07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Undret Det där är en mundering som vore nåt för min klantiga häst! :idea:

Min är också svettig i värmen. Jag tror dock att hon blir eftersvettig efter att jag tagit in henne i stallet, hon brukar få stå inne en liten stund för att dricka och kissa. Har ju flugtäcket på henne och har ibland undrat om det kanske värmer lite, men alternativet att ha henne uppäten av broms känns inte heller som nån lösning...

Jag ger henne 3-4 msk salt/dag när det är såhär varmt. Försöker maskera det med Mash men det är inte jättepoppis...

Jag hade tänkt rida ut imorgon em efter jobbet. Men nu fick jag höra att de skulle gå ute inatt och inne imorgon hela dagen så då föll min plan på att hon skulle vara trött av värmen. Blir väl banan igen då, eftersom jag inte gärna ger mig ut på henne när hon stått inne och vilat upp sig i 8 tim när jag kommer...

alla våra hästar går ute dagtid i 30 graders värme och ganska lite vind, även om vind är relativt - vi har alltid lite fläkt i ngt stråk just som hagarna ligger tack och lov.... de har flugtäcken på sig och är helt torra under täckena men såfort de kommer in i stallet börjar de toksvettas när man tagit av täckena.
Det viktiga för mig är att det funkar ute i hagen även med flugtäcken och att de inte är svettiga där, och det verkar funka ypperligt bra. alla insekter är typ noll existerande hos oss iom denna extrema torka. vi har aldrig jättemycket men nu är de i princip noll - inte ens vanliga flugor. så utifrån det funkar det jättebra tack och lov att de går ute dagtid utan vidare skugga osv i hagarna..... de går och betar eller står och sover vid grinden vid intag..... vissa vill inte ens komma när man ropar trots att betet är otroligt ansträngt pga torkan......
 
Igår hade vi passande nog uppbokad träning:eek: Va verkligen hur varmt som helst men fungerade ändå bättre än vad jag hade trott. Pollen kändes verkligen kalasfin och jag fick träna mycket på att flytta honom några steg emellan övergångar och rakrikta. Mycket bra känsla mellan varven:banana: Har bara ett par bilder med hemskt dålig kvalite för det blev på så långt håll men jag ska se om jag kan ladda upp delar av filmen.



 
Senast ändrad:
Jag provade rida i hagen igår, det skulle vara relativt plant där enligt stallägaren. Jag sonderade den själv först och tyckte att det ska väl gå helt okej, inte värre än att rida på ett fält. Tog sedan ut min häst som skrittade på lång tygel och efter ett varv snavade och höll på att gå omkull. Jag blev så jävla arg att jag gick in på den stenhårda ridbanan istället. Glöm att jag tänker ha nån jävla vrickning på henne utöver allt annat :banghead:
Skrittade mestadels pga att det var så hårt, men red några varv i galopp och trav bara för att stämma av. Gick helt okej. Men så fruktansvärt tråkigt det är att rida när förutsättningarna är så dåliga :( Om hon inte är halt vid återbesöket är hon väl gjord av betong om hon kunnat gå på det är urkassa underlaget hela sommaren. Förvisso tar jag det lugnare än tänkt, men jag vill ju ändå att hon följt schemat någotsånär så att veterinären kan se om hon hållit för igångsättningen. Får se om jag lyckas rida ut idag, tyvärr är underlaget lika kasst och stenhårt där, skillnaden är att det iaf är rakt spår.
 
Fick precis ett brev i brevlådan från mitt försäkringsbolag. De skryter stort om att det ingår rehab och att inga tillägg krävs hos dem. Men då jag skickade in vet.intyg om rehabstallet och boxvilan så säger de nu att man hänvisar till det finstilta att rehab endast ersätts om hästen måste rehabbas på klinik eller djursjukhus. suck. Hur ofta händer det liksom? Att rehaben utförs där i första hand?

Aja, jag kan leva med 1400 kr. Men det känns ju lite ruttet att ha ett rehabskydd som inte täcker den rehab man till 99% använder sig av.
 
Du menar att du tänkte de skulle ersatt för att man placerar hästen i ett rehabstall? Det hade jag inte ens i min vildaste fantasi trott att de skulle göra. :confused:
Rehab för mig som jag skulle tänka mig att de ersätter är typ akupunktur, ordinerad vattenrullbandsträning mm dvs sådant gemene man inte kan göra eller har hemma men som vet kan ordinera.

Nu är jag iofs typen som blir glatt överraskad varje gång bolaget ersätter och jag tror aldrig att de gör det. :p
 
@sommarminne Tycker han ser mycket bättre ut än senast, vilket jag iofs tror var tävlingsfilmen. Han är mer ihop nu!
Nu var ju inte filmen så nära men det ser ut som du kniper lite med insidalår och sitter lite för mycket på rumpan i traven. Försök vinkla bäckenet lite mer och slappna av i benen så kommer det blir lättare att sitta. Förstår att det rör sig ganska mycket :p
 
@Kirre Jag trodde att rehab i rehabstall ersattes helt enkelt. Akupressur osv men tydligen inte. Men det är inte mer med det. Det är en liten kostnad i sammanhanget med tanke på alla vet.besök vi haft i år.

*kl

Jag red ut igår, det hade regnat och grusvägen var inte lika hård som innan. Var dessutom premiär för galopp ute och jag var förberedd på glädjeskutt. Men tackolov hade de gått ute och det var 30 grader varmt, vilket tonade ner det hela :angel: Min häst var spänd men skötte sig, när jag väl fick henne fram ordentligt gick hon mkt lättare att rida i galopp än i trav. Men jag vågar ännu inte vara sådär lätt i sitsen som jag kanske borde, det kan jag bli först när hon fått galoppera av sig, men att lita helt på henne går inte. Så fort jag slappnar av och låter henne rulla på lite mer börjar hon sprätta.
Provade även att sätta gramanen i förbygelsöglorna i framvalvet, tycker det är bättre nu. Börjar hon bocka är det ju uppåt jag vill ha huvudet och inte dra ner det ännu mer. Dessutom inbillar jag mig att hon blir mindre låst med den fäst högt, och irriterar sig mindre på den. Nu är den ju bara en styrkehjälp för mig att hon inte kan dra ut tygeln om hon börjar dra iväg.

Ska rida samma väg idag. Dessutom regnar det nu och jag ser fram emot att äntligen få slippa ha ångest över hårt underlag :)
 
@sommarminne Tycker han ser mychar bätthonom än senast, vilket jag iofs tror var tävlingsfijag n. Han är mer ihop nu!
Nu var ju inte filmen så nära men det ser ut som du kniper lite med insidalår och sitter lite för mycket på rumpan i traven. Försök vinkla bäckenet lite mer och slappna av i benen så kommer det blir lättare att sitta. Förstår att det rör sig ganska mycket :p

Tack! han känns mycket bättre och jag fick väldigt bra verktyg på träningen för att lösgöra och få ihop honom ännu mer.
Fick lite kritik förra träningen att jag sitter och spjärnar (vilket jag absolut gjort;)) så jag har jobbat en hel på sitsen och det känns bättre men väldigt jobbigt. det gungar på haha. har du några tips på att sitta bättre är dom välkomna:) tusen tack för bra input!
 
Är så jäkla nöjd! Har lyckats få tag i hovslagare som ska sko min häst efter flytten. Just detta har ju varit en av de grejer jag varit nervös över, då det inte finns många hovslagare att anlita där uppe (om man som jag vill ha det ordentligt gjord - skopåspikare finns det alltid). Bara 3 i länet jag vågar anlita varav en inte skor på heltid längre, en inte skor i området (jag kunde få hästen skodd av honom men då vara tvungen att transportera den 10 mil enkel väg för skoning) samt då denna som är överbokad och skitsvår att få tid hos.
Nu har jag dock fått bekräftat att denna kan sko min häst framöver. Känns som en oerhörd lättnad! Det må kosta multum men det är inget att förhandla om, hovarna är så jäkla viktiga att de fungerar.
 
Kanske är dags att uppdatera om Tävlingen :P
Red fram inne i ridhuset. Jätte spänd först och bara sprang. Men slappnade efter ett tag av och blev ganska så fin.
När vi kommer ut på banan blir hon spänd igen. Men travprogrammet tycker jag flöt bra. Tyvärr för spänd för att få henne formad i skolorna så de blev det 4:or och 5:or på förutom sista slutan där fick vi en 6:a :) Annars gjorde hon det jag bad henne om. Väl i galopp programmet slog hon om och fattade fel och där föll betygen desvärre ännu mer. Hon blev för spänd för att jag skulle orka påverka henne som jag hade velat. Men jag är mkt mkt nöjd med henne. Detta var en stor grej för henne att vara med om. Mycket folk och hästar, flaggor som fladdrar och tält. Jag är jätte nöjd att vi genomförde hela programmet och att hon höll sig på spåret så att säga :)

10502124_10152228703596232_5090453651597772601_n.jpg
10500476_10152228703711232_1286174529576451206_n.jpg
10562990_10152228704551232_265369529530228361_n.jpg
10489690_10152228706736232_902398631965971542_n.jpg
10565080_10152228708586232_2973859498785268217_n.jpg
 
@stjarnfrugt Skönt med hovslagare! Vad kommer du få betala (avdelning "jämt nyfiken":p)?

@Anyo. Måste fråga varför du väljer att rida på kandar när lösgjordheten och spänningen ställer till det lite för er inne på banan? Undrar eftersom jag sett så himla många ekipage i MsvC som inte ser särskilt redo ut för kandar på täving.
 
@Fiorano jag ville prova för att se om det var någon skillnad på det eller tränset i tävlingssammanhang men nu vet jag att det hade inte spelat någon roll :) så just bara för att prova :)
 
Bottennapp ridmässigt idag igen. Blir lika besviken varje gång :( Gårdagens ritt gick ju superbra, men inte idag. Hon var inte helt framme för skänkeln, och jag har mkt svårare för att få igenom nåt i hoppsadeln. Blir mest att man studsar runt som en liten unge. Blev även lite fotad av pojkvännen som var med och ja - jag ÄR som en liten unge på henne. Inte är det då konstigt att jag inte rår på henne när hon börjar härja :crazy: Jag ser ut på henne som en normal ryttare ser ut på en 180-pjäs. I hoppsadeln går skänkeln ner på halva bålen... hej och hå, lycka till att hålla om när det börjar röra sig där under :meh:

Nåväl, hon var ganska jobbig idag dels pga att jag inte fick fram henne för skänkeln ordentligt, men även för att jag inte vågar rida på ordentligt när hon är sådan vilket givetvis gör saker ännu värre. Jag blir för defensiv helt enkelt eftersom jag evt hur otrevligt det är när hon börjar skutta. Försöker verkligen skärpa till mig och rida på framåt men det går sådär, när hon backar av borde jag haft en pisk med mig och gått på henne, men jag hade ingen pisk idag och dessutom vill jag inte tjafsa med henne ute nu när hon har så mkt energi.
På hemvägen var hon jättestark och jag fick verkligen Rida för att få ihop det. Blev många dåliga avbrott för att jag inte höll ihop det. Sen red vi över en gård med hästar i hage längs med vägen (såklart, alla våra ridvägar måste ju ha nån passage av det slaget). Så börjar en av hästarna komma mot oss och gnäggar. Då var det kört. Min spände ihop sig som en stålfjäder och visste inte vart hon skulle explodera. Hästarna i hagen på ena sidan och annat stängel på andra sidan, givetvis började min springa baklänges och jävlas, och till slut backade hon ju in i stängslet på den hästfria sidan av vägen. Hästsatan :mad: Jag hoppas hon fick en jävla kyss i arslet, för sedan gick hon framåt. Spattig såklart i passage, och även om galopp är den bästa gångarten för henne när hon är laddad så fanns det inte ens chans i helvetet att jag skulle kunna göra en fattning utan en explosion...

Så med nöd och näppe lyckades jag hålla henne i balanstrav, när jag mötte pojkvännen fick jag ropa åt honom att hålla sig ur vägen för jag försöker hålla oss på mattan så att vi tar oss hem utan värre bekymmer. Jag var så arg att jag ville gråta, när vi kom hem blev det några varv på banan för att rasta henne - då var hon hur fin som helst. Såklart. Men helt förjävlig ute.

Less, less, less. Hurfan ska jag lyckas med detta? Jag avskyr att rida henne när hon är såhär, har jag alltid gjort men nu är det såklart värre pga konvalescensen och överskottsenergin i kombination med att jag tappat sugen då vi gått igenom det här redan gång efter annan. Och att jag inte kan ta igenom henne ordentligt gör ju att hon istället blir olydig och går emot skänkeln (backar och jävlas), hon påminner om hur hon var när hon var 5 vilket jag tyckte att vi tagit oss igenom för länge sedan...
Känner att jag sitter fast i en återvändsgränd :( Jag kommer inte kunna sälja henne då hon dels inte är en lätt häst, helt omeriterad och dessutom konvalescent. Och jag avskyr att rida henne själv som hon är nu, och ska det vara såhär fram och tillbaka i alla år framöver har jag faktiskt ingen lust överhuvudtaget. Med nåt.
Tanken slog mig i dagens desperation att lämna henne kvar här när jag flyttar, och ha henne hos beridaren som red henne när hon var 5. Låta nån annan göra igångsättningen så att jag slipper henne när hon är som värst och tråkigast. Men inte vill jag betala 10k i månaden för en häst som ska sättas igång. Och där började hon ju dessutom krubbita. Och rider jag henne inte alls på ett par månader, så inte är hon ju rolig då att få tillbaka i höst när energin verkligen är på topp.

Suck. Hästeriet är verkligen inget positivt för mig nu. Kan heller inte rida nånting annat än mitt tråkiga åbäke eftersom jag har henne så långt borta, så detta är den enda kontakten jag har med ridningen nu. Jag hatar verkligen hästeriet för tillfället, och mest hatar jag att jag vet att jag sitter fast med den här hästen för jag kan inte bli av med henne heller om jag känner att jag inte mäktar med. Bara bita ihop och lida, gud vet hur länge :(
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt
jag skulle göra såhär;
1. Låta någon annan som är tuff rida ut på henne
2. Finns det ingen att tillgå skulle jag hoppa av och leda henne förbi sådanadär ställen där hon blir cray cray och sen sitta upp
3. Inte rida ut alls tills hon är frisk och kan ridas på ordentligt.

@sommarminne det finns väl lika många vägar till Rom som det finns sätt att lära sig sitta ner :p
Jag gillar inte att rida utan stigbyglar som många gör, jag tycker man får fel hjälpgivning och spänner sig än mer.
Mina tips är:
* bara sitta så många steg som man orkar utan att tappa trav sen rida lätt. Annars finns risk att man rider bort energi och gång. Du kommer kunna sitta längre och längre perioder.
* lär dig ha tyngden i stigbygeln. Kan hjälpa att korta lädren ett hål ett tag.
* använda sadelklister på stövlarna, svinbra :
* träna upp coren mer, alltså rygg och mage
* bara försöka hitta rörelsen i hästen och inte bry sig så mycket om form.
 
@Jfrelin
1. Finns ingen jag känner till som jag vet rår på henne och har tid/lust att harva runt en konvalescent
2. Hon är värre att leda, då rår jag inte på henne öht när hon är såhär laddad så det är därför jag alltid rehabrider uppsuttet på henne för då är hon mindre jävlig
3. Jag har ju kört lite på det, men jag känner att det inte heller är bra för hennes rehab att sitta och rida på en 20x40-bana som är stenhård nu i det torra vädret. Kunde det regna osv hade det varit mer okej, men nu blir det både dåligt underlag och böjda spår. Ute är det åtminstone rakt fram, och mer varierat underlag såklart. Därför har jag velat rida ut, för att slippa nya skador pga böjda spår och dåligt underlag. För jag orkar inte med fler skador nu, och jag har inte samvete att ta bort henne bara för att jag är trött och slutkörd och inte mäktar med henne. Så alternativet att hon inte friskförklaras nästa återbesök får helt enkelt inte inträffa.

Hur jag än gör blir det inte bra känner jag :( Lutar väl åt alternativ 3, det är åtminstone det enda genomförbara. Sen får det väl bära eller brista. Frågan är väl hur det skulle kännas om hon blir halt pga att jag inte kan rida ut. Hur ska jag liksom rodda det nästa gång då känner jag...
 
@stjarnfrugt
Så länge du rider henne i balans så gör det inget att underlaget är hårt. Jag skulle föredra hårt framför djupt på en konvalescent.
Det är betydligt större chans att hon blir friskförklarade om hon rids i form och i jobb på en 20x40 bana än när hon rids ut och balanstravar och backar ner i diken.
Om hon är dummare när du är på marken så skulle jag göra ledarskapsövningar till förbannelse från marken tills hon lär sig att du bestämmer oavsett om du sitter på eller är på marken.
 
Men herregud @stjarnfrugt ! :eek::confused:

Nu har jag läst och läst och jag blir lika förbluffad varje gång. Detta kommer säkert att låta oerhört hårt men jag känner att jag skriver det alla tänker.

Varför behåller du henne? Du skriver gång på gång att hon är så himla fin osv, värd minst 80 tusen, men hästen har ju inte gjort något ännu?
Ett bud på 20 som du fick hade ju varit lagom, speciellt med alla skador nu?
Visst kan hon vara vacker att se på men det är väl inte så att hon har gångarter som Totto ändå? :crazy:

Jag tyckte också att Amazing var väldens häftigaste men skulle man se rent utbildningsmässigt var hon knappt värd något mer än som en lydig allroundhäst så att säga, hon var 100 % trafiksäker och ljuvlig att rida "vanliga" trimpass på, (nåja, när hon inte bitchade sig alltför mycket :p:love:) att vi hoppat enstaka 120cm hemma och att hon flög över hinderstöden i löshoppning säger ju inget mer än att jo, hoppa kan hon rent tekniskt, men sen då? :idea:
Nu hann vi ju tyvärr inte längre än till att hon blev 5, sen kom skadan, men ändå!
Jag ville mest få fram att trots att jag gärna höjer mina djur till skyarna så finns ju ändå det sunda förnuftet i bakhuvudet hela tiden.

Du gör verkligen inget annat än att klaga och klaga och klaga! :yuck:
Du borde snart, för din egen skull, vakna upp och inse att du inte klarar av henne! Du känner dig ju trygg på en ponny för skjutton!? :cautious:

Det är nästan så att man börjar undvika tråden för att slippa läsa om hur du stångar huvudet blodigare och blodigare för var dag.. :arghh::banghead:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 287
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp