07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin Just det på bilden är ett BR, men jag har ett knallrosa Lamicell också, det här:
10675805_10203944147475954_3393635895915922923_n.jpg
Ja, precis, typ den färgen, fast jag ser att mina rutor är annorlunda än dina.
 
@Marvin Då har du köpt de lite finare modellerna än de jag har:). Mitt är från budgetlinjen men de har en annan linje med knalliga färger som har snyggare kantband och passpoaler. Tror du kommer bli jättenöjd, jag gillar verkligen mina Lamicellschabrak!
 
Senast ändrad:
@Marvin Då har du köpt de lite finare modellerna än de jag har:). Mitt är från budgetlinjen men de har en annan inja med knalliga färger som har snyggare kantband och passpoaler. Tror du kommer bli jättenöjd, jag gillar verkligen mina Lamicellschabrak!

Det stod inte i auktionen att det var lamicell, så jag är inte säker, men tycker det ser ut som det. Vi får väl se när det dyker upp. :) De andra två var Eskadron brilliant i dressyrvarianten, var för mycket kap för att jag skulle kunna låta bli. :angel:
Jag som nästan inte har några schabrak alls.... :cool::angel::o
 
Gud va ni skriver. Är som att läsa en kortare novell när man inte läst på 2 dagar. Kul att de verkar gå så bra för alla.

I fredags fick min häst nya skor. Som vanligt står man och velar om man ska ha snösulor eller inte. Ingen snö enligt prognosen de kommande 2 veckorna så jag hoppade över sulor. Vet att jag kommer ånga mig vad jag än gjort.

I morgon ska vi tillbaks till kliniken för återkoll. Hoppas på att vinden lugnat sig och att de inte är runt nollan och halt ute på morgonen. Tyvärr måste jag åka snortidigt för att inte hamna i köer.

@sassiball Såg att du sålt ditt föl till en person som vi har gemensamma FB vänner på. Tror faktiskt att vi red på samma ridskola när jag va liten. Känner igen hennes namn. Är han i Sthlms trakten nu?
 
ang. släp så har jag ett BOJ Stabilo från 1980. Ett enhästars med andra ord. Boggie och går som tåget. Lila är den också :p
Är lite sugen på ett nytt släp men det blir också ett enhästars, tycker hästarna åker så bra i det, och då behöver man oftast inte mer än B-kort.
Skulle vilja väga upp det från 1390 till 1450 men verkar typ omöjligt.
 
Gud va ni skriver. Är som att läsa en kortare novell när man inte läst på 2 dagar. Kul att de verkar gå så bra för alla.

I fredags fick min häst nya skor. Som vanligt står man och velar om man ska ha snösulor eller inte. Ingen snö enligt prognosen de kommande 2 veckorna så jag hoppade över sulor. Vet att jag kommer ånga mig vad jag än gjort.

I morgon ska vi tillbaks till kliniken för återkoll. Hoppas på att vinden lugnat sig och att de inte är runt nollan och halt ute på morgonen. Tyvärr måste jag åka snortidigt för att inte hamna i köer.

@sassiball Såg att du sålt ditt föl till en person som vi har gemensamma FB vänner på. Tror faktiskt att vi red på samma ridskola när jag va liten. Känner igen hennes namn. Är han i Sthlms trakten nu?
Jaha, där ser man. Han har flyttat till Karlstad, Hammarö. Den lille fine prinsen, saknar honom något grymt. Ush det här med att sälja häst är inte kul. Man känner sig som en svikare, har så stora drömmar för den lilla varelsen man satt till världen och sen så sälja... Men han har det bättre där än hos mig. Han var hett efterlängtad har jag förstått och det är väl den bästa start man kan få hos sin nya ägare.

Hoppas det går bra på kliniken.
 
Skatten fick vila både lördag och söndag. Gått varje dag sen han kom hem så det passade bra iom att jag ändå jobbade hela helgen.

Red idag igen, på ridbanan i strålkastar lyse. Han var precis likadan efter ett par dagars vila, varken mer eller mindre.

Han är ju väldigt annorlunda mot Fille. Där handlar det om att aktivera, få igång honom, ut ur bekvämlighetszonen och igång. Aktivitera och snabba upp honom. Han är en bekväm herre som trivs bäst i sin lunk och behöver vakna upp lite och det måste hända nya saker.

Skatten är helt tvärtom. Där handlar det om att hitta lugnet och inte göra för mycket. Massa övergångar, tempoväxlingar och byte av övningar stressar bara på honom. Han är lite bokstavsbarn och behöver trygghet och rutiner.
Trava igång runt fyrkanten och bara hitta lugnet,sen lägga till en volt och sen ytterligare en, men inte ha för bråttom.

Gjorde en jättebra övning på träningen som jag körde även idag. Börja på en stor volt tills det känns bra, ut på fyrkanten, vända rätt upp på kortsidan och flytta ut på spåret, lägga 15 meters volt och rakrikta, sen samma nästa kortsida, vända rätt upp och flytta ut till spåret, 15 meters volt osv.
I trav och galopp, han behöver göra en övning många gånger. Då blir han avspänd, lugn och trygg.

Avslutade med att rida serpentiner, fram och tillbaka, fram och tillbaka. I början spänner han till vid varje vändning men sen förstår han vad som förväntas av honom och han frustar, länger ut halsen och slappnar av. Så fin och lydig. Men det tar tid och tålamod...

Ska bli trevligt att börja rida Fille igen. Lite enklare :p
 
Vilken dag jag har haft. Inledde med frukost på läktaren och satt där i två tim, sedan hovslagarcheck av mitt ingrepp förra veckan och efter det träning. Tillbaka till ridhuset sedan och tre timmar till där. Nörd? :p Känner mig betydligt mindre deppad än efter förra helgens läktarsession och det känns som att det finns hopp om framtiden...

Träningen gick superbra. Red fram i egen regi efter verktygen vi fick igår och inget stretande alls. Min häst var betydligt mer framme än igår, dock träningsvärk i bakkärran så vi tog det lite piano. Känner mig otroligt peppad nu, men ska låta min häst vila imorgon och så rider vi lite i skogen ett par dagar. Jag jobbar ändå natt så det passar fint. Hon är så ambitiös och samarbetsvillig nu så jag får påminna mig om att inte forcera och sabba detta, hon är inte tillräckligt stark och det är nog för lätt hänt att det skapar spänningar och att hon börjar protestera istället om man bara rider på vågen så att säga. Hon är en fin dam som kräver mkt ödmjukhet för att hålla arbetsglädjen framme ;)
Ska känna igenom henne på ledig tid i ridhuset på fredag em, så får vi se om vi kommer ihåg nåt då :o
 
@stjarnfrugt
Vad underbart det låter! Det är du verkligen värd! :) :)


Kl. Red ut en liten kort sväng idag. Stretig ponny som inte alls ville släppa igenom vänstersidan, bet tag och hängde sig i vänstertygeln, drog hemåt och var allmänt rätt tråkig att rida. Jag tolkar det som träningsvärk samt ett stort rungande JAA inför den nu påbörjade vilan. ;) Bråkade inte mycket med henne, tog igenom lite på stora volter på en lägda tills hon släppte efter lite. Jag får konstant påminna mig själv om innerskänkel och dess placering. När den hamnar rätt blir det ju så mycket lättare!

Min underbara lilla grålla har nu två veckors stundande göra-ingenting framför sig. Åh vad hon har förtjänat det! Vintern tycks ÄNTLIGEN vara på intåg med utlovade minusgrader och snö, så jag hoppas att den nu kommer för att stanna så att vi kan dra igång i en vit värld! :love: Då ska vi minsann tolka! :D
 
Har fått datumen för nästa termins träningstillfällen. Givetvis jobbar jag ALLA dagar utom en då jag gått av nattskift kl 7 på morgonen :grin:Det är endast tre tillfällen a' två dagar som erbjuds också. Har fyllt i semesteransökningar och hoppas på det bästa. Säsongen är dock kass, mitt jobb har en mer eller mindre uttalad regel om att man jobbar sina pass november-april :crazy:
 
@stjarnfrugt Sådär är det jämt tycker jag. Ett år försökte jag lägga mitt schemaönskemål utefter när fälttävlingarna låg. Givetvis ändrades alla tävlingsdatumen sen och jag jobbade typ varje gång det var tävling, suck. Nu har jag gett upp det.

Igår red jag lite dressyr i ridhuset och lilla hästen var riktigt trevlig! :banana: Försökte tänka på allt som mina tränare har sagt och hon blev rund och fin (lite bakom lod såg jag i spegeln, men på den här hästen tar jag det som positiv utveckling), och började driva på framåt själv. Inget hackande med huvudet! (När hon börjar så puttar jag på henne med skänkeln och svänger henne). Tragglade vidare med skänkelvikningarna åt höger (och åt vänster för att få njuta lite), ökning och minskning av galoppen i förvänd galopp på volt. Hittade den där gummibandskänslan i tygeln!

Så glad!

Ikväll är det fälttävlansträning och sen tänkte jag att hon skulle få ta det lite lugnt en vecka. Hon har ju gått på halvfart hela hösten och jag vill inte ställa av henne helt pga ryggen.
 
@Marvin Ja det är typiskt. Jag som generellt tycker att jag har bra arbetstider och oftast gynnas jag hästmässigt av dem. som tex igår då jag kunde titta på träningarna hela dagen trots vardag. Men givetvis ska det ställa till sig då nästa termin, eftersom detta är den enda vettiga tränaren och som dessutom bara kommer hit tre ggr. Feb, mars och april. Hade varit fantastiskt lämpligt att rida alla de träningarna, inte minst med tanke på att man får en skjuts i början av säsongen och sedan kanske man kan tävla på det under sommaren...

Jag har också jobbat med det upplägget, sväng så fort det blir spänning. Det är succe vilket när man tänker efter ju är helt självklart. Jag vet att jag gjort det förr med när hon var betydligt värre, men varför kan man liksom inte komma ihåg dessa tips och tricks när problemet kommer tillbaka då?? Man är ju lite småtrög som ryttare minst sagt.

Du gör nog helt rätt som håller igång henne. Rygghästar bör sällan ställas av helt. Jag märkte ju på min i höstas under bakterieinfektionen att ryggen blev betydligt sämre direkt, då var hon inte ens tiptop innan den vilan men det gör så mkt att man bara håller igång.
Min förhoppning är dock att när hon stärkts ur detta nu så kommer ryggen inte vara lika känslig. För hon har egentligen en ganska bra rygg, den är bara lite svag nu av all vila samt att den törn hon ådrig sig i förra vintern inte direkt gynnas av att vara omusklad.
Jag tycker hon varit spänd nu på sistone men det kan ju likväl bero på att det är glashalt ute i hagen och hon går där dygnet runt, efter en stund med vetekudden innan ridning är det stor skillnad :) Och så givetvis att tänka om vad gäller täcken, bättre för mkt än för lite, tvärtom om mot hur jag tänkt innan...
 
Jaha, kan nu äntligen förstå varför många dressyrryttare aldrig rider ut sina hästar. Det måste helt enkelt bero på att det man tränar på och åstadkommer på banan i form av lugn, harmoni, avspändhet och koncentration inte går att återvinna ute i skogen. Således innebär uteridning att man tränar x antal dagar i veckan på helt motsatta saker jämfört med vad man vill åstadkomma. Dagens insikt.

Jag tänkte låta min stå idag, eftersom hon nog är mör i kroppen efter två dagars träning. Men då det skulle vara skitväder imorgon så tog jag ut henne idag på en tilltänkt lätt joggingrunda för att röra lite på ev träningsstelhet och då istället låta henne gå i hagen och lata sig imorgon när det ändå ska vara pissväder.

Jag red ut och insåg att mina verktyg att lägga volt så fort spänning uppstår inte funkar ute när man har 2-4 meter bred väg med 2 meters krondiken i vardera kant. Så det gick inget vidare, kurvorna kom inte precis i takt med att jag behövde svänga och ta igenom innerskänkel. Så giraffhästen och jag försökte oss på att trava men steglängden var väl ungefär 1 meter kortare än igår och huvudet ungefär en meter högre. Försökte ändå med bedriften att inte hålla i tyglarna och koncentrerade mig verkligen på takt och avspändhet. Helt plötsligt höll jag på att åka i backen när ett rådjur flög upp två meter framför oss. Så mkt för att fokusera på ridningen och inre lugn :meh:

Ungefär så var resten av passet också. På slutet, efter att vi hoppat kråka för ekorrar och travhästar och stenar med is på (!), så kunde giraffen komma ner i formen, men var totalt oreglerbar i tempot och ångade på som ett lok även om hon bar sig trevligt. Hon tyckte nog själv att hon var oerhört duktig och vacker. Fick trava hela vägen hem och gå en extrarunda i skritt för att slippa ställa in henne flåsandes.

Känner att vi verkligen behövt rida i skritt nu som @Maja_Kandi och inte ta dom här fajterna och stretandet i högre tempo när vi kommit så bra på väg i dressyren. Men tyvärr har jag ju då inte heller begåvats med en häst som går att rida ute i enbart skritt periodvis, då blir det mer spänning än att låta henne trava på. Alternativet att inte rida ut henne alls är inte heller lockande. Det skulle innebära att med den ridhustillgången vi har så skulle min häst få stå hela eller delar av veckor när jag råkar jobba de tider ridhuset är ledigt från verksamhet. Till detta också att hon är en häst som blir hemsk att rida ut ju mer sällan man gör det, två dagar i veckan är minimum för att hålla henne i schack. Vi har heller inga öppna ytor/lägdor att rida på, utan är hänvisade till trav- eller bilvägar :banghead:
 
I dag va vi på återbesök för hältan. Tyvärr så va de inte alls bättre. Samma reaktion vid böjprov hf. Tog av skorna och röntgade hela frambenen inkl. hovbenen och båda bakhaserna. Inget synlig på röntgen. Så på fredag blir det magnet röntgen på hf. Lite jobbigt eftersom att jag åker till Sydafrika på torsdag och är borta i 3 veckor. Men bästa bästa stallägaren och hennes mamma kör Elle till kliniken tidigt på fredag och väntar tills de är klart. Blir lite meck i morgon med att överlämna min bil för att de ska kunna dra mitt släpp, som inte va med i min tidsplanering innan resan. Men de kommer gå. Känns lite märkligt att jag åker för att checka en i mina ögon fräsch häst och nu har en häst som är ordentligt halt vid böjprov. Hon reagerade kraftig när hon böjdes.:crazy:
 
@Charlotte1975 Men vafaaaan vad tråkigt :( Som sagt så känner jag ju lite som så att vart finns alla dessa fräscha hästar som fungerar i träning och tävling? Det är ganska lätt att misströsta faktiskt. Hur ska man göra när man liksom inte känner några fel och det ändå bevisligen är fel..? När ska man kunna slappna av?
 
@Charlotte1975 Men så tråkigt.

@stjarnfrugt Jag förstår att du känner så. Alltså undrar var alla fräscha hästar är men då kan jag glädja dig med att ingen av mina kompisar har typ haft ofräscha hästar, om det inte varit traumaskador, och kan ligga och träna och tävla på.
Jag har inte haft en enda hälta på mina hästar som inte varit trauma, typ spark, sen jag köpte min första egna häst 2002. Så det finns :p
 
@Jfrelin Ja, mina hästar har ju också bara haft direkta eller indirekta trauman vad gäller skador. Men det går ju inte att tuta och köra på det heller så att säga, så man frånkommer ju inte det faktum att känslan är att man behandlar och rehabbar mer än man får rida på mot målet så att säga. Jag håller uppe hoppet nu tackvare dig, bevisligen verkar det ju finnas välfungerande ridhästar på hyfsad nivå så kanske är det ens tur nån gång... ;)
 
@stjarnfrugt Det känns ju ofta som det går troll i saker när man är inne i en sån period som du varit inne i.
Min första häst var inte halt en dag tills jag sålde honom efter 4 år. Min andra hade en birkelandfraktur som opererades, that's it, på 4 år. Divan har som längst stått 5-6 veckor i sträck och det var efter sparken förra sommaren så ingen direkt igångsättning där och henne har jag haft i 4,5 år. Sen har det ju varit små trauman med en vecka hit och dit men det är ju inget man behöver rehaba eller sätta igång utan då har man bara kunnat tuta och köra direkt när skadan är läkt.
@Maja_Kandi @Gabby_Ossi @sassiball @Novali01 @mackan har ju alla haft friska hästar och inga längre avställningar. Säkert någon mer i denna tråd som jag glömt så misströsta inte :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp