07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha väldigt underhållande att läsa om bommar och byten. Alltså dessa byten är verkligen något man kan diskutera i all oändlighet:D


Brukar ni känna att ni behöver försvara er ridning? Tycker alltid att det är så svårt när alla tycker olika att veta vilken väg man ska gå. Litar ni alltid på er magkänsla eller har ni så stort förtroende för er tränare att ni köper allt den säger och är trygg i de?
För min del känner jag ibland att de är en stor utmaning för mig när hästfolk i min närhet som anses duktigare än mig kommer med åsikter:cautious::wtf::angel:. Jag känner inte att jag måste rida som dom men jag får en klump i magen att jag rider min häst så jag förstör honom:down:
 
@sommarminne
Jag tycker inte jag får försvara min ridning så ofta, jag hoppas att folk förstår att jag och min tränare känner hästen bäst och försöker så gott det går efter min egna kapacitet.
Sen får ju folk gärna komma med tips osv det är ju kul, även fast alla inte funkar men ändra min ridning i grundstommen gör jag verkligen inte i första taget. Det ska kännas bra och saker som inte känns bra är inget som passar mig även fast vi säker skulle utvecklas snabbare ibland :p
Om Isabell kom och sa att jag måste rida med höger hand ovan för axeln så skulle jag göra det dock :D
 
@sommarminne nä, har nog aldrig hänt vad jag minns..


Angående medryttare häromkring så är det helt omöjligt att få tag i om du inte betalar, möjligtvis om du har en fin tävlingshäst som dom kan få tävla, då kan folk komma och rida två dgr i veckan och då vill dom ha dessa dgr för tränare :eek:
 
@Marvin tycker det är enklare med galoppbom innan hindret, så länge man tittar på hindret och inte på bommen. Mkt enklare då att fatta vilken galopp du måste ha för att nå fram till hindret. Jag trampar alltid lite mer ner i den inre stigbygeln innan landning så hamnar man sällan i fel galopp
 
@Jfrelin Hahaha:rofl:. Jag ska ändå tänka på det där för de är ju faktiskt så att känns de inte bra så fungerar de ju uppenbarligen inte för oss. Jag jobbar helt klart med att hitta och våga stå för min väg:up:
 
@Jfrelin och @Amanda_F jag tror att jag ska komma ihåg er när/om jag får hem min nu åring och den ska ridas på hemmaplan, jag lär aldrig kunna utbilda den själv och kommer behöva god hjälp av duktiga riders...själv får jag väl tanta runt i skogen med henne.

(jo det hör hemma här eftersom hon är dotter till en -07:a ;) )

Jag har ju köpt en egen åring som jag kommer får rida på i sinom tid :p
 
Kan inte komma på att jag försvarat min ridning så himla mycket. Är månne här på Buke och då har jag faktsikt ofta provat göra så som folk har sagt skulle vara ett bättre sätt och ibland har det faktiskt varit helt rätt :). Jag tror det är bra att ha en grundtrygghet i vad en håller på med, men det är nog dumt att låsa in sig för mycket i det och inte våga prova en annan väg-så länge det inte är helt uppåt väggarna förstås. Däremot får jag ofta försvara VAD jag rider på, men det det är ju en annan historia haha.

Har skrittat en tur i skogen på Burb idag. Hon tycker såklart att allt nytt är lite läskigt, men när det är läskigt så stannar hon. Så hon är inte så dramatisk, dvs helt i min smak. Omöjligt att inte jämföra med Barb och Burb är mycket piggare och har mer eget driv känns det som. Ryggen må vara låg där mellan jättebogen och jätterumoan men det är mycket rörelse genom kroppen :). Min CC ligger fint på henne och det var när jag sadlade som jag insåg hur mycket bog hon faktiskt har! Hon känns stor att sitta på och jag har mycet häst framför mig.

Efter turen och hade lite lös gjord. (inte så lite sned bild alltså...)
14671213_10209477687891006_2126191267876710820_n.jpg


14718758_10209477687811004_4673347691795205489_n.jpg


Barb fortsätter vara på bättringsvägen! Imorse var hon fortfarande pulsfri, sval i benen men lite värme består i hovarna även framåt dagen. Men nu är benen torra och fina igen iaf :).
 
Jag har nog ingen ridning att försvara. :rofl: Jag anses dock veta vad jag tycker och köra på det så tror inte folk säger något. :angel: Att jag vet hur jag vill ha det hjälper inte i att hitta tränare direkt.... Dressyrtränaren trivs jag ändå bra med. Jag skulle INTE rida för Isabell om hon sa att jag skulle ha handen uppe vid axeln. :p

Lite på ämnet så idag efter ridpasset började jag nästan grina. Tränaren var sjuk så fick rida på egen hand, halvmotiverad, men hon kändes så himla, himla fin så först var jag glad bara för det.
Under tiden har en hästägare suttit i hörnet och kollat när hennes egen häst blivit riden av en annan och när jag ska hämta min jacka där hon sitter säger hon;

"Alltså du har helt klart de mjukaste och finaste händerna i stallet. Det ser så enkelt och smått ut allt du gör och hästen ser så nöjd ut."

Där någonstans började jag nästan grina. Det gjorde min dag, vecka, månad typ. Visst, hon som sa det är ingen höjdarryttare men känns ändå jättekul att få höra.

Imorgon kommer equiterapeuten. Lagom till hästen känns finare än på länge. :laugh:
 
@Jfrelin och @Amanda_F jag tror att jag ska komma ihåg er när/om jag får hem min nu åring och den ska ridas på hemmaplan, jag lär aldrig kunna utbilda den själv och kommer behöva god hjälp av duktiga riders...själv får jag väl tanta runt i skogen med henne.

(jo det hör hemma här eftersom hon är dotter till en -07:a ;) )
Åh vad fint, det ska jag också komma ihåg. Och det är KLART hon hör hemma här!

Fö. tränarutbildningen sätter sig på hjärnan. Har svårt att tänka på annat än vad vi pratade om. Vi pratade om allt möjligt inom ridsporten men en av de viktigaste sakerna handlade om hur vi tränar. Det är SÅÅÅÅÅÅÅ vanligt att tränaren säger: Nu går det för långsamt, eller nu går det för fort. Eller: nu tar han in nosen för mkt, lägger huvudet på sned eller vad det nu kan vara. Och då jobbar jag på att släcka symptom, inte på att behandla orsaken. Typ: hur f-n sitter jag egentligen? Hade jag ridit bättre hade han nog gått bättre. Och dessutom läser jag ridlitteratur som aldrig förr. Roligt och nördigt!
 
Uppdatering:

Svar från vår MR på v.f igår, de hittar ingen orsak till hälta. En liten pålagring hittades i det yttre sidoligamentets fäste, men det bedöms sakna betydelse. Jag frågade vad vi kan göra för att fortsätta letandet efter orsaken till hälta/svullnad men vet. svarade "ingenting, nästa steg är obduktion".
Vi står i en återvänds gång.

Hältan, värmen och svullnaden i h.f kom tillbaka i måndags,
Hon kunde stå på benet men gick ojämnt och gör 50%-iga vändningar på gången. Höjd temp men inte feber. = Boxvila två dygn igen, igår var hon varm men inte svullen, vänder på 100% och skrittar normalt. Exakt samma symptom som för 10 dagar sedan, kommer från ingenstans och försvinner efter någon dag på box. Jag vill så gärna att detta skall vara en hovböld..

Så. Idag åker vi till en ny klinik och en ny veterinär.
Jag vill få ett annat öga på det. På bägge fram.
Hon mår dåligt både psykiskt och fysiskt just nu, och jag mår dåligt av att vara i stallet.

Får man klaga ännu mer?
Innan jag åkte till stallet för att upptäcka att hältan återkommit var vi på Danderyd hela eftermiddagen, min sambo och fästman blev diagnostiserad med elakartad hudcancer och opererades direkt på tisdag morgon. Prognosen är god men vi är trasiga inombords.:cry:
(@Amanda_F nu har du säkert inte den kontakten med min svägerska , men jag vill ändå be dig att inte nämna något om detta till henne, om tillfälle skulle ges.:heart)
 
Uppdatering:

Svar från vår MR på v.f igår, de hittar ingen orsak till hälta. En liten pålagring hittades i det yttre sidoligamentets fäste, men det bedöms sakna betydelse. Jag frågade vad vi kan göra för att fortsätta letandet efter orsaken till hälta/svullnad men vet. svarade "ingenting, nästa steg är obduktion".
Vi står i en återvänds gång.

Hältan, värmen och svullnaden i h.f kom tillbaka i måndags,
Hon kunde stå på benet men gick ojämnt och gör 50%-iga vändningar på gången. Höjd temp men inte feber. = Boxvila två dygn igen, igår var hon varm men inte svullen, vänder på 100% och skrittar normalt. Exakt samma symptom som för 10 dagar sedan, kommer från ingenstans och försvinner efter någon dag på box. Jag vill så gärna att detta skall vara en hovböld..

Så. Idag åker vi till en ny klinik och en ny veterinär.
Jag vill få ett annat öga på det. På bägge fram.
Hon mår dåligt både psykiskt och fysiskt just nu, och jag mår dåligt av att vara i stallet.

Får man klaga ännu mer?
Innan jag åkte till stallet för att upptäcka att hältan återkommit var vi på Danderyd hela eftermiddagen, min sambo och fästman blev diagnostiserad med elakartad hudcancer och opererades direkt på tisdag morgon. Prognosen är god men vi är trasiga inombords.:cry:
(@Amanda_F nu har du säkert inte den kontakten med min svägerska , men jag vill ändå be dig att inte nämna något om detta till henne, om tillfälle skulle ges.:heart)
Men, fy vad jobbig situation för dig och din sambo :heart Hoppas allt går väl.
 
@spinxx Beklagar verkligen både eländet med hästen och din sambo :(. Den här hösten tar priset i elände känner jag.

(Är inte i närheten av en sambo med cancer, men upptäckte nyss att det är en skatteskuld som ligger hos fogden på bilen jag köpte förra veckan. Bilen som dessutom visat sig vara extremt svårstartad och där hjullagren bak direkt pajade. Did you say lurad liksom.)
 
Uppdatering:

Svar från vår MR på v.f igår, de hittar ingen orsak till hälta. En liten pålagring hittades i det yttre sidoligamentets fäste, men det bedöms sakna betydelse. Jag frågade vad vi kan göra för att fortsätta letandet efter orsaken till hälta/svullnad men vet. svarade "ingenting, nästa steg är obduktion".
Vi står i en återvänds gång.

Hältan, värmen och svullnaden i h.f kom tillbaka i måndags,
Hon kunde stå på benet men gick ojämnt och gör 50%-iga vändningar på gången. Höjd temp men inte feber. = Boxvila två dygn igen, igår var hon varm men inte svullen, vänder på 100% och skrittar normalt. Exakt samma symptom som för 10 dagar sedan, kommer från ingenstans och försvinner efter någon dag på box. Jag vill så gärna att detta skall vara en hovböld..

Så. Idag åker vi till en ny klinik och en ny veterinär.
Jag vill få ett annat öga på det. På bägge fram.
Hon mår dåligt både psykiskt och fysiskt just nu, och jag mår dåligt av att vara i stallet.

Får man klaga ännu mer?
Innan jag åkte till stallet för att upptäcka att hältan återkommit var vi på Danderyd hela eftermiddagen, min sambo och fästman blev diagnostiserad med elakartad hudcancer och opererades direkt på tisdag morgon. Prognosen är god men vi är trasiga inombords.:cry:
(@Amanda_F nu har du säkert inte den kontakten med min svägerska , men jag vill ändå be dig att inte nämna något om detta till henne, om tillfälle skulle ges.:heart)

Jag är ju ingen 07:are. Men tyckte du verkade ha det lite väl kämpigt. Lycka till idag och hoppas ni hittar ngt man kan åtgärda!
 
@spinxx Jag ska inte säga något, det är bättre att hon får reda på det från rätt person. Det är inte så att vi brukar prata så ofta, direkt. Men eftersom det är KM på lördag kanske jag springer på henne då. Ska hålla tyst och hålla tummarna för er.

Jag håller med @Jfrelin om att CS på BM är fantastisk på konstiga skador. Hon var den tredje veterinären vi träffade med samma bakben och hon kunde se vad det var, nästan utan Ultraljudet. Galet vilken blick hon har. Vi ska tillbaka dit när vi börjat sätta igång för att se hur bakbenen påverkats av den ofrivilliga viloperioden. Troligen ska vi sko hos dem på kliniken direkt då, så det blir en skoning som passar till herrn.

I morse hade jag ett mkt intressant samtal med foderanalys-företaget som kollat Caspians hö. Det är bra hö för en häst som gör det han gör (dvs ingenting) men hon rekommenderade att lägga till protein när han ska upp i arbete. Sen pratade hon också om att det var dåliga vitaminvärden på det för att det var fjolårshö, något som jag inte hört någon prata om förr. Ger ni vitaminer till era hästar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
854
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
33
· Visningar
1 391
Senast: bobbbo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 912
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp