08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Haha ja, jag tror kanske att flugorna inte tycker om min häst. Jag vet att det är flera i stallet som har problem med ägg, men min har gått i flera olika hagar både med högt och lågt gräs, och ändå inte så mycket ägg. Hästen som går i hagen brevid honom nu, det är bara ett par meter mellan hagarna, han brukar tydligen vara gul på benen. Jättekonstigt. :S
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag började faktiskt med det samma dag som jag skrev inlägget.
Jag stretchar ju tanten bak efter varje ridpass, så jag tänkte att jag kunde lika gärna prova stretcha Stella både fram o bak. Hon är ju rätt stel i bakkärran också, eller stel och stel.. Man får inte med sig den gratis om man säger så.
Tack för jpgn :) och härligt o höra att det kan ge resultat.
Nu ligger ridningen på is fn. Två dagar utan flugtäcke resulterade i insektbett där sadeln ska ligga. Barbacka rider jag icke på donnan, då ligger jag i gruset fortare än kvickt.
 
Sv: 08:0rna del 8

Ingen ? :(


*KL*

Hoppade lite för mig själv igår och kände hur jag bara kräktes ur all negativitet på bloggen, har idag tänkt om och ska vara positiv.

Underlaget var tungt och vi har inte hoppat på nästan två månader, om man bortser från terränghoppningen. Fick inget schysst språng utan det kändes lite hafs och klafs. Tar gärna kritik :)

http://youtu.be/bF2qNs-49SA

Nu har det blivit dåligt med dressyrträning i sommar men det sätter igång om någon månad lika så hoppträningarna, men har ni några tips på hur jag ska få henne att sluta vinkla in mulen i vänstervarv?

Equiterpf. påpekade detta och tänkte att nu kanske det är bättre efter att hon låssade på låsningar osv. Ska ta tag i stretchingen, tack Hedwig som la upp stretchbilds övningarna!

Sen alla dessa landa i fel galopp, blir tokig, mest på mig själv. Den här standarden lägga lite mer vikt i stigbygeln funkar inte, plus att jag älskar att slänga mig på mage, någon som har några bra övningar?

Hur rider ni fram era hästar? Hur mycket framridning innan ni börjar med själva uppgifterna?

Jag måste hela tiden planera i förväg annars blir det som detta pass ovan, ofokuserat, forcerar över lite hinder, ingen direkt uppgift och allt känns pannkaka.

Saknar hoppträningarna :(


tiotecken...
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag är ju verkligen ingen hoppryttare, men tycker att det ser trevligt ut med din häst. Min hopptränare (jo, jag hoppar regelbundet för tränare ;)) har egentligen enbart fokus på tre saker: 1. hästen ska vara i en bra galopp,
2. ryttaren ska rida bra vägar och 3. ryttaren ska slappna av, vara stilla och trixa så lite som möjligt.
För egen del tycker jag att det är en bra grundinställning - hästen ska hoppa själv och ryttarens uppgift är "bara" att ge hästen bra förutsättningar att lyckas.

När det gäller framridning är den för min del också väldigt basic - trav och galopp i båda varv, lite volter - svarar hästen fram och tillbaka? That´s it.

Så, om jag skulle ha någon feedback till dig är det att minska kraven på dig själv lite grand, slappna av och enjoy the ride. Din häst ser ut att göra allt du ber den om - vad gör det att inte varje språng blir helt perfekt? :)
 
Sv: 08:0rna del 8

KL
Återbesök idag. Har vilat o därefter fått medtagande i tio dagar. Slutade med medicinen i torsdags så verkan bör ha gått ur kroppen. Stod still på böjprovet o visade inget. Känns ju när man springer med dem om de haltar.
Longering o böjprov på lågt resp högt. Inga reaktioner så nu är han frisk:D:D
Ska skrittas igång i två veckor. Har ju nästan vilat två månader. Sen förståndig igångsättning. Vi har ingen brådska så det får ta tid.
Vet ju fortfarande inte varför han var halt. Troligen gjort nåt i hagen då han drog av en sko men var har han varit skada?:crazy:
 
Sv: 08:0rna del 8

Flera hästar i stallet har sträckt sig i bogen när de trampat av framskor, det kan ta flera veckor innan det blir bra.

Jobelle har oturligt nog fått en spark av sin mamma strax ovanför knäet som idag givetvis såg ut som en fotboll typ. Typiskt. Igår var det bara ett litet sår.
Blir ingen hopptävling på söndag för henne således utan morsan får rycka in som reserv. Det lär ju ta nån vecka innan det där har läkt helt.
 
Sv: 08:0rna del 8

I mitt tycke rider du alldeles för tillrättlagt o samlat för din unga häst. Galoppen är ju dressyrgalopp, inget riktigt stamp o därför ökar hon mot hinder o då bromsar du!O_o. Om du bara sätter ett bra grundtempo så har du ju en jättekäck häst som både verkar se och bedöma avstånd, kan trampa om eller hoppa av och landar i det tempot du BORDE haft innan hindret! Kort sagt me love your horse!:love:

Du får lov att släppa lite på kontrollen o rida på framåt mer, 5 spänn på att hon då kommer att landa i rätt galopp dessutom som bonus.
Ang framridning så rider jag ett rätt bra markarbetes pass innan jag börjar hoppa. Börjar ju först att trava fram, galoppera fram och sen vila lite. Börjar igen med galopp, nu sitter jag ned merparten av tiden, gör volter, ökar minskar tempot och kollar så allt funkar och hon känns mjuk i bägge sidor. Vilar lite. Travar sen över bommar, galopperar kanske på volt över bommar. Travar över litet kryss som höjs ett par ggr o sen blir ett räcke. Hoppar några linjer om det inte är studs eller serier som står på schemat. Avslutar med liten bana på kanske 8-9 hinder. Slutar när det går som bäst. Allt som allt ridning ca 45 min.
 
Sv: 08:0rna del 8

Så, om jag skulle ha någon feedback till dig är det att minska kraven på dig själv lite grand, slappna av och enjoy the ride. Din häst ser ut att göra allt du ber den om - vad gör det att inte varje språng blir helt perfekt? :)

Precis så sa min man också, måste skärpa mig och sänka kraven.

I mitt tycke rider du alldeles för tillrättlagt o samlat för din unga häst. Galoppen är ju dressyrgalopp, inget riktigt stamp o därför ökar hon mot hinder o då bromsar du!O_o. Om du bara sätter ett bra grundtempo så har du ju en jättekäck häst som både verkar se och bedöma avstånd, kan trampa om eller hoppa av och landar i det tempot du BORDE haft innan hindret! Kort sagt me love your horse!:love:

Du får lov att släppa lite på kontrollen o rida på framåt mer, 5 spänn på att hon då kommer att landa i rätt galopp dessutom som bonus.

Jag får alltid höra av tränaren "tryck inte av" "tryck inte av" och då blir jag lite off och tänker fel, korta korta. Håller med att tempot är dåligt. Jag VISSTE det och försökte att inte samla upp henne i kurvorna utan låta henne galoppera genom dom men istället kortar jag upp alldeles för mycket mot hindrena. Jag litar inte på att vi ska komma rätt och/eller att hon ska hoppa av där jag vill *kontrollfreak*


Idag har jag sålt min lilla ponny Stella, vi fastnade lite och jag tappade lusten att jobba med henne, var ju en hel del om man säger så. Nu har hon kommit till en person som förstår sig på henne och har inte bråttom = perfekt hem för Stella.

20130812_124043_5208f0e09606ee13c9ec347d.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Hoppas det blir bra för Stella nu :)

Jag tror just att Jac var med på Rapport ikväll lite i bakgrunden då de gjorde reportage där han är :)
 
Sv: 08:0rna del 8

Kul! Vilken typ av reportage på rapport?

kl
Idag har jag varit på mysig skogstur med min lilla busa! Hon är så himla snäll o lugn nu efter sin vila att det är ett rent nöje att ha henne själv i stallet! Och ute i skogen är hon lite tittig, normalt för sin ålder, men går ju framåt hela tiden även om det här o där blir lite låååångsamt för hon måste se vad det gröna skogsmonstret gör...det där monstret som sitter på alla stenar för stenar DET finns det inte i Holland säger hon!:D
 
Sv: 08:0rna del 8

Det var lite allmänt om hästantalet i Sverige och hästnäringen som omsätter massa pengar.
Finns på svt play, ca 16 min in i programmet :)
 
Sv: 08:0rna del 8

kl

Idag har Calle fått testa på nåt nytt -har haft en AR-träning. Han tyckte detta var en himla bra idé (lagom tempo ;) ) och skötte sig fint. Tjejen som hjälpte oss tyckte att han var duktig för att vara första gången och hon blev även lite småkär i honom, han vet hur han ska charma folk :p

7a3ec788036e11e39fa922000a1f8feb_7.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Vad kul att testa på nåt annat? Jag provar gärna men just när det kommer till AR o deras lusetempo så funkar ju inte det sen när man tar upp i vanligt tempo eller ska rida ett program.
Jag tränade dressyr länge för en westernkille, han hade definitivt andra lösningar på problem än "vanliga" dressyrtränare. Både roligt och lärorikt.
 
Sv: 08:0rna del 8

Körde markarbete -jag tänker att det kunde vara bra som komplement till "vanlig" träning, jag rider ju inte varje dag och ibland tryter idéerna på vad man ska hitta på istället ;)
 
Sv: 08:0rna del 8

Kul! Vilken typ av reportage på rapport?

kl
Idag har jag varit på mysig skogstur med min lilla busa! Hon är så himla snäll o lugn nu efter sin vila att det är ett rent nöje att ha henne själv i stallet! Och ute i skogen är hon lite tittig, normalt för sin ålder, men går ju framåt hela tiden även om det här o där blir lite låååångsamt för hon måste se vad det gröna skogsmonstret gör...det där monstret som sitter på alla stenar för stenar DET finns det inte i Holland säger hon!:D


Skönt att höra att det finns fler som är tittiga. Min är mer tittig och spänd ju mer oriden hon är, vilket verkligen kan bli lite jobbigt under igångsättning :crazy: Igår kväll var jag ute på en "lugn och härlig tur" med en stallkompis - min tokiga pålla var mer i luften än på backen och tyckte inte alls att trav var något för henne :yuck: Borde nog skaffa en säkerhetsväst... har ni andra det när ni rider ut?
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag har använt det när jag rider ut tills för några månader sen. Min häst har också haft svårt att ha fötterna i backen men har nu "peppar peppar" lugnat ner sig så nu känner jag mig trygg även utan men när jag hoppar så har jag väst.
 
Sv: 08:0rna del 8

Ja, det är nog klokt även till hoppningen. Ska skaffa en - har insett att det finns smidigare varianter nu än den "pansarrustningen" jag hade för 15 år sedan.. :eek:
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag har säkerhetsväst i hoppning och ft, vid uteritt enbart om jag rider ut ensam eller om hästen känns tjorvig.
 
Sv: 08:0rna del 8

Nyfiken på vad du fick göra från backen och vad som var fokus?
Hur svarade hästen?

:)

Eftersom det var första gången så var det väldigt basic. Hon gjorde det mesta och jag testade lite mot slutet.
Fokus låg på att han skulle sänka huvudet och släppa underhalsen, att böja halsen och att han skulle flytta fram höften. Sedan justera vikten och få honom att flytta runt den. I rörelse var det samma, han skulle slappna av, sänka huvudet och böja sig i sidan, gjorde även lite svag sluta. Enligt hon som hjälpte mig var han lättlärd och fattade såpass snabbt så vi hade kunnat gå vidare och fortsätta med nästa steg direkt men gjorde inte det då det blir tillräckligt att tänka på ändå. Han verkade tycka det var trevligt iallafall, lite att tänka på och fundera över samtidigt som det går i ett tempo som han hann med att fundera i.
Med min andra häst var det samma saker, men hon är lite svårare och lät tex inte tjejen stå så nära och hon kunde inte få henne att böja sig åt ena hållet medan hon efter ett varv på volten böjde sig åt det hållet när jag provade. Men det var inte särskilt överraskande -Hottie är mer reserverad än Calle mot människor hon inte känner, att mata med godis och klia lite är ok men att börja flytta runt henne och vara så "nära" krävs lite längre kontakt för. Calle däremot höll på att klättra upp i knät på tjejen ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 130
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 426
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 994
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
15 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp