Bukefalos 28 år!

ytterdörr direkt i boxarna

Sv: ytterdörr direkt i boxarna

ursh jag känner mig dum, men jag är så fokuserad på insidan.
Tack för ditt tålamod!!!!!! men eftersom dörren inte är lika tjock som ytterväggen, så blir det ju ett hål där... ett föl kommer ikläm eller något likande, eller är jag fånig ?

Man kan väl inte riktigt kalla det för hål.
Det är 120 cm av väggen inifrån där dörren sitter, där det är en nisch på en 10-12 cm. Jag tror knappast nischen kan utgöra en risk för någon häst.
Finns väl ingen anledning att känna sig dum, det är inte lätt att föreställa sig byggnadstekniska lösningar om man inte sett dem i verkligheten.
Det hela är iaf väldigt enkelt när man ser det färdigt och i bruk.

Ett tips till, om man vill undvika drag, samt slippa hålla i båda dörrhalvorna när man öppnar, sätter man en liten platt list, som sitter fast på utsidan i den övre dörrhalvans nederkant.
Man kan då öppna den övre och häkta fast den utåt för sig själv.
Samtidigt som man kan öppna båda halvorna genom att bara hålla i den nedre, då den nedre drar med sig den övre med hjälp av listen.

Det DÄR lät ganska knepigt, jag erkänner :D (fast är enkelt i verkligheten)
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

Man kan väl inte riktigt kalla det för hål.
Det är 120 cm av väggen inifrån där dörren sitter, där det är en nisch på en 10-12 cm. Jag tror knappast nischen kan utgöra en risk för någon häst.
Finns väl ingen anledning att känna sig dum, det är inte lätt att föreställa sig byggnadstekniska lösningar om man inte sett dem i verkligheten.
Det hela är iaf väldigt enkelt när man ser det färdigt och i bruk.

Ett tips till, om man vill undvika drag, samt slippa hålla i båda dörrhalvorna när man öppnar, sätter man en liten platt list, som sitter fast på utsidan i den övre dörrhalvans nederkant.
Man kan då öppna den övre och häkta fast den utåt för sig själv.
Samtidigt som man kan öppna båda halvorna genom att bara hålla i den nedre, då den nedre drar med sig den övre med hjälp av listen.

Det DÄR lät ganska knepigt, jag erkänner :D (fast är enkelt i verkligheten)

nä hål var nog att ta i :) så jag tror nog att jag gör som du sa här, att jag sätter dörren vid ytterväggen istället.
Tack för det sista tipset det var smart ( o det begrep jag på en gång :banana: )
jättebra hjälp, tack
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

nä hål var nog att ta i :) så jag tror nog att jag gör som du sa här, att jag sätter dörren vid ytterväggen istället.
Tack för det sista tipset det var smart ( o det begrep jag på en gång :banana: )
jättebra hjälp, tack

Rekommenderar galvaniserade hakgångjärn i gigantisk storlek, så inte dörrarna hänger sig så lätt.
2 på varje dörrhalva.
Behöver oftast beställas för att få dem tillräckligt stora.
 
Sv: ytterdörr direkt i boxarna

Och de ska sitta utåt, utomhus på dörren.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: ako
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 260
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 481
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp