Bukefalos 28 år!

08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Chelsea är också jätte tittig efter att hon har vilat en längre tid, tittar på allt i skogen, speciellt ormbunkar och stora stenar, suck :p Även lite bakskygg (går och tittar bakåt och blir rädd för ingenting)

Jag rider ALLTID med väst. På vilken häst jag än rider. Köpte den för något år sedan när jag red in unghästarna och sen dess har jag haft på mig den på varje ridpass, även om jag rider dressyr i ridhuset för instruktör. Skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något den gången jag valt att rida utan ;)

Jag har blivit äldre och lite klokare, för några år sedan red jag tom utan hjälm under en period (ung och odödlig) helt idiotiskt! Kan man skydda sig så tycker jag att man ska göra det :)
 
Sv: 08:0rna del 8

Dottern 23 år ville ha en väst i våras då 5-åring var rätt busig. änkte att den rider hon med några gånger och sedan lägger hon av den:mad: eftersom hon omgående tog av västen när hon inte var tvungen att ha den på tävling.
Bet i det sura äpplet och betalade 2000kr för en bekväm väst, men kors i taket hon använder den dagligen sedan dess, ven när hon rider dressyr i paddocken.:D Kommer ju väl till pass nu när Marco ska sättas igång efter sin skada. Kan tänka mig att han är busig.:) Då han ska skrittas i två veckor får det bli skogspromenader för honom.
 
Sv: 08:0rna del 8

*kl

Jag höll på att få smaka grus igår. Tre gånger. :crazy:

Tänkte ta ett lättare pass på volten bara, eftersom hon stått i en vecka pga knottbetten.
Istället för att skritta de 50 metrarna på vägen till volten bestämde jag mig dock för att fortsätta en bit. Eg var jag inte på humör att bråka med Stella, då hon är rätt jobbig o rida ut på själv, men hon knata på så bra, så jag tänkte att vi skrittar på ändå. Hon skrittade på så himla fint och har tom börjat kunna skritta på med ordentlig fart i nedförsbackar (förut kröp hon ner typ). Förbi en massa läskiga saker (typ islandshästar o sånt) o ingenting. Behövde lite övertalning att gå igenom en gård där det står rätt mkt saker, men inte mer än lite uppmuntran och att jag tog ut spöet ur byxorna o höll det i handen.
Däremot när vi skritta hemåt o skulle ner på volten igen. Tjo tjena. Gammeltanten i stallet gnäggade dessutom efter henne sekunden innan vi skulle vika ner mot volten. Så gick skrällat på bakbenen med mig för första gången. Kommer ner till volten och försöker få henne o tänka på annat än o ta bettet o galoppera hem. Börjar slappna av, och när jag ska fatta galopp för tredje gången rycker hon innertygeln ur handen på mig och drar iväg i världens bockserie. Jag har fullt sjå att hålla mig kvar (älskar halsringar :love:) så det tar två varv av hysterisk häst innan jag får stopp på henne. Att jag inte låg i backen är bara ren flax. Fattar galopp på nytt, piper iväg igen. Ryter till, o sen gick hästen som en dans resten av passet.

Jäkla tonåringar.
 
Sv: 08:0rna del 8

Det var ju så det gick till när jag fick hjärnskakning...ponnyn hemma sprang o skrek i hagen o Lilla Svarta fick ett fullkomligt spel. Det är farligt med unghästars flockinstinkt, efter detta har jag aldrig någon av de andra ute när jag rider för säkerhets skull.
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag hade samma bestyr idag. När Kakan flyttade hit kunde han gnägga säkert 50 gånger under en uteritt, var även väldigt spänd. Det har gett sig och nu brukar han bara gnägga någon enstaka gång och vara superfin att rida. Står i litet stall med ett sto med föl.

Så för en vecka sen flyttade det in ännu ett sto och sen några dagar går de alla tillsamans. Kakan har blivit ett monster! Han blir okontaktbar, spänd och fullkomligt hopplös att rida. På bortaplan och i stallet är han min rara gos men upp på ryggen är ett monster.

Hoppas verkligen det går över för nu är det inte roligt för fem öre...
 
Sv: 08:0rna del 8

Oj jisses... tur man inte har det problemet.. den ena hästen går alltid kvar i hagen när jag rider den andra och dom bryr sig inte alls.
 
Sv: 08:0rna del 8

Ja det är hemskt och det kom så plötsligt. Hoppas det ger med sig för idag ville jag helst göra korv av honom...
 
Sv: 08:0rna del 8

Det är nog för att han tycker att de är hans lilla flock nu.

I vårt stall har vi enbart problemet att två individer inte kan lämnas ute om inte det står en häst i hagen bredvid. Blir det så att 'alla' ska rida de andra hästarna får man ta med dessa in eftersom den ena springer sig löddrig och den andra kan springa genom staketet om den får tillräcklig panik.
Övriga går snällt och betar om man lämnar dem som tur är.
Ingen bryr sig däremot nämnvärt av att man rider ut ensam. Vilket är hemskt skönt!
 
Sv: 08:0rna del 8

Ja, det är vanskligt.
Stella var ju hopplös i början. Hon stod i boxen bredvid min tant o gick i hagen tsm. Hon vart ju dökär på en gång (till skillnad från tanten som mest tycker Stella är jobbig). Gick ju inte rida, longera eller ens promenera utan att jag fick ta med tant. Blev mkt bättre när vi flyttade, hon fick andra boxgrannar o en stoflock i hagen.
Idag var det inga konstigheter dock, gick tom bommar utan att hon var särskilt hysterisk. Blev lite bocksprång efter att vi gått över galoppbommarna första gången, men så gick hon dom så lugnt o fint sen. Travbommarna tom travade hon över o när jag travade av gick hon lugnt o fint över travbommarna på hellånga tyglar. Till skillnad från gammeltanten som var med bakbenen ovanför rumpan för att hon inte fick lägga i högsta växeln o ta alla bommarna i ett språng. Dessa ston...
Idag är Stella dyr iaf ;)

Nu är det andra problem istället. Tjafs i stallet, men jag håller mig undan så gott det går. Hellre sådana problem :)
 
Sv: 08:0rna del 8

Nä usch, sådant är verkligen döjobbigt :crazy: Hoppas det bättrar sig!

Min pålla är för det mesta väldigt självständig, är lugn i stallet själv och inga problem att rida ut på själv eller så. Hon har en halvsyster i stallet som är lika gammal och de två är som ler och långhalm. När vi är iväg tillsammans får vi välja strategi - antingen hålla ihop hela tiden eller så får vi åka från stallet med 20 minuters mellanrum och inte låta dem se eller höra varandra, för då blir det oljud och kalabalik :meh:. Åker jag själv med pålla är det däremot inga problem, främmande hästar är tydligen helt ointressanta O_o
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag jobbade i ett galoppstall för en massa år sedan. Ett år blev det typ åtta hingstar o två ston. Hingstarna växte upp på lösdrift för sig, o stona för sig. Stod i gruppboxar under vintern har jag för mig. Hur som, blev det ett jävla hallå när stona reds in o började tränas. Den ena gick inte en meter utan den andre, o vice versa.
 
Sv: 08:0rna del 8

Ja, det har ju inte varit några problem förutom lite gnägg fram till den nya kom.

Idag kom han han när jag ropade på honom i hagen, då gick det bra att lämna brudarna. Gick lugnt vid min sida upp till stallet och stod fint i stallet. Var iväg på hoppträning och hästar på bortaplan är inte ett dugg spännande, han vill bara umgås med de han känner :p
 
Sv: 08:0rna del 8

kl

Målar kanske fan på väggen i onödan nu, men har börjat fundera på vad man ska göra om Marlin inte kommer fungera som ridhäst, och tänkte att det kanske är skonsammare för ryggen med körning?

Han han ju gått FT så han är ju van vid vattenhinder och så, och är ganska välbalanserad och taktmässig i gången. Någon som vet om KS-hästar kanske kan funka framför vagn om inte ridningen funkar?

Vad tror ni, kan ni se honom som körhäst? ;)




 
Sv: 08:0rna del 8

Vilka fina bilder, så tråkigt med din fina häst :( Har dock inga erfarenheter av KS att dela med mig av men peppa dig kan jag försöka med iallafall :bump:

*KL*

Red iväg till ridbanan idag, tog med mig mannen min som fick agera filmare och ledare ;)

Först studs övning, gick jätte bra, byggde på ett hinder i taget. Sen blev det en övning på volt med hinder (ni ser på filmen) Först trodde jag att det aldrig skulle gå att svänga mitt lilla kylskåp men det gick :D

Avslutade med en övning som hette "dags att länga ut galoppen", passar ju mig mästerbromsarn ;) På slutet blev hon lite trött så ville sluta innan det var försent, hade gärna kunnat hoppat i några timmar till :p

Jätte nöjd med hästen idag och inte alls samma känsla som sist, så här såg det ut för er som vill se .

http://youtu.be/cf1y7we6bR4
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag tror definitivt att mycket jobb från backen, tömkörning och uppbyggnad utan belastning och kanske även köra med vagn, så kanske man kan rida igen när musklerna är starka igen. Så fin häst, värt att ge det ett försök.
 
Sv: 08:0rna del 8

Tja, varför inte? :) Det blir ju ingen belastning uppifrån. Kan bara instämma i vad Mitrolle skrivit.

Det viktigaste för en bra körhäst är ju att den är "vettig i huvudet" - dvs inte bryr sig om att det skramlar runt saker bakom den som den sitter fast i. Det är inte roligt med hästar som skenar med en vagn efter sig. Klarar han den biten kan han säkert funka bra där med.

Håller fortsatt alla tummar för att du kan arbeta upp honom till ridbar!!!

KL*
Red Nalle igår!!! :banana:
Tömkörde en liten stund med sadel i padocken och satt sedan upp och följde med stallkompisen på en kortare runda i skogen runt "ägorna".
Nalle "smyger" fram med lite korta steg - han är ju gubevars inte van vid att balansera upp en ryttare - men har heller inte riktigt förstått idéen med att respektera drivningen. :meh: Det blev ju så fördröjt med att ställa krav på honom. Förhoppningsvis kommer det också.

Han var i vilket fall jätteduktig när vi mötte den STORA foderbilen (ni vet typ suggfor i stora runda tankar på långtradare). Vi kunde stanna till på en avfart, men ingen av hästarna brydde sig när den rumlade förbi.
 
Senast ändrad:
Sv: 08:0rna del 8

Ser jättetrevligt ut!
Längtar till jag kan börja hoppa igen och att det kan bli mer än bara långa mjuka bågar och minihinder. ;)
 
Sv: 08:0rna del 8

Var igår och hälsade på Jac på utbildningen. Filmade lite när hon visade honom på ridbanan, det är dock sjukt segt att föra över till datorn så filmsnuttarna kommer lite utspritt.. Han hade det bra och verkade trivas trots att det givetvis är rätt annorlunda än hemma :) Jag red också en stund efter att hon visat honom och fick känna på hur det kändes. Mycket intressant. Nu ska man bara lära sig sitta som en gud också.. eller nåt..

Travarbete

http://youtu.be/UthVsHf2p88

http://youtu.be/vTUZ2dipX2A
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 141
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 273
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 617
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp