har sagt att den ska slopas är den inte borträknad.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 520
Senast: cassiopeja
·
Western Svensk Reining är som säkert de flesta vet medlem i SvRf från och med 2016. Vad detta innebär för svensk reining återstår att se...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
31 685
Senast: Texaz
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa här på Buke! Många av er har varit med i flera år men några är kanske nya, så jag kör...
68 69 70
Svar
1 384
· Visningar
66 923
Dressyr Kan väl inte vara bara jag som funderat på detta? :D (A propos denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1218064)
2
Svar
21
· Visningar
5 174
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp