07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tuaphua
Det var vet som ordinerade körning framför ridning just ur belastningssynpunkt... Klart att promenader eller tömkörning rakt fram är att föredra framför allt, jag har några kilon som ska bort jag också så vi kanske får motionera varandra. ;) Men att köra i skritt rakt fram är väl ändå skonsammare än att jobba henne på volter och grejer i töm?
 
@tuaphua
Det var vet som ordinerade körning framför ridning just ur belastningssynpunkt... Klart att promenader eller tömkörning rakt fram är att föredra framför allt, jag har några kilon som ska bort jag också så vi kanske får motionera varandra. ;) Men att köra i skritt rakt fram är väl ändå skonsammare än att jobba henne på volter och grejer i töm?

Oj, ok..
Ja, för mig är det helt backwards. Men vi tycker väl olika allihop. :)

Ang böjda spår så är det inte det böjda spåret i sig som är farligt. Det är farligt om hästen snedbelastar, lägger sig på inner fram. Klarar man inte av att lägga balansen mer utåt så bör man akta sig för böjda spår i rehabsyfte framför allt.
Men det går ju att dressyra lite i töm ute, på raka spår där man tänkt köra. :)

Rida gör inte jag heller i första skede av rehab. Och spec inte på överviktig häst. Eller om jag känner mig för stor.
Så där håller jag helt med.
 
Oj, ok..
Ja, för mig är det helt backwards. Men vi tycker väl olika allihop. :)

Ang böjda spår så är det inte det böjda spåret i sig som är farligt. Det är farligt om hästen snedbelastar, lägger sig på inner fram. Klarar man inte av att lägga balansen mer utåt så bör man akta sig för böjda spår i rehabsyfte framför allt.
Men det går ju att dressyra lite i töm ute, på raka spår där man tänkt köra. :)

Rida gör inte jag heller i första skede av rehab. Och spec inte på överviktig häst. Eller om jag känner mig för stor.
Så där håller jag helt med.

Hon är alldeles för stel i sidorna och svår att komma åt på volt när hon stått länge, det är verkligen en färskvara på den här damen. Det är svårt även när hon är igång. Så jag skulle inte kunna få till ordentligt jobb på töm på volt... Så det är rakt fram som gäller. Men enligt ordination ska hon promenera första veckan och sen kunna köras (ca 30 min till en början och sen öka). Det är powerwalk som gäller så det hade varit skönt för en annan att kunna sitta i vagn när det är dags för längre turer. Lite förvirrat blir det ju när vet säger att det är okej...

Innan ridning ska jag gå ner i vikt efter graviditeten och hon har en hel del kilon som måste bort hon också, så nej, ridning har aldrig varit aktuellt i det här skedet. ;) Hade planerat för ridning framåt hösten när fölet kan vara hemma själv.
 
Trist med hälta @Maja_Kandi Hoppas det rättar till sig och att du får ner henne några kg i vikt.

Kul att både Chatsi och Eller är dräktiga. Blir spännande att se miniatyrerna nästa år!

Jag har tagit hem mina på bete. Väldigt skönt att ha dem nära :) måste försöka hinna rida bara för han expanderar och sadlarna ligger dåligt båda två :meh: tyvärr måste jag måla huset nu när det är fint väder.
 
Flög hem till Sthlm i onsdags för att hälsa på Elle, fixa lite på tomten och ev. Provrida en häst. Dagen innan åker jag på feber så låg hemma i soffan i 2 dagar förutom ett besök till Elle.
Hon verkar ha de hur bra som helst. Går med 3 andra ston i varierande åldrar och har blivit ledarsto.
 
Flög hem till Sthlm i onsdags för att hälsa på Elle, fixa lite på tomten och ev. Provrida en häst. Dagen innan åker jag på feber så låg hemma i soffan i 2 dagar förutom ett besök till Elle.
Hon verkar ha de hur bra som helst. Går med 3 andra ston i varierande åldrar och har blivit ledarsto.
Så härligt ! Du ser .
Det jobbigaste är alltid beslutet men när man varit så noga och genomtänkt som du varit , blir det oftast jättebra . Härligt att läsa :)
 
Vi ska träna hela helgen (två pass) och sen är det programridning om en liten vecka. Jag tog beslutet idag att rida MsvB:2 då, dels för att jag gillar det programmet och dels för att han kan MsvC:1 utantill och det vill jag inte öva på mer därför. Nog kommer vi få noll på bytena men det vet jag ju om. Och den lilla volten i högergalopp är också ett kapitel där vi inte kommer nå upp till godkänt. Men men. Han var finare idag än på några dagar i alla fall. Alltid något.
 
Är väldigt nöjd idag med vår tävlingsstart! Det var så himla rätt beslut att byta till LA ist för MsvC. Nu kunde jag rida in på banan hålla mig lugn och trygg i att vi kan det här! Höll fokus på att hitta en lugn trav och att inte rida iväg henne och att hålla ihop galoppen. Känner att jag lyckades med båda även om jag hade lite missar. Nackdelen med att starta först bla. Hann bara rida ena långsidan upp mot domaren innan jag fic startsignal. Fick inte ihop mig själv och gjorde en kass uppridning. Brukar ju vara bra på just uppridningar! Sen fick jag en felfattning ur skritten, och ryggning är ju intet vår starka sida. 5or på alla de momenten kostade oss segern, men en andraplats på 65,8% känns jättebra!

Tävlingen var på en anläggning som ska vara den modernaste i Norrland-och den är verkligen jättefin! De har byggt ett stort Active Stable, ridhuset är 30x70 och både ridhuset och utebanan har fiberunderlag. Utebanan har nog det allra allra bästa underlag jag nånsin ridit på! Barbie kändes makalös fin i längningarna och bara svävade i väg utan antydan till omslag-underbart!

13718744_10208604186774024_6090646744141576690_n.jpg


13692603_10208604186854026_2410841919538443654_n.jpg


Lilla åsnan ville inte gå ut från banan:rofl:
13680521_10208604186894027_5698242211447243545_n.jpg


13726863_10208604187774049_647142056786186565_n.jpg
 
Grattis @Fiorano
Bra att du kände dig trygg på banan igen, men du kan MSV C minst lika bra så det så :p
Film?

*kl*
Skulle också träna lör och sön. Min tränare skulle komma förbi mig när han varit hos @Amanda_F men han är sjuk :( Hoppas på träning imorgon iallafall.
Red ganska tufft igår och nu byter hon rent men fortfarande med spark men nu har jag kommit så långt att jag kan korrigera sparken, alltså kicka tillbaks ordentligt med skänkeln :p
Blir bättre och bättre. Tyvärr är hon ju så smart så nu har hon börjat komma på andra sätt att komma undan, typ trycka sig mot nya innerskänkeln osv. Det är ju aldrig tråkigt att rida henne iallafall :D
Dock är vi på någon jädra platå och det känns aldrig riktigt 100% bra. Tycker jag inte får henne riktigt så igenom som jag vill och sen tror jag hon behöver kirop. Hon sliter höger tygel ur handen på mig när jag släpper den till helt hängande så något skit är det. Gjorde tänderna för 2 veckor sen, trodde det var det som spökade, men det har inte blivit bättre. Däremot när jag rider i högre form och med tryck så gör hon inte så utan det är bara när jag rider i låg stretchform. Kanske är ett ridproblem iallafall.....

Syrran fick hoppa upp och trava av henne. Hon var väldigt aktiv ryttare, tävlade och jobbade med hästar, förut men de senaste åren har hon bara ridit ut 1 gång i veckan och nu när hon är med på nya hästen så måste hon börja rida lite på riktigt igen. Divan skötte sig jättebra och gick på tygeln och gjorde rätt när Syrran gjorde rätt så det var bra och det roligaste var att syrran tyckte det var jättekul!
 
@Jfrelin Jo, här kommer filmen :). Har dock inte orkat lägga in poäng. Och jag vet att vi nog kan i MsvC också, men känner att självförtroendet fått en ordentligt törn.
 
Idag har jag varit och tittat på Bruce igen! Ny debut, den är gången i CNC*. Gick banan och tyckte det såg hur svårt som helst ut :nailbiting:. Men Bruce hoppade runt felfritt på hinder och därmed är de kvalade till Junior-SM! :banana:

DSC_0564%202_zps7n55tpu0.jpg

DSC_0569%202_zpsvofgmw6b.jpg

DSC_0572%202_zpsh03crbic.jpg

DSC_0573%202_zpsejgglxwh.jpg

DSC_0577%202_zpswvcsjqii.jpg

DSC_0583%202_zpspmswimwp.jpg

Åh, vad kul! :) Han ser jättefin ut! Grattis med ett bra utförd grundarbete med honom. :up:

Var det så att han var eran egen uppfödning med?
 
*varning för halväcklig bild i slutet på inlägget*

Grattis @Fiorano ! Rätt underlag gör verkligen skillnad. Hoppas det är samma på Rikset, X gillar också Teratex.

Härligt @Gabby_Ossi Vilket fantastiskt grundarbete du gjort med fina Bruce!


Men alltså. Ni vet när man tänker att nja, nu blir det nog inte värre i alla fall. Jo men då blir det så klart det. Hade haft utsläppet i morse, men av någon konstig anledning bestämde jag mig för att åka hem och sova några timmar och rida på kvällen i stället. När jag kommer tillbaka till stallet nu på kvällen så är hans vita strumpa inte vit, den är röd, av blod.
1. jag blev ju superledsen för att han är skadad, igen.
2. Jag blir illamående av att tvätta sår på honom, även om jag borde vara van nu...
3. Jag blir skitlack på de som hade insläppet i eftermiddags för att de för andra gången missar ett stort och köttigt sår. Det här var typ 3-4 cm långt och 0,5-1 cm djupt, mitt på kotan. Men de som hade insläppet ska flytta snart, tack och lov!
4. jag tänker att om tränaren som inte kom idag pga sjukdom bara hållit sig frisk så hade det här inte hänt för då hade jag hunnit plocka in C innan det hade hänt (eftersom jag åkte vid 14 såg jag ju att han var ok då..)

Han visade ingen hälta i alla fall, men det ska man ju typ skjuta honom för att han ska göra. Så vi travade på vår gräsbana till han inte ville trava mer (20 minuter i sträck) sen gick vi in. TACK och lov så var det Caspians massör som hade kvällsfodringen och hon har en medicinsk laser, så hon behandlade honom redan i kväll och kommer att göra det varje dag till hon åker på semester på fredag. Tur i oturen. Sen är det bra att jag har morgonfodringen också, för då kan jag byta plåstret då... Nästan alltid kul att ha häst.
13769469_10157640763215497_3968805345394508910_n.jpg
 
Tränade idag. Mycket kändes bra men ändå så var jag lite nere efteråt. Galoppen måste vara ännu bättre och snabbare, hon måste ta min höger skänkel bättre osv osv Känns som om vi aldrig kommer klara detta. Känns som att bestiga Mount Everest. Nåväl här kommer en film för de som vill kolla.
Filmar ju för min egen skull men tänker att kanske någon annan kan få lite hjälp eller tips.

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 761
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 919
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp