Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Charlotte1975 Det är ju tur för henne att hon är så alldeles alldeles underbar...!:love: Men det är ju så att dessa vårbrunster är värst så vi får hoppas att nästa blir mildare på henne.

@sorbifolia Jo det får man även i Sverige men de av mina kompisar som satt in kulor säger att de försvann lika fort o då blev brunsterna besvärliga igen. Men absolut värt att prova om man har stora problem att rida för stoet upplever naturligtvis lika stora problem MED vår ridning som vi med dom...:)
plus @mackan Tack ! Förstår ni hur frustrerande de är när jag inte får hästen att gå i trav vissa dagar.:angel: I dag blev de ett kort tömkörningspass i ridhuset innan hovslagaren kom. Jäkla skitväder, frös mera i dag än när de är 20 minus ute. Fick plocka fram 200 gr fodrat regntäcke, och de känns ganska skönt nu eftersom att jag vet att hästen fortfarande står ute i regnet. I morse fick Elle's mamma sitt 9:e föl. En hingst e. Corporal. Hoppas på att åka och kolla på honom i morgon. :love:
 
plus @mackan Tack ! Förstår ni hur frustrerande de är när jag inte får hästen att gå i trav vissa dagar.:angel: I dag blev de ett kort tömkörningspass i ridhuset innan hovslagaren kom. Jäkla skitväder, frös mera i dag än när de är 20 minus ute. Fick plocka fram 200 gr fodrat regntäcke, och de känns ganska skönt nu eftersom att jag vet att hästen fortfarande står ute i regnet. I morse fick Elle's mamma sitt 9:e föl. En hingst e. Corporal. Hoppas på att åka och kolla på honom i morgon. :love:
Ja, jag fattar verkligen det då jag tidigare har haft ett sånt sto, INTE roligt med kosparkar så fort man försöker skänkla på....
Och tänk vad olika valacker är också? Min 3-åring som jag fött upp själv, kastrerade som 1,5-åring innan han ens fattat han var kille, är fullständigt ODRÄGLIG och betäcker mitt sto så fort jag försöker släppa ihop...och hon den lilla slampan, ställer ju upp sig hur fint som helst...medan min andra irländare skulle aldrig komma på tanken! Så han och hon går ihop medan 3-åring får stå i mindre hage o fundera över sina synder... (i mina drömmar gör han det iaf! :laugh:)

Men som sagt, @Charlotte1975, hoppas iaf att Elle går att rida ordentligt nästa brunst, jag har ju inte de problemen med Helga tack o lov.
 
Väldigt ofta känner jag att jag funkar bättre med Ston än med valacker, men så ser jag @Charlotte1975 s Elle som är vacker som en dag men lika svår, eller @Jfrelin s Divan och så tänker jag att det nog inte är meningen att jag ska ha häst alls. För få är okomplicerade, och jag får ju magsår av att oroa mig för allt. Och är de okomplicerade i hanteringen så är det något annat fel, garanterat.

Jag får sadeln på söndag eller måndag, känns bra. Just nu joggar vi bara. Och det känns bra. Där har vi kommit ganska långt det här året. När jag köpte honom gnisslade han tänder när jag ville att han skulle jogga i rund och låg form. Nu kändes det naturligt att trava på långa tyglar först och sen bara ta lätt kontakt och jobba vidare utan att korta och samla. För C är det så mkt lättare att sätta sig än att jobba genom kroppen så det är ruskigt viktigt att vi befäster även detta känns det som.

F.ö. red jag på lilla 11:an igår också. Nu kan vi galoppera i båda galopperna i form. Inte stadigt, och fattningarna kräver mer jobb, men vi har en månad kvar till första starten i LB:1 så det ska nog gå.
 
Barb sprang ju på linan i tisdagskväll och då var hon mer hostig på onsdagsmorgon. Men redan igår bara två host och imorse hostfri. Idag fick hon promenada igen och springa i fyra minuter på linan. Helt hostfri när hon rör sig, men att hon blir sämre på morgonen efter tar jag som ett varningstecken och går varligt fram. Har börjat ge Echinacea och även beställt hem Hippomun från St Hippolyt som ska höja immunförsvaret. Fortsätter så här långsamt igång så hoppas jag att hon är helt fräsch inom kort. Hon är hiskeligt tjock, så hon behöver verkligen motionera:p.
 
Jag tycker inte Divan är så komplicerad :p rider jag rätt så blir det rätt. Däremot har hon inget tålamod med att jag sitter och trycker med skänkeln eller håller i handen. Då jävlar :D skämt å sido så tror jag valacker ofta köper mer att man stör dem än vad ston gör. Nu generaliserar jag grovt men jag har haft 3 valacker innan och de var lättare att rida men de var broncos och det var ju INTE så roligt. Däremot var de inte rädda för hörn i ridhuset. Men arbetsviljan, ridbarheten och ridkänslan är 20ggr bättre på Divan. När ett sto är med dig så är hon med dig och gör allt men hon kan behöva viss övertalning :p
Tyvärr verkar det dock som om Divan bara kan ridas av nybörjare eller duktiga ryttare och det känner jag lite som ett misslyckande av min utbildning av henne, att hon inte accepterar alla som hon gjorde när hon var yngre. Hoppas det blir bättre ju äldre hon blir och ju mer utbildad hon är.

@Amanda_F du får gärna komma och rida någon dag!

Min förra

IMG_1434.jpg


Den innan
IMG_1003.jpg
 
Jag tycker inte Divan är så komplicerad :p rider jag rätt så blir det rätt. Däremot har hon inget tålamod med att jag sitter och trycker med skänkeln eller håller i handen. Då jävlar :D skämt å sido så tror jag valacker ofta köper mer att man stör dem än vad ston gör. Nu generaliserar jag grovt men jag har haft 3 valacker innan och de var lättare att rida men de var broncos och det var ju INTE så roligt. Däremot var de inte rädda för hörn i ridhuset. Men arbetsviljan, ridbarheten och ridkänslan är 20ggr bättre på Divan. När ett sto är med dig så är hon med dig och gör allt men hon kan behöva viss övertalning :p
Tyvärr verkar det dock som om Divan bara kan ridas av nybörjare eller duktiga ryttare och det känner jag lite som ett misslyckande av min utbildning av henne, att hon inte accepterar alla som hon gjorde när hon var yngre. Hoppas det blir bättre ju äldre hon blir och ju mer utbildad hon är.

@Amanda_F du får gärna komma och rida någon dag!

Min förra

IMG_1434.jpg


Den innan
IMG_1003.jpg
Jag gillar verkligen ston, min förra var ju det och hon kommer för evigt vara den häst (ponny) som passar mig bäst. Fantasi träffade mig också i hjärtat efter ett tag.. C är ju som ett sto att rida men mer brunkig i hantering. Prins Caspian på ärten är han. Blir olycklig när han inte förstår, inte sur som ston blir...

Bäst är nog om jag vid nästa hästköp inväntar något som passar i hjärtat. Den som lever får se när det blir.

Satsar på att starta två gånger till innan sommaren slår till, eventuellt ytterligare en (på Överby), sen får du gärna komma och rida ferarrin @Jfrelin. Förra gången jag satte upp någon annan (för utom NL som red två varv) så tog det mig en vecka innan han gick att känna igen..
 
Det känns fortfarande :yuck: med lånehästen. Jag får se hur länge jag orkar eller om jag ska ge upp och skicka hem honom... :cautious:

Det går i alla fall bra för Bruce hos nya ägaren, idag startade de sin första fälttävlan och vann en klass med 44 starter (72,5%, 0a hoppningen, 3 sek över tiden i terrängen) :banana:
 
Tack @Amanda_F

Idag var vi som sagt iväg och red MSV C:1 igen. Hon kändes ganska fin faktiskt. Fanns en del grejer vi kunde gjort mycket bättre, andra enkla bytet t.ex där hon blev rädd när jag vände in, men mycket kändes bra.
64,2% och ett kval satt iallafall. Vi kom trea så ny gul rosett och ärevarv.
Vinnaren hade 64,7 och tvåan samma poäng som mig så det var tight.
Måste erkänna att jag är pyttelite sur för att vi inte vann men är superglad att vi satte ett kval iallafall. Hoppas på proppen ur nu.
Nästa tävling blir 22/5, hon ska gå hoppning 2 helger nu tror jag :p
 
Här vilar vi oss i form. :down: Orken har varit på noll några dagar och det är bara för mig att acceptera. Även om jag har svårt med det. Ariel har iaf äntligen blivit normalviktig, så jag kan känna mig redo inför betessäsongen. :angel:

13082698_493038100896868_1911415821521427632_n.jpg
 
Varför känns det så dåligt med lånehästen @Gabby_Ossi?

Han är helt stum i kontakten och gör över tygeln konstant fram tills det släpper något efter typ 40 min.
Idag skulle jag rida ut på vår sandslinga med först min treåring (första gången hon rids utanför ridhus eller ridbana) och sedan lånehästen. Treåringen gick fram superfint överallt med fin eftergift, lånehästen stod på bakbenen, backade och snurrade på stället sammanlagt längre tid än han rörde sig framåt :banghead:.
 
@Novali01 Hon drar inte iväg på ett sätt som en graman skulle hjälpa på.
Chatsi är ju utlånad, och jag skulle iofs säkert få ta med henne på hoppning, men hon är inte igång för det, och jag behöver rida henne själv dagarna innan, vilket jag inte hinner.
Funderar iofs lite på att ta med henne till terrängbanan en sväng och skutta lite själva, bara för att hon nog skulle tycka att det är roligt.
 
Idag var vi iväg på terrängträning igen! Hade egentligen tänkt rida dressyr, men.... Det kan man göra på vintern!! :banana:

Idag var fokus att hitta fokus! Ibland stänger hon bara av och då ser hon inte hinderna förrän hon snubblar över dem. Hoppa ner i vatten, över gravar, ner i hål osv är inga problem. Däremot målade hinder!! :eek::eek::nailbiting:















 
Här kommer en film på bana vi gjorde på slutet. Första gången vi hoppar lite fler hinder i följd, och med lite galoppsträckor. Jag var nervös innan!

Sen tog vi om de tre sista igen, och fick lite bättre koll in i vattnet.

Det ser verkligen roligt ut ^^ Jag är imponerad av dig (och andra) som vågar efter såna olyckor du varit med om, själv är jag så feg att jag nog inte hade vågat ge mig ut igen om det hänt mig. Men jag måste säga att det ser riktigt roligt ut och hästen är ju :love:
 
Här kommer en film på bana vi gjorde på slutet. Första gången vi hoppar lite fler hinder i följd, och med lite galoppsträckor. Jag var nervös innan!

Sen tog vi om de tre sista igen, och fick lite bättre koll in i vattnet.
Hon är verkligen en tuff liten häst, jag är väldigt förtjust i henne!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
939
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 536
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 135
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp