08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Morrrrrr... Jag och min tränare har kämpat för att få till bytena på min men får verkligen inte till det. :banghead: Att byta över något går som en klocka men annars byter han oftast bara fram och blir stressad, så nu har vi lagt det på is och jobbar bara stärkande och förberedande. :(
MEN den lilla jäkla projekthästen, hon byter minsann!! :cautious: Jag har haft henne en dryg månad och när hon kom gick hon varken fram för skänkeln eller eftergiven/i form och nu byter hon på hjälp, jag bara ställer om och klackar till så byter hon åt båda hållen. Då är det väl iaf inte MIG det är fel på?! :D

Det kan verkligen vara knepigt med byten. Vi trasslade en hel del med dom innan vi fick till det, i början hände absolut ingenting vad vi än gjorde i bytena åt ena hållet. Åt andra hållet bytte han rent. Men jag gjorde massa korta travövergångar, tänk arbetsgalopp, samlad galopp, samlad aktiv trav i ett par steg och sen ny galopp igen. Gjorde det på samma ställe på diagonalen varje gång i början och la ned den flygande bytesträningen helt under en period och red bara travövergångar till jag kunde korta ned till ett steg i trav och sen fatta ny galopp. När det funkade så trillade poletten ned och vi kunde helt plötsligt göra rena byten på hjälpen även åt det hållet som tidigare inte hade gått öht förut. :)
 
Det kan verkligen vara knepigt med byten. Vi trasslade en hel del med dom innan vi fick till det, i början hände absolut ingenting vad vi än gjorde i bytena åt ena hållet. Åt andra hållet bytte han rent. Men jag gjorde massa korta travövergångar, tänk arbetsgalopp, samlad galopp, samlad aktiv trav i ett par steg och sen ny galopp igen. Gjorde det på samma ställe på diagonalen varje gång i början och la ned den flygande bytesträningen helt under en period och red bara travövergångar till jag kunde korta ned till ett steg i trav och sen fatta ny galopp. När det funkade så trillade poletten ned och vi kunde helt plötsligt göra rena byten på hjälpen även åt det hållet som tidigare inte hade gått öht förut. :)
Funkar "tyvärr" hur bra som helst att göra enkla byten eller med ett travsteg, men icke i språnget :(
 
Båda 08-orna ska tävla i helgen, första gången för Gul :) Idag hade jag hinderhjälp tillika kameraman, ska se om jag kan lyckas länka några filmsnuttar senare, bjuder på två bilder tills vidare
Lustigt förresten hur samma hinder kan kännas lika högt fast det skiljer typ 50 cm bara för att man sitter på olika hästar?!
9AFEF809-6609-4641-ABE2-331D36FCD7A1_zpsgppv4sbd.png

BB366C16-83BE-419D-981D-3970ED0DD9D5_zps3vlbxu3m.png

969055B8-CE7E-472E-98CE-CC86CEC6D345_zpstborppjj.png
 
Funkar "tyvärr" hur bra som helst att göra enkla byten eller med ett travsteg, men icke i språnget :(
Det där känner jag igen! MammaHäst är inte tillräckligt kvick i benen för att få till det. Hon gör å andra sidan världens snabbaste enkla byte med (enl min väldigt roade tränare): "ett tiondels travsteg - blinkar man hinner man inte se det." Fast hon kan ibland! Det har hänt att vi lyckats när jag gjort allt precis rätt och hon känner för att anstränga sig mer än till 80%. :D

@Equilina
Wow, vilka språng! Kul att Gul ska ut i helgen. Ska hålla en extra tumme för honom.

Nu till en fråga som för de flesta av er ligger tre år tillbaka i tiden.
Har börjat rida ut med Nalle och har ökat på tiden från 20-30 min till ca 45 min. Det är mest skritt än så länge. Tog våra första "riktiga" travsträckor i lördags. Dvs 4-5 stycken varav den längsta varade kanske 100 m om ens det.
Min fråga är; hur långa pass i skogen tycker ni att man kan göra i det här läget? Vi rider kanske 2-3 dgr/vecka med tömkörning emellan och oftast varannan dag vila.
 
Ang bytet så är det väl just det som är problemet egentligen, han anstränger sig inte :(

Den gula är ett sto :p

Jag har som lite grundregel att unghästarna går lika många dagar i veckan som de är gamla och längden på passen är ca åldern x 10. Men den gula som ju är 6 ligger efter i utbildningen och rids som om hon vore 4-5, alltså är det kanske mer anpassat till utbildningsnivå än ålder när jag tänker efter :)
 
Jag tycker att du är väl försiktig med Nalle. Kör efter devisen att kan de använda alla gångarter i hagen så kan de använda alla gångarter ute i skogen! :). Tycker du ska lägga till galopp snarast så det inte blir en så stor grej för er. Räcker ju att du galopperar bara några steg om det känns obehagligt annars kör du på en sträcka. Jag rider min 4-åring 4 dagar i veckan ca 1,5 timme i skogen inkl 40 min skritt.
 
Tack för tips och råd!
Nå, då vågar jag kanske köra på lite längre sträckor ganska snart. :) "Gå-mässigt" är jag egentligen inte alls bekymrad. Det är väl mest hans rygg jag tänker på - att han ska orka släpa runt på mig hela vägen när det inte har blivit så mycket uppsuttet arbetet tidigare. Fast jag kan ju alltid sitta av och gå en bit i så fall.

Ang. galopp, så är väl det ett väldigt bra råd som jag ska försöka följa också. D håller på att sätta igång sin häst igen efter en tids vila pga bakknäproblem, så jag försöker haka på dem ute. Blir liksom lagom uppbyggnad även för Nalle. Galoppen är nog mest att jag ska våga eftersom vi aldrig gjort det tidigare. Men någon gång ska ju vara den första! :eek: :D

Equilina skrev:
Den gula är ett sto :p
Oops! :o Är du säker??? ;) :D
 
Ja misstänkte nog att galoppen satt hos dig!:) Men Nalle är en stor stark häst, han klarar mer än du säkert eftersom ridkondis är färskvara. Och galopp stärker mer o sliter mindre än trav när man ska sätta igång en häst har min veterinär sagt till mig både en o flera ggr. Hakar du på den andre ska du se att Nalle bara lufsar över i galopp o snällt knatar efter.:banana:
 
Ja misstänkte nog att galoppen satt hos dig!:) Men Nalle är en stor stark häst, han klarar mer än du säkert eftersom ridkondis är färskvara. Och galopp stärker mer o sliter mindre än trav när man ska sätta igång en häst har min veterinär sagt till mig både en o flera ggr. Hakar du på den andre ska du se att Nalle bara lufsar över i galopp o snällt knatar efter.:banana:
OK! Jag ska prova så snart stallkompisen får börja galoppera igen. Men jag skyller på dig om det går åt skogen! :p
 
Ja herregud, det är så många andra som skyller på mig i tid o otid så en mer eller mindre spelar ingen roll!;)

Skämt åsido, det kommer att gå alldeles utmärkt. Nalle vet ju inte att galoppera med dig på ryggen är konstigt. Han springer ju inte omkring i hagen o lägger upp taktiken för hur han bäst ska kunna bocka av dig utan taktikar är ju du den enda i ert sällskap som gör!:D Det kommer gå så bra så och sen kommer du att kvittra här i dina inlägg om vilken fin o trevlig gulle-häst du har, precis som alla vi andra!
 
Ja herregud, det är så många andra som skyller på mig i tid o otid så en mer eller mindre spelar ingen roll!;)

Skämt åsido, det kommer att gå alldeles utmärkt. Nalle vet ju inte att galoppera med dig på ryggen är konstigt. Han springer ju inte omkring i hagen o lägger upp taktiken för hur han bäst ska kunna bocka av dig utan taktikar är ju du den enda i ert sällskap som gör!:D Det kommer gå så bra så och sen kommer du att kvittra här i dina inlägg om vilken fin o trevlig gulle-häst du har, precis som alla vi andra!
Ha-ha! Du har uppenbarligen inte sett honom när han sträcker ut halsen och slänger med den som en våt hund så att han själv nästan åker omkull! O_o Jag tänker att det är så trist att slå sig i början av semestern - jag vill hellre ta det om någon vecka så det blir mer lagom tills jobbet börjar... :angel:

Nä, men du har alldeles rätt och allt det där vet jag ju! Du skulle sett mitt jättegrin när vi travade "på riktigt" häromsistens.
 
Här är vi igång igen efter uppehållet och var på hoppträning igen igår. Jobelle skötte sig jättebra och det kändes skillnad mot före vilan i hur jag kunde rida henne. Men mitt i så stannade hon plötsligt flera gånger på ett vanligt räcke och vi fick sänka det för att få henne att hoppa. Jättekonstigt, hon brukar aldrig stanna (utom nån gång när hon har kommit jättefel). Men efter det så kom hon igång igen och hoppade resten av passet, fast då var hindren något lägre. Vet inte om hon fick höjdskräck eller bara inte hade lust?

Min upptagna tränare är och tävlar hela tiden så jag hoppas få tid för ridning nästa vecka, vore skönt om hon kunde känna lite på hur det känns när man rider mot hindren.

Jac är också igång igen efter sin muskelinflammation, red ett pass på ridbanan igår på en jättepigg och glad herre. I morgon ska vi på återbesök till ET och se så att det ser bra ut. Men det känns himla bra nu så det borde inte vara något särskilt nu tror jag.
Hoppas på att det håller i sig så han också kan ut och tävla lite igen under hösten.
 
Men det var väl lite mysko med Jobelle? Händer det igen ska du nog fundera över om hon är riktigt ok? Jag har missat att Jac haft en muskelinflammation, var satt den o hur fick du reda på att det var det?

Harriet hade semester 1 vecka och tyckte tydligen att det var för kort för veckan efter hann jag rida 3 dgr sen stod hon med lymfangit i ett bakben. Hon har haft ett par små sår där som i det varma vädret tydligen dragit på sig bakterier men nu är hon ok och jag har ridit några dagar i skogen men idag var det dags för lite dressyrande i ridhuset. Åker dit när jag vill ha lite mer koncentration, flugfritt och relativt svalt till skillnad mot ridbanan hemma.
Idag låg fokus på att i första hand skritta i rask marschtakt, genom kroppen, redan från början av passet. Jag var mycket noga med att gunga med ordentligt med handen och efter kanske 15 min skritt, övergång halt, skritt-volt-flytta åt bägge håll, början till sluta efter hörnpassering så var hon banne mig helt loss i kroppen! Skummade i munnen, flyttade hyfsat snällt även åt höger och slutorna var riktigt fina. Tänkte att jag skulle fortsätta med nåt hon har lätt för så jag såg till att verkligen ha henne framför skänkel och fattade sedan galopp. Hon gjorde en kalasfattning och gick rakt in i en stampig, balanserad galopp med manken upp. Lycka!:love: Fortsatte resten av passet likadant, skritt-galopp-övergång, tränade även början till ryggning under glada tillrop och avslutade med en trav som kanske inte kändes som miljonen men väl som 900 000! :idea:
 
Men det var väl lite mysko med Jobelle? Händer det igen ska du nog fundera över om hon är riktigt ok? Jag har missat att Jac haft en muskelinflammation, var satt den o hur fick du reda på att det var det?

Harriet hade semester 1 vecka och tyckte tydligen att det var för kort för veckan efter hann jag rida 3 dgr sen stod hon med lymfangit i ett bakben. Hon har haft ett par små sår där som i det varma vädret tydligen dragit på sig bakterier men nu är hon ok och jag har ridit några dagar i skogen men idag var det dags för lite dressyrande i ridhuset. Åker dit när jag vill ha lite mer koncentration, flugfritt och relativt svalt till skillnad mot ridbanan hemma.
Idag låg fokus på att i första hand skritta i rask marschtakt, genom kroppen, redan från början av passet. Jag var mycket noga med att gunga med ordentligt med handen och efter kanske 15 min skritt, övergång halt, skritt-volt-flytta åt bägge håll, början till sluta efter hörnpassering så var hon banne mig helt loss i kroppen! Skummade i munnen, flyttade hyfsat snällt även åt höger och slutorna var riktigt fina. Tänkte att jag skulle fortsätta med nåt hon har lätt för så jag såg till att verkligen ha henne framför skänkel och fattade sedan galopp. Hon gjorde en kalasfattning och gick rakt in i en stampig, balanserad galopp med manken upp. Lycka!:love: Fortsatte resten av passet likadant, skritt-galopp-övergång, tränade även början till ryggning under glada tillrop och avslutade med en trav som kanske inte kändes som miljonen men väl som 900 000! :idea:

Vad menar du med stampig galopp? Är det nåt att sträva efter? Din har ju inte nån supergalopp direkt, vad jag har sett, så vad menar du? Ödmjuk fråga bara ;)
 
Vad menar du med stampig galopp? Är det nåt att sträva efter? Din har ju inte nån supergalopp direkt, vad jag har sett, så vad menar du? Ödmjuk fråga bara ;)

Så himla ödmjuk ver jag inte om du verkar?
Med stampig menar hon förmodligen att den är mer på bakbenen än den brukar, då blir det gärna lite mer "stamp" och det är väl absolut något att sträva efter.
Tycker du kan gräva ner din trista attityd och låta andra vara glada för framsteg utan att få brister nedkörda i halsen, man kan vara glad och nöjd utan att allt är PERFEKT.
 
Si
Så himla ödmjuk ver jag inte om du verkar?
Med stampig menar hon förmodligen att den är mer på bakbenen än den brukar, då blir det gärna lite mer "stamp" och det är väl absolut något att sträva efter.
Tycker du kan gräva ner din trista attityd och låta andra vara glada för framsteg utan att få brister nedkörda i halsen, man kan vara glad och nöjd utan att allt är PERFEKT.

Jag frågade ju henne själv, och eftersom du inte heller verkar förstå riktigt finns det ju anledning att fråga eller hur?

Vad är "stampigt" med att en häst är på bakdelen o inte bogarna i så fall om det är som du tolkar det?
 
Vad menar du med stampig galopp? Är det nåt att sträva efter? Din har ju inte nån supergalopp direkt, vad jag har sett, så vad menar du? Ödmjuk fråga bara ;)


Kan man inte få en mjuk bärig galopp om inte hästen har någon supergalopp menar du eller vad har den kommentaren med frågan att göra?
 
Jag uppfattar också stampig som att Nova menar att hon fått upp hästen mer på bakbenen, att hon "stampar till" och är aktiv bak utan att skjuta på för mycket framåt. Om det är något att sträva efter beror väl på hur hästen är i vanliga fall, en häst som är "stampig" i sig själv och mest trampar luft och inte tar sig så mycket framåt vill man kanske inte förstärka i det rörelsemönstret, medans en häst med mer markbunden och långsprungen galopp sätter man gärna mer "stamp" i. Jag tolkar i detta fallet "stampig" som att bakbenen blir mer aktiva, lyfts högre och tar kortare och mer distinkta steg. Så att man kan korta galoppen utan att förlora energi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 201
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 438
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 013
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
16 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp