09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Jag tänker lite som så att det bästa kanske inte är att han går lång och låg, utan sträva efter rund och låg. Han behöver inte gå med näsan nere vid knäna. Utan att han sänker nacken som fortfarande ska vara rund? :)
 
Sv: 09:orna del 2

19.jpg


Lite såhär tänker jag som vanlig normal arbetsform? :) Sen kan man ju trava av dem i en lägre form om man vill då söker dem ju sig oftast neråt själva:)
Ni får stå ut med att jag är "lite" lång på ponnyn;)
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

KL

För oss flyter det på bra. Lör-sön vilade hon. Måndag var hon liite loj. Bättre igår. Och idag kravlös longering. På fredag ska vi ev träna igen på FM och på söndag är det åter igen start dags :) Vi rider en LB:1 . Försöker hitta rimliga LA:3 då tränaren tycker vi ska prova dem då de är snarlika kvalprogrammen.

Bilder från nån vecka sen.

DSC_0228.jpg


Här ser hon ju faktiskt stor ut :D
love.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Huvudpositionen är väl ok som sådan, men ryggen är ju sänkt rätt rejält, så jag hoppas verkligen inte att min kille går sådär.

KL

Jag har hittat en tränare! :D
Jag var igårkväll på en gratis föreläsning om hästens beteende, jag hade inga förväntningar alls, det brukar ju vara ganska låg nivå på det hela egentligen när det är såna där gratisgrejjer.

Men jag tyckte människan kändes vettig, så på tisdag ska jag ha min första lektion för henne, så får vi se vad det blir av det. Hon är B-tränare, har tävlat SM nivå i fälttävlan GP Dressyr och 140 hoppning tydligen. Det känns som en bra typ av tränare för mig, väldigt allround :)

Så får vi se om hon är lika bra på att ge ridlektioner som hon är på att föreläsa :p Hon är lite billigare än min förra tränare med :)
 
Sv: 09:orna del 2

Men alltså, vad är en höjd rygg för dig? Såhär? Tror inte det är fysiskt möjigt för hästar att gå så nämligen.

34s0x8l.jpg


Ponnyn du kommenterar tror jag är betydligt äldre än din, gissar dessutom att den har lite svank utifrån bilden. Men den sätter väl under sig och ser inte ut att gå på bogarna. Egentligen förstår jag inte varför du frågar oss, till en början ödmjukt men sedan är alla andra helt ute och cyklar när de inte håller med dig. Du tänker ju ändå inte rida honom lång och låg så varför ska vi säga att vi tycker det? Om du inte kan rida honom balanserad i den lägre formen ska du såklart inte låta honom gå framtung och springig, då är det bättre att du plockar upp honom tills du kan få hjälp utav tränare. Jämförelsen mellan piaff och låg form tycker jag var väldigt märklig. Piaff är den allra högsta graden av samling, lång och låg den lägsta. Det man förutsätter att 99% av alla hästar kan gå i, eftersom den tillämpas på unghästar som inte är bäriga ännu. Det är inte i mina ögon att ställa några höga krav på hästen, men det har säkert lite med exteriören att göra som du säger.
 
Sv: 09:orna del 2

10013331_646867185388192_2065857569_n.jpg


Är denna bild till hjälp i diskussionen?


(Som ni ser så jobbar jag mest med att uppnå formen i mittersta bilden till vänster... )

.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Jag tycker nog inte riktigt att bilderna i mitten där är helt jämförbara.. Jag eftersträvar ett mellanläge mellan dem: nosen framme, rund överlinje och aktiva bakben men inte fullt så lång och låg som på vänstra bilden.
 
Sv: 09:orna del 2

Jag håller med Bluefish. Har följt diskussionen i det tysta och förstår inte riktigt vad du vill egentligen med den? Känns tyvärr som att du bara argumenterar för att motivera varför du vill/kan bara rida din häst i hög form, dvs inte en seriös diskussion hur man arbetar med olika hästar för att de ska bli hållbara på lång sikt. Började med ett väldigt bra inlägg men sedan förkastar du, tycker jag, det alla andra säger.
 
Sv: 09:orna del 2

KL


Jag red kvalprogrammet idag för 5-åringar. Fick typ 64% tror jag med lite kritik att han är något ojämn i takt och form och önskar lite mer styrka i galoppen. Fick kritik för taktmissarna på dressyrtävlingen sist också och tror som sagt att det bottnar i tänderna som har spökat lite på sistone (kollad två gånger feb-mars och ska in imorgon igen) men det har blivit bättre.
Hade egentligen inte tänkt åka eftersom han vägrat rygga (han blir asförbannad) men vi tog det väldigt piano på framridningen och han fick till 3-4 helt okej avspända steg (för att vara honom) väl inne på banan. Lite småmissar generellt genom hela programmet men vet inte riktigt hur "hårt" det döms.
Så summa är att jag är nöjd med honom, inte fullt lika mycket soppatorsk inne på banan som tidigare och alltid positiv :)

Nu har vi prövat på i alla fall. Är anmäld till finalprogrammet nästa helg också (passar oss bättre, bakdelsvändning istället för ryggning :p) men vet inte riktigt om det är värt att lösa deltagarbevis innan :nailbiting:

Roland fotade lite:
http://s3.amazonaws.com/equipe_webshop_pictures/photos/3222430/img_0115_preview.JPG
http://s3.amazonaws.com/equipe_webshop_pictures/photos/3222420/img_0106_preview.JPG
http://s3.amazonaws.com/equipe_webshop_pictures/photos/3222431/img_0122_preview.JPG
http://s3.amazonaws.com/equipe_webshop_pictures/photos/3222415/img_0097_preview.JPG
 
Sv: 09:orna del 2

Det kan ju bero på att det är en rätt kass diskussion från erat håll med. Ingen kommer med varför jag ska rida min häst framtung, ur balans och med sänkt rygg, bara ATT jag ska göra det.
Jag frågar om och om varför ni vill det, men får inga svar, då blir det rätt svårt att diskutera faktiskt.

Kl*

Jämförselsen med piaff är hur logisk som helst, man utsätter inte hästen för något den inte är redo för. Vad det sen handlar om är ganska orelevant, iaf i min värld. Piaff var bara ett ex, men vi kan lika gärna ta en sådan sak som att lägga sadel på hästens rygg, hoppa ett kryss på 20 cm osv osv, inget av dessa saker ska man göra innan hästen är redo för det.
 
Sv: 09:orna del 2

Jag har också följa diskussionen i det tysta men jag har en fråga till dig.

Hur VET. Du att hästen är redo att göra något nytt om du inte provar?

Det kan handla om precis dom sakerna du skrev; göra en korrekt galoppfattning, hoppat ett litet hinder rakt och välbalanserat, göra en perfekt piaff med väl undersatta bakben och höjd rygg.

Jag kan ju säga att JAG VET INGEN häst som gör detta perfekt första gången och sen bara fortsätter att göra allt perfekt.
Man måste väl börja någonstans???
Ska du bara strunta i att göra det bara för att det inte är perfekt?

Så länge man vet vad målet är, hur det känns när man gör det perfekt och strävar efter det så är väl vägen dit rätt olika lång från häst till häst?

Eller hur tänker du själv när DU säger att Fille inte kan gå så för han kommer att gå sönder?

Jag håller absolut dock med om att det kan finnas flera olika vägar till målet!

Vissa rider sina hästar som Oreily tex, hon har ju lagt ett jätte jobb med sin tok och i över ett år endast focoserat på att få honom låg och lång och LUGN.
Han har mig veterligen inte gått sönder pga 1 års träning som enligt dig inte är i balans eller korrekt.

Sen vissa andra rider sina hästar i en högre form från början, där just den hästen har lättast att hitta sin balans för dagen och tränar utifrån denna "för höga form" på att hästen ska söka sig framåt nedåt mot bettet.

Ingen här kan säga att det ena eller andra är RÄTT, man måste ju såklart utgå ifrån just det ekipagets förutsättningar.

Vilken häst som blir bäst i slutändan och håller längst är helt omöjligt att förutse.
 
Sv: 09:orna del 2

Men ärligt talat, tror du inte att jag har provat? Har du ens läst vad jag har skrivit? Du har missat en hel del som är väldigt essentiellt för att förstå vad jag pratar om.

För det första, ja jag har provat, jag vet resultatet av det (sänkt rygg, framtung, i fullständig obalans på alla håll) därav är det väl korrekt att anta att jag har provat, eller?

Sen har du nog inte läst ursprungsinlägget speciellt noga, där står det att olika hästar ska ridas olika. Mao hästar med olika exteriör ska ridas olika.

Det står även att en viss typ av hästar ska inte ridas lång och låg i början, för de tappar all bärighet, rumpan blir kvar i grannkommunen och ryggen förblir sänkt.

Det här är alltså i början av inridningen jag pratar om nu. Hästen på videon har blivit riden 2-3 månader.

Och eftersom att jag känner det så fruktansvärt tydligt så får det mig att fundera på om han har den typen av exteriör. Haka inte upp dig på att han är arab, han har övervägande spanska linjer, och spanjorerna har satt sin egen prägel på arabhästen. Han är mao mer lik en PRE på många sätt än den vanliga polska araben som brukar finnas här.


Givetvis fattar jag med att han inte kommer göra allt perfekt genom hela utbildningen, det säger ju sig självt. Men så katastrofalt dåligt som det går om jag försöker rida lång och låg är inte acceptabelt. I skritt funkar det några steg här o där tills han tappar balansen, men han får inte upp ryggen mer med huvudet i backen än när jag kör tempoväxlingar i trav i den högre formen, snarare tvärtom.

Och här kommer vi då till träningen med Ohreallys häst. Eftersom att hästar är OLIKA (åter igen, läs ordet noga nu så att du inte missar det den här gången) så betyder det att formen som är skadlig för min häst inte alls behöver vara det för hennes häst. Hennes häst är en ganska typisk arab, och han går alldeles utmärkt i den långa och låga formen, och kommer stärkas och bli superfin av det.

Filles mor är ju ganska olik honom exteriört, henne red jag lång och låg under 2 års tid, och henne fick man rida på fart för att hon skulle orka. Hon har väldigt lång rygg och det medför ju att det blir ganska så svårt att rida i en hög form utan att tappa ryggen.
Fille kan man inte rida på fart, han tappar väldigt mkt då. Honom måste man stoppa upp och sakta ner lite, då bär han sig bäst.


KL

För att visa vad jag menar med höjd rygg så visar jag lite gamla bilder, på Filles mor faktiskt.
Hon har svängd rygg, och är dessutom överbyggd bak, så hon ser ju svankig ut vid första anblicken. Ignorera sadeln som åkte fram 15 cm och placerade sig så att balansen i sadeln var icke existerande :crazy: Vi kämpade i många år med att hitta sadlar som inte åkte fram kan jag lova!

Vi börjar med sänkt rygg


Höjd rygg



Det ni ska titta på är inte alltid främst ryggen, utan snarare bäckenet. Är bäckenet korrekt vinklat så kommer ryggen i regel oxå upp, vilket jag tycker syns ganska tydligt på bilderna.

Här kommer en bild där hon höjer ryggen lite, men inte hela vägen riktigt, det ser ut som att jag rider lite för långsamt för att hon ska orka.

 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Och här kommer vi då till träningen med Ohreallys häst. Eftersom att hästar är OLIKA (åter igen, läs ordet noga nu så att du inte missar det den här gången) så betyder det att formen som är skadlig för min häst inte alls behöver vara det för hennes häst. Hennes häst är en ganska typisk arab, och han går alldeles utmärkt i den långa och låga formen, och kommer stärkas och bli superfin av det.

Tack kimmis! Så kul att höra!! :D Jag hörde dock inget från dig om att min unghäst "gick alldeles utmärkt" och "kommer att bli superfin" när jag stolt satte ut denna bild på forumet... Notera att jag rider honom lång och låg trots att han har en rejäl svank (titta på linjen bakom sadeln) och går på bogarna. Du var INTE positiv till min ridning kimmis!

%C3%96gonblicksbild+4+(2012-10-15+20-15).png


Jag rider på exakt samma sätt idag. På exakt samma häst. Skillnaden är ju att Galishimo fått TID att hitta bärigheten, och MUSKLER för att orka bära sig. Det är över ett år mellan dessa bilder.

22jan91.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Vissa rider sina hästar som Oreily tex, hon har ju lagt ett jätte jobb med sin tok och i över ett år endast focoserat på att få honom låg och lång och LUGN.
Han har mig veterligen inte gått sönder pga 1 års träning som enligt dig inte är i balans eller korrekt.

:bump: Och DÄR kom min motivation att kämpa vidare med "min tok". :D
Kul att du noterat oss! Tusen tack! :p
 
Sv: 09:orna del 2

Fille går betydligt sämre än sådär när han går lång och låg kan jag tala om :crazy: Lång och låg i trav vågar jag inte av ren självbevarelsedrift :nailbiting:

Men i skritt är det lite skillnad, tycker iaf jag. Går hästen på bogarna där så är det inte lika farligt som om den gör det i trav. Det är betydligt mer belastning på benen i trav.

Och här är oxå grejjen lite, jag har inte tålamod att hålla på o skritta runt som du har gjort. Jag beundrar dig högt för det! För mig skulle det innebära att jag helt enkelt inte red överhuvudtaget om jag skulle försöka mig på det. Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att skritta runt.

Du har lagt ner ett enormt jobb på din häst, och det ska du vara stolt över, all heder till dig! Men jag har inte den orken. Han kanske skulle må bäst av att bara skrittas ett år, men nääää inte ens chans att jag skulle klara det.
 
Sv: 09:orna del 2

Du har lagt ner ett enormt jobb på din häst, och det ska du vara stolt över, all heder till dig! Men jag har inte den orken. Han kanske skulle må bäst av att bara skrittas ett år, men nääää inte ens chans att jag skulle klara det.

Tack så mycket! Jag tror det räcker med att du lägger 5-10 minuter per pass åt att låta honom få lulla på i lång och låg (i stor volt i trav), och att du är konsekvent och gör samma övning, flera gånger i veckan, i ett par månader. Du kan ju exempelvis avsluta ridningen med att lulla runt i lång och låg. Du kan också longera honom 10-15 minuter med chambon när du inte har tid/lust att rida. Det orkar du!! HEJJA! :D
 
Sv: 09:orna del 2

Nä du, min självbevarelsedrift är alldeles för hög för det. Han snubblar i skritt när han går lång och låg... Att trava lång och låg har jag provat, då höll vi på att gå omkull. Och 10-15 min... Alltså, våra pass är mellan 20-30 min långa, mer rider jag inte än så länge.

Han är inte den typen av häst som man kan göra samma sak på i 5 min ens, man gör en sak några sek, sedan byter man och så håller man på helatiden. Han har lite ADHD ;) Chambonen kämpar han bara emot helatiden, så det blir inge bra, han jobbar bara på underhalsen och rygg och rumpa hamnar i grannkommunen.

Han fattar poängen och kan släppa efter, men han orkar inte gå i den formen och då är det enklare att kämpa emot.

Jag tror verkligen inte på lång och låg med honom idag. Har orkar inte hålla ihop sig för 5 öre då, och då tycker jag att det är bättre att han får jobba i en form där han faktiskt kan hålla ihop sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 918
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 998
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp