09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Yey @Murray ! Här banandansar vi åt små framsteg, bla har Ella gått över bom med ryttare senaste veckan, hehe. Planerat tömkörning och lastträning nu närmast. Snart hoppas jag kunna börja rida ut, hon behöver få en hel del bjudning.
 
Kopierar inlägget direkt från en annan tråd eftersom jag är lat.

Nu har jag provat wow-sadeln.

Wow känslan uteblev måste jag nog säga. Det kändes helt ok, framförallt efter att hon hade korrigerat sadeln efter min snedhet. Med extra djupt säte så kom jag närmre hästen och kunde jobba mer med, istället för att fokusera på att hålla mig kvar. Och mina lår var inte ivägen.

Innan korrigeringen så fick jag ruskigt ont i min vänstra höftled, redan efter några meter :eek: Rätt rejält sned är jag tydligen för tillfället.

Det som är bra med sadeln är ju just att man kan ändra allt, mer eller mindre.

Vad Fille tyckte är svårt att säga. Unghästar säger ju inte så mkt om det känns ok. Hade det varit Pselma så hade jag direkt kunnat säga precis exakt vad hon tyckte om sadeln. Men nu får jag väl mest lita på återförsäljaren som säger att sadeln passar, och det känns ju lite sådär...

Vi får se hur jag gör, det blir troligtvis denna sadel, men de ville ha halva summan redan vid beställning, och jag har inte den just nu. Jag får tillbaks 12 000 på skatten och får dessutom semesterersättningen, men det är inte förens den 25:e maj, så det är ju en bit dit. Hela kalaset kommer gå på 35 000 om jag köper sadeln.
 
@kimmis87 Jag hade aldrig köpt en sadel för dom pengarna om jag känt mig minsta tveksam. Eftersom du inte kan beställa nu ändå är det kanske en bra idé att prova fler sadlar? Jag är ju lite överförtjust i Amerigo och just dom har modeller som funkar med den typiska korta arabryggen. Deras utprovare är dessutom mycket prffsiga, kunniga och har ffa förståelse för att man inte bara kan beställa nytt för 30'. De hjälper gärna till att hitta rätt beg sadel. Om du ändå tycker att 35' är rimligt att köpa sadel för är Childeric också värt att provrida:).

Det är svårt med sadlar, men grundläggande är för mig ändå att inte lägga en förmögenhet på något man egentligen är lite tveksam till.
 
Det som gör att jag ändå kanske är beredd att betala så mkt pengar för en sadeln är att den är ändringsbar. En Amerigo är så vitt jag vet inte ändringsbar? Den har heller inte flair och inte rörligt framvalv, så vitt jag vet iaf?

För min egen del är jag inte tveksam, utan det är just med hästen. Han sa ingenting alls överhuvudtaget, men det är ju svårt att veta hur en häst reagerar när sadeln inte passar alls om de inte har haft en sadel som passar dåligt. Dessutom så är ju unghästar lite svåra just för att de går lite olika bra beroende på dagsform snarare än kanske sadeln.

Just att den går att ändra i oändligheten gör att jag gillar den.

Men jag hör vad du säger, 35 när man inte är helt hundra... Men jag vill inte köpa något som inte går att ändra, för det är bara att kasta pengarna i sjön känns det som. Han kommer ändra sig en hel del, han är långt ifrån färdigväxt!

Bläääch! Så tråkigt! Kunde jag inte bara fått "wow" känslan och varit totalsåld :D
 
Amerigo går att ändra i vidd och stoppning som de flesta andra sadlar. Men inte riktigt bygga om såklart som en Wow-det är ju som just wows grej. Childeric kan du dock skicka ner till Frankrike och få ganska ordentligt justerad.
 
Jag räknar ju rätt kallt med att han kommer ändra sig så pass mkt att jag kommer behöva kolla upp sadeln var 3:e månad det närmsta halvåret, och efter det kanske var 6:e månad. Han har inte breddat än och är långt ifrån färdigväxt.

Att då lägga hur många tusenlappar som helst på en sadel som inte klarar detta känns inte heller vettigt. Men jag måste ha en annan sadel, mina höftleder klarar inte de jag har idag. Och troligtvis klarar de inte en vanlig bomsadel heller eftersom sadeln var tvungen att vara sned för att jag skulle bli rak...

Så just nu känns det som att det är att lägga 35 tkr på en sadel som jag inte vet om den funkar för hästen eller inte, eller helt enkelt sluta rida. Lovely val jag står inför :arghh:

Jag funderar på om jag kan hitta en beg i tex england eller så, och prova. Då kan man ju få dem lite billigare kanske... Jag vet inte hur pass ovanlig min kombo är.
 
De är ju jätte billiga på Ebay! :eek:
Nu hoppas jag bara att ÅF vill tala om vad för grejjer hon använde när hon byggde ihop min sadel! För inte tänker jag köpa en ny för 35 000 då när den finns för 750 pund! :D
 
Har haft 3 riktigt bra träningsdagar på Gränsbo. Mia var verkligen kanon att träna för :D I går var han så himla fin och både förvända galoppen och skänkelvikningarna kändes så mycket lättare. Skänkelvikningarna är det som har krånglat en del för oss, undan vänster skänkel gjorde vi våran bästa skänkelviking :D Undan höger skänkel går det lite trögare, men vi fick trava in gå ner till skritt flytta och sen sätta igång i trav samtidigt som vi flyttade. Vi fokuserade på att han skulle gå fram till handen utan att behöva springa fort, han ska bära sig på bakdelen och lätta i front. Hade så himla fin ridkänsla igår och ville inte alls åka hem :P
Fick även mätt honom och sadeln är för bred så den ska ändras i bomvidden, alternativt byta paneler på den :)
 
@Murray vad det ser roligt ut! Hoppas min ko är tillräckligt modig för att prova på någon gång i framtiden :d
Det bådar gott åtminstone, nu har vi äntligen börjat rida ut! Hon har varit stencool på banan och med uppsittningarna på stallplan. Jag börjar skymta något ljust i tunneln ;) Men idag ska vi göra sällskap med en stallkamrat till ridbanan när det blivit lite svalare.
 
Eehh KL?
Blir helt förvirrad av det nya utseendet :S

Iaf Java startade en LB:1 i Måndags. Helt OK runda. Var spänd och blev lite stark och motstridig. Det blåste en del ute på framridningen och jag fick henne aldrig riktigt igenom helt och hållet. Men jag är ändå nöjd med rundan överlag :) 64,83 %. Film med kommentarer och poäng kommer inom kort. Den 8:e Maj debuterar vi LA .

10269637_10152098452408753_1499800449434165495_n.jpg
 
@Murray
Så härlig och käck din polle är, ser riktigt fin ut :)

*KL*

Idag åkte vi till klubben och hoppade lite igen, blev inte så mycket filmat då min mamma glömde bort det, hon var så fokuserad på mig:p Ridningen är inte den snyggaste, slänger mig fortfarande lite fram över hindret och är ofta lite före henne, men jag ska jobba på det;) Ser ni något mer så berätta gärna :D

Film:
 
KL.
Kliver in här och presenterar min 09:a (lånar av min stallägare) :)

Han ligger efter i sin utbildning, jag är ringrostig, men på den här nivån är vi nu och planen är att starta någon träningstävling helst innan sommaren. Annars laddar vi inför hösten istället!


1507004_10152038101216344_1322021869_n.jpg
532266_10152038111576344_586578692_n.jpg
1797369_10152038127631344_329885410_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 903
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 930
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 646
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp