Bukefalos 28 år!

04-ornas tråd edition 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Hur många olika människor har era hästar haft på ryggen? Hur viktigt tycker ni det är att hästen vänjer sig vid olika ryttare?

Rodi hade sin tredje idag. Eftersom jag tror han kommer göra sig bra som verksamhetshäst så tänker jag låta fler sitta på honom under det kommande året, både duktiga ryttare och små passagerare.

Vad gulligt det lät med små passagerare :love: men så är jag oxå smått förvirrad och känslosam efter dagens arbetspass :angel:

Tiger har haft mig, Linus Andler (på en miljöträningskurs när han ville demonstrera hur jag skulle styra min nyinridna betthatande häst på en hand :angel: RIP) och min mor (hela 3 gånger :D) på ryggen. Inga planer på att utöka antalet inom ngt år, förutom vissa av tränarna om de så önskar. Mitt klena lilla omusklade åbäke tror jag def att ryggen går av på om någon som inte rider som jag sätter sig på honom :p Men så har jag ju heller ingen som helst press på att få honom ridbar under andra ryttare och det lilla jag sett så kommer det inte vara något som helst problem. Bara de kommer när honom går allt plättlätt.

I vagn har körtränaren suttit (han körde första rundorna), min mor och 3 kompisar suttit bredvid mig (1 i taget alltså, vi är bara 2 i vagnen). Vem som helst få åka om de beter sig vettigt och lyssnar på mig, vilket mina kompisar såklart gör. Här tänkte jag få upp lite mer löst folk (kompisar alltså...) för att få upp ögonen för körning lite :)



Idag var vi ute i gick i snön! Jag fullkomligen älskar snö! Red barbacka och klättrade lite, pålle börjar nästan lära sig hur han ska göra nu, efter enträget korrigerande för hand. Han vill helst hoppa jämfota nedför och kuta uppför och det ger ju inte riktigt den effekten man önskar av skrittklättring...

Broddat men sulorna tänkte v lägga på nästa gång. Såhär tidigt har vi inte fått snö på år och dag. Men den ligger väl bara över helgen, och det är i bästa fall 1,2 cm på sina håll så det är inte mycket att hänga i granen. Men det är VITT!!! *lycklig*

Imon blir det 2h promenadtömkörning utmed Ätran med en kompis och hunden. Tänkte eg kört och fått upp en annan kompis pv i vagnen men den frusna marken satte stopp för det.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Trevlig häst:laugh: Verkade pigg o glad i att hoppa.:banana:
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Äh, det grejar ni o går det inte riktigt enligt planerna så får du suga på dages "karamell"- ja å så grattis till 2:a platsen förstås:bow:
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Min dotter var 11 o på väg att växa ur B-ponnyn när hon började tala om ett uppehåll. Premessa gjorde slut på alla såna funderingar o nu e det gråt o tandagnissel när vi tar upp att hästen kommer att behöva en medryttare när hon börjar på gymnasiet eftersom hon absolut vill gå i Stockholm. Hoppas det går att lösa genom att vi skickar ett av stona till uppfödaren för betäckning. Själv har jag inga problem med att nån annan rider min häst men är skeptisk till en stadigvarande medryttare.:crazy: För nuvarande har tre personer provridit Pompa- dottern, en tjej som var påtänkt medryttare men som var för på tok lång o så förra ridtränaren. Just .

A-K Eng Pompa sätter också likamedtecken mellan skritt o sova medans hon i traven o ff galoppen mer o mer visar att hon e ett fullblod:angel:
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Ella är ju också lite fullblod, (ingen jävla new forestponny som folk gärna vill tro:mad:), och med mer än 25% xx i sig så ska man galoppera och gärna fort som tusan. Säger Ella. Men det säger inte jag. Lyckligtvis börjar vi mer och mer gå på min linje. Ella blir svettigare och svettigare för varje ridtur ju mer takt och form som kommer iställer 220 knyck.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

kl

Nu ska jag för första gången på länge dela med mig av ett par bilder på Flamman, den värsta betesmagen börjar att försvinna men det är en del kvar :p

Det var jättefint väder idag, vindstilla, sol och bara nån enstaka minusgrad... nackdelen är ju dock att det blir så hårt i backen.

081123015.jpg


081123018.jpg


081123020.jpg


081123021.jpg

Haha, jag såg nu att jag hamnar i extrem stolsits i den där sadeln! annars brukar jag rida med dressyrsadeln men jag har märkt att hon trivs bättre med sadelgjord utan resår och någon sådan har jag inte i dressyrmodell..
Någon av er som har erfarenhet av sadeltvång? flamman har det men som sagt så har hon inte visat några tendenser alls sedan jag började använda en gjord utan resår...? har tidigare hört tvärtom...

Sass: Grattis till placeringen! jätteskoj!

em76: min lilla dam har bara haft mig och syrran på ryggen än så länge, men jag tycker också att de ska kunna ridas av flera olika ryttare, men just under den första tiden kan det nog vara bra att de rids av någon de känner och har förtroende för.. men det är ju så olika från individ till individ med.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Vilken härlig häst, jättefin :d Vi hade liknande väder här på förmiddagen men nu är det värsta snöstormen :p Usch, hoppas det lugnar sig annars blir nog ridningen inställd i morgon.:cry: Idag var Pompa o jag i vårat lilla ridhus för första gången. Antar att ni kan gissa er till hur lilla madam skötte sig;) Pompisen tittade sig bara lite omkring o verkade tänka "jaha, säger du det så så är vi väl här då". Fast pigg som sjutton var hon till mattes stora frtjusning (ja utom i skritten då förstås :angel: )
Nästa gång ska jag ta med bandspelare o rida till musik. Blev jätteinspirerad igår. Var nämligen å kollade på ridklubbens 60-årsjubiléumsshow. Förvånade mig själv med att tycka att dressyrframträdandena var mer spännande än både hopp- o fälttävlansnummren även om dom också var häftiga. :cool:
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Nej, vad tråkigt! Jag har en nyvunnen respekt för hovbölder efter historien med min häst. Hoppas hovis får ut den snabbt.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Fy vad trist. :( Hoppas pållen snart är bra igen:bow:
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Tack :laugh:
Usch för snö säger jag :p jag vill ha vår nu!
Härligt med en häst som tar allt så coolt som pompa, min dam är precis tvärtom...
Åh det är så bra när det finns radio/cdspelare i ridhuset! vi hade det där jag bodde innan, ibland känns det som om det är lättare att slappna av och rida ordentligt när man har musik till, speciellt om man är själv och kan sjunga med till musiken :D ...det undviker jag dock om det är flera som rider samtidigt, tror inte att det skulle vara så poppis :angel:

miisen80: håller tummarna för att ni får bukt på hovbölden
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Jo, tack det hoppas jag också.

I morse var det ungefär samma som igår kanska liiite mer halt, svårt att bedömma. Jag släppte i alla fall ut henne och hon tog glatt en busrunda.

Kanske att hon bara är öm? Inte vet jag, har aldrig haft en häst med hovböld tidigare.
Hon är ca två grader halt på hårt underlag och kanske en på mjukt, är det för lite för att kunna vara en böld?

Hovis kommer i alla fall i em och kollar. Längtar till min vanliga blir frisk!!!
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Lasse fortsätter att vara duktig :love:
Hoppade 90cm på KM, hans första hoppstart!
Han var prickfri till 8e och sista hindret som vi vinglade fram till och tyvärr rev han.
Men vilken prestation av den lilla kraken :laugh: Jag blev så lycklig!

Var stel av fasa hela framhoppningen och jag tror inte att jag underlättade för honom inne på banan heller. Men han har verkligen förstått det här med hoppning nu känns det som!
Såååå nöjd :love:

miisen80 Låter ju som hovböld. Hoppas hovis hittar den så ni får bukt med den snabbt.

pompa04 Härligt att Pompa tar allt nytt med ro! Hon får gärna dela med sig av sitt lugn till mina två sprätthönor :angel:
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Jo nog var det en hovböld allt :devil:.
En liten rackare men det räcker ju.

Så nu blir det boxvila och promenader för hand i några dagar. Är fullständigt allergisk mot boxvila men får väl bita ihop.
Han kunde bara öppna den lite för det gjorde ju såklart ont, får hoppas att det räcker.

Hoppas hon är bättre i morgon.

Sjuklingen
DSC00198.JPG
 
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Tuseninläggsspärren är nådd...

Välkomna att starta ny tråd.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 237
Tjatter Påskharen sprang vilse och missade Secret Easterbunny - så jultomten hojtade till från sin bastkjolssemester och erbjöd sig att köra en...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
18 094
Gnägg Då var det redan dags att starta tråd nummer 4! Kan börja själv, mina små hästar har fått tagit det lite lugnt nu under 2 veckor pga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 437
Senast: Moooa
·
Gravid - 1år Då var det dags med en ny tråd, lagom i tid för majbebisarnas ankomst :). MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3 kl 23.13...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
96 451
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp