Yttertygel

Sv: Yttertygel

Jag tycker att det börjar klarna, och det gjorde det än mer när jag läste i KWs nya bok. Men jag tycker att det är väldigt intressant att få andras reflektioner på sånt här, eftersom det finns så olika sätt att angripa samma sak. Därför skriver jag här, för att få hjälp att analysera och hitta argument för och emot de olika övningarna. Men visst ska jag be instruktören förklara mer nästa gång.

När det gäller min utrustning så är detta som sagt det som funkat bäst. Och jag har provat både olika sidepull och kapsoner och diverse bett. Jag har den spänd högre upp än när den används som nosgrimma och den funkar väl som ett mellanting mellan sidepull och ridkapson ungefär. Om du är den jag gissar så har du nog sett oss?

Ridkapson är visserligen bättre till att just ställa hästen, men jag tycker att det är svårare att få en "trevlig ridkontakt" och möjlighet till annan kommunikation genom tygeln. Kapson vill jag använda till att ställa, men sedan vill jag släppa tygeln helt. Att rida med stöd/kontakt/vad-man-nu-vill-kalla-det på kapson funkar inte riktigt bra, och jag klarar inte att rida helt utan kontakt nu. Inte heller är det någon bra broms.

Men jag håller med om att en del finlir går förlorat. Men hellre det än att ha en spänd, missnöjd häst som ruskar på huvudet, går bakom hand och skallrar med käken...

När det gäller stångbett så debatterar svea så bra även för mina åsikter. Jag kan se vissa poänger med stång, när man redan har sökningen till handen och en samlad häst. Men för att komma dit tror jag att det finns bättre verktyg. Dock skulle jag gärna ha någon form av bett på min häst... Kanske dags att börja öva på det igen.

Bilderna som efterlyses kanske finns i KWs bok? Jag tycker dock att de är aningen överdrivna och att en del poänger med tränsbett har tappats bort.

Längningen av överlinjen kan gå bra att få till genom att ta igenom ställningen (vilket är svårt med stång!), flytta in inner bak och så tydlig eftergift när hästen ger efter.
 
Sv: Yttertygel

Nu har jag bara sett de bilder som finns i "smakprovet" på KW:s hemsida, men de räcker ganska bra för att anta att KW:s ideal ligger mycket långt från mina, så se inte hennes bilder som någon illustration på vad jag menar i mina inlägg. Bara så att vi har rett ut det klart och tydligt en gång för alla.

AnnA, ditt sista stycke är klokt och riktigt!

"Längningen av överlinjen kan gå bra att få till genom att ta igenom ställningen (vilket är svårt med stång!), flytta in inner bak och så tydlig eftergift när hästen ger efter."

Tål att läsas om och om igen. Men inner bak behöver inte alltid flyttas in, det kan räcka med att bara ge det mer energi.
 
Sv: Yttertygel

Om man tror att man måste använda stångbett och inte kan använda tränsbett på en häst som krullar ihop sig så undrar jag om det inte egentligen är något grundläggande fel i ridningen...
 
Sv: Yttertygel

Om man tror att man måste använda stångbett och inte kan använda tränsbett på en häst som krullar ihop sig så undrar jag om det inte egentligen är något grundläggande fel i ridningen...

Tänkte något liknande när jag läste det.. Jag har ridit hästar som har krullat ihopa sig på tränsbett och de har man ridit fram sen..INte sätta på stång bett...
 
Sv: Yttertygel

Stångbett är förstås inte lösningen på alla problem med alla hästar. Ett tränsbett fungerar tex väldigt bra på hästar som gärna går för lågt med sitt huvud. Det blir dock ett mindre lämpligt bett på en häst som har tendenser till att korta av sin överlinje och går för högt med huvudet, det förstärker dessa problem.

Jag vet att jag har sett jättebra bilder på detta, kommer bara inte ihåg vart:confused:

Svea, de bilder jag tänkte på var de som pratades om här. Dessa stämmer dock inte överens med mina ideal eller erfarenheter, heller. Jag är som vanligt överens med dig i den här frågan :rofl:
 
Sv: Yttertygel

"Längningen av överlinjen kan gå bra att få till genom att ta igenom ställningen (vilket är svårt med stång!), flytta in inner bak och så tydlig eftergift när hästen ger efter."

Tål att läsas om och om igen. Men inner bak behöver inte alltid flyttas in, det kan räcka med att bara ge det mer energi.

Stämmer, jag borde skrivit aktivera inner bak. Men när man lär in det kan det krävas att man trycker in bakdelen lite extra, för att det ska "lossna" i kroppen.

När hästen förstått vad det handlar om så kan det räcka att lyfta upp innerhanden en aning och sen eftergift, för att få hästen att sträcka överlinjen lite extra :idea:
 
Sv: Yttertygel

red et halvblod som alltid drog in nosen, det kunde vi inte lösa med tränsbett men med en stång. bäst funkade en sån slags svängd stång, som jag har lärt mig i efterhand, ska vara bra för just såna hästar.QUOTE]

hi hi, jag citerar mig själv :-)

för att tydliggöra - det var ett problem som kunde lösas lättare med en stång än tränsbett, men det var ju just denna hästen i detta fallet!

jag rider nästan aldrig på stång men nog tycker jag ändå att det har sina fördelar, men det är ju inte på alla hästar och inte i alla lägen.
vad jag ville var att ha en förklaring till varför exvis Svea tyckte som hon tyckte, och det har jag fått :-)

det är ju just detta som är så utvecklande och intressant - att disuktera för att se saker ur andra perspektiv, precis som TS ville med sin tråd :-)
fast nu var det ju inte bett hon började tråden med...
 
Sv: Yttertygel

Jag kanske är lite trög när det gäller det här med svängd stång, alternativt stång som eventuellt kan lyfta fram/upp nosen eller inverka något liknande iaf. Hur ser ett sånt ut? Har fått tips innan (tackar för dem), men har för mig om jag kommer ihåg rätt, att det fanns en mängd bett/stångbett på den sidan som jag hittade... (kan ha fel, och istället enbart vara trög :D ) Skulle någon kunna lägga in ett foto här i tråden så vore det kanon!
 
Sv: Yttertygel

Jag svarade just på detta i en annan tråd, så jag klipper in min kommentar här också...

Det finns stångbett som har bakåtböjda skänklar, vilket gör att tyngdpunkten hamnar lite längre bak. Detta gör att när man släpper tygeln så faller bettet pga sin egen tyngd på så sätt att kedjan slackar lite extra om hästen drar in nosen. Jämför med de stångbett som har tyngdpunkten långt fram - de inverkar genom sin egen vikt på så sätt att hästen måste dra in nosen lite extra för att få eftergift. Jämvikten, som innebär att kedjan precis sträcks och ligger an mot hästen, inträffar alltså vid aningen olika huvudpositioner.

MEN detta "puttar" naturligtvis inte fram nosen!!!!! Jag skulle säga att de betten - vid hängande tygel - inte drar in nosen riktigt lika mycket som ett bett med tyngdpunkten längre fram. Sen när man tar i tygeln inverkar alla stångbett på samma sätt (eller ok, olika beroende på längden på skänklarna förstås. Men inte beroende på hur skänklarna är krökta.)
 
Sv: Yttertygel

Anna - i vilken tråd då? klippte du ifrån alltså *nyfiken*
 
Sv: Yttertygel

tack Anna...ska se om jag hinner kika in där ikväll...
 
Sv: Yttertygel

Hej. Jag använder inte yttertygeln som en klar kontakt till munnen. Om jag använder den så är det tygeln mot halsen. ;)
 
Sv: Yttertygel

Det låter som om du fick rida nogåt slags korritions ridning. Din häst har kanske inte töjt ut innersidan innan? Så för att få hästen att "våga" göra det så kan man låta yttertygel hänga tills hästen har töjt sig. Sen är det givetvis meningen att man ska ha hästen på ytter. Det tycker jag att man som tränare måste förtydliga. Hästen ramlar ju innåt annars...
 
Sv: Yttertygel

Har inte läst igenom hela tråden så jag upprepar väl bara vad andra säger, men ändå;
Jag har fått lära mig att yttertygeln ska vara helt slak som utgångsläge, MEN när det gäller det värsta grovjobbet på en stel och vinglig häst kan man tillfälligt korrigera med yttertygeln. Kanske framförallt om hästen är väldigt ojämn. Men när det värsta nybörjarstadiet är över är det lång yttertygel som gäller mest för att man inte ska fastna i tyglarna (egen åsikt) utan tänka på att det faktiskt är bakdelen som behöver rättas till.

Jag tror det beror lite på hur man rider i övrigt om man riskerar att få en häst som hänger på inner eller inte. Låter man hästen vara fri och är duktig på att ge ramen med sitsen så tror jag inte man får "lutproblem" i längden. Visst lär man vara tvungen att korrigera mycket från början men det är ju oftast för att hästen är ojämn och tycker det är bekvämare att gå i sin egen stil. Jag gör hellre det än stödjer med tyglarna.

När man jobbar från marken tycker jag det är lättare att hitta hästens svagheter och en häst jag tränat med var en sån "lutare", närman tog i innertygeln så lutade han manken inåt och blev då tung i innerbogen. Det hjälpte inte hur mycket man försökte flytta ut bogen utan man var tvungen att ändra bak så han bar mer med innerbak. Nu var ju det hans svaga sida så man fick leva med lutet ganska länge innan det blev något resultat men man märkte iaf att det var på rätt väg och nu går den mycket mer rakriktat.
 

Liknande trådar

Träning Rider för ett par olika tränare och tittar på mycket träningar och har blivit lite fundersam på att de säger och instruerar olika vad...
Svar
10
· Visningar
4 416
Senast: tuaphua
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 725
Senast: Jiovedi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej, *Långt inlägg* Har placerat mig själv i en högst olycklig och oförnuftig position.. Har blivit hals över huvud förälskad i en...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 651
Senast: Silvery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp