08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Ja, det är ju skönt om man kan få avlastning så hästarna kan gå lite oftare om hon också kan rida några dagar per vecka. :)

Idag ringde hon som har Jac och berättade hur det går. Det går jättebra! Han är ju väldigt ängslig av sig men han hade vant sig vid allt jättefort. Utebanan ligger bredvid travarnas rakbana där de kör snabbjobb, vägen till rihuset går över broar med vatten under, han har blivit duschad inne i duschrum osv. I ridningen jobbar hon massor med övergångar för att få honom framme för skänkeln då han lätt blir studsig och kort.

Känns så bra när man får höra att det fungerar bra, att han är så snäll och att han försöker slå knut på sig själv för att göra ryttaren till lags och att det har gått bra med allt läskigt eftersom han har ett så stort förtroende för ryttaren. Då känner man att åtminstone det arbetet kan jag ju ta åt mig äran av :D

Nu ska vi åka dit på torsdag och hälsa på :)
 
Sv: 08:0rna del 8

kl

Var på veterinärkoll med Marlin idag. Kissing Spines i både sadelläge och i länden :(. Rejält ont hade han också, det gick inte att spruta i ryggen men han är behandlad med något som gick att massera in + stötvågsbehandling och ska ha butta nu i två veckor.
 
Sv: 08:0rna del 8

*KL*

Hoppade lite för mig själv igår och kände hur jag bara kräktes ur all negativitet på bloggen, har idag tänkt om och ska vara positiv.

Underlaget var tungt och vi har inte hoppat på nästan två månader, om man bortser från terränghoppningen. Fick inget schysst språng utan det kändes lite hafs och klafs. Tar gärna kritik :)

http://youtu.be/bF2qNs-49SA

Nu har det blivit dåligt med dressyrträning i sommar men det sätter igång om någon månad lika så hoppträningarna, men har ni några tips på hur jag ska få henne att sluta vinkla in mulen i vänstervarv?

Equiterpf. påpekade detta och tänkte att nu kanske det är bättre efter att hon låssade på låsningar osv. Ska ta tag i stretchingen, tack Hedwig som la upp stretchbilds övningarna!

Sen alla dessa landa i fel galopp, blir tokig, mest på mig själv. Den här standarden lägga lite mer vikt i stigbygeln funkar inte, plus att jag älskar att slänga mig på mage, någon som har några bra övningar?

Hur rider ni fram era hästar? Hur mycket framridning innan ni börjar med själva uppgifterna?

Jag måste hela tiden planera i förväg annars blir det som detta pass ovan, ofokuserat, forcerar över lite hinder, ingen direkt uppgift och allt känns pannkaka.

Saknar hoppträningarna :(
 
Sv: 08:0rna del 8

kl

Var på veterinärkoll med Marlin idag. Kissing Spines i både sadelläge och i länden :(. Rejält ont hade han också, det gick inte att spruta i ryggen men han är behandlad med något som gick att massera in + stötvågsbehandling och ska ha butta nu i två veckor.

Usch vad tråkigt! :(

Hur ser prognosen ut?
 
Sv: 08:0rna del 8

Inte egentligen, har känt att det är något som inte stämt och det har kommit protester emellanåt i ridningen, men vissa dagar har det inte märkts alls. Jag har ju känt över honom när jag haft honom inne, men inte verkligen klämt igenom ordentligt uppenbarligen. :(

Men efter att veterinären klämde ordentligt på ryggen fick man knappt röra honom, sparkade efter assistenterna trots dubbla doser Domosedan...

Och det är ju inte så konstigt att det inte gick att rida barbacka på honom :cautious:
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag vet inte riktigt faktiskt, kotorna kommer ju alltid att ligga tätt men han funkade ju förra året, det är antagligen nu efter vilan (han stod i ett halvår) det har satt igång. Förra året hade jag ju ET som kollade honom ett par gånger och då hade han inget ryggont.

Så får vi lindring på smärtan nu så kan han förhoppningsvis börja bygga upp så att han inte får ont igen. Men man kommer ju alltid få hålla efter det.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur vi ska göra, hade ju tänkt sälja men det är väl inte det enklaste nu. Men vi får väl ge honom en chans och först se om vi kan få honom bra, så får vi se sen hur vi gör med honom...
 
Sv: 08:0rna del 8

Usch så trist! :( Men hurra för dig som kände att något var fel och såg till att ta reda på det ordentligt. Håller alla tummar för att det blir bättre!!!

KL
Efter det känns det lite futtigt att pratat om Nalles nya skada. Han lyckades nämligen trassla in sig i flugtäcket häromdagen och fick ena benremmen runt karleden på höger bak.
D hittade honom och lyckades ta bort alltihop innan häststackarn hade dragit omkull sig själv, vilket hade hänt om han börjat springa.

Täcket var strimlat, men Nalle förhållandevis hel. "Bara" ett rejält om än ytligt friktionssår i karleden.
Ogillar sår i rötmånaden!!! :mad:
Behandlar med en isländsk sårsalva som en av vetrinärerna på kliniken tagit med sig till Sverige. Kan rekommenderas varmt f.ö! (Hovslagaren har använt den med utmärkt resultat på flera hästar med mugg.) Han var lite svullen dagen efter men inte sedan och ingen hälta.
Var lite bekymrad över om jag skulle få komma till, med tanke på hur Nalle har viftat med benen, men det har gått över förväntan! Han har stått och sovit nästan medan jag hållit på. Alltid något att glädjas över! :D

b_185052.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Jättetrist verkligen Gabby!:( Hur kom det sig att det inte gick att spruta i ryggen?
Har en kompis som alldeles nyligen skulle köpa häst, hon röntgade 3 st som alla 3 hade kissing spine i olika stadier o det var 4-åringar allihop. Då vågar man ju inte köpa eftersom de inte varit belastade o då vet man ju inte hur det verkar. Om du rider o tränar upp hans rygg igen när han inte har ont längre så kan han mycket väl fungera. Det som oftast inte funkar är ju sadelbyten och ryttare som inte rider på samma sätt men till rätt pris kan du säkert hitta en ryttare till honom om han verkar hålla sen.
 
Sv: 08:0rna del 8

Han försökte döda veterinären så fort hon kom nära med nålarna trots 3x Domosedan och brems... :o

Ja, det är nog ganska vanligt...
Han fungerade ju trots allt bra som 4-åring fast han belastades ganska mycket, sedan var det väl långvilan som gjorde att han tappade muskler och då började jag ju rida honom ganska direkt innan han hunnit få tillbaka dem.
 
Sv: 08:0rna del 8

Fy vad tråkigt! :( Hoppas att han kommer fungera ändå...

kl
Här skiftar det fram och tillbaka. Igår hade vi ett tufft pass där vi inte ville samma saker alls. Träningsvärk idag men vi var mer vänner än igår. Det som egentligen är mest jobbigt är att jag (igen) har en irriterad axel som hindrar mig, så när han kräver mer ridning så får jag ont, tappar styrka och kan inte få igenom det som behövs = nästa pass blir inte lättare... Voltaren gel är min vän.
Vi jobbar på och laddar för tävling nästa helg....

callebus_5203f353ddf2b350a967a914.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

natasha - mycket riktigt så är den fina utsikten från Tjörn. Deras sommardressyr r alltid lika trevlig och uppskattad. En tävling som ja ser fram emot varje år!
 
Sv: 08:0rna del 8

Trodde väl det. De har ett så vackert läge med fantastisk utsikt från ridbanan.
Visst är det väl trevligt! :) Jag har inte tävlat där men väl dömt - dock inte i år.
 
Sv: 08:0rna del 8

kl

Ute för 3 dagen med min älskade Lilla Svarta! Redan så känns hon som vanligt, lugn o fin i skogen men ändå pigg o glad! Sen har vi haft mysstund på gången i över 1 timme, hinner ju aldrig hålla på med mina hästar när man jobbar o har familj. Skrapade flugägg= evighetsjobb, hur får ni andra bort dom? Jag skrapade med en sax men det var inte lätt. Sen allmän putsning, tvätt av svans mm o hon bara njöt...:)
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag använder en slö kniv, är de för vassa rakar man med pälsen så en slö är perfekt.
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag använder ryktsten och sitter de jättehårt tar jag ryktskrapan eller nageln. Men oftast är det bara något ägg här och där på benen så länge som jag inte har glömt att spraya med flygspray. Då får jag stå en bra stund innan alla är borta.
 
Sv: 08:0rna del 8

Oj några ägg här o där?? Här är hästarna helt gula, både på ben i manen och på sidorna om dom går i vissa hagar. Lilla Svarta hade ju bara på benen men stona o fölena är helt täckta. Totalt uteslutet att få bort från dom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 117
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 425
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 988
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp