09:orna del 3

Jag har inga bilder på min som fölis tyvärr, kan bara erbjuda foton från det gångna året.

Innan hon kom till Sverige.

Våren 2014
lps2.jpg


Hösten 2014
us.png


Och nu är hon ju en riktig läckerbit som ni sett ;)
 
Får med svansen mellan benen erkänna att jag ramlat av igen. Hårdare än senast. De tror det är något med ledbandet, men det är i princip orörligt. Ja, om det inte ska göra väldigt ont. Fasar inför att hålla igång kuse och ev inte kunna jobba. Verkligen perkele på det.
Hästarna blev skrämda och drog hem utan sina ryttare, som båda fick åka på sjukhus för att röntga respektive sy. Mycket vasst med frusen småsten, bälta er ordentligt!
 
Får med svansen mellan benen erkänna att jag ramlat av igen. Hårdare än senast. De tror det är något med ledbandet, men det är i princip orörligt. Ja, om det inte ska göra väldigt ont. Fasar inför att hålla igång kuse och ev inte kunna jobba. Verkligen perkele på det.
Hästarna blev skrämda och drog hem utan sina ryttare, som båda fick åka på sjukhus för att röntga respektive sy. Mycket vasst med frusen småsten, bälta er ordentligt!

Usch! Ibland är det så man undrar varför man inte har bälte som håller fast en i sadeln! Det borde ju gå att få fram något så avancerat att det känner av när hela hästen är på väg ner i backen så att man inte hamnar under!

Hoppas att du repar dig snabbt! Det är verkligen inge kul att trilla av och göra sig illa :(
Minnet av min olycka är alldeles för färskt i mitt minne fortfarande.
 
Hoppas du blir fit for fight snart igen, @Bluefish !

Jag har börjat skritta Galishimo lite försiktigt efter några veckors vila. Han känns bra, jämnsidig och stark, men lite väl explosiv så det blir mest skritt så här i starten, om tråkiga tanten på ryggen ska lyckas hålla sig kvar... :o

Jag har nu även en actionkamera nu som jag pillar med. (Ja. Pryltokig :p ) Dressyrandet lägger vi nog på is fram till våren. :)

galishimo95.jpg
 
Äntligen kom snön! Var ute och joggade en sväng i skogen med Juno som kändes fin:). Jobbade ite med öppnatänk för att få in den där vänsterbogen. Idag får han gå i ridhuset även om snön lockar. Nu jar måste ridningen faktiskt sättas ordentligt på honom:p.
10857808_10204558820682400_1958408785381936101_n.jpg
 

@Fiorano ställde upp och red min häst åt mig idag, det är inte direkt många som står på led så packade in henne och for iväg. Hade dock en nära döden upplevelse på väg dit då hela ekipaget lättade från vägen och det dundrade inifrån släpet. Sedan helt tyst - värsta jag varit med om! Var tvungen att köra en kilometer innan jag kunde vika av från svarta vägen och titta. Hon hade snott uppbindningen kring benet och stod på tre ben med huvudet i lätt obekväm ställning, var dock snäll att lossa. Så nu åker hon lös stortösen.
 
Dono som Fölis!

eldono-d1.jpg

Dono September 2011 haft han sen 8 maj, 2011 där.
5.jpg

Oktober 2011 (2år)

1.jpg

Dono hösten 2012 (3år)
dono-ute.jpg

Dono vintern 2012-2013 (4år)
4.jpg

Dono i sommras :) 5år
dsc_3008.jpg

Denna bilden så funderar jag på om det ens är samma häst? Hade haft han i 3 månader på 2011 bilden, och han var så äckligt smal när han kom....
jc3a4mfc3b6relse.jpg
 
Jag har fortfarande en puss och pyssel-period med Galishimo nu. Väldigt mysigt. Vi tar mest promenader och chillar. Och dessutom så börjar han äntligen ÄNTLIGEN skimla lite mer, och har fått ett jättevackert gråmelerat huvud. Längtar efter att få se hur denna lilla arab artar sig till våren.

grimman2.jpg


grimman.jpg
 
Idag har vi tränat för Anki. Förklarade att hon inte är 100 igång ännu så vi tog det ganska lugnt. Vi fick jobba mycket med halvhalter och få henne jobba mer med sina bakben så hon bär sig själv. Hon tyckte hon vinklade dom bra men var tvungen att jobba mer med dem och inte slänga ut eller in baken när det började bli jobbigt. Även genomsläppligheten i bogarna. Hon tyckte även hon var trång i ganascherna hon vill därav gärna gå mer öppet med vinkeln. Hon blev mycket fin efter lite jobb. Verkligen nyttigt att få höra sådana saker och när man får förklarat ingående vad hur och varför och hur det påverkar. Jätte roligt. Film är med och även med ljud .
Höll på att dö när jag var tvungen att sitta ( har fuskat nu ett tag med mycket lättridning) :angel::p

 
Idag har vi tränat för Anki. Förklarade att hon inte är 100 igång ännu så vi tog det ganska lugnt. Vi fick jobba mycket med halvhalter och få henne jobba mer med sina bakben så hon bär sig själv. Hon tyckte hon vinklade dom bra men var tvungen att jobba mer med dem och inte slänga ut eller in baken när det började bli jobbigt. Även genomsläppligheten i bogarna. Hon tyckte även hon var trång i ganascherna hon vill därav gärna gå mer öppet med vinkeln. Hon blev mycket fin efter lite jobb. Verkligen nyttigt att få höra sådana saker och när man får förklarat ingående vad hur och varför och hur det påverkar. Jätte roligt. Film är med och även med ljud .
Höll på att dö när jag var tvungen att sitta ( har fuskat nu ett tag med mycket lättridning) :angel::p


Jag älskar när man rider med lite mer öppen vinkel och inte håller igen så hårt med tyglarna. Vackert! Skänkelvikningen vid 2.40 var ju superfin, liksom den ökade traven vid 6.50... så kul för dig att få träna för en så bra tränare! Jag har lyssnat med hörlurar på det där klippet för att höra vad Anki säger.
 
Jag älskar när man rider med lite mer öppen vinkel och inte håller igen så hårt med tyglarna. Vackert! Skänkelvikningen vid 2.40 var ju superfin, liksom den ökade traven vid 6.50... så kul för dig att få träna för en så bra tränare! Jag har lyssnat med hörlurar på det där klippet för att höra vad Anki säger.
tack så mycket :) tycker det är roligt att få höra kommentarer även från andra håll på filmerna . Hon är verkligen super då hon förklarar sig väldigt bra så man förstår ganska direkt . Tydlig helt enkelt :)
 
Usch, idag hade jag en nära-döden upplevelse kändes det som. Har haft lite transporttrassel, när jag for själv med henne för ett par gånger sedan small det till ordentligt i släpet. Stannade och fann att hon fastnat med benet i uppbindningen. Tog loss henne och sedan var det inte mer med det. Men upptäckt en spricka i fronten på mitt släp så i väntan på lagning skulle jag låna ett annat. Fick dock bara använda högra fållan, i mitt åker hon alltid till vänster, med foderbordet framför. Nu var det fritt framför, dessutom satt bommarna lägre i detta än i mitt. Resulterar i att kusen, tack och lov innan vi åkt iväg, försöker klättra över bommen och lyckas efter att ha sparkat och farit så bil och släp stod och studsade.

Försökte få lös henne utan framgång, prata lugnande och lossa bommen hon hängde på. När hennes två hagkompisar passerade utanför fick hon panik igen och lyckades på något sätt ta sig ut genom skötardörren. Så himla otäckt, med sadel och allt. Tack och lov verkar hon ha klarat sig utan ens en skråma, utrustningen likaså. Men nu känns allt väldigt mycket skit. Hon måste ju ha försökt hoppa över även i mitt där när hon fastnade men misslyckats. Vet inte riktigt hur jag ska köra henne framöver, bortsett från att det bara blir i min vagn.
 
Usch, idag hade jag en nära-döden upplevelse kändes det som. Har haft lite transporttrassel, när jag for själv med henne för ett par gånger sedan small det till ordentligt i släpet. Stannade och fann att hon fastnat med benet i uppbindningen. Tog loss henne och sedan var det inte mer med det. Men upptäckt en spricka i fronten på mitt släp så i väntan på lagning skulle jag låna ett annat. Fick dock bara använda högra fållan, i mitt åker hon alltid till vänster, med foderbordet framför. Nu var det fritt framför, dessutom satt bommarna lägre i detta än i mitt. Resulterar i att kusen, tack och lov innan vi åkt iväg, försöker klättra över bommen och lyckas efter att ha sparkat och farit så bil och släp stod och studsade.

Försökte få lös henne utan framgång, prata lugnande och lossa bommen hon hängde på. När hennes två hagkompisar passerade utanför fick hon panik igen och lyckades på något sätt ta sig ut genom skötardörren. Så himla otäckt, med sadel och allt. Tack och lov verkar hon ha klarat sig utan ens en skråma, utrustningen likaså. Men nu känns allt väldigt mycket skit. Hon måste ju ha försökt hoppa över även i mitt där när hon fastnade men misslyckats. Vet inte riktigt hur jag ska köra henne framöver, bortsett från att det bara blir i min vagn.

Men HU vad otäckt!!! Vilken tur att ni båda klarade er oskadda. Ut genom skötardörren...?! Den bjässen?!? Vilken tur...

De få gånger jag transporterat Galishimo har han varit så kort bunden att han knappt kan röra huvudet, särskilt vid de kortare turerna på under 20 minuter. Men jag har ingen aning om det hade hjälpt din häst på något vis...
 
Usch, idag hade jag en nära-döden upplevelse kändes det som. Har haft lite transporttrassel, när jag for själv med henne för ett par gånger sedan small det till ordentligt i släpet. Stannade och fann att hon fastnat med benet i uppbindningen. Tog loss henne och sedan var det inte mer med det. Men upptäckt en spricka i fronten på mitt släp så i väntan på lagning skulle jag låna ett annat. Fick dock bara använda högra fållan, i mitt åker hon alltid till vänster, med foderbordet framför. Nu var det fritt framför, dessutom satt bommarna lägre i detta än i mitt. Resulterar i att kusen, tack och lov innan vi åkt iväg, försöker klättra över bommen och lyckas efter att ha sparkat och farit så bil och släp stod och studsade.

Försökte få lös henne utan framgång, prata lugnande och lossa bommen hon hängde på. När hennes två hagkompisar passerade utanför fick hon panik igen och lyckades på något sätt ta sig ut genom skötardörren. Så himla otäckt, med sadel och allt. Tack och lov verkar hon ha klarat sig utan ens en skråma, utrustningen likaså. Men nu känns allt väldigt mycket skit. Hon måste ju ha försökt hoppa över även i mitt där när hon fastnade men misslyckats. Vet inte riktigt hur jag ska köra henne framöver, bortsett från att det bara blir i min vagn.

Min häst är mästare på att hoppa över bommen :crazy:
Han är otroligt lättlastad, springer gärna på. Lugn och sansad medan jag sätter fast honom och vi fäller upp lämmen. Men så fort jag stänger skötardörren så hoppar han.
Spelar ingen roll hur kort jag binder. :down:
Han har stått kvar vid två tillfällen. Ena gången hade han sällskap med, men det har man ju inte varje gång. Dessutom blir det go överlast på släpet.
Andra gången hämtade jag hö samtidigt som jag pallade framför honom som en "vägg".

Sen har han åkt lös och står då vänd bakåt så en transport som gick att köra honom på så hade varit exemplarisk. Men...
Nu har jag istället införskaffat små halmbalar som jag ska använda att palla upp framför som med höet.
Dock kommer jag bara ställa dom så de är jämnhöga med bommen.
Då kan han inte bli hängande över utan kommer "bara" uppepå och kan lättare kravla ner själv med mindre risk för skador. Och förhoppningsvis lära sig att stå på rätt ställe.
Detta ska tränas, tränas ovh tränas.

Men kör du med sadel på?:confused:
Även om man har en lugn häst så ringer det varningsklockor hos mig.
 
Önskar er ett gott nytt år genom att även jag bjuda på lite bilder genom åren! :)

Nybakad:
292765-10150285649421899-287781178-n.jpg


2 år:
268208-10150216200911899-7880097-n.jpg


3 år (vår):
533079-10150622788976899-1175492798-n.jpg


4 år (vår):
921246-10151346067311899-1192421204-o.jpg


5 år:
10344090-10152079426396899-8227850204572017900-o.jpg


Nu när jag ser bilder från i somras inser jag att han faktiskt blivit bra mycket rundare den här hösten, den taniga rumpan är som bortblåst! :d
Nästa år ska bestämt bli vårt år!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 299
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 861
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp