Bukefalos 28 år!

04-ornas tråd edition 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Kul!

Jag heter Susanna är 23 och bor i Mora. Jobbar på industri och bor tillsammans med min underbara pojkvän i en bostadsrätt på två rum.
Mina två hästar har jag uppstallade ca en mil härifrån i ett litet stall med 4 boxar. De är valacker och halvblod båda två men där slutar väl likheterna :D.
Den ena är 15, brun, 175 hög och schitzofren :angel:. Ena dagen seg, nästa helt bananas och all over the place.
Helge kanske ni känner igen vid det här laget. Han är 04:a (såklart;)) och är på väg tillbaka efter en stor och komplicerad operation.Har inte suttit på honom på över ett år nu. Han har haft nästan ett halvårs boxvila men har kommit igång ganska bra nu i höst. Vi har precis börjat tömköra på böjt spår i skritt och trav.

Jag och Helge.
dsc_0020_20196080.jpg


dsc_0027_20196157.jpg
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Säger detsamma som Linn_H, snösulor på i dessa delar av landet!;)

Förövrigt är jag superglad över att det snart har gått 2 veckor sedan vi var och fixade tänderna, det betyder att toryren med hackarmore är över:devil: Fy fan Mity måste vara Sveriges okänsligaste för med hacket har jag typ en stoppsträcka på 10-15 m och hon liksom bara hänger i tyglarna och fattar noll:mad:. Nej tacka vet jag bett!:p

Dessutom är jag superlycklig för den 2 dec ska jag och gumman iväg på sadelutprovning och "måttning" av en Childéric:bump::bump: Äntligen, äntligen så får jag en riktig sadel att rida i!! Längtar som en tok:banana:

Nej nu ska jag iväg och kika lite på hockey!

Bye:laugh:
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

kl.

Min tjej har varit rätt trotsig i höst, skulle inte åka transport, inte hoppa några hinder och så har det varit spöken överallt när man har ridit ut :devil:
Nu börjar allt funka igen. Red ut med tre andra hästar nu i veckan när det var kolsvart ute och hon var hur duktig som helst :love:
Vi körde iväg fölet på lösdrift förra fredagen och Windy har blivit mycket piggare sen dess. Hon sög väl ut mycket av energin.

I torsdags var vi iväg och hopptränade. Vi skulle hoppa en studs på fyra hinder och det gick väl inte så bra i vänster varv. Kom över första sen hoppade hon åt sidan. Hmm jag är lite dålig på att styra :angel: Jaja, tillsist kom vi över iaf! Mamma filmade litegrann, tyvärr var hon inte så överens med kameran.

http://s55.photobucket.com/albums/g148/carmarnic/windy/?action=view&current=windyhopp.flv

Idag ska jag och medryttaren ut och köra. Får se hur det går, har nog inte kört henne på 2 månader.

Såg att ni hade gjort presentationer av er alla här i tråden. Ska försöka få liv i min bärbara och se om jag har någon bild på mig senare.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Fiin häst:love: Såg ut som om hon tyckte var superskoj att hoppa!:)
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Det såg väl piggt o glatt och trevligt ut!


Själv har jag varit ute och ridit i snön med en Ella som tycker att skritt är det samma som att sova. Trav o galopp har hon andra åsikter om, fast det verkar som att hon lyssnar bättre och bättre på mina sitshjälper, slipper dra henne i munnen.

Ella är förresten snart omväxt av sin lillebror.:cool: Han är ett år och hon fyra. Hrm. Skiljer max en halv cm på dem. I bak är han redan högre.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

KM i dressyr idag och Lasse deltog i LB1 (hans första)

Han var riktigt laddad när vi kom ner till ridanläggningen, och jag bestämde mig för att leda honom några varv på framridningen innan jag hoppade upp.
Efter ett halvt varv smällde till i honom och han flög upp i luften och exploderade i ett bakutsprång som inte var av denna värld :eek: Fick skämmas lite eftersom de andra på framridningen gav mig lite blickar :o
Efter ytterligare ett halvt varv började han vifta med frambenen i värsta hingstfasonerna, så jag fick säga till honom på skarpen.
-pjuh-
Var helt svettig innan jag ens kom upp på honom :cool:
Dock så skötte han sig jättefint när jag väl hoppade upp, visst det ryckte lite i skinnet på honom det kände man, men det var bara för att han var uppspelt och tyckte det var spännande!
In på banan och han tuffar på jättefint! Lite ostadig i formen pga att han var spänd men inget utöver det vanliga.
Vårt största problem är att han inte respekterar staketet, så vi höll på att "trilla ut" från banan två gånger när han inte svängde när jag ville.

Men det hela avslutades bra och vi fick göra vårt första ärevarv :banana: Blev tvåa i klassen med 61, nånting i procent!
Jättekul!

Imorgon väntar vår första hopptävling (är skräckslagen)
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Hur många olika människor har era hästar haft på ryggen? Hur viktigt tycker ni det är att hästen vänjer sig vid olika ryttare?

Rodi hade sin tredje idag. Eftersom jag tror han kommer göra sig bra som verksamhetshäst så tänker jag låta fler sitta på honom under det kommande året, både duktiga ryttare och små passagerare.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Lasse har haft mig och en till. Inga fler som vill prova ;)

Carisma har ju varit iväg på inridning förra våren och där var 3st som red henne där sen har en kompis till mig provat henne så hon har haft 5st på ryggen.

Tycker det är bra att de får ha olika ryttare på ryggen. Dock ska det vara "bra" ryttare som är lugna och förstår att de sitter på en unghäst. Så det inte händer nått i onödan.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Sen jag köpte gumman i januari förra året så har förutom jag 3 st suttit på henne. Min kompis en gång när jag var bortrest, min moster samma vecka av samma anledning. Sedan tjejen som hoppade henne på kvalitéts. Är inte jätteorolig över att andra rider henne, fast självklart så får man ju välja med omsorg:)
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Calle är de bara jag som ridit, ingen annan vill prova :confused: :angel:
Iofs så har emil 2 år suttit på ryggen men calle fattade nog aldrig att han var där.

På Q är de nog 4 st som har ridit, jag , mamma, syrran o min kompis. Alla lika kära i den lilla godingen. (även 2 åringen här oxå)
Under de närmaste veckorna ska Q få prova en ny ryttare pga att jag inteär på hemmaplano kanhoppa honom. så de blir första gången som någon annan hoppar honom.


Jag är inte överförtjust i att låna ut mina hästar, aldrig varit. Men så har jag haft en märr som blev helt koko när nån annan än jag red på henne. Inte dum utan bara så spänd så spänd så man inte fick kontakt med henne.
Dock har jag inga problem o låta folk jag litar på rida mina hästar. Skulle även vilja se någon på Calle..har mina tankar på två ryttare men tiden ska passa oxå då vi inte bor på samma ställe.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Hur många olika människor har era hästar haft på ryggen? Hur viktigt tycker ni det är att hästen vänjer sig vid olika ryttare?
Min har haft tre förutom mig på ryggen. En är min dotter och de andra två, vana unghästryttare. Jag tycker det är mycket viktigt att hästen accepterar olika ryttare. Man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Nu när han är så grön så väljer jag med omsorg, men med en äldre häst har jag inga problem att låta andra prova.

Passar här på att presentera mig kort. Jag tillhör tydligen den "äldre" skaran av 04-ägare :angel:. Jag är 38 år och har hållt på med hästar sedan jag var sju. För närvarande har jag min 04:a och så har dottern en ponny. Hon rider sitt sista ponny-år och säger att hon sedan ska ha ett litet uppehåll.

Jag är utbildad på Chalmers och jobbar för närvarande som chef inom industri. Är maskinnörd :p. Älskar allt som snurrar och låter, framför allt om man kan få räkna lite på det också......
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

I går kväll släppte vi ihop min plutt med ett föl på sju månader i ridhuset. Fölet går bara med äldre hästar och är inte så van att leka. Han ska snart avvänjas helt och åka på lösdrift, så min får agera lite lekfarbror ett tag först (jag har barnsligast häst på hela anläggningen :D).

Robin skötte sig galant och det märks att han är uppväxt på lösdrift med unghästar i alla åldrar. I morse fick de också gå en stund i hagen ihop.

Bild från i morse:

RobinoSixten.jpg


RobinoSixtenihage.jpg


och ett par filmsnuttar från i går kväll

Första hälsningen

http://www.youtube.com/watch?v=4NpXpTXqpL8

Början till lite bus

http://www.youtube.com/watch?v=GSavlaAmbV8

Tyvärr missade jag att filma när de kom igång på riktigt. Hade fullt sjå med att skratta.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Tack :)


A-K.Eng: Min somnar också så fort jag skrittar :mad: Travar på bra men såfort jag bryter av till "skritt" så blir det nästan tvärnit. Har lite att jobba med där!


Idag så var vi då ute och körde. Windy uppförde sig jättebra och tyckte det var superkul. Tyvärr hade jag bara ridit den vägen en gång tidigare och det var kolsvart ute då så jag hade missat missa detaljer...
Vi kom till en backe och där var en sten mitt i vägen, trodde det var en jordkulle bara för det var snö på. Tänkte försöka få vagnen att åka mitt över den men det var lite halt för Windy och jag är inge vidare på att köra så jag lyckades köra över den med ena hjulet och då vickade vagnen. Medryttaren hann hoppa ur men jag gled av och lyckades fastna med ett ben i vagnen så jag blev släpad efter några steg för Windy ville ju ta sig upp för backen. Hade tömmarna kvar i händerna så jag kunde få någorlunda stopp på Windy tills medryttaren kunde ta tag i henne och hjälpa till att trassla ut mig.

Kändes skönt i en sån situation att allt blev så noga gjort under inkörningen för Windy var helt lugn igenom det hela. Hade kunnat gå jäkligt illa om hon fått panik :crazy: Sambon sa när jag berätta för honom att han aldrig skulle följa med mig ut och köra för jag var så klantig :p Jag lyckas iaf ha lite tur i klantigheten än så länge, har lyckats göra några riktigt farliga klantligher på jobbet senaste tiden också.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Min har haft 4 personer förutom mig som har ridit. Sen har sambon och en kusin åkt lite. Men sen så hade de suttit på henne innan jag köpte henne så hur många hon haft på ryggen kan jag inte svara på egentligen.
Tycker att det är viktigt att andra personer än jag kan rida henne.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Kör du din häst!?

Vad kul! Det skulle jag vilja med Ella också men efter ett par otäcka incidenter med körning så är jag livrädd.

Ella skrittar oftast piggare hemmifrån även om hon var ovanligt seg idag. Hemmåt brukar jag alltid sitta av och leda och idag fick jag verkligen släääääääpa med henne hem. Det är nog roligt att vara ute gissar jag.

Jag ser att du bor i Västerås, då är vi garanterat släkt eller så är du kompis med någon släkting till mig. Så brukar det vara. Har rätt stor släkt där.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Ja just det, jag glömde ju att gratta. STORT GRATTIS!!!!! Är lite avundsjuk då min är långt från färdig för tävling än...
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Hur många olika människor har era hästar haft på ryggen? Hur viktigt tycker ni det är att hästen vänjer sig vid olika ryttare?

Öööh, eh, jag kanske inte ska berätta det här men förste ryttare var inte jag. Det var när Ella var drygt två på sommaren som fan flög i mig och lillasyster. Jag slängde upp syster på Ella, endast iförd bikini. Vi tror att Ella har ett inprogrammerat chip i hjärnan som säger att ha ryttare på ryggen är helt normalt. Tror att hon bara tyckte att det var kul att umgås på det sättet.:p

Sedan har andra lillasystern ridit Ella och blev den första att hoppa med henne. Det låg en stock över vägen. Inga problem.

I vanliga fall så är det säkerhetsväst och hjälm vid inridning men Ella var ju inte direkt den hispiga typen...

Jag vill ha en häst som alla kan rida. Ser det inte som något positivt med en enmanshäst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 232
Tjatter Påskharen sprang vilse och missade Secret Easterbunny - så jultomten hojtade till från sin bastkjolssemester och erbjöd sig att köra en...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
18 094
Gnägg Då var det redan dags att starta tråd nummer 4! Kan börja själv, mina små hästar har fått tagit det lite lugnt nu under 2 veckor pga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 437
Senast: Moooa
·
Gravid - 1år Då var det dags med en ny tråd, lagom i tid för majbebisarnas ankomst :). MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3 kl 23.13...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
96 451
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp